Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania usługami oświatowymi w gminach wiejskich moderator: Wojciech Marchlewski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Raport porównania organizacji szkół roku 2007/2008 i 2008/2009 Dane Arkusze Organizacyjne z dnia i Raport obejmuje szkoły. Nie obejmuje.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Sposób wyliczenia dotacji dla Gmin na utrzymanie OPS w roku 2010.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 realizowany w latach 2011 – 2013MALUCH Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Dotacje dla gmin i powiatów województwa małopolskiego.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
OCENA ZASOBÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W 2013 ROKU
Oświata: inwestycje i remonty w latach 2006 – 2010.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
System finansowania edukacji, w tym zadań służących podtrzymywaniu tożsamości narodowej, etnicznej i językowej mniejszości.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
ZASADNICZE ZMIANY OBLICZANIA DOTACJI OŚWIATOWYCH –
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
1 16 września 2013 r..
POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Podwójny rocznik w algorytmie podziału OGÓLNEJ W 2019 R.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.

Finansowy standard A Szacuje się, że finansowy standard A wyniesie 5.306,03 zł. W stosunku do roku 2014 (5.243,31 zł) wzrośnie on o ok. 1,2%, tj. o ok. 63 zł.

– Średni oddział klasowy w gimnazjum w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców wynosi 23,7 uczniów; – Średni oddział klasowy w gimnazjum na wsi i w mieście do 5 tys. mieszkańców wynosi 20,7 uczniów; – Oznacza to, że oddział w dużym mieście jest większy o 14,3% od oddziału na wsi i w małym mieście; Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Gimnazja na wsi i mieście są stosunkowo podobne; – Tymczasem waga wiejska dla gimnazjów wynosi 0,38. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Średni oddział klasowy w szkole podstawowej w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców wynosi 21,9 uczniów; – Średni oddział klasowy w szkole podstawowej na wsi i w mieście do 5 tys. mieszkańców wynosi 15,4 uczniów; – Oznacza to, że oddział w dużym mieście jest większy o 42,8% od oddziału na wsi i w małym mieście; Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Szkoły podstawowe na wsi i w mieście są od siebie znacznie bardziej różne niż gimnazja; – Tymczasem waga wiejska dla szkół podstawowych wynosi również 0,38 jak w przypadku gimnazjów. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Dodatkowo ok. 30% ogólnodostępnych szkół podstawowych w Polsce to szkoły do 70 uczniów; – To ponad 4 tys. szkół, z czego 289 w miastach powyżej 5 tys. mieszkańców; – Ok. ¾ tych małych szkół jest prowadzonych przez gminy; – Średni oddział klasowy w tych szkołach to niecałe 9 uczniów. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Wyłączenie z przeliczania wagą P 1 uczniów gimnazjów i zastosowanie w odniesieniu do tej kategorii uczniów nowej wagi P 2 o wartości 0,27; – Podwyższenie wagi P 1 dla uczniów szkół podstawowych na wsi i w miastach do mieszkańców z 0,38 do 0,4; – Utworzenie nowej wagi P 3 o wartości 0,18 dla uczniów małych szkół podstawowych, w których liczba uczniów szkoły nie przekracza 70. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców - propozycja

Zastosowanie wagi P 1 i P 3 dla szkół podstawowych na wsi i w małych miastach pozwoli zwiększyć finansowanie dla tych szkół średnio tak, jakby szkoły te były wielkością oddziałów równe szkołom z dużych miast. Jednocześnie pozostająca waga P 2 dla gimnazjów pozostanie na poziomie przewyższającym ten wynikający z wielkości oddziałów klasowych. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

Zastosowanie wagi P 3 umożliwi zwiększenie dochodów samorządów, na terenie których funkcjonują małe szkoły. Są one ważnymi centrami kulturotwórczymi i kulturowymi, szczególnie w niewielkich wioskach i małych gminach. Koszty funkcjonowania tych szkół w przeliczeniu na ucznia są wyższe, niż szkół większych. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców.

– Łączny efekt dla gmin wiejskich i miejsko-wiejskich jest w zasadzie neutralny; – Większe dochody z subwencji dotyczą ok. 45% gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, których dochody wzrosną średnio o 1%; – Mniejsze dochody z subwencji dotyczą ok. 55% gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, których dochody spadną średnio o 0,8%; Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców

– W gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, które zyskują na zmianie, subwencja oświatowa i dotacje celowe na zadania bieżące pokrywały ok. 79% wydatków bieżących na zadania subwencjonowane; – W gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, które uzyskają mniejsze dochody w wyniku zmiany, subwencja oświatowa i dotacje celowe na zadania bieżące pokrywały ok. 85% wydatków bieżących na zadania subwencjonowane. Zmiany w zakresie subwencjonowania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów na wsi lub w miastach do mieszkańców

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego Zmiana wartości wagi P 10 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe. Obecnie wartość wagi wynosi 0,19, proponuje się podniesienie jej wartości do 0,21.

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego Wśród priorytetów polityki oświatowej państwa wskazuje się potrzebę odbudowy szkolnictwa zawodowego, a co piąty absolwent gimnazjum podejmuje kształcenie w zasadniczej szkole zawodowej (to utrwalona już tendencja). Podwyższenie wartości wagi ma na celu podniesienie dostępności kształcenia zawodowego.

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego Proponowana zmiana spowoduje naliczenie dodatkowych kwot w wysokości ok. 93 mln zł

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych Zmiana zasad subwencjonowania w zależności od formy kształcenia. Wprowadzenie nowych wskaźników dla uczniów szkół dla dorosłych kształcących w formie zaocznej.

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych Proponuje się aby dla słuchaczy szkół dla dorosłych kształcących w formie zaocznej zastosować na 2015 r. wskaźniki o wartości 0,5 (szkoły publiczne) i 0,25 (szkoły niepubliczne). Wskaźniki dla uczniów szkół dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej pozostałyby na niezmienionym poziomie, tj. dla publicznych - 0,7 i dla niepublicznych - 0,35.

Zmiany Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych Zmiana uzasadniona jest niższą o ponad 40% liczbą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w porównaniu do szkół dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w wyniku czego, kształcenie w szkołach zaocznych jest tańsze.

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych Dodatkowo w ostatnich latach pogłębia się dysproporcja pomiędzy środkami naliczonymi w subwencji oświatowej na uczniów szkół prowadzonych przez inne podmioty, niż jednostki samorządu terytorialne – liceów ogólnokształcących oraz szkół zawodowych, a wysokością dotacji udzielonych tym szkołom.

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych W 2013 r. dotacje udzielone przez powiaty liceom ogólnokształcącym stanowiły 62% naliczonej na uczniów tych szkół kwoty subwencji, a w przypadku szkół zawodowych było to tyko 52%. W przypadku miast na prawach powiatu wskaźniki te kształtowały się na poziomie 79% i 47%.

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych Dysproporcja między naliczoną subwencją a wypłacanymi dotacjami rośnie. Poniżej odsetek naliczonej na dotowane szkoły subwencji oświatowej nieprzekazanej w formie dotacji dla tych szkół dla powiatów ziemskich (2013 r. – ok. 234 mln zł).

Zmiany w zakresie kształcenia dla dorosłych W ostatnich latach notowany jest wzrost skali kształcenia w formie zaocznej. W roku szkolnym 2006/2007 w szkołach zaocznych kształciło się 77% uczniów szkół dla dorosłych, a w roku szkolnym 2013/2014 – 92%. W szkolnictwie niepublicznym wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i w roku szkolnym 2013/2014 wynosi 96%.

Zmiany Zmiany finansowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych Zmianę wartości wagi P 40 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach. Obecnie wartość wagi wynosi 11. Proponuje się obniżenie wagi do wartości 9,5.

Zmiany Zmiany finansowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych Kwoty subwencji naliczane na wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych w latach 2011 – 2013 znacząco przewyższały wydatki bieżące, przypadające na tych wychowanków. W 2013 r. dochody z tytułu subwencji oświatowej naliczonej na wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych stanowiły 123% wydatków bieżących w rozdziale

Zmiany Zmiany wartości wskaźnika wydatków rzeczowych ustalenie wartości wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi w wysokości 0,25 - wzrost z poziomu 0,2

Zmiany Zmiany wartości wskaźnika wydatków rzeczowych Udział średnich wynagrodzeń nauczycieli, określonych w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, w wydatkach bieżących jednostek samorządu terytorialnego na zadania oświatowe uwzględnianych przy podziale subwencji oświatowej w roku 2013 wynosił 65%. Ze względu na potrzebę rozłożenia skutków zmiany wartości wskaźnika w czasie proponuje się podwyższenie wartości wskaźnika wydatków rzeczowych na rok 2015 do wysokości 0,25

Zmiany Zmiany wartości wskaźnika wydatków rzeczowych W ostatnich latach zwiększa się rola oświaty niesamorządowej, której nauczyciele nie są zatrudniani w oparciu o Kartę Nauczyciela.

Zmiana w zakresie wskaźnika Di w przypadku braku nauczycieli zatrudnionych na KN; Rozszerzenie stosowania obecnej wagi P31; Zmiana wskaźnika powiększającego liczbę uczniów szkół podstawowych z 3,1% na 3,4%. Pozostałe zmiany

Dziękuję za uwagę