1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria Rzepnikowska Członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów
2 2 Zakres i terminy Zakres Nowelizuje Dyrektywę w sprawie ustawowych badań sprawozdań finansowych z roku 2006, Dotyczy wszystkich badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych na terenie Unii Europejskiej. Wejście w życie – spodziewany termin wejścia w życie to połowa czerwca 2014 r. Aby mogła wejść w życie wymaga dostosowania do systemów prawnych poszczególnych państw. Od daty wejścia Dyrektywy w życie, Kraje Członkowskie będą miały dwa lata na jej przyjęcie i publikację.
3 3 Definicja Jednostki Zainteresowania Publicznego (JZP) Niezależność i obiektywizm Wewnętrzna organizacja jednostki prowadzącej badanie i prac związanych z badaniem Przyjęcie Międzynarodowych Standardów Badania Sprawozdań Finansowych Raporty z badania Zapewnianie jakości i sankcje Organizacja nadzoru publicznego i przekazywanie zadań organizacjom zawodowym Funkcjonowanie komitetów audytu jednostek zainteresowania publicznego (JZP) Najważniejsze postanowienia
4 4 Definicja Jednostki Zainteresowania Publicznego (JZP) [Artykuł 2] Definicja taka sama jak w Dyrektywie 2013/34/UE w sprawie rachunkowości (i podobna do definicji z Dyrektywy w sprawie ustawowych badań sprawozdań finansowych z 2006 r.): spółki, których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, instytucje kredytowe, przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe, pozostałe podmioty wyznaczone przez kraje członkowskie jako JZP (istotne znaczenie dla interesu publicznego z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, wielkość lub liczbę zatrudnionych).
5 Organizacja nadzoru publicznego i przekazywanie zadań organizacjom zawodowym [Artykuł 32] Do Właściwych Władz należy ostateczna odpowiedzialność za nadzór nad: zatwierdzaniem i rejestracją biegłych rewidentów przyjmowaniem odpowiednich standardów kształceniem ustawicznym, zapewnianiem jakości oraz systemami dochodzeń i systemami dyscyplinarnymi Właściwe Władze składają się z osób niewykonujących zawodu, jednak mogą być wspomagane przez osoby wykonujące zawód przy konkretnych zadaniach niewymagających podejmowania decyzji Państwo Członkowskie może samo przekazać swe zadania innym władzom lub organom Przekazywanie zadań musi odbywać się na określonych warunkach Należy unikać konfliktu interesów Właściwe Władze muszą być w stanie odzyskać swe kompetencje w razie konieczności
6 6 Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego z 2014 r.
7 7 Zakres i terminy Zakres - badanie sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego (JZP), w tym: instytucji kredytowych, spółek notowanych na giełdzie, zakładów ubezpieczeniowych, pozostałych podmiotów wyznaczonych przez Kraje Członkowskie jako JZP. Wejście w życie – spodziewany termin wejścia w życie to połowa czerwca 2014 r. Większość przepisów Rozporządzenia wchodzi w życie z dwuletnim opóźnieniem Firmy podlegają bezpośrednio obowiązkowej rotacji, jednak z zachowaniem mechanizmu przejściowego
8 8 Przekazywanie zadań organizacjom zawodowym [Artykuł 24] Przekazywanie zadań organizacjom zawodowym zgodnie z Dyrektywą w sprawie ustawowych badań sprawozdań finansowych z roku Nie można przekazać do JZP: –systemów zapewnienia jakości –dochodzeń –sankcji i środków związanych z kontrolami zapewniania jakości lub dochodzeniami
9 9 Kontrola jakości [Artykuł 26] System zapewnienia jakości musi być niezależny Częstotliwość –Do ustalenia w drodze analizy w oparciu o ryzyko –Co najmniej raz na trzy lata Minimalny zakres kontroli –Wewnętrzny system kontroli jakości audytora i jego skuteczność –Odpowiednie testy zgodności i przegląd dokumentacji z badania –Zawartość najnowszego raportu dotyczącego transparentności
10 Współpraca pomiędzy kompetentnymi władzami [Artykuł 29 i 30] Założenie Komitetu Europejskich Władz Nadzorujących Badanie Sprawozdań Finansowych (CEAOB) Złożonego z: –Jednego członka z każdego Kraju Członkowskiego dysponującego jednym prawem głosem (Przewodniczący wybierany jest spośród Przedstawicieli Krajów Członkowskich), –Jednego członka wybranego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) bez prawa głosu, –Komisji Europejskiej jako obserwatora.
11 Główne zadania CEAOB Wymiana informacji, wiedzy fachowej i najlepszych praktyk w zakresie wdrażania przepisów Techniczna ocena systemów nadzoru publicznego działających w państwach trzecich Techniczna analiza międzynarodowych standardów badania Doskonalenie mechanizmów współpracy w zakresie nadzoru Sporządzenie niewiążących wytycznych lub opinii rozszerzających jednolite zastosowanie
12 Krajowa Izba Biegłych Rewidentów al. Jana Pawła II Warszawa