STOSOWANIE STOPNI ALARMOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązki i zadania poszczególnych osób funkcyjnych stałego dyżuru
Advertisements

INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA
STOSOWANIE STOPNI ALARMOWYCH
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Prawo administracyjne
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Przygotował Andrzej Potucha
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
„Obrona Cywilna w Polsce”
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
grudzień 2014 r. Roczne szkolenie specjalistów zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Reglamentacja procesu budowy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
System zarządzania kryzysowego
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
OPRACOWANIE PLANU PRZYGOTOWAŃ PUBLICZNEJ I NIEPUBLICZNEJ SŁUŻBY ZDROWIA NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA JEST ELEMENTEM PLANOWANIA OPERACYJNEGO REALIZOWANEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

STOSOWANIE STOPNI ALARMOWYCH

Zarządzenie Nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r Zarządzenie Nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r.w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.) zarządza się, co następuje: § 1. Wprowadza się wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego (SZK), zwany dalej „wykazem przedsięwzięć i procedur SZK” uwzględniający przedsięwzięcia w ramach Systemu Reagowania Kryzysowego NATO (NCRS) oraz określa się organy odpowiedzialne za ich uruchamianie. Art.7 ust. 4 to delegacja do określenia przez Prezesa Rady Ministrów w drodze zarządzenia Wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zk.

WYKAZ PRZEDSIĘWZIĘĆ I PROCEDUR SZK § 2. Na wykaz przedsięwzięć i procedur SZK składają się: opcje zapobiegania, określone w załączniku nr 1 do zarządzenia; środki reagowania kryzysowego, określone w załączniku nr 2 do zarządzenia; przedsięwzięcia przeciw zaskoczeniu, określone w załączniku nr 3 do zarządzenia; przedsięwzięcia przeciw agresji, określone w załączniku nr 4 do zarządzenia; stopnie alarmowe, warunki ich wprowadzania oraz zadania wykonywane w ramach poszczególnych stopni alarmowych, określone w załączniku nr 5 do zarządzenia; sposób i tryb uruchamiania przedsięwzięć i procedur SZK, określone w załączniku nr 6 do zarządzenia;

WYKAZ PRZEDSIĘWZIĘĆ I PROCEDUR SZK - cd § 3. Zadania ujęte w wykazie przedsięwzięć i procedur SZK realizuje się: w stanach gotowości obronnej państwa, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r., Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.); 2) w przypadku udziału Rzeczypospolitej Polskiej w operacjach reagowania kryzysowego w tym wynikających z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego.

WPROWADZANIE STOPNI ALARMOWYCH Stopnie alarmowe mogą być wprowadzane, zmieniane i odwoływane w drodze zarządzenia przez: Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium RP; ministra lub kierownika urzędu centralnego, w odniesieniu do wszystkich lub wybranych kierowników podległych, podporządkowanych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych i urzędów; wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości miejscowej, na obszarze całego lub części województwa.

Zadania wynikające z zarządzenia wydanego przez wymienione organy są niezwłocznie realizowane przez właściwe organy administracji publicznej zgodnie z przyjętymi wewnętrznymi procedurami, bez wydawania dodatkowych własnych aktów prawnych.

STOPNIE ALARMOWE Zadania określone w ramach stopni alarmowych są to działania porządkowo – ochronne realizowane w celu przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków terrorystycznych lub sabotażowych i polegają na skoordynowanym działaniu instytucji i organów administracji publicznej.

Określenie sposobu realizacji zadań polega na wskazaniu w szczególności: nazwy zadania znajdującego się we właściwości organu odpowiedzialnego; podległych, nadzorowanych i podporządkowanych organów i kierowników jednostek organizacyjnych właściwych do realizacji zadania oraz przedsięwzięć przez nich wykonywanych; sił i środków niezbędnych do realizacji zadania. Przy określaniu sposobu realizacji zadań zawartych w Wykazie organy odpowiedzialne zapewnią ich spójność z planami zarządzania kryzysowego oraz planami operacyjnymi, o których mowa w ustawie o powszechnym obowiązku obrony RP.

RODZAJE STOPNI ALARMOWYCH pierwszy stopień alarmowy - ALFA drugi stopień alarmowy - BRAVO trzeci stopień alarmowy - CHARLIE czwarty stopień alarmowy - DELTA

RODZAJE STOPNI ALARMOWYCH Pierwszy stopień alarmowy ALFA ma zastosowanie w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia. Jego wprowadzenie ma charakter ogólnego ostrzeżenia, a okoliczności nie usprawiedliwiają uruchomienia przedsięwzięć zawartych w wyższych stopniach alarmowych. Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powinny być w stanie wprowadzić i utrzymać przedsięwzięcia tego stanu alarmowego na czas nieograniczony.

Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego należy wykonać w szczególności następujące zadania: Na rzecz ochrony infrastruktury: informować podległy personel o konieczności zachowania wzmożonej czujności w stosunku do osób, zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia, zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony obiektów, przeprowadzać wzmożone kontrole pojazdów oraz osób wchodzących na teren obiektów, ograniczyć w obrębie instytucji ruch pojazdów i osób do niezbędnego minimum, sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynki będące w stałym użyciu, pod względem podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów, zamknąć i zabezpieczyć nie używane regularnie budynki i pomieszczenia sprawdzić działanie środków łączności funkcjonujących na potrzeby systemu kierowania, dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych, sprawdzić działanie instalacji alarmowych oraz przepustowość dróg ewakuacji.

cd. zadania realizowane po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego 2) na rzecz ochrony ludności: prowadzić wzmożoną kontrolę miejsc dużych skupisk ludzkich, obiektów użyteczności publicznej oraz innych potencjalnych pozamilitarnych obiektów ataku, w celu wzmocnienia ochrony, informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności.

RODZAJE STOPNI ALARMOWYCH Drugi stopień alarmowy BRAVO ma zastosowanie w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym. Stopień ten jest wprowadzany w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia działalnością terrorystyczną lub aktem sabotażu, jednakże konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany. Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powinny posiadać możliwość utrzymania tego stopnia do chwili ustąpienia zagrożenia, nie naruszając swoich zdolności do bieżącego działania.

Na rzecz ochrony infrastruktury: Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania: Na rzecz ochrony infrastruktury: ostrzec personel o możliwych formach ataku, zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych i sabotażowych, wzmocnić ochronę ważnych obiektów publicznych oraz sprawdzić systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne i wewnętrzne służby ochrony, wzmóc kontrole wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu (instytucji), dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu, poddać kontroli przy wejściu osoby wchodzące na teren obiektu oraz ich bagaże, paczki i inne pojemniki, zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrolę pojazdu przed wejściem do samochodu i jego uruchomieniem.

cd. zadań po wprowadzeniu II stopnia alarmowego 2) Na rzecz ochrony ludności: wprowadzić nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów, ludzi oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych, prowadzić akcję informacyjno-instruktażową dla społeczeństwa dotyczącą potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobu postępowania.

RODZAJE STOPNI ALARMOWYCH Trzeci stopień CHARLIE ma zastosowanie w przypadku jeżeli zaistniało konkretne zdarzenie, potwierdzające cel potencjalnego ataku terrorystycznego lub w przypadku uzyskania informacji o osobach (grupach) przygotowujących działania terrorystyczne lub sabotażowe, albo też wystąpiły zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym godzące w bezpieczeństwo innych państw i stwarzające potencjalne zagrożenie dla Polski. Utrzymywanie tego stopnia przez dłuższy czas może spowodować utrudnienia i będzie miało wpływ na funkcjonowanie służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa.

Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania: Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania: na rzecz ochrony infrastruktury: wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek aktów terroru lub sabotażu, ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie/rejonie obiektu, w uzasadnionych wypadkach wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu/wjeździe na teren obiektów, wprowadzić scentralizowane parkowanie, w dużej odległości od najważniejszych obiektów, wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych, wzmocnić służbę ochronną oraz częstotliwość patrolowania obiektów, wprowadzić całodobowy nadzór miejsc podlegających ochronie.

cd. zadań po wprowadzeniu III stopnia alarmowego 2) na rzecz ochrony ludności: wzmocnić ochronę organizowanych imprez masowych lub odwołać organizację imprez, jeżeli nie ma możliwości wzmocnienia ochrony lub wzmocnienie nie gwarantuje zapobieżenia aktowi terrorystycznemu dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania w przypadku ataku terrorystycznego lub sabotażowego, zaktualizować bazę danych o alternatywnych możliwościach zaopatrzenia w wodę zweryfikować dane o obiektach przeznaczonych dla potrzeb tymczasowego pobytu ludności, rozważyć i zdecydować o wdrożeniu dodatkowych przedsięwzięć właściwych dla rodzaju zagrożenia.

RODZAJE STOPNI ALARMOWYCH Czwarty stopień DELTA wprowadza się w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej lub bezpieczeństwa innych państw i stwarzającego zagrożenie dla Polski, albo też wysokiego prawdopodobieństwa wystąpienia takich działań na terytorium RP.

Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania: Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego DELTA należy wykonać wszystkie zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania: na rzecz ochrony infrastruktury: zabezpieczyć ciągłość pracy zespołów zarządzania kryzysowego (sztabów), przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektu, kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek, wprowadzić pełną kontrolę dostępu do obiektu, kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu walizki, torebki i paczki, przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach, ograniczyć liczbę podróży służbowych i wizyt osób nie zatrudnionych w obiekcie,

cd. zadań po wprowadzeniu IV stopnia alarmowego 2) na rzecz ochrony ludności: rozważyć i zdecydować o wprowadzeniu ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych, wprowadzić zakaz przeprowadzania imprez zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do możliwego zagrożenia.

pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA-CRP); W przypadku wystąpienia zagrożenia atakiem na systemy teleinformatyczne organów administracji publicznej oraz systemy teleinformatyczne wchodzące w skład infrastruktury krytycznej, zwanym atakiem w cyberprzestrzeni RP (CRP) wprowadza się odpowiednie stopnie alarmowe: pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA-CRP); drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO-CRP); trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE-CRP); czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA-CRP). Rozszerzona została formuła wprowadzania stopni alarmowych o przypadki związane z zagrożeniami dla systemów teleinformatycznych. Z uwagi na specyfikę działań w przypadku wystąpienia zagrożenia przestępstwem sabotażu komputerowego lub cyberterroryzmu, stopnie te wyodrębniono, m.in. Poprzez nadanie im określenia CRP oraz sformuowanie szczegółowych zadań.

WYMIANA INFORMACJI PRZY WPROWADZANIU STOPNI ALARMOWYCH Zarządzenie o wprowadzeniu stopnia alarmowego jest przekazywane w systemie całodobowo funkcjonujących centrów zarządzania kryzysowego. Organy administracji publicznej nie posiadające centrum zarządzania kryzysowego wyznaczają osoby pełniące rolę punktów kontaktowych, do których jest przekazywane zarządzenie o wprowadzeniu stopnia alarmowego.

Dyżurny RCB WYMIANA INFORMACJI PRZY WPROWADZANIU STOPNI ALARMOWYCH Wprowadzenie stopnia alarmowego przez Prezesa rady Ministrów Dyżurny RCB Centrum zarządzania kryzysowego ministra/kierownika urzędu centralnego (punkt kontaktowy) Wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego właściwego ministra/kier. urzędu centralnego kierowników jednostek podl.nadz.i podp. operatorów IK znajdujących się w ich właściwości 1) właściwego wojewodę organy administracji zespolonej i niezespolonej organy administracji samorządowej 2) Marszałka województwa oper. IK znajdujących się na terenie województwa…3) Oraz właścicieli obsz,ob. Podlegających obow. Ochr. A także właścieli obiektów szczególnie waznych właścicieli, zarządców, operatorów infrastruktury, znajdującej się we właściwości danego ministra Starostów powiatów oraz prezydentów miast na prawach powiatu właścicieli, zarządców, operatorów infrastruktury znajdujących się we właściwości danego wojewody

mgr Wojciech KUBISZTAL – specjalista Kancelarii Niejawnej DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ mgr Artur KUREK – Kierownik Sekcji Spraw Obronnych i Kancelarii Niejawnej mgr Wojciech KUBISZTAL – specjalista Kancelarii Niejawnej