„Życie w kropli wody” Projekt realizowany przez uczniów Gimnazjum nr 37 we Wrocławiu pod opieką p. Agnieszki Berkowskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Od lunety Galileusza do ...
Zespół Placówek Oświatowych im. hm Janka Bytnara „Rudego”
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
„KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE Z PROGRAMEM C.a.R.”
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Koordynator projektu: Uczestnicy: Agnieszka Domańska klasa Ib
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
1 Technologia informacyjna Małe ojczyzny – propagujemy region, w którym mieszkamy.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
Odżywiam się zdrowo i zdrowo żyję.
Kropla wody pod mikroskopem
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
TARGI
Program kursu zakłada:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
Wirtualny portret Ukraińców mieszkających na Ziemi Wałeckiej
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Planujemy place zabaw na zlecenie Urzędu Miasta i Gminy Nekla
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Publicznego Gimnazjum we Wróblewie
Źródła energii na świecie
“Szkoła w procentach”.
Cyberstrach ma wielkie oczy
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
1  Monika  Emil  Tomasz  Agnieszka  Róża  Natalia  Edyta  Łukasz  Ewa  Monika  Katarzyna  Karolina  Żaneta  Martyna  Anna  Klaudia  Karolina.
Tworzywa sztuczne wokół nas
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
PŁAZY I GADY POCZESNEJ Projekt edukacyjny realizowany
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
W wybranym przez nas projekcie wzięli udział wybrani uczniowie ze wszystkich klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Szkolny Kodeks 2.0  .
Zapis prezentacji:

„Życie w kropli wody” Projekt realizowany przez uczniów Gimnazjum nr 37 we Wrocławiu pod opieką p. Agnieszki Berkowskiej

Cele projektu Uczniowie potrafią: 1. Zaprojektować i przeprowadzi doświadczenie sprawdzające jak czystość wody wpływa na jednokomórkowe organizmy w niej żyjące - analiza wyników w programie Excel 2. Przeprowadzić obserwację mikroskopową i utrwalić obraz spod mikroskopu w postaci zdjęć lub filmów oraz opracować zdjęcia w programie graficznym 3. Przygotować prezentację multimedialną w programie PowerPoint lub MovieMaker pokazującą najczęściej występujące w kropli wody organizmy 4. Wykonać stronę internetową projektu łączącą wykorzystanie wszystkich wcześniejszych programów komputerowych 5. Przygotować prezentację swoich dokonań w postaci wystawy - praca z programami graficznymi i edytorami tekstu

Opis projektu Uczniowie wykonają doświadczenie sprawdzające jakie organizmy żyją w kropli wody oraz jak czystość wody wpływa na liczbę tych organizmów oraz ich skład gatunkowy. Aby to osiągnąć uczniowie wykonają hodowlę sianową - wyniki zostaną opracowane w postaci wykresów w programie Excel. Podczas obserwacji zostaną wykonane zdjęcia spod mikroskopu oraz nagrane krótkie filmy przedstawiające poruszające się organizmy. Aby zidentyfikować organizmy uczniowie wyszukają w Internecie. informacje o najczęściej spotykanych w wodzie przedstawicielach protistów i glonów i przygotują prezentację przedstawiającą wybrane gatunki. Końcowym efektem pracy uczniów będzie strona internetowa przedstawiająca wyniki pracy nad projektem (prezentacje, galerię zdjęć i filmów, wyniki doświadczenia) oraz wystawa prezentowana społeczności szkolnej.

Narzędzia i programy komputerowe wykorzystane w projekcie Windows Movie Maker – do przygotowania prezentacji o pierwotniakach oraz składania filmów nagrywanych spod mikroskopu Microsoft PowerPoint – do przygotowania tej prezentacji  oraz przedstawienia zdjęć z prac graficznych uczniów Paint, IrfanViev, MsOffice Picture Menager, Adobe Photoshop – obróbka zdjęć, przygotowanie logo Gmail – do kontaktowania się z uczniami i przekazywania plików Przeglądarka Google – do wyszukiwania informacji w Internecie HyperCam– nagrywanie zdjęć spod kamery Excel – do zestawienia wyników doświadczenia i tworzenia wykresów Word – do przygotowania wstępnych kart informacyjnych oraz mini plakatów informacyjnych na wystawę Notatnik – do stworzenia strony internetowej

Organizacja pracy Pierwszy etap (wybór tematu projektu, sposobu pracy, narzędzi internernetowych, przyszły podział pracy) został przeprowadzony wspólnie podczas spotkania z nauczycielem (do projektu przystąpiło 8 uczniów) Przy pierwszym zadaniu uczniowie pracowali samodzielnie – każdy zbierał informacje o wybranym organizmie – został wyznaczony koordynator działań który miał dbać o terminowość oddawania prac. Na drugim etapie uczniowie podzielili się na dwa zespoły (po 4 uczniów), z których każdy miał do opracowania jedna prezentację. Niestety jak się okazało znaczna cześć grupy na tym etapie zachorowała i trzeba było zmienić plany. Zamiast dwóch zespołów powstał jeden i musieliśmy zrezygnować z części założeń. Taki stan został zachowany do końca projektu, ponieważ przez większość czasu pracowały 4 osoby (nie zawsze te same – w międzyczasie doszła jeszcze jedna osoba) dopiero w ostatnich dwóch tygodniach liczba uczniów się zwiększyła.

Organizacja pracy Za każdym razem przy wykonywaniu konkretnych działań była wyznaczana jedna osoba która miała koordynować pracę. W ramach działań zespołu zostały wykonane pozostałe zadania: Prezentacja o pierwotniakach; Projekt, wykonanie i analiza doświadczenia; Wykonanie wykresów ilustrujących doświadczenie; Strona internetowa; Przygotowanie wystawy Działania w tak rozbitej grupie były bardzo trudne ale dzięki zaangażowaniu koordynatorów oraz dzięki dobrej woli uczniów było to możliwe.

Rola nauczyciela Wspólny wybór tematu projektu i pomoc w projektowaniu doświadczenia Koordynacja działań, czuwanie nad terminowością oddawania prac Weryfikacja merytoryczna materiałów Pomoc w obsłudze mikroskopu, identyfikacji organizmów Współpraca razem z uczniami nad materiałami do prezentacji projektu Motywowanie uczniów, wyjaśnianie na bieżąco nieścisłości, Razem z uczniami dbanie o dobrą atmosferę Ocena końcowa uczniów (część wspólnie z nimi) Dbanie o przestrzeganie przepisów BHP podczas wykonywania doświadczenia

Działania uczniów Zbieranie i sortowanie informacji Wykonywanie i obróbka zdjęć Projektowanie, przeprowadzenie i analiza doświadczenia Przygotowywanie preparatów mikroskopowych Nagrywanie filmów i robienie zdjęć spod kamery mikroskopowej Tworzenie wykresów e Excelu Stworzenie lago projektu Przygotowanie strony internetowej Przygotowanie wystawy Obróbka filmów obrazujących życie pierwotniaków Prowadzenie bieżącej dokumentacji Utrzymywanie kontaktu między członkami zespołu oraz archiwizacja danych na skrzynce e-mailowej

Rezultaty pracy uczniów Stworzenie logo projektu – a ściślej dwóch – ze względu na charakter projektu ostatecznie zostało wybrane logo stworzone komputerowo

Rezultaty pracy uczniów Przygotowanie materiałów na wystawę która zostanie zaprezentowana na forum szkoły podczas obchodów 60-ciolecia

Rezultaty pracy uczniów Przygotowanie strony internetowej Fragment galerii Opis przebiegu doświadczenia

Liczba pierwotniaków w polu widzenia, Rezultaty pracy uczniów Stworzenie wykresów ilustrujących wyniki doświadczenia Liczba pierwotniaków w polu widzenia, Kilka tysięcy Kilkaset Kilkadziesiąt Kilkanaście Ryc. 1. Liczebność pantofelków i stylonychii w badanych próbkach (liczone w polu widzenia). W pozostałych próbkach pierwotniaki nie były obecne* * Nawóz do kwiatów, sól kuchenna, płyn do dywanów, płyn do naczyń, proszek do prania, pasta BHP, benzyna, mydło, płyn do prania; próbki zalewane wodą wodociągową i wodą destylowaną

Prezentacja publiczna wyników Publiczna prezentacja wyników obejmuje: Prezentację strony internetowej na serwerze naszego Gimnazjum – planowane zawieszenie strony do 22.05.2009 Prezentację przygotowanej wystawy podczas obchodów 60-ciolecia szkoły 06.06.2009 i później przez dwa tygodnie na terenie szkoły Projekt został omówiony w zespole oraz wstępnie zaprezentowany niektórym nauczycielom (strona internetowa, prace graficzne) – jak do tej pory spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odbiorem

Wnioski Czego nauczyli się uczniowie? Pracy w grupie i odpowiedzialności za własne działania (szczególnie terminowość oddawania prac) Świadomego korzystania z informacji (szczególnie z Internetu) z podawaniem źródeł Projektowania doświadczeń oraz wykonywania obserwacji mikroskopowych Sprawniejszego korzystania z programów komputerowych min. Word, Excel, PowerPoint, Paint, IrfanView Prezentowania wyników swojej pracy na różne sposoby

Wnioski Co zyskałam realizując projekt? Przede wszystkim lepiej poznałam moich uczniów i ich zainteresowania (również poza biologiczne). Zaskoczyło mnie jak chętnie wykonują nawet długotrwałe i czasami nużące działania kiedy uważają że tworzą coś swojego i jak łatwo ich wtedy zapalić do nowych pomysłów. Z pewnością podczas realizacji kolejnego projektu inaczej ustalę terminy i oczywiście postaram się jeszcze mocniej mobilizować uczniów (i siebie) aby były one dotrzymane. Założę również większy margines czasu na niespodziewane wypadki.

Dziękuję serdecznie wszystkim osobom, które przyczyniły się do tego, że projekt ten powstał, a przede wszystkim moim uczniom, wszystkim konsultantom pomagającym mi przebrnąć przez zawiłości projektu z internetem (w szczególności pani Barbarze za nieocenione komentarze) oraz koleżankom i kolegom z grupy, których praca i komentarze były dla mnie ogromną wskazówką i wsparciem. Pozdrawiam serdecznie! Agnieszka Berkowska aga@biol.uni.wroc.pl