Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Repozytorium danych/ system wskaźników kondycji społeczności lokalnych Zasoby Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Działania finansowane ze środków Unii Europejskiej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Alina Karczewska WRZOS
Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Dolnobrzeska Inicjatywa Kobiet na rzecz integracji społecznej.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Newsletter nr 3 z dnia 08/12/2011 Obserwatorium Integracji Społecznej Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej serdecznie zaprasza Państwa do zapoznania.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Forum „Równać Szanse”, 27 maja 2010
Wolontariat wart zachodu
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
JERZY MILLER WOJEWODA MAŁOPOLSKI OGŁASZA KONKURS.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
REWITALIZACJA A ROZWÓJ LOKALNY Katowice r. Katowice r.
I Kwartalne Spotkanie w sprawie realizacji projektów systemowych w latach 2011 – 2013 Podziałanie i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
NOMINOWANI W KATEGORII „MŁODZIEŻOWY WOLONTARIUSZ ROKU 2012 W GMINIE DOBRE MIASTO” Dobre Miasto
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
w województwie pomorskim
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Projekt dofinansowany ze środków Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej DIAGNOZOWANIE I EWALUACJA POTRZEB OSÓB STARSZYCH Dr Elżbieta Lipowicz

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU Pojęcie, warunki i etapy lokalnej diagnozy partycypacyjnej Źródła danych o potrzebach seniorów w środowisku lokalnym oraz metody i techniki ich pozyskiwania Przegląd dostępnych raportów dotyczących potrzeb seniorów w środowisku lokalnym – analiza teoretyczno-metodologiczna Tworzenie mapy potrzeb seniorów w wybranym środowisku Pojęcie, funkcje i kryteria ewaluacji Projektowanie badania ewaluacyjnego i analiza dostępnych raportów ewaluacyjnych.

Literatura podstawowa: 1.Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice Lisowski A., Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001, 5.Nawrotny A., Sztandar- Sztanderska K., Daszkowska - Kamińska A., Jak diagnozować środowisko lokalne?, opracowanie dostępne na stronie df df 6.Wskaźniki społeczne jako narzędzia pomiaru skuteczności i efektywności polityki społecznej, pracy socjalnej,(red.) M.Bednarski, B.Szatur-Jaworska, IPiSS, Warszawa Szarfenberg R., Kryteria ewaluacji w pomocy społecznej, opracowanie dostępne na stronie 8.Urbanik A., Quo vadis? O partycypacyjnej diagnozie lokalnej, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011

Zagrożenia związane z brakiem diagnozy:  Niewłaściwe określenie potrzeb adresatów waszych działań  Niewłaściwe określenie kompetencji uczestników  Zlekceważenie barier, które istnieją w środowisku  Niewykorzystanie zasobów środowiska  Dublowanie działań

WARUNKI DIAGNOZY PARTYCYPACYJNEJ uczestnicy znają i rozumieją cel badania uczestnicy są zaproszeni do współtworzenia narzędzi badawczych i realizacji badania wyniki cząstkowe i finałowe prezentuje się społeczności i uczestnikom badania oraz się je z nimi konsultuje badanie jest widzialne w społeczności w badaniu zwraca się uwagę, żeby dać przestrzeń wypowiedzi grupom zwykle marginalizowanym, wykorzystywane są partycypacyjne metody badawcze Źródło : A. Urbanik, Quo vadis? O partycypacyjnej diagnozie lokalnej, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011

ZASADY DIAGNOSTYKI ŚRODOWISKA 1. Razem, czyli nie porywaj się na diagnozę w pojedynkę 2. Dociekliwość, czyli pytać, aż się dokopiemy 3. Różnorodność narzędzi badawczych, czyli nie nudzić 4. Odważna i zwięzła prezentacja wyników

1. KONTEKST LOKALNY Co wyróżnia nasze położenie? Co wyróżnia społeczność, która tutaj mieszka? Jaka jest gęstość zaludnienia? Jak jest odległość od miasta większych ośrodków? Jak skomunikowana jest nasza miejscowość? Co jest naszym unikalnym lokalnym zasobem? Jak nasza historia wpływa na naszą teraźniejszość? Jakie tradycje lokalne warte są zachowania? Jak się tego dowiedzieć? Wyszukując informacje, które są dostępne w Urzędzie Gminy Rozmawiając z osobą odpowiedzialną za promocje w gminie, pasjonatem historii lokalnej

2. SENIORZY W MIEJSCOWOŚCI Ilu ich jest? Jak się dzielą pod względem grup wiekowych? Jaki jest ich poziom wykształcenia? Jakie można wyróżnić pośród nich grupy? Jaka jest ich sytuacja rodzinna Czy któreś z tych grup są dyskryminowane? O czym marzą seniorzy? Jakie są ich mocne strony? Jakie są ich słabe strony? Jak się tego dowiedzieć? -Czytając dane dotyczące Seniorów w Urzędzie Gminy, Banku Danych Regionalnych; -Rozmawiając z seniorami i osobami, które mają na co dzień z nimi styczność np. liderem lokalnego klubu seniora, lekarzem rodzinnym, księdzem, pielęgniarką środowiskową, sklepową.

3. RELACJE Jak układają się relacje pomiędzy poszczególnymi miejscowościami w gminie? Jak układają się relacje pomiędzy poszczególnymi grupami? Jakie są relacje pomiędzy pokoleniami? Co udało się w tej społeczności zrobić wspólnie? Co dotąd się nie udało? Jak się tego dowiedzieć? -Czytając: lokalną prasę, lokalne forum internetowe -Rozmawiając z : seniorami, członkami lokalnych stowarzyszeń, księdzem, listonoszem itp..

4. PRZESTRZEŃ Jakie są odległości między miejscowościami? Jak jest odległość od najdalszego punktu do centrum gminy? Jak pokonują te dystanse seniorzy? Jakie są „miejsca seniorów” i jak z nich korzystają? Jak jest infrastruktura sportowa, kulturalna? Jak wykorzystywane są budynki publiczne (szkoły, przedszkola, salki przy kościele, remiza, świetlica itp.)? Jak w tej przestrzeni odnajdują się osoby niepełnosprawne? Jak się tego dowiedzieć? -Przeprowadzając ankietę wśród seniorów; -Obserwując miejsca, gdzie spotykają się seniorzy (targ, przychodnia, cmentarz, park, skwer); -Rozmawiając z seniorami, architektem, pasażerami oczekującymi na przystanku

5. INSTYTUCJE DZIAŁAJĄCE Z SENIORAMI I NA RZECZ SENIORÓW Jakie instytucje mają przygotowana ofertę dla seniorów lub współpracują z seniorami? Czy w miejscowości są liderzy grup seniorskich? W jaki sposób samorząd wspiera działania na rzecz seniorów? Jak się tego dowiedzieć? -Czytając ofertę dla seniorów, którą instytucje promują w różnych miejscach (także Internecie), ogłoszenia w domu kultury, bibliotece --rozmawiając z seniorami, instruktorem domu kultury, bibliotekarką, przedstawicielami organizacji pozarządowych.

6.ZAINTERSOWANIA I CZAS WOLNY Jakim wolnym czasem dysponują seniorzy? Co ich ogranicza? Z jakich zajęć korzystają Co lubią robić, gdy nic nie muszą? Na co najchętniej wydaliby własne pieniądze? Jakie środki finansowe są w stanie przeznaczyć na czas wolny i rekreację? Jak się tego dowiedzieć? -rozmawiając z seniorami i osobami organizującymi czas wolny w danej społeczności np. instruktorem zajęć w domu kultury, domu seniora, ratownikiem na pływalni, bibliotekarzem; -obserwując seniorów podczas lokalnych imprez; - przeprowadzając ankietę wśród seniorów.

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Zapraszam na kolejne zajęcia. Kontakt –