Pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych w świetle przepisów ustawy Prawo wodne Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny -Państwowy Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
SYSTEMY WODNOGOSPODARCZE Wprowadzenie
PRG Państwowy Rejestr Granic
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
„Dość eksploatacji kruszywa z koryt rzek”
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
PRZEDSIĘBIORSTWO GEOLOGICZNE
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Reforma gospodarki wodnej
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
Dostosowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do map zagrożenia powodziowego Tarnów, 9 grudnia 2013 r.
   Praca dyplomowa inżynierska
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Zasady wyznaczania stref ochronnych ujęć wód podziemnych oraz obszarów ochronnych głównych zbiorników wód podziemnych dr Józef Mikołajków Państwowy Instytut.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Reglamentacja procesu budowy
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
KOMPANIA WĘGLOWA S. A. Oddział KOPALNIA WĘGLA KAMIENNEGO ”MARCEL.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ustawowe kompetencje i zadania Powiatu w zakresie ochrony środowiska PREZENTACJA WYDZIAŁU OCHRONY ŚRODOWISKA STAROSTWA POWIATOWEGO WE WROCŁAWIU Irena.
Melioracje wodne w świetle ustawy Prawo wodne oraz
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Aspekty prawne gospodarki wodno-ściekowej
Uwarunkowania środowiskowe
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych w świetle przepisów ustawy Prawo wodne Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny -Państwowy Instytut Badawczy Państwowa Służba Hydrogeologiczna Wybrane aspekty formalnoprawne z zakresu geologii inżynierskiej i hydrogeologii 22 października 2014 r., Warszawa

Korzystanie z wód Korzystanie z wód polega na ich używaniu na potrzeby ludności oraz gospodarki „Korzystanie z wód nie może powodować pogorszenia stanu wód i ekosystemów od nich zależnych, w szczególności ustaleń planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, a także marnotrawstwa wody, marnotrawstwa energii ani wyrządzać szkód” art. 31.2 ustawy Prawo wodne

Korzystanie z wód Powszechne Zwykłe Śródlądowe powierzchniowe wody publiczne oraz wody morza terytorialnego Służy do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz, na zasadach określonych w przypisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb. Powszechne Zaspokajanie potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych (pobór wód podziemnych w ilości < 5 m3/24h) Zwykłe Pobór wód podziemnych w ilości >5 m3/24h Pobór na potrzeby działalności gospodarczej Nawadnianie gruntów lub upraw wodą podziemną za pomocą deszczowni Korzystanie z wód do celów energetycznych Szczególne – pozwolenie wodnoprawne

Korzystanie z wód podziemnych Wody podziemne wykorzystuje się przede wszystkim: do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia oraz na cele socjalno-bytowe; na potrzeby produkcji artykułów żywnościowych oraz farmaceutycznych art. 32 Jeżeli o wydanie pozwolenia wodnoprawnego ubiega się kilka zakładów, których działalność wzajemnie się wyklucza z powodu stanu zasobów wodnych, pierwszeństwo w uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego mają zakłady, które będą pobierać wodę w celu zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, następnie – zakłady, których korzystanie z wód przyczyni się do zwiększenia naturalnej lub sztucznej retencji wód lub poprawy stosunków biologicznych w środowisku wodnym, a w dalszej kolejności właściciele oraz posiadacze samoistni i zależni innych obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej. art. 123, ust.1

Pozwolenie wodnoprawne Wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej na czas określony (nie dłużej niż na 20 lat) Ustala cel i zakres korzystania z wód oraz obowiązki niezbędne ze względu na ochronę zasobów środowiska, interesów ludności i gospodarki Wydawane jest na wniosek, do którego dołącza się operat wodnoprawny Organem właściwym do wydawania pozwolenia wodnoprawnego jest starosta (z wyłączeniem zgodnym z art. 140.2). Może być cofnięte lub ograniczone za odszkodowaniem, jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym lub ważnymi względami gospodarczymi

Rodzaje pozwoleń wodnoprawnych szczególne korzystanie z wód wykonanie urządzeń wodnych długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej piętrzenie wody podziemnej odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych Urządzenie wodne - urządzenia służące kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich, a w szczególności: budowle: piętrzące, upustowe, przeciwpowodziowe i regulacyjne, a także kanały i rowy zbiorniki, obiekty zbiorników i stopni wodnych obiekty służące do ujmowania wód powierzchniowych oraz podziemnych obiekty energetyki wodnej

Wyłączenia z procedury pozwoleń wodnoprawnych wykonywanie urządzeń wodnych do poboru wód podziemnych na potrzeby zwykłego korzystania z wód z ujęć o głębokości do 30 m odwadnianie obiektów lub wykopów budowlanych, jeżeli zasięg leja depresji nie wykracza poza granice terenu, którego zakład jest właścicielem pobór wód powierzchniowych lub podziemnych w ilości nieprzekraczającej 5 m3 na dobę odprowadzanie wód z wykopów budowlanych lub z próbnych pompowań otworów hydrogeologicznych pobór i odprowadzanie wód w związku z wykonywaniem odwiertów lub otworów strzałowych przy użyciu płuczki wodnej na cele badań sejsmicznych

Pozwolenie wodnoprawne - uzgodnienia plany gospodarowania wodami na obszarze dorzecza warunku korzystania z wód regionu wodnego warunków korzystania z wód zlewni plany zarządzania ryzykiem powodziowym plany przeciwdziałania skutkom suszy krajowy program ochrony wód morskich krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzje o warunkach zabudowy wymagania ochrony zdrowia ludzi, środowiska i dóbr kultury wpisanych do rejestru zabytków oraz wynikających z odrębnych przepisów

Co określa pozwolenie wodnoprawne? Ilość pobieranej lub odprowadzanej wody, w tym maksymalną ilość m3 na godzinę i średnią ilość m3 na dobę oraz maksymalną ilość m3 na rok Terminy pobierania i odprowadzania wody oraz wprowadzania ścieków dla zakładów, których działalność cechuje się sezonową zmiennością Opis urządzenia wodnego, w tym położenie za pomocą współrzędnych geograficznych oraz podstawowe parametry charakteryzujące to urządzenie i warunki jego wykonania Obowiązki wobec innych zakładów posiadających pozwolenie wodnoprawne lub uprawnionych do rybactwa, narażonych na szkody w związku z wykonywaniem tego pozwolenia wodnoprawnego Wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom lub zmniejszających negatywne skutki wykonywania tego pozwolenia wodnoprawnego Niezbędne przedsięwzięcia ograniczające negatywne oddziaływanie na środowiska Sposób i zakres prowadzenia pomiarów ilości i jakości pobieranej wody w stanie pierwotnym Sposób postępowania w przypadku uszkodzenia urządzeń pomiarowych Prowadzenie okresowych pomiarów wydajności i poziomu zwierciadła wody w studni Sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności bądź awarii urządzeń istotnych dla realizacji pozwolenia, a także rozmiar i warunki korzystania z wód oraz urządzeń wodnych w tych sytuacjach wraz z maksymalnym, dopuszczalnym czasem trwania tych warunków

Dokumenty na potrzeby uzyskania pozwolenia wodnoprawnego Wniosek Operat wodnoprawny Wielkość poboru wód (max. godz., śr. dobowy i max roczny) Opis techniczny urządzeń do poboru wody i pomiaru poboru Zakres i częstotliwość analiz pobieranej wody Dokumentacja hydrogeolo-giczna Warunki hydrogeologiczne i wielkość zasobów eksploatacyjnych ujęcia Minister Środowiska Ustawa PGiG STAROSTA (Marszałek, Dyrektor RZGW)

Organy właściwe do wydawania pozwolenia wodnoprawnego Starosta – zadanie z zakresu administracji rządowej jeżeli szczególne korzystanie z wód, wykonywanie urządzeń wodnych lub eksploatacja instalacji bądź urządzeń wodnych są związane z przedsięwzięciami o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy Prawo ochrony środowiska; na przerzuty wody i wykonanie niezbędnych do tego urządzeń wodnych Marszałek gdy szczególne korzystanie z wód lub wykonywanie urządzeń wodnych, w całości lub w części, odbywa się na terenach zamkniętych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska Dyrektor RZGW

Przegląd pozwoleń wodnoprawnych Przeglądu pozwoleń wodnoprawnych na pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi lub do urządzeń kanalizacyjnych, a także realizacji tych pozwoleń, właściwy organ dokonuje co najmniej raz na 4 lata. Jeżeli na podstawie wyników monitoringu wód lub innych danych, w tym danych uzyskanych w toku opracowywania projektu programu wodno-środowiskowego kraju lub jego aktualizacji, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej stwierdził, że jest zagrożone osiągnięcie celów środowiskowych: 1) dokonuje się analizy przyczyn tych zagrożeń i uzupełnia program wodno-środowiskowy kraju o dodatkowe działania; 2) dokonuje się dodatkowego przeglądu udzielonych pozwoleń wodnoprawnych; 3) poddaje się przeglądowi programy monitoringu wód i w razie potrzeby dostosowuje te programy w zakresie koniecznym dla osiągnięcia celów środowiskowych. art. 113c.

Cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia wodnoprawnego zakład zmienił cel i zakres korzystania z wód lub warunki wykonywania uprawnień ustalonych w pozwoleniu; urządzenia wodne wykonane zostały niezgodnie z warunkami ustalonymi w pozwoleniu wodnoprawnym lub nie są należycie utrzymywane; zakład nie realizuje obowiązków wobec innych zakładów posiadających pozwolenie wodnoprawne, uprawnionych do rybactwa oraz osób narażonych na szkody, albo nie realizuje przedsięwzięć ograniczających negatywne oddziaływanie na środowisko, ustalonych w pozwoleniu zasoby wód podziemnych uległy zmniejszeniu w sposób naturalny zakład nie rozpoczął w terminie korzystania z uprawnień wynikających z pozwolenia wodnoprawnego lub nie korzystał z tych uprawnień przez okres co najmniej 2 lat jest to konieczne dla osiągnięcia celów środowiskowych w zakresie wynikającym z planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, warunków korzystania z wód regionu wodnego lub warunków korzystania z wód zlewni i uzasadnione wynikami monitoringu wód nastąpiło zagrożenie osiągnięcia celów środowiskowych i jest to uzasadnione danymi z monitoringu wód oraz wynikami dodatkowego przeglądu pozwoleń wodnoprawnych, o którym mowa w art. 113c ust. 1 pkt 2. Bez odszkodowania!

Odszkodowanie za cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia wodnoprawnego Pozwolenie wodnoprawne można cofnąć lub ograniczyć za odszkodowaniem, jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym albo ważnymi względami gospodarczymi. O odszkodowaniu orzeka, w drodze decyzji, organ właściwy do cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego. Odszkodowanie przysługuje od: starosty, z budżetu powiatu – jeżeli cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia jest uzasadnione interesem społecznym; tego, który odniesie korzyści z cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego – jeżeli cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia wodnoprawnego jest uzasadnione ważnymi względami gospodarczymi.

System Informatyczny Gospodarki Wodnej Gdzie trafia informacja o pozwoleniu wodnoprawnym? Kataster wodny - system informacyjny o gospodarowaniu wodami służący do gromadzenia i aktualizacji danych w zakresie: sieci hydrograficznej, zasobów i jakości wód powierzchniowych i podziemnych, użytkowników wody i pozwoleń wodnoprawnych, urządzeń wodnych, energetyki wodnej, żeglugi i ochrony przeciwpowodziowej. Składa się z katastru centralnego (KZGW) i katastrów regionalnych z uwzględnieniem podziału na dorzecza lub ich części (RZGW). Służy do ewidencjonowania i bilansowania zasobów wód śródlądowych powierzchniowych i podziemnych System Informatyczny Gospodarki Wodnej Pozwolenia wodnoprawne przewidziane są do obsługi za pośrednictwem ePUAP

Dziękuję za uwagę. malgorzata.woznicka@pgi.gv.pl Lokalizacja ujęć wód podziemnych w Polsce, baza POBORY, PSH