Rola samorządu w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Spotkanie inaugurujące działalność Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego Opole, dnia 29 października 2008r.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Katedra Marketingu Usług
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rynek usług medycznych
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Strategia przedsiębiorstwa
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
V Konferencja Miasta w Internecie Zakopane 20 – 22 czerwca 2001 ArkadiuszZłotnicki Portal samorządowy.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Rola sektora samorządowego INNOWACYJNY ŚLĄSKI KLASTER CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH Rola sektora samorządowego KONFERENCJA ”FUTURE EU ENERGY MIX – WILL.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
M&E Miniprzedsiębiorstwo produkcyjno – handlowe.  Jesteśmy mini przedsiębiorstwem działającym w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Komisji Edukacji Narodowej.
obserwacje z ostatniej edycji badania Gmina na 5!
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Rola samorządu w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym. Sposoby pozyskiwania inwestorów.

Treść zajęć Zadania gminy i województwa; Przedsiębiorczość gminna; Przedsiębiorczość w sektorze publicznym; Praca w grupach – system promocji.

Zadania gminy Ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska; Drogi; Gospodarka komunalna; Gminne budownictwo mieszkaniowe; Edukacja publiczna; Polityka prorodzinna; Promocja gminy. Niedoceniane jest gminne budownictwo mieszkaniowe. Może ono być nie tylko rozwiązaniem dla najuboższych, ale także przyciągać osoby wykształcone lub powstrzymywać ludzi przed wyjazdem. Jest też pośrednio polityką prorodzinną. Lepsza dostępność mieszkań powstrzymuje też deweloperów przed windowaniem cen. Także w sferze edukacji publicznej gmina może wpływać na profil i atrakcyjność gminy, Dobra oferta wiąże mieszkańców z gminą. Im wcześniej człowiek wyjedzie, tym mniejsza szansa że wróci

Zadania województwa Tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy; Infrastruktura; Pozyskiwanie środków na finansowanie zadań z zakresu użyteczności publicznej; Wykształcenie; Środowisko naturalne – racjonalne korzystanie; Rozwój nauki i współpraca między nauką a gospodarką; Kultura; Integracja społeczna.

Gmina - firma Gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli: Istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty; Występujące w gminie bezrobocie obniża poziom życia, a inne działania nie przyniosły trwałego ograniczenia bezrobocia.

Gminne wspieranie przedsiębiorczości Odszczepianie gminnych działalności (domy opieki, usługi socjalne); Przyciąganie prywatnych przedsiębiorstw do świadczenia usług gminnych (na zasadach rynkowych); Rozwijanie kultury przedsiębiorczości i tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm.

Przedsiębiorczy urząd? Brak motywu zysku; Podporządkowanie celów ekonomicznych celom politycznym; Wielość i różnorodność celów; Trudność w mierzeniu rezultatów (bo niekomercyjne); Polityczne preferencje w alokacji zasobów; Mniejsza wrażliwość na bodźce rynkowe; Mniejsza elastyczność finansowa. Ale jest tez wiele podobieństw: nakierowanie na własne bezpieczeństwo, myślenie działami, brak przełożenia własnego działania na wynik…

Warunki przedsiębiorczego zarządzania Czy jest wizja rozwoju? Czy jest odporna na zmiany polityczne? Czy wyraża kontrowersyjne koncepcje? Czy jest system bieżącego rozpoznawania szans? Czy praca nad strategią ma charakter ciągły? Czy strategia ma przełożenie na działania i budżet? Czy są wystarczające kompetencje by realizować strategie? Czy imituje się wzory z innych gmin? Znaczenie partyjnej lojalności; Jakie jest nastawienie społeczności (np. innowacyjność)?

Wspieranie outsourcingu; Wspierania konkurencji w usługach gminnych: Wprowadzanie standardów jakości usług i ich weryfikacja; System motywacji dla pracowników, przedsiębiorców, innowatorów Outsourcing umożliwia zwiększenie jakości i ilości usług np. GIS, system opiekuńczy, edukacja. Choć wydzielanie z gminy usług sprzyja przedsiębiorczości i podnosi efektywność, często wiąże się z niezadowoloeniem prcowników.

Cecha Forma zarządu Forma przedsiębiorstwa Otoczenie Gmina Rynek Specyfika Otoczenie geograficzne Konkurencja Zleceniodawca Samorząd (rada) Zarząd spółki, właściciel Główny motyw Wypełnić, co zapisane Wypracować zysk Adresat Mieszkańcy Klienci Relacje Obligatoryjne Wolne (transakcje) Finansowanie Podatki, subwencje Dochody ze sprzedaży Dystrybucja środków Decyzje budżetowe Wg kryterium opłacalności Struktura organizacyjna Biurokratyczna Jednostki wynikowe/ biurokratyczna Narzędzia kierowania normy Instrumenty wymuszania pozytywnego rezultatu

Strategia konkurencyjna Instrumenty, które pozwalają osiągnąć zamierzoną pozycję konkurencyjną na bazie określonego potencjału konkurencyjnego. Rozwój infrastruktury publicznej; Ułatwienia dla przedsiębiorców; Strefy ekonomiczne; Podnoszenie jakości kapitału ludzkiego; Budowa parków technologicznych, klastrów; Marketing.

Marketing terytorialny Zintegrowany zespół instrumentów prowadzących do wzrostu konkurencyjności określonej przestrzeni w odniesieniu do innych tego rodzaju jednostek Konieczność identyfikacji i zaspokojenia potrzeb mieszkańców i inwestorów.

Skuteczny marketing Znajomość oczekiwań – ciągłe badania; Długofalowy plan marketing – mix: promocja, cena, produkt, dystrybucja. Różnicowanie działań ze względu na grupę odbiorców; Marketing wewnętrzny marketing zewnętrzny Skuteczna realizacja.

Promocja – po co? Pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych; Ożywienie rodzimego inwestora; Pozyskiwanie turystów; Otoczenie biznesu; Lokalizacja siedzib ważnych instytucji; Organizacja imprez; Realizacja dużych projektów infrastrukturalnych.

Konstruowanie systemu promocji Docelowa grupa adresatów; Precyzyjne, mierzalne cele; Treść przekazu; Środki promocji; Budżet; Zebranie środków; Ustalenie terminów; Ocena wyników i wnioski.

Promocja - metody Materiał informacyjny - ulotka, album; Oferty dla potencjalnych inwestorów; Konferencje prasowe; Zapraszanie przedstawicieli izb gospodarczych, dyplomatów, dziennikarzy; Udział w targach, konferencjach; PR – dobre, bo tanie; Eventy; Produkty lokalne. Oferty mogą być ogólne lub adresowane

Marka - wizerunek Nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona w celu identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy i wyróżnienia ich spośród konkurencji. Zbiór cech i wyobrażeń na temat produktu funkcjonalnych irracjonalnych Korzyści związanych z użytkowaniem emocje

Tworzenie wizerunku Zakomunikowany w prosty, jednoznaczny sposób; Element całościowej strategii marketingowej, W odniesieniu do konkurencyjnych podmiotów, Możliwy do zweryfikowania.

Identyfikacja wizualna Symbol regionu /gminy; Kolory; Flagi; Druki firmowe; Identyfikatory; Stemple; Materiały reklamowe; Środki transportu; Ubiór pracowników Tablice informacyjne; Strona internetowa.