TRANSPORT INTERMODALNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
TRANSPORT Roman Idczak.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Ryszard Kościelny Eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji - zagadnienia wybrane Słowo wstępne: jawnym celem prezentacji.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Transport samochodowy
Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych
Wykład II Proces spedycyjny
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
3. Systemy transportowe – transport globalny
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Projekt 2009 Technik spedytor.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Kamil Rabski/Natalia Sajkowska
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Polityka transportowa
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Elastyczne rozwiązania transportowe
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Przykłady analiza i projektowanie
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
DOKUMENTACJA TRANSPORTOWA I SPEDYCYJNA W OBROTACH HANDLOWYCH
Dokumentacja transportowa i spedycyjna w obrotach handlowych
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Zwyczaje i uzanse handlowe
Dokumentacja w handlu międzynarodowym
Dokumenty przewozowe Maciej Czerniakowski.
Transgraniczne Centrum Logistyczne, cele i bariery Słubice TTOC Świecko Frankfurt Oder Rzepin Eisenhuttenstadt.
INCOTERMS Z formuł ogólnej koncepcji kontraktu wynikają podstawowe obowiązki kupującego i sprzedającego przy realizacji transakcji handlu zagranicznego.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Fizyczna dystrybucja.
Partner Logistic Wykonała: Magdalena Wołoszyn. DANE FIRMY SIEDZIBA FIRMY ul. Gadki Wolbórz TEL FAX CENTRUM.
Technik transportu drogowego
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
DEBATA TRANSPORTOWA TRANSPORT MORSKI I ŚRÓDLĄDOWY
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
DEBATA TRANSPORTOWA CYFRYZACJA LĄDOWYCH TERMINALI KONTENEROWYCH
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dokumenty przewozowe w transporcie wodnym i lotniczym
MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT
PKS CARGO Prezentacja firmy.
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
SPEDYCJA LOGISTYKA.
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

TRANSPORT INTERMODALNY Magdalena Piorun Jolanta Cetnar Gr. 3

GENEZA TRANSPORTU INTERMODALNEGO Lata 50-te Pojawia się koncepcja tzw. przewozów bezpośrednich Lata 60-te Poszukiwano nowych rozwiązań, przewoźnicy różnych gałęzi w porozumieniu ze spedytorami, zaczęli oferować usługi, których warunki były oparte na spedytorskich konosamentach na przewóz kombinowany; Lata 60/70-te Podjęto działania na rzecz ujednolicenia warunków przewozu kombinowanego. Usprawnieniu uległy przede wszystkim czynności ładunkowe i organizacyjne, zmienia się również technika transportu; Lata 80-te Pojawiają się nowe tendencje w rozwoju systemów transportowych, ukierunkowane ku idei kompleksowych usług transportowych.

PŁASZCZYZNY INTEGRACJI TRANSPORTU INTERMODALNEGO techniczno-technologiczna– przystosowanie środków transportu z różnych gałęzi oraz urządzeń przeładunkowych i manipulacyjnych do obsługi tej samej, zunifikowanej jednostki ładunkowej, organizacyjna– jeden operator obejmuje pieczę nad całym procesem transportowym, dokumentacyjna– jeden dokument transportowy na całą trasę dostawy, cenowa – podobne lub takie same zasady kwotowania cen za przewóz jednostki ładunkowej środkami różnych gałęzi transportu aż do przedkładania klientowi jednej stawki obejmującej cały proces dostawy, prawna – jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy wraz z jednolitym systemem regulacji i odpowiedzialności.

Transport kombinowany: przewóz ładunku środkami transportowymi co najmniej dwóch gałęzi transportu. Transport łamany: ma miejsce wówczas, gdy są zastosowane co najmniej dwa środki transportowe, ale pochodzące z tej samej gałęzi transportu. Transport bezpośredni: oznacza przewóz ładunku od miejsca nadania do miejsca odbioru jednym środkiem transportu przez jednego przewoźnika.

Międzynarodowy transport intermodalny: oznacza przewóz towarów przy użyciu co najmniej dwóch różnych gałęzi transportu na podstawie umowy o przewóz intermodalny z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar przejął w pieczę operator transportu intermodalnego do oznaczonego miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju.

4 ISTOTNE ELEMENTY TRANSPORTU INTERMODALNEGO Konieczność użycia środków co najmniej dwóch gałęzi, Konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz, Konieczność wystąpienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru, Konieczność zjednostkowania ładunku.

KLASYFIKACJA TRANSPORTU INTERMODALNEGO ze względu na zasięg: przewozy krajowe, przewozy międzynarodowe, przewozy kontynentalne, przewozy międzykontynentalne, ze względu na rodzaj użytych jednostek ładunkowych: przewozy kontenerów, przewozy naczep, przewozy nadwozi wymiennych, przewozy samochodów ciężarowych, przewozy pojemników specjalnych,

ze względu na charakter użytych środków transportowych: przewozy szynowo-drogowe, przewozy drogowo-morskie, przewozy drogowo-lotnicze, przewozy szynowo-drogowo-morskie, przewozy szynowo-drogowo-lotnicze, przewozy szynowo-drogowo-rzeczne, ze względu na charakter operatora: transport bezpośredni – operatorem jest przewoźnik główny, transport pośredni – operatorem jest przewoźnik pomocniczy,

ze względu na liczbę dysponentów/właścicieli środków transportowych: transport jednopodmiotowy, transport wielopodmiotowy, ze względu na sposób ustalania cen i odpowiedzialności: transport jednolity, transport odcinkowy.

INFRASTRUKTURA PUNKTOWA TERMINALE KONTENEROWE Elementy bazy kontenerowej w porcie morskim: nabrzeże, place przeładunkowo-składowe, brama dla pojazdów samochodowych, kolejowe stanowisko przeładunkowe, magazyn zbiorczo-rozdzielczy, centrum dyspozycyjno-kontrolne, stanowisko do mycia i czyszczenia kontenerów oraz warsztat.

Do urządzeń przeładunkowych i manipulacyjnych portowej bazy kontenerowej zaliczamy: - suwnice bramowe nadbrzeżne, - samojezdne suwnice torowe, - suwnice bramowe szynowe, - wozy podnośnikowe czołowe i boczne, - wozy podsiębierne, - żurawie kontenerowe.

Do urządzeń przeładunkowo manipulacyjnych w terminalach lądowych należą: - samojezdne suwnice bramowe torowe, - suwnice bramowe jezdniowe, - samojezdne żurawie, - uniwersalne wozy podnośnikowe czołowe do obsługi nadwozi wymiennych, naczep i kontenerów.

SUWNICE

ŻURAWIE

WÓZ PODSIĘBIERNY I PODNOŚNIKOWY CZOŁOWY

TERMINALE SZYNOWO-DROGOWE Terminale lądowe znajdują się w pobliżu węzłowych stacji kolejowych, między którymi regularnie kursują pociągi towarowe, w przypadku przewozów wykonywanych techniką RoLa nie są wykorzystywane żadne urządzenia przeładunkowe, gdyż pojazdy samochodowe same wjeżdżają na wagony po pochylni przystawionej do ostatniego (pierwszego) wagonu, naczepy siodłowe można załadować na wagony w sposób poziomy (wykorzystując ciągnik manewrowy) lub pionowy (wykorzystując dźwig szynowy lub samojezdny)

Terminal PKP w Małaszewiczach ma stałe połączenia m. in Terminal PKP w Małaszewiczach ma stałe połączenia m.in. z Bałtyckim Terminalem Kontenerowym w Gdyni, portami w Antwerpii i Rotterdamie, uczestniczy w transporcie kombinowanym nadwozi wymiennych na trasie Duisburg-Małaszewicze (przeładunek z wagonów na ciężarówki)-kraje WNP

Jednostki ładunkowe w polskich terminalach to głównie kontenery

Wyposażenie standardowe to suwnice bramowe o udźwigu 30-50 ton Wyposażenie standardowe to suwnice bramowe o udźwigu 30-50 ton. Słabym punktem krajowych terminali jest brak urządzeń do przeładunku naczep samochodowych

Terminale promowe przeładunek jest nieskomplikowany, samochody ciężarowe oraz ciągniki z naczepami wjeżdżają same na promy przez furtę rufową i wyjeżdżają przez furtę dziobową (lub odwrotnie)

TERMINALE LOGISTYCZNE Centra logistyczne służą do obsługi obrotu towarowego są zlokalizowane przede wszystkim na zapleczu wielkich aglomeracji miejsko-przemysłowych, w pobliżu portów morskich lub dużych węzłów kolejowych wykorzystywane przede wszystkim do kształtowania optymalnych łańcuchów zaopatrzenia i zbytu to rozbudowane obiekty dysponujące przede wszystkim magazynami, powierzchniami składowymi oraz urządzeniami przeładunkowymi i manipulacyjnymi dokonuje się w nich składowania i dystrybucji materiałów, surowców oraz wyrobów gotowych, a także wykonuje się czynności związane z pakowaniem, znakowaniem itp. Odpowiednio przygotowane partie towarów są dostarczane do zakładu produkcyjnego bądź też do sieci detalicznych lub hurtowych.

INFRASTRUKTURA LINIOWA PRZEWOZY LĄDOWE (linie kolejowe, drogi kołowe) muszą zapewnić szybki i bezpieczny transport ładunków linie kolejowe powinny być przystosowane do szybkości równej 120 km/h i być w dobrym jakościowo stanie technicznym, zapobiegającym wstrząsom i przechyłom w czasie jazdy dobry jakościowo stan techniczny jest wymagany również w transporcie drogowym, a szybkość przewozu jest tu wyznaczana przepisami kodeksów drogowych kłopot sprawiają przejazdy długich i ciężkich pojazdów przez ośrodki miejskie- wydłużony czas przewozu, dewastacja nawierzchni ulic- pożądane jest korzystanie z dróg szybkiego ruchu, autostrad i obwodnic ograniczenia w zakresie dopuszczalnej wysokości pojazdów drogowych i szynowych stwarzają mosty, wiadukty i tunele oraz sieci elektryczne.

Schemat realizacji przewozów szynowo-drogowych

Rodzaje transportu kombinowanego droga-kolej

FAZY ZESTAWIENIA POCIĄGU BIMODALNEGO A - naczepa z uniesionym pneumatycznie tyłem najeżdża na wózek z adapterem; B - wysunięcie łap i podniesienie kół naczepy; C - przyłączenie drugiego wózka; D - podniesienie łap, naczepa zamienia się w wagon; E - za chwilę cysterna osiądzie na wózku; F - koła w górę i potrzebny jest następny wózek

Pociąg bimodalny zaprojektowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w Poznaniu: naczepa siodłowa skrzyniowa (z lewej), wózek wagonowy oraz adaptery bimodalne (w środku), cysterna (z prawej)

Niskopodwoziowy wagon 602 S typu Rollende Landstrasse do przewozu samochodów ciężarowych, pociągów drogowych i naczep siodłowych - z Fabryki Wagonów "Świdnica" S.A.

PRZEWOZY WODNE ŚRÓDLĄDOWE przeszkodą dla trójwarstwowego piętrzenia kontenerów na barkach jest niski prześwit mostów nad kanałami i dopływami wielkich arterii (potrzebny prześwit: 6,7-7,0m) rzeki i kanały, po których odbywa się transport kontenerów, muszą mieć odpowiednią głębokość i szerokość, powinny też być żeglowne przez cały rok.

Czynności obsługi wstępnej odprawa handlowa: CZYNNOŚCI OBSŁUGI WSTĘPNEJ I KOŃCOWEJ PROCESÓW TRANSPORTU INTERMODALNEGO Czynności obsługi wstępnej odprawa handlowa: →przygotowanie niezbędnych dokumentów związanych z procesem transportowym: konosament, specyfikacja towarowa, faktura, świadectwo pochodzenia, atesty kontrolne, jakościowe, świadectwa fitosanitarne, kwit zdawczy w przypadku przewozów szynowo-drogowych.

odprawa techniczna: →podstawienie środka transportu w stanie próżnym lub częściowo załadowanym w punkcie ładunkowym, →sprawdzenie pod względem zgodności z zapotrzebowaniem tzn. wielkości, rodzaju, wewnętrznego wyposażenia, →sprawdzenie stanu technicznego jednostki intermodalnej, →dodatkowa konserwacja i czynności kontrolne, →sprawdzenie czy minęła data ważności atestu technicznego kontenera, →sprawdzenie czy kontener jest suchy i czysty, →kontrola ilościowa, →załadunek ładunku na środek transportowy i jego zabezpieczenie, →w przypadku eksportu zgłoszenie towaru do odprawy celnej, →powiadomienie odbiorcy celem przygotowania się przez niego do odbioru przesyłki, →nałożenie plomb, →wyjazd z punktu ładownego, →zmiana gałęzi transportu – przeładunek.

Czynności obsługi końcowej odprawa handlowa: →wydanie ładunku odbiorcy →podpisanie i wydanie wszystkich dokumentów →rozwiązanie umowy o przewóz. odprawa techniczna: →wyładunek, →sprawdzenie stanu technicznego ładunku i jednostki intermodalnej, →sprawdzenie czy plomby na kontenerach nie są uszkodzone

ZALETY transportu intermodalnego może się przyczynić do obniżki globalnego kosztu procesu transportowego, pozwala zwiększyć liczbę możliwych wariantów przewozowych, może się przyczynić do podniesienia jakości usług: szybkość i terminowość dostawy, zwiększona częstotliwość okazji załadowczych, zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru, lepsza dostępność do usług transportowych czy też możliwość jednorazowego przewiezienia większych partii ładunku

ASPEKTY HANDLOWO-PRAWNE Historia: lata 60 –te konwencja CMR – zaproponowana przez Instytut do Spraw Ujednolicenia Prawa Prywatnego ( UNIDROIT) tzw. Reguły Tokijskie- przedstawione przez Międzynarodowy Komitet Morski (CMI) 1971 r. - TCM- projekt Konwencji o międzynarodowych kombinowanych przewozach towarów 1973 r. Ujednolicone reguły dla dokumentu przewozu kombinowanego opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlu (ICC); w 1975 nastąpiła nowelizacja dotycząca odpowiedzialności operatora za opóźnienia dostawy towaru. 1978 r. Reguły Hamburskie- konwencja o przewozie towarów morzem 1980 r. Konwencja ONZ o międzynarodowym transporcie multimodalnym ( MTC ) 1992 r. - Ujednolicone reguły UNCTAD/ICC dla dokumentów transportu multimodalnego

ODPOWIEDZIALNOŚĆ OPERATORA Dwa główne systemy odpowiedzialności: 1. Jednolita na całej trasie przewozu. 2. Sieciowa. Sposoby ustalania jednolitych zasad odpowiedzialności: Operator przejmuje odpowiedzialność za cały transport, zgodnie z przepisami obowiązującymi w określonej gałęzi transportu Operator określa własne zasady odpowiedzialności, inne niż przewidują to przepisy obowiązujące w określonej gałęzi transportu Limit odpowiedzialności za jednostkę ładunku: Zależy ona od treści konosamentu czy dokumentu transportu multimodalnego

WARUNKI DOSTAW TOWARÓW W JEDNOSTKACH ŁADUNKOWYCH FCA- franco przewoźnik.... (oznaczone miejsce) Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi, wyznaczonemu przez kupującego w oznaczonym miejscu i czasie. Do jego obowiązków należy dokonanie odprawy celnej towaru w eksporcie. Ryzyko utraty czy uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego w chwili powierzenia towaru pieczy przewoźnika. Od tego momentu kupujący ponosi też koszty dostawy towaru.

CPT- przewoźne zapłacone do …(oznaczone miejsce przeznaczenia) Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie i powierzenie towaru przewoźnikowi oraz zawarcie umowy o przewóz i opłacenie kosztów przewozu do określonego miejsca przeznaczenia. Ryzyko utraty czy uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego z chwilą przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi. CIP- przewoźne i ubezpieczenie zapłacone do … (oznaczone miejsce przeznaczenia) Zakres kosztów i obowiązków sprzedającego w porównaniu z CPT jest rozszerzony o konieczność ubezpieczenia towaru i pokrycia kosztów tego ubezpieczenia. Miejsce podziału ryzyka utraty towaru jest takie, jak w CPT.

EXW- z zakładu… (oznaczone miejsce) Obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, przy czym sprzedający nie ma obowiązku dokonania odprawy celnej towarów przeznaczonych na eksport i załadunku towaru do kontenera. DAF-dostarczone za granicę… (oznaczone miejsce) Do obowiązku sprzedającego należy postawienie towaru do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu dostawy na granicy, gdzie na ogół nie można dokonać kontroli ładunku umieszczonego w jednostce ładunkowej. W tym miejscu następuje podział ryzyka, kosztów i obowiązków pomiędzy kupującego i sprzedającego.

DDU – dostarczone, cło nie opłacone… (oznaczone miejsce przeznaczenia) DDP- dostarczone, cło opłacone… (oznaczone miejsce przeznaczenia) Sprzedający ponosi koszty i ryzyko dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia, a przy DDP również dokonania odprawy celnej i opłacenia cła oraz innych opłat importowych.

Przesłanki funkcjonowania ubezpieczeń w transporcie intermodalnym: UBEZPIECZENIA Przesłanki funkcjonowania ubezpieczeń w transporcie intermodalnym: Zasady odpowiedzialności operatora przewidują wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności w określonych wypadkach Ubezpieczyciel odpowiada za szkodę wg sumy ubezpieczenia, podczas gdy operator korzysta z kwotowego ograniczenia odpowiedzialności.

RODZAJE UBEZPIECZEŃ Ubezpieczenie ładunku umieszczonego w jednostce ładunkowej od ryzyka utraty czy uszkodzenia ( ubezpieczenie cargo ) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej gestora jednostek ładunkowych za szkody wyrządzone przez kontener osobom trzecim i ich mieniu Ubezpieczenie samych jednostek ładunkowych przez ich właścicieli (ubezpieczenie casco) Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej operatora przewozów multimodalnych za szkody wynikające z nienależytego wykonania umowy przewozu.

ZAGADNIENIA CELNE Konwencja celna dotycząca kontenerów ( Custom Convention on Conteiners) z 1972 r. (Polska przystąpiła do niej w 1982 r.) Konwencja TIR z 1975 r. Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej ( WPT)- obowiązująca w Polsce od 1996 r. Konwencja o usprawnieniu formalności w obrocie towarowym z 1987 r. Europejski Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA) Kodeks celny

DOKUMENTACJA FIATA Multimodal Transport Bill of Lading (FBL) Dokument opracowany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Spedytorów FIATA w 1970 r.- na podstawie którego spedytor, sam nie wykonując przewozu, przejmuje wobec zleceniodawcy obowiązki i odpowiedzialność przewoźników Obowiązkiem spedytora jest ubezpieczenie swojej odpowiedzialności cywilnej jako wystawcy FBL Odpowiedzialność spedytora obejmuje okres od przyjęcia towaru w pieczę do chwili jego wydania Operator odpowiada za stratę lub szkodę ładunku do wysokości wartości, którą ma lub miałby towar w miejscu przeznaczenia Operator odpowiada także za zwłokę w dostawie towaru

Dokumenty elektroniczne EDI (Electronic Data Interchange)- elektroniczny przekaz danych i informacji Warunkiem zastąpienia dokumentu przewozowego przez ekwiwalentny elektroniczny przekaz informacji jest zgoda sprzedającego i kupującego na komunikowanie się za pomocą środków elektronicznego przekazu Drogą elektroniczną nie mogą być przekazywane zbywalne dokumenty transportu multimodalnego

Dokument przewozowy Intercontainer (ICF) ICF występuje w roli spedytora Organizuje on transport we współpracy przede wszystkim z kolejami Odpowiedzialność ICF zaczyna się od przejęcia pieczy nad UTI (intermodalnych jednostek ładunkowych) i kończy po przyjęciu go bez zastrzeżeń przez odbiorcę ICF odpowiada tylko za udowodnione mu szkody w czasie wykonywania swoich obowiązków

Listy przewozowe CRM- wykorzystywany w przewozach szynowo-drogowych Rolę operatora transportu intermodalnego odgrywa przewoźnik samochodowy, zawiera on ze swoim klientem umowę o przewóz i dostarczenie ładunku Dla dysponenta ładunku jedynym partnerem jest przewoźnik samochodowy CIM- międzynarodowy kolejowy list przewozowy Reguluje stosunki prawne między przewoźnikiem drogowym a towarzystwem przewozów szynowo-drogowych

WSPÓLNA POLITYKA TRANSPORTOWA UE CELE: Rozwój zintegrowanych systemów transportowych Wykorzystanie najnowszych technologii chroniących środowisko naturalne Promowanie najbardziej przyjaznych usług transportowych Poprawa jakości usług transportowych między krajami Wspólnoty a krajami trzecimi

POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE REALIZACJI CELÓW Wspólne reguły dotyczące transportu międzynarodowego do lub z terytorium państwa członkowskiego Warunki, na jakich przewoźnicy nie mający stałej siedziby w państwie członkowskim mogą świadczyć usługi transportowe na terytorium państwa członkowskiego Środki zwiększające bezpieczeństwo transportu Zniesienie wszelkich form dyskryminacji w przypadku transportu wewnątrz Wspólnoty (m.in.. stosowania różnych stawek i warunków transportu w zależności od. kraju pochodzenia lub przeznaczenia towarów) Zakaz nakładania przez państwo członkowskie w zakresie transportu wewnątrz Wspólnoty i warunków przewozu zawierających jakikolwiek element wsparcia lub ochrony poszczególnych przedsiębiorstw lub gałęzi transportu

GŁÓWNE CELE ZAWARTE W BIAŁEJ KSIĘDZE Rewitalizacja kolei Poprawa jakości usług w transporcie drogowym Promowanie transportu morskiego i śródlądowego Zachowanie równowagi między rozwojem transportu lotniczego i środowiskiem naturalnym Rozwój transportu intermodalnego i konteneryzacji Budowa sieci transeuropejskich Poprawa bezpieczeństwa na drogach Wdrożenie polityki efektywnych opłat za wysokiej jakości usługi transportowe Ukierunkowanie badań i technologii na czysty i efektywny transport Włączenie się w proces globalizacji Opracowanie średnio- i długoterminowych celów dla trwałego i zrównoważonego systemu transportu

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ