Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym stan zaawansowania prac

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki Warszawa, r.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Kryteria wyboru projektów
Mała retencja w lasach.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
X Komitet Koordynujący Programu Bezpieczeństwa Powodziowego w Dorzeczu Wisły Środkowej r.
Konsultacje wojewódzkie Programu Bezpieczeństwa Powodziowego w Regionie Wodnym Środkowej Wisły r.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Przyjazna Kłodnica.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
Dostosowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do map zagrożenia powodziowego Tarnów, 9 grudnia 2013 r.
BEZPIECZEŃSTWO POWODZIOWE.
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Witold Sumisławski – Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej
Kujawsko – Pomorski Zarząd Melioracji
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
KUJAWSKO – POMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH WE WŁOCŁAWKU
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym Regionu Wodnego Dolnej Wisły
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Wzmacnianie odporności Warszawy na zmiany klimatu Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Umowy w ramach konkursu dla działania 11
OPTYMALNA STRATEGIA OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prezentacja projektu Założenia i wstępne wyniki efektywności przeciwpowodziowej rewitalizacji małopolskiej Wisły Projekt: Rewitalizacja, ochrona bioróżnorodności.
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
PROJEKT OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ W DORZECZU ODRY I WISŁY
Zapis prezentacji:

Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym stan zaawansowania prac Witam Państwa

Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym Celem zarządzania ryzykiem powodziowym jest ograniczenie potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla życia i zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej. (Dział 1 art. 9, ustawa Prawo wodne). Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym (PZRP) to dokumenty przewidujące działania, które mają realizować główne cele zarządzania ryzykiem powodziowym obejmujące m. in.: - ograniczanie zagrożenia (zasięgu powodzi), - ograniczenie wrażliwości terenów zagrożonych - podnoszenie zdolności radzenia sobie z zagrożeniem powodziowym. Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym powinny uwzględniać perspektywę długoterminową i niepewność odnośnie przyszłości, związaną zarówno ze zmianami klimatu jak i zmianami zagospodarowania obszarów zagrożonych powodzią.

Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym

Założenia metodyczne opracowania PZRP Plany zarządzania ryzykiem powodziowym bazują na zasadzie dekomponowania działań ograniczających ryzyka powodziowego do następujących grup: • wyznaczanie obszarów zagrożenia powodziowego i przygotowanie informacji o ryzykach związanych z zamieszkiwaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej na takich obszarach, • budowa systemu prognozowania i ostrzegania przed niebezpieczeństwem • wdrażania instrumentów prawnych i ekonomicznych wzmacniających system ochrony przeciwpowodziowej, w tym określenie odpowiednich przepisów regulujących warunki zabudowy obszarów zagrożenia powodziowego, • plany zarządzania kryzysowego, w tym plany ewakuacji ludności, • działania zwiększające naturalną ochronę przeciwpowodziową – oddanie rzece przestrzeni, • działania techniczne – budowa, przebudowa i remonty infrastruktury biernej i czynnej ochrony przed powodzią.

RYZYKO POWODZIOWE, METODY JEGO OGRANICZANIA Założenia metodyczne opracowania PZRP RYZYKO POWODZIOWE, METODY JEGO OGRANICZANIA ŚRODKI OGRANICZAJĄCE RYZYKO WIELKOŚĆ RYZYKA SYSTEM PROGNOZOWANIA I OSTRZEGANIA SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PLANY ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PLANY EWAKUACJI REDUKCJA WRAŻLIWOŚCI PRZEPISY BUDOWLANE (UREGULOWANIA PRAWNE I EKONOMICZNE) WARUNKI ZABUDOWY ODPORNOŚĆ BUDYNKÓW NA TERENACH ZALEWOWYCH RYZYKO REZYDUALNE DZIAŁANIA NIETECHNICZNE OGRANICZAJĄCE NIEBEZPIECZEŃSTWO POWODZI (NATURALNE ŚRODKI OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ) REDUKCJA RYZYKA POWODZIOWEGO REDUKCJA ZAGROŻENIA DZIAŁANIA TECHNICZNE – BUDOWA, PRZEBUDOWA, REMONTY INFRASTRUKTURY BIERNEJ OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ CZYNNEJ OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ

Cele główne i szczegółowe PZRP 1. ZAHAMOWANIE WZROSTU RYZYKA POWODZIOWEGO 1.1. Utrzymanie oraz zwiększanie istniejącej zdolności retencyjnej zlewni w regionie wodnym 1.2. Wyeliminowanie, unikanie wzrostu zagospodarowania na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią 1.3. Określenie warunków możliwego zagospodarowywania obszarów chronionych obwałowaniami 1.4. Unikanie wzrostu oraz określenie warunków zagospodarowania na obszarach o niskim (p= 0,2%) prawdopodobieństwie wystąpienia powodzi 1.5. Utrzymanie naturalnych form ochrony brzegu morskiego 1.6. Utrzymanie istniejących technicznych form ochrony brzegu morskiego 1.7. Analiza istniejących form ochrony brzegu morskiego w zakresie zmian dynamicznych w obszarze pasa technicznego na całej długości polskiego wybrzeża 2. OBNIŻENIE ISTNIEJĄCEGO RYZYKA POWODZIOWEGO 2.1. Ograniczenie istniejącego zagrożenia powodziowego 2.2. Ograniczenie istniejącego zagospodarowania 2.3. Ograniczenie wrażliwości obiektów i społeczności 3. POPRAWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RYZYKIEM POWODZIOWYM 3.1. Doskonalenie prognozowania i ostrzegania o zagrożeniach meteorologicznych i hydrologicznych 3.2. Doskonalenie skuteczności reagowania ludzi, firm i instytucji publicznych 3.3. Doskonalenie skuteczności odbudowy i powrotu do stanu sprzed powodzi 3.4. Wdrożenie i doskonalenie skuteczności analiz popowodziowych 3.5. Budowa instrumentów prawnych i finansowych zniechęcających lub skłaniających do określonych zachowań zwiększających bezpieczeństwo powodziowe 3.6. Budowa programów edukacyjnych poprawiających świadomość i wiedzę na temat źródeł zagrożenia powodziowego i ryzyka powodziowego

Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym Nietechniczne środki ochrony przeciwpowodziowej Techniczne środki ochrony przeciwpowodziowej INSTRUMENTY PRAWNO-FINANSOWE ANALITYCZNE INFORMACYJNE I EDUKACYJNE KOMPENSACJI ODDZIAŁYWAŃ NA ŚRODOWISKO NATURALNE

Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym POWODZIE OPADOWE POWODZIE ROZTOPOWE POWODZIE ZATOROWE POWODZIE SZTORMOWE POWODZIE WEWNĄTRZPOLDEROWE

Dane wejściowe MZP MRP Dodatkowe analizy

Diagnoza problemów zarządzania ryzykiem powodziowym Ocena rozkładu przestrzennego zagrożenia i ryzyka powodziowego przeprowadzona została w układzie następujących jednostek przestrzennych: heksagonów o powierzchni 10 ha, czterokilometrowych odcinków rzek, obszarów gmin, obszarów zlewni w układzie uzgodnionym z RZGW. We wszystkich ww. przypadkach podstawę oceny stanowiła numeryczna mapa zagrożenia powodziowego (MZP) oraz ryzyka powodziowego (MRP). Ocenę oparto na określeniu tzw. poziomu ryzyka powodziowego. Przyjęto pięć poziomów ryzyka: 1 Bardzo niski 2 Niski 3 Umiarkowany 4 Wysoki 5 Bardzo wysoki

1. Na poziomie regionu wodnego 2. Na poziomie obszaru dorzecza Struktura PZRP Struktura prac nad opracowaniem PZRP Komitet Sterujący Regionu Wodnego (KSRW) Komitet Sterujący Obszaru Dorzecza (KSOD) Grupy planistyczne obszarów dorzeczy (GPOD) 1. Na poziomie regionu wodnego 2. Na poziomie obszaru dorzecza Grupy planistyczne regionów wodnych (GPRW) Zespoły Planistyczne zlewni

KOMITET STERUJĄCY REGIONU WODNEGO Spotkania: Dorzecze Odry: ~ 84 Struktura PZRP KOMITET STERUJĄCY REGIONU WODNEGO Spotkania: Dorzecze Odry: ~ 84 Dorzecze Wisły: Górna i Mała Wisła - 37 Środkowa Wisła – 48 Dolna Wisła - 23 GRUPA PLANISTYCZNA REGIONU WODNEGO (ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA PROJEKTEM) WYKONAWCA ZESPÓŁ PLANISTYCZNY

Proces tworzenia PZRP i konsultacji społecznych projektu PZRP ROZKŁAD PRZESTRZENNY ZAGROŻENIA POWODZIOWEGO WYZNACZENIE OBSZARÓW O SZCZEGÓLNYM (EKSTREMALNYM) RYZYKU POWODZIOWYM WYZNACZENIE CELÓW ZARZĄDANIA RYZYKIEM POWODZIOWYM OKREŚLENIE WSKAŹNIKÓW REDUKCJI RYZYKA POWODZIOWEGO DLA OBSZARÓW SZCZEGÓLNEGO RYZYKA POWODZIOWEGO

Proces tworzenia PZRP i konsultacji społecznych projektu PZRP ANALIZA GRUP DZIAŁAŃ SŁUŻĄCYCH REDUKCJI ZAGROŻENIA, RYZYKA POWODZIOWEGO ORAZ WSKAZANIE INSTRUMENTÓW WDROŻENIA PZRP ANALIZA PROCESÓW ŚRODOWISKOWYCH, SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH OGRANICZAJĄCYCH STOSOWANIE GRUP DZIAŁAŃ ANALIZA SKUTECZNOŚCI REDUKCJI RYZYKA POWODZIOWEGO POPRZEZ ZASTOSOWANIE ZBIORU (KOMPOZYCJI) GRUP DZIAŁAŃ NATURALNEJ OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ (OKREŚLENIE WSKAŹNIKA REDUKCJI RYZYKA POWODZIOWEGO)

Proces tworzenia PZRP i konsultacji społecznych projektu PZRP SELEKCJA DZIAŁAŃ TECHNICZNYCH (BUDOWA LIST INWESTYCJI STRATEGICZNYCH) REDUKUJĄCYCH RYZYKO POWODZIOWE DLA OBSZARÓW SZCZEGÓLNEGO RYZYKA POWODZIOWEGO Z UWZGLĘDNIENIEM ALTERNATYWNYCH ROZWIĄZAŃ TECHNICZNYCH ANALIZA SKUTECZNOŚCI ZAPLANOWANYCH INWESTYCJ STRATEGICZNYCH REUKUJĄCYCH RYZYKO POWODZIOWE ANALIZA SKUTECZNOŚCI REDUKCJI ANALIZA EFEKTYWNOŚCI PZRP, PORÓWNANIE ALTERNATYWNYCH DZIAŁAŃ TECHNICZNYCH. ANALIZA CBA I MCA OPRACOWANIE PROJEKTÓW PLANÓW ZARZĄDZANIA RYZYKIEM POWODZIOWYM

Proces tworzenia PZRP i konsultacji społecznych projektu PZRP PRZEPROWADZENIE STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PROJEKTÓW PZRP PRZYGOTOWANIE OSTATECZNEJ WERSJI PROJEKTÓW PLANÓW DO ZATWIERDZENIA PRZEZ RM

Struktura Planów Zarządzania Ryzykiem Powodziowym

Spis treści PZRP 1. Streszczenie w języku nietechnicznym 2. Struktura PZRP Spis treści PZRP 1. Streszczenie w języku nietechnicznym 2. Wprowadzenie 2.1 Cel i zakres planu zarządzania ryzykiem powodziowym 2.2 Podstawy prawne 2.3 Relacje PZRP z innymi obszarami działania 2.4 Opis procesu planistycznego 3. Opis obszaru planowania 3.1 Topografia, hydrografia, gleby, geologia, hydrologia 3.2 Charakter zagrożenia powodziowego w zlewni 3.3 Użytkowanie terenu 4. Partnerzy procesu planowania i zasady udziału społecznego 4.1 Analiza interesariuszy 4.2 Zarządzanie procesem planowania 4.3 Zasady udziału społecznego

Spis treści PZRP 5. Podsumowanie wstępnej oceny ryzyka powodziowego 6. Struktura PZRP Spis treści PZRP 5. Podsumowanie wstępnej oceny ryzyka powodziowego 6. Ocena zagrożenia powodziowego 6.1 Wnioski z analiz map zagrożenia powodziowego 6.2 Dodatkowe analizy 6.3 Podsumowanie 7. Ocena ryzyka powodziowego 7.1 Wnioski z analiz map ryzyka powodziowego 7.2 7.3 8. Analiza obecnego systemu zarządzania ryzykiem powodziowym 9. Diagnoza problemów 10. Cele zarządzania ryzykiem powodziowym 11. Instrumenty wspomagające realizację działań

Spis treści PZRP 12. Podsumowanie działań i ich priorytety 13. Struktura PZRP Spis treści PZRP 12. Podsumowanie działań i ich priorytety 12.1 Opis metodyki budowy i oceny wariantów 12.2 Strategia zarządzania ryzykiem powodziowym 13. Opis zakresu i sposobu koordynacji z Ramową Dyrektywą Wodną i innych dyrektyw środowiskowych 14. Uwzględnienie wpływu zmian klimatu na ryzyko powodziowe 15. Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko 16. Podsumowanie procesu konsultacji społecznych i informowania społeczeństwa 16.1 Konsultacje społeczne 16.2 Informowanie ogółu społeczeństwa 17. Opis zakresu i sposobu współpracy międzynarodowej 18. Sposób monitorowania postępów realizacji planu zarządzania ryzykiem powodziowym 19. Literatura / źródła

Dziękuję za uwagę