Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT"— Zapis prezentacji:

1 MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT
Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w kancelarii MDDP Warszawa, 9 października 2018 r.

2 Obrotu towarowego w ramach WNT/importu oraz WDT/eksportu
AGENDA Opodatkowanie VAT: Obrotu towarowego w ramach WNT/importu oraz WDT/eksportu Usług związanych z importem, eksportem i z transportem międzynarodowym

3 OPODATKOWANIE VAT OBROTU TOWAROWEGO
Warszawa, 9 października 2018 r.

4 BREXIT KONSEKWENCJE PODATKOWE
Wymiana towarowa między UE i UK będzie odbywała się na analogicznych zasadach, jak obecnie handel z państwami spoza UE, korzystanie z procedur celnych stanie się obowiązkowe, a tym samym konieczność każdorazowego dokonywania zgłoszeń celnych Przywóz towarów z UK do Polski będzie co do zasady wiązał się z zapłatą VAT importowego wraz z należnościami celnymi oraz ew. akcyzy, a wywóz z Polski do UK z procedurą eksportową Zasady dotyczące miejsca opodatkowania VAT usług oraz zasady dotyczące odliczenia VAT mogą ulec zmianie Nie będą przysługiwały preferencje celne – w tym obniżone stawki lub brak cła ze względu na pochodzenie preferencyjne Klasyfikacja taryfowa (CN) obowiązująca w UE nie będzie obowiązywała w UK, kody taryfy nadane w UE będą wymagały ponownej klasyfikacji w ramach kodów, które opracuje Zjednoczone Królestwo (jeżeli zdecyduje się na zmiany w tym zakresie)

5 WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE NABYCIE TOWARÓW A IMPORT TOWARÓW
Rozliczenie VAT - naliczenie i odliczenie VAT w deklaracji Podstawa opodatkowania – zasady dla WNT Prawo do odliczenia na podstawie faktury Uproszczenie dla transakcji trójstronnych – brak konieczności rejestracji 2-go podmiotu w łańcuchu IMPORT: Rozliczenie VAT – zapłata VAT w terminie 10 dni, odliczenie VAT w deklaracji VAT Możliwość rozliczania VAT importowego w deklaracji przy spełnieniu szeregu warunków Podstawa opodatkowania – wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy Prawo do odliczenia na podstawie dokumentów celnych Korekta faktury wpływa na wartość celną i powoduje konieczność korygowania zgłoszenia importowego Brak możliwości korzystania z uproszczenia dla transakcji trójstronnych

6 WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWA DOSTAWA TOWARÓW A EKSPORT TOWARÓW
WDT tylko bezpośrednia Obejmuje również przemieszczenie własnych towarów Warunki dotyczące dostawcy i nabywcy Dokumenty do zastosowania stawki 0% VAT - dokumenty przewozowe, ew. oświadczenie o otrzymaniu towarów Uproszczenie dla transakcji trójstronnych – brak konieczności rejestracji 2-go podmiotu w łańcuchu EKSPORT: Eksport – pośredni i bezpośredni Konieczne jest dokonanie dostawy towarów Bez względu na to, kto jest dostawcą lub nabywcą Dokumenty do zastosowania stawki 0% VAT – dokumenty celne potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej Korekta faktury wpływa na wartość statystyczną i powoduje konieczność korygowania zgłoszenia wywozowego Brak możliwości korzystania z uproszczenia dla transakcji trójstronnych

7 PROBLEMY PRAKTYCZE CZY MAGAZYNOWANIE STANOWI PRZERWĘ W TRANSPORCIE?
! W wydanym 21 września 2018 r. wyroku (sygn. I FSK 1500/16) NSA przyznał, że z góry zaplanowana i ustalona pomiędzy stronami przerwa w transporcie nie powoduje „przerwania” dokonywanej dostawy i dostawa ta zachowuje status jednej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sprawa dotyczyła polskiej spółki, która dokonywała dostaw towarów na rzecz brytyjskiego kontrahenta w następujący sposób: spółka transportowała towary bezpośrednio z Polski do magazynu położonego w Belgii, brytyjski nabywca towarów pobierał je z belgijskiego magazynu w zależności od zapotrzebowania, transportem z Belgii do Anglii zajmował się operator logistyczny belgijskiego magazynu, jednak organizował go nabywca z Wielkiej Brytanii, a koszty ponosił polski dostawca.

8 BREXIT REKOMENDOWANE DZIAŁANIA
przegląd łańcuchów dostaw w celu identyfikacji przemieszczeń przez granicę UE i UK pod kątem określenia przyszłych obowiązków celnych i podatkowych dostosowania systemów w przedsiębiorstwach do nowych wymogów rozważenie zaangażowania wsparcia zewnętrznych firm, takich jak agencje celne i firmy logistyczne re-negocjacja umów handlowych w kontekście potencjalnego wkalkulowania dodatkowych kosztów i ceł

9 Warszawa, 9 października 2018 r.
OPODATKOWANIE VAT USŁUG ZWIĄZANYCH Z IMPORTEM, EKSPORTEM I USŁUG TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO Warszawa, 9 października 2018 r.

10 USŁUGI ZWIĄZANE Z EKSPORTEM - MOŻLIWOŚĆ STOSOWANIA STAWKI 0% VAT
Stawkę VAT w wysokości 0% stosuję się do: Usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych; Usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów: dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu, świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecania i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

11 USŁUGI ZWIĄZANE Z IMPORTEM - MOŻLIWOŚĆ STOSOWANIA STAWKI 0% VAT
Stawkę VAT w wysokości 0% stosuję się do: Usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, z wyjątkiem usług: w zakresie ubezpieczenia towarów, dotyczących importu towarów zwolnionych z podatku. Usług transportu międzynarodowego.

12 USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO - MOŻLIWOŚĆ STOSOWANIA STAWKI 0% VAT
Przez usługi transportu międzynarodowego, rozumie się: Przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE, z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju; Usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów w ramach transportu międzynarodowego.

13 USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO - MOŻLIWOŚĆ STOSOWANIA STAWKI 0% VAT
Stawkę VAT w wysokości 0% stosuję się również do: usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego; wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego; usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi (…), jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju: z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

14 USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO – DOKUMENTY DO ZASTOSOWANIA STAWKI 0% VAT
Dokumentami stanowiącymi dowody świadczenia usług, są w przypadku transportu: towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora); towarów importowanych - oprócz dokumentów, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów; towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów; osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

15 W JAKICH PRZYPADKACH USŁUGI NIE SĄ ŚWIADCZONE BEZPOŚREDNIO NA RZECZ NADAWCY LUB ODBIORCY?
Artykuł 146 ust. 1 lit. e) dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że zwolnienie z podatku przewidziane w tym przepisie nie ma zastosowania do świadczenia usług, takiego jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, dotyczącego transakcji polegającej na przewozie towarów do państw trzecich, gdy usługi te nie są świadczone bezpośrednio na rzecz nadawcy lub odbiorcy tych towarów. Wyrok TSUE z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie C‑288/16 „L.Č.” IK przeciwko Valsts ieņēmumu dienests Artykuł 146 ust. 1 lit. e) dyrektywy VAT Artykuł 83 ust. 1 pkt 19), 20), 21), 23) ustawy o VAT § 6 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia MF dot. stawek obniżonych

16 USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO – PROBLEMY PRAKTYCZNE DOT
USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO – PROBLEMY PRAKTYCZNE DOT. OPODATKOWANIA VAT Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. z r., nr 0114-KDIP MC: Przypadek 1 Przypadek 2 dotyczy usług transportu towarów na trasie Wielka Brytania - Szwajcaria oraz na trasie Szwajcaria - Wielka Brytania, gdy trasy te nie przebiegają przez terytorium Polski zostały spełnione przesłanki do zastosowania stawki 0%, tj. nastąpiło wykonanie usługi, które zostało potwierdzone dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usługi oraz przewoźnik posiada dokument potwierdzający przekroczenie w wyniku przewozu towaru granicy państwa trzeciego Wnioskodawca nie posiada dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (tj. dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy) stawka 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia MF dot. stawek obniżonych stawka 23% VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT BREXIT: transport towarów na trasie Wielka Brytania - Szwajcaria oraz na trasie Szwajcaria - Wielka Brytania będzie dotyczył przewozu między krajami spoza UE

17 USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO – PROBLEMY PRAKTYCZNE DOT
USŁUGI TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO – PROBLEMY PRAKTYCZNE DOT. OPODATKOWANIA VAT Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. z r., nr 0114-KDIP KT: „(…) dokument PZC (skan) ze wskazaniem warunków dostawy "DAP Chruściel", oraz oświadczenie podpisane przez pracownika Importera, iż koszty transportu zostały wliczone do wartości faktur handlowych (bez wskazania ich wartości), nie są dokumentami wystarczającymi do zastosowania stawki 0%.” BREXIT: procedury wewnętrzne wymagają doprecyzowania zasad gromadzenia i weryfikowania dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% VAT w przypadku transportu do i z UK.

18 Janina Fornalik, tel. (22) 322 68 88, janina.fornalik@mddp.pl


Pobierz ppt "MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT"

Podobne prezentacje


Reklamy Google