Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

III oś projekty przeciwpowodziowe
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
„Lista sprawdzająca przedsięwzięcia hydrotechniczne” na potrzeby wniosku o dofinansowanie dla przedsięwzięć współfinansowanych w ramach krajowych i regionalnych.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
prof.. dr inż. Marek Gromiec Krajowa Rada Gospodarki Wodnej Warszawa
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Jeziora województwa pomorskiego w Planie gospodarowania wodami
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Odstępstwa od celów środowiskowych w regionie wodnym Dolnej Wisły
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Reglamentacja procesu budowy
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Zakres prezentacji  Podstawy opracowania aPGW  Ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza, w tym wykazy JCWP oraz JCWPd  Podsumowanie identyfikacji.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Gdańsk, 28 września 2016 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Szkolenie dla partnerów KSOW Kryteria wyboru operacji
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko Sposób uwzględnienia wymogów RDW w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko brak odniesienia do postanowień RDW w przepisach dotyczących strategicznej oceny oddziaływania na środowisko ! jednak szeroki zakres przepisów dotyczących strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, konieczność weryfikacji czy postanowienia dokumentów planistycznych wpływają na cele środowiskowe. zatem określenie charakteru i funkcji ocenianego dokumentu, wskazanie czy jego ustalenia mogą generować oddziaływanie na cele środowiskowe, uzasadnienie wpływu/braku wpływu dokumentu na osiągnięcie celów środowiskowych.

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko Zbieżność celów RDW i dyrektywy SEA SEA zapewnienie wysokiego poziomu ochrony środowiska,  przyczynienie się do uwzględniania aspektów środowiskowych w przygotowaniu i przyjmowaniu planów/programów w celu wspierania zrównoważonego rozwoju. RDW zapobieganie pogarszaniu oraz ochrona i poprawa stanu ekosystemów wodnych oraz, w odniesieniu do ich potrzeb wodnych, ekosystemów lądowych i terenów podmokłych bezpośrednio uzależnionych od ekosystemów wodnych, Wniosek Cele RDW zawierają się w ogólnym celu SEA

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko Dokumenty podlegające strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko Dokumenty dotyczące w szczególności następujących sektorów: gospodarka wodna, ochrona przeciwpowodziowa, zagospodarowanie przestrzenne, zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, rolnictwo, akwakultura i melioracje, turystyka wodna, transport wodny. Nie można wykluczyć, że dokumenty z innych sektorów gospodarki będą wymagały oceny pod kątem wpływu na cele środowiskowe

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko Zagadnienia konieczne do uwzględnienia w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko w kontekście problematyki RDW znaczenie dokumentu dla osiągnięcia celów środowiskowych, ustalenie sposobu uwzględnienia w dokumencie celów środowiskowych (również działania wzmacniające lub łagodzące), ustalenie obszarów dokumentu kolidujących z celami środowiskowymi, ustalenie w jaki sposób zidentyfikowane problemy ochrony środowiska uwzględniają kwestie związane z RDW, ustalenie wpływu postanowień dokumentu na zmniejszenie lub zwiększenie poziomu ochrony wód, monitoring wdrażania ustaleń ocenianego dokumentu pod kątem monitorowania wpływu na elementy środowiskowego składające się na ocenę stanu wód, …..

Ocena oddziaływania na obszary Natura 2000 Sposób uwzględnienia wymogów RDW w ocenie oddziaływania na obszar Natura 2000 brak odniesienia do postanowień RDW w przepisach dotyczących oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 ! Jednak zbieżność celów środowiskowych dla JCW i celów ochrony obszarów Natura 2000 od wód zależnych, cele dla obszarów chronionych są często bardziej restrykcyjne od celów środowiskowych ustanowionych dla JCW, Zatem ocena oddziaływania na obszar Natura 2000 = ocena wpływu na cele środowiskowe JCW dla części tych obszarów

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Art. 81 ust. 3 ustawy OOŚ: „Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizacje przedsięwzięcia, o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 38j ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne.”

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Zasadnicze etapy: 1. Identyfikacja jednolitych części wód (JCW), w obrębie których będzie się znajdowało przedsięwzięcie oraz na które będzie ono oddziaływało 2. Określenie celów środowiskowych dla JCW 3. Identyfikacja rodzajów oddziaływania przedsięwzięcia na JCW (w przypadku JCWP na elementy: biologiczne, fizyko- chemiczne, chemiczne i hydromorfologiczne) 4. Ocena skutków oddziaływania na ww. elementy w kontekście oceny zgodności z celami środowiskowymi dla JCW 5. Ocena możliwości zastosowania derogacji (element analizowany jedynie w przypadku kolizji z celem środowiskowym JCW)

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Identyfikacja jednolitych części wód (JCW), w obrębie których będzie znajdowało się przedsięwzięcie oraz na które będzie ono oddziaływało Identyfikacja miejsca planowanej działalności: JCWP lub zlewnia odpowiedniej JCWP (gdy planowana działalność zlokalizowana jest na cieku znajdującym się poza ciekami stanowiącymi JCWP, należy przyjąć że status tego cieku jest zgodny ze statusem ustalonym dla JCWP, w której zlewni się znajduje), JCWPd, obszary chronione w myśl art.113 ust. 4 Prawa wodnego, które znajdują się w obszarze możliwego oddziaływania planowanej działalności.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Identyfikacja jednolitych części wód (JCW), w obrębie których będzie się znajdowało przedsięwzięcie oraz na które będzie ono oddziaływało Identyfikacja JCW czyli określenie typu, statusu, oceny stanu, oceny zagrożenia i derogacji wraz z ich uzasadnieniem. Identyfikacja stanu abiotycznego JCW wraz z warunkami referencyjnymi dla danego typu wód.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Określenie celów środowiskowych dla JCW Dobry stan ekologiczny (naturalne JCWP) Dobry potencjał ekologiczny (sztuczne i silnie zmienione JCWP) Dobry stan ilościowy (JCWPd) Normy i cele wynikające z przepisów szczegółowych (obszary chronione na podstawie ustawy Prawo wodne) W przypadku kiedy planowana działalność zlokalizowana jest na cieku znajdującym się poza ciekami stanowiącymi JCWP, należy przyjąć, że cel dla tego cieku jest zgodny z celem ustalonym dla JCWP, w której zlewni się znajduje.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Identyfikacja rodzajów oddziaływania przedsięwzięcia na JCW ustalenie czynników oddziaływania przedsięwzięcia na elementy jakości wód, ustalenie, na jakie elementy jakości wód i ich składowe będzie oddziaływała realizacja przedsięwzięcia, Rodzaj czynnika jest zależny od kategorii przedsięwzięcia i będzie determinował elementy jakości wód i ich składowe, na które będzie odnotowywany wpływ.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Identyfikacja rodzajów oddziaływania przedsięwzięcia na JCW Jeżeli w toku analizy nie zostanie wykazane pogorszenie stanu ekologicznego lub potencjału ekologicznego albo zagrożenie nieosiągnięciem dobrego stanu bądź potencjału ekologicznego dla wód powierzchniowych, a dla wód podziemnych pogorszenie stanu ilościowego i chemicznego albo zagrożenie nieosiągnięciem dobrego stanu ilościowego i chemicznego, analiza może zostać ukończona. Jeżeli w toku powyższej analizy zostanie wykazane pogorszenie stanu ekologicznego lub potencjału ekologicznego albo zagrożenie nieosiągnięciem dobrego stanu bądź potencjału ekologicznego dla wód powierzchniowych, a dla wód podziemnych pogorszenie stanu ilościowego i chemicznego albo zagrożenie nieosiągnięciem dobrego stanu ilościowego i chemicznego, należy przejść do analizy przesłanek z art. 38j i 38k Prawa wodnego (art. 4.7-9 RDW)

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Identyfikacja rodzajów oddziaływania przedsięwzięcia na JCW Wynik analizy powinien uwzględniać system oceny opierający się na decydującej roli elementów biologicznych oraz wspierającej roli elementów hydromorfologicznych i fizykochemicznych. Stosownie należy uzasadnić jaki wskaźnik oddziaływania decydował o stwierdzeniu zagrożenia realizacji celu.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Ocena możliwości zastosowania derogacji (element analizowany jedynie w przypadku kolizji z celem środowiskowym RDW) Art. 38j ustawy Prawo wodne: Dopuszczenie nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego gdy: nowe zmiany właściwości fizycznych wód lub nowe działania człowieka, zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju i niezbędnych dla rozwoju społeczeństwa.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Ocena możliwości zastosowania derogacji (element analizowany jedynie w przypadku kolizji z celem środowiskowym RDW) Art. 38j ustawy Prawo wodne: Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu oraz niezapobieżenie pogorszeniu stanu jednolitych części wód podziemnych, gdy: nowe zmiany właściwości fizycznych jednolitych części wód albo zmiana poziomu zwierciadła tych wód.

Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia Ocena możliwości zastosowania derogacji (element analizowany jedynie w przypadku kolizji z celem środowiskowym RDW) Art. 38j ustawy Prawo wodne: Dopuszcza się zmiany stanu wód pod warunkami (łącznie): łagodzenie sutków; zmiany ujęte w PGW; nadrzędny interes publiczny; brak alternatyw, ze względu na wykonalność techniczną lub nieproporcjonalnie wysokie koszty w stosunku do spodziewanych korzyści.

Problemy w zakresie oceny wpływu przedsięwzięcia na osiągniecie celów środowiskowych dla JCW brak jednolitej metodyki oceny oddziaływania na stan wód przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nie do końca idealne metodyki oceny niektórych elementów stanu wód (np. hydromorfologia, ichtiofauna, bezkręgowce bentosowe), niekompletne dane monitoringowe, podstawowa różnica pomiędzy wariantowaniem w procedurze ooś, a wariantowaniem w rozumieniu RDW, niedociągnięcia transpozycyjne w zakresie oceny wpływu realizacji przedsięwzięcia na stan wód duża liczba źródeł danych na temat JCW

Dziękuję za uwagę