Izabela Modzelewska mgr psychologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Specyficzne trudności w uczeniu się
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Sześciolatek w I klasie
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kącik przedszkolaka.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

Izabela Modzelewska mgr psychologii Dojrzałość szkolna Izabela Modzelewska mgr psychologii

Dojrzałość szkolna To taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczną naukę w klasie I szkoły podstawowej.

Akty prawne regulujące kwestię obowiązku szkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Rola szkoły w ocenie dojrzałości szkolnej § 3 ust. 5: Przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. § 4 ust.7: Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego.

Rola rodziców w ocenie dojrzałości szkolnej Nowelizacja ustawy o systemie oświaty przesunęła wprowadzenie obowiązku szkolnego dla dzieci sześcioletnich do 2014 roku. Ustawa przedłuża okres, w którym rodzice podejmują decyzję o rozpoczęciu przez dziecko 6-letnie edukacji szkolnej.

Co składa się na pełną gotowość szkolną? Dojrzałość fizyczna, Dojrzałość umysłowa, Dojrzałość emocjonalno-społeczna, Dojrzałość do czytania i pisania, Dojrzałość do matematyki.

Dojrzałość fizyczna Wzrost, waga, proporcje ciała umożliwiające korzystanie z urządzeń i przyborów szkolnych; Sprawność narządów zmysłów oraz narządów artykulacyjnych; Sprawność ruchowa i manualna.

Prawidłowy chwyt pisarski

Dojrzałość umysłowa Dziecko posiada pewien zasób wiedzy o świecie, życiu przyrody i ludzi; Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu oraz środowisku; Chce się uczyć; Interesuje się pisaniem i czytaniem; Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; Potrafi skoncentrować się na zadaniu.

Dojrzałość emocjonalno-społeczna Dziecko jest w znacznym stopniu samodzielne; Potrafi wyrazić swoje oczekiwania i potrzeby w sposób czytelny i akceptowany; Posiada umiejętność nawiązywania kontaktów oraz współpracy; Posiada pewną równowagę psychiczną, siła reakcji jest adekwatna do bodźca; Rozumie proste sytuacje społeczne.

Dojrzałość do czytania i pisania Potrafi różnicować kształty, dźwięki, rozpoznawać je, porównywać i odtwarzać.

Dojrzałość do matematyki Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu; Potrafi sklasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru; Umie dodawać i odejmować na konkretach w zakresie 10.

Umiejętności dzieci 5-6 -letnich Dokonuje syntezy wyrazów. Dokonuje analizy wyrazów. Zna litery drukowane. Układa obrazek z 6 części. Zna kolory. Liczy w dostępnym zakresie. Zna cyfry 0-10.

Umiejętności dzieci 5-6 -letnich Klasyfikuje klocki według koloru, kształtu, wielkości. Orientuje się w stosunkach przestrzennych. Zapamiętuje tekst wiersza. Odwzorowuje kształt figur geometrycznych. Zna nazwy figur geometrycznych. Zna nazwy dni tygodnia. Zna nazwy pór roku.

Pożądane umiejętności dziecka rozpoczynającego naukę w szkole Umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych; Radzenie sobie w typowych, codziennych sytuacjach; Rozumienie, że trzeba dbać o swoje zdrowie; Umiejętność porozumiewania się, w tym zadawania pytań i słuchania odpowiedzi, a także przywitania się, przedstawienia, zaproszenia dzieci do zabawy, zwrócenia się o pomoc; Zabawa w dziecięce gry i stosowania się do ich reguł; Współdziałanie z rówieśnikami i z dorosłymi; Wytrwałość w realizowaniu zadań i własnych pomysłów; Przygotowanie do nauki czytania i pisania – zainteresowania książeczkami, opowiadania historyjki obrazkowej, dzielenia słów na sylaby, dobrej koordynacji ruchowej i sprawności ręki (rysowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie); Przygotowanie do nauki matematyki – porównywania liczebności i wielkości przedmiotów, liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach, określania położenia przedmiotów oraz lewej i prawej strony, rozumienia kolejności pór roku, dni tygodnia i miesięcy.

Przykładowe różnice między nauką w przedszkolu i szkole 6-latek w przedszkolu: 6-latek w I klasie uczy się: – wszystkich liter alfabetu; - rozwija sprawność rąk (rysuje, wycina, lepi z plasteliny) –przygotowuje się do nauki pisania; – pisać proste, krótkie zdania; – słucha bajek, wierszy, opowiadań – rozwija swoje zainteresowania czytaniem i pisaniem; – czytać krótkie teksty; – dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie; – rozróżniać pojęcia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie oraz posługiwać się nimi;

6-latek w I klasie uczy się: 6-latek w przedszkolu: 6-latek w I klasie uczy się: – uczy się odróżniać błędne liczenie od poprawnego, liczy z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów; – poprawnie liczyć (także wspak) do 20 oraz zapisywać liczby cyframi do 10; – podejmuje próby dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach; – sprawnie dodawać i odejmować do 10 oraz zapisywać te działania; – rozwiązywać zadania z treścią; – dowiaduje się, na czym polega pomiar długości i poznaje proste sposoby mierzenia np. krokami, stopa za stopą; – mierzyć długość, posługując się np. linijką; – porównywać długości obiektów; – poznaje pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące. - zależności między porami roku a zjawiskami przyrody; - korzystać z kalendarza, nazywać dni tygodnia i miesiące.

Co zyska 6-latek idąc do szkoły? Stanie się bardziej odważny, samodzielny i pewny siebie; Będzie bardziej otwarty w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; Wykorzysta w pełni naturalny potencjał rozwojowy; Skorzysta z zasobów środowiska szkolnego; Rozwinie swoje zainteresowania korzystając z oferty zajęć pozalekcyjnych; Nauczy się właściwego wykorzystywania komputera i internetu; Będzie uczestniczył w zajęciach z języka obcego; W przypadku trudności skorzysta z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; Dzięki systematyczności zyska dobre podstawy do dalszej nauki; Zdobędzie doświadczenia we współdziałaniu w grupie; Nauczy się odpowiedzialności za siebie i innych; Nauczy się zasad samorządności.

Konsekwencje rozpoczęcia nauki mimo braku dojrzałości szkolnej Trudności w opanowaniu materiału szkolnego; Lęk przed porażką; Niechęć do szkoły i nauki; Częste napięcia psychiczne, które najłatwiej rozładować poprzez agresję; Niskie poczucie własnej wartości w wyniku braku sukcesów i ciągłych porównań z innymi uczniami.

Czego nauczyć dziecko przed pójściem do szkoły? Wyrabiać samodzielność. Kształtować wytrwałość i systematyczność. Wzbogacać wiedzę o świecie. Uczyć prawidłowej wymowy. Rozwijać spostrzegawczość wzrokową. Rozwijać spostrzegawczość słuchową.

Czego nauczyć dziecko przed pójściem do szkoły? Uczyć liczenia. Usprawniać rękę dziecka. Wpajać zasady kulturalnego zachowania się. Wspierać rozwój emocjonalno -społeczny. Przyzwyczajać dziecko do stałego rozkładu dnia. Kształtować pozytywną motywację dziecka do nauki.

Materiały pomocne w podjęciu decyzji Na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji (www.ore.edu.pl) została uruchomiona zakładka "Sześciolatek w szkole". Zamieszczone tam materiały mogą być pomocne w podjęciu przez Państwa decyzji o edukacji szkolnej sześciolatka.

Życzę gładkiego startu w I klasie 