Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" www.tnm.org.pl Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komisja Dialogu Obywatelskiego 05 września 2013 Poznańskie Centrum Świadczeń
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Wydział Dofinansowań Rynku Pracy Warszawa, 18 czerwiec 2013 r.
Krzysztof Peda – prezes Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości”
Kształcenie specjalne
Rodzic jako doradca zawodowy
Aleksander Waszkielewicz
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową: Obszar AObszar A – likwidacja bariery transportowej: Zadanie 1 - pomoc w.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Indywidualne nauczanie
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Podstawowe akty prawne:
dr Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW Warszawa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Pełnosprawny Student VIII
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
dr hab. Renata Babińska- Górecka
WYPEŁNIANIE FORMULARZA WNIOSKU O PRZYZNANIE STYPENDIUM SPECJALNEGO DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH (INSTRUKCJA DO ZAŁĄCZNIKA NR 2 DO REGULAMINU USTALANIA WYSOKOŚCI,
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Co dalej…..
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Zielona Góra, 9 grudnia 2015 roku Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
KATEDRA PEDAGOGIKI KULTURY FIZYCZNEJ
Dzielnica VI Miasta Krakowa Bronowice
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Okres realizacji luty grudzień 2019
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby edukacyjne Krzysztof Peda Prezes Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości” Kraków, październik 2014

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Krótko oorganizacji Stowarzyszenie „Twoje nowe możliwości” jest ekspercką organizacją pozarządową skupiającą osoby działające w obszarze edukacji i zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Naszym celem jest stworzenie spójnego systemu wsparcia młodzieży z niepełnosprawnościami w Polsce prowadzącego od szkoły ponadgimnazjalnej do wejścia otwarty rynek pracy.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Krótkie studium przypadku Kasia, studentka 3 roku elektroniki. Dyslektyczka, bardzo uzdolniona matematycznie. W czasie nauki w szkole korzystała z zajęć wyrównawczych dla dyslektyków, mimo problemów każdego roku przynosiła do domu świadectwo z czerwonym paskiem. Po rozpoczęciu studiów okazało się, że nie przysługuje jej praktycznie żadne wsparcie na uczelni. Uczęszcza na takie same zajęcia jak wszyscy, zdaje identyczne egzaminy i w takiej samej formie. Nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Krótkie studium przypadku 2 Piotrek, student 4 roku informatyki. Na początku studiów brał udział w wypadku komunikacyjnym i doznał poważnej kontuzji. Przez pewien czas poruszał się na wózku inwalidzkim, ale po zastosowaniu endoprotezy stawu kolanowego i operacji stawu biodrowego chodzi bez pomocy kul. Nie ma żadnych problemów z poruszaniem się, dobrze się uczy. Musi się jedynie oszczędzać, nie wolno mu nadwyrężać nogi, dźwigać ciężkich przedmiotów, pozostawać przez wiele godzin w jednej pozycji, Posiada orzeczenie o zaliczeniu do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Porównanie sytuacji PiotrKatarzyna Orzeczenie o niepełnosprawnościposiadanie posiada Trudności w uczeniu siężadnychbardzo duże Zindywidualizowany tryb naukiprzysługujenie przysługuje Stypendium specjalneprzysługujenie przysługuje Dodatkowe zajęcia z języka obcegoprzysługująnie przysługuje Poniżej znajduje się porównanie sytuacji omawianych studentów. Katarzyna z dysleksją i Piotra po wypadku komunikacyjnym.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" System orzekania o niepełnosprawności Art. 4. Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych 1. Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. 2. Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" System orzekania o niepełnosprawności 3. Do lekkiego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu, powodującej w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy, w porównaniu do zdolności, jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną, lub mająca ograniczenia w pełnieniu ról społecznych dające się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne. _______________________________________________________ Przepisy stanowiące podstawę do orzekania o zaliczeniu do poszczególnych stopni niepełnosprawności nie odnoszą się w żaden sposób do specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Wnioski 1.System orzekania o niepełnosprawności na podstawie Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych jest systeme przygotowanym na potrzeby rynku pracy. 2.Posiadanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie jest równoznaczne z posiadaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych. 3.Posługiwanie się systemem orzekania o niepełnosprawności w szkolnictwie wyższym nie jest prawidłowym rozwiązaniem i może rodzić wiele problemów

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości"