Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: edukacja i kultura
Plan spotkania Prezentacja: Omówienie nowego podejścia do finansowania inwestycji w perspektywie (podejście funkcjonalne); Prezentacja: Perspektywa finansowania działań rozwojowych w latach ; Prezentacja: Omówienie podstaw współdziałania w ramach projektu „Ostródzko-Iławski Obszar Funkcjonalny”; Najważniejsze wyzwania stojące przed gminą/miastem w obszarze objętym tematem spotkania – dyskusja; Możliwości podejmowania współpracy w rozwiązywaniu problemów ważnych dla gminy/miasta w obszarze objętym tematem spotkania – dyskusja; Wolne wnioski; Informacje o sposobie przekazywania uwag. 2
Alokacja funduszy na lata
RPO W-M Projekt RPO Warmia-Mazury alokacja: 1,728 mld EUR 14 celów tematycznych, 12 osi priorytetowych; Zmiany w sposobie aplikowania o środki – podejście zintegrowane jako nowy typ wsparcia; Wsparcie zjawisk funkcjonalnych
Obszary strategicznej interwencji (OSI) – które z nich ważna dla OIOF? − OSI – Aglomeracja Olsztyna, − OSI – Ośrodki subregionalne, − OSI – Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji, − OSI – Nowoczesna wieś, − OSI – Obszary o słabym dostępie do usług publicznych, − OSI – Obszary peryferyzacji społeczno- gospodarczej, − OSI - Obszary przygraniczne, − OSI - Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej, − OSI - Tygrys warmińsko-mazurski. 5
Projekt zintegrowany Należy spodziewać się preferencji w finansowaniu przedsięwzięć opartych o współpracę podmiotów, np. JST i realizujących element zintegrowanej strategii rozwoju Wiązka zadań, realizowanych w różnych obszarach tematycznych i przez różnych partnerów; Zadania dotyczą jednego obszaru i kierują się na wykorzystanie jego endogenicznych potencjałów; Cel zbieżny z celami Strategii Województwa; Wspierany poprzez zintegrowane zarządzanie. 6
Projekt zintegrowany w RPO Warmii i Mazur Na dzień dzisiejszy podejście zintegrowane w RPO odnosi się wprost tylko do inwestycji zintegrowanych dla Olsztyna, Ełku i Elbląga, Wedle informacji Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego jednak: 1. NIEKTÓRE DZIAŁANIA BĘDĄ DOSTĘPNE TYLKO DLA PROJEKTÓW REALIZOWANYCH W PARTNERSTWIE; 2. W DZIAŁANIACH NIEZAREZERWOWANYCH DLA PARTNERST PODEJŚCIE ZINTEGROWANE WYRAZI SIĘ W PREFERENCJACH PUNKTOWYCH 7
Charakterystyka Projektu Projekt „Ostródzko-Iławski Obszar Funkcjonalny”; Współfinansowany jest ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego; Czas trwania projektu: styczeń 2014-kwiecień 2016; Całkowity koszt projektu: zł, w tym dofinansowanie: (85%) 8
Etapy projektowania OF 9 Dofinansowanie w ramach Mechanizmu EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego; Analiza, diagnoza sytuacji obszaru funkcjonalnego; Konsultacje społeczne; Opracowanie Strategii; Wdrażanie Strategii: Opracowanie dokumentacji wykonawczej objętej dofinansowaniem; Wdrażanie Strategii poprzez politykę inwestycyjną oraz działania operacyjne Partnerów; Zarządzenie wdrażaniem Strategii służące zacieśnianiu współpracy między Partnerami.
Produkty i Rezultaty Projektu Rezultatami będą: Podniesienie kompetencji organizacyjnych wynikające ze współpracy i wymiany doświadczeń; Możliwość aplikowania o współfinansowanie preferujące podejście zintegrowane; Możliwość realizowania przedsięwzięć rozwojowych 10 Produktami będą: Powstanie partnerstwa między JST; Strategia Rozwoju Obszaru Funkcjonalnego; Dokumenty planistyczne; Koncepcje; Dokumentacje techniczne; Dokumentacje środowiskowe; Strona internetowa; Perspektywicznie – zrealizowane projekty inwestycyjne i społeczne
Obszary współdziałania - propozycje Wychowanie i edukacja, Pomoc społeczna, Promocja, kultura, sport i turystyka, Gospodarka komunalna, Rozwój gospodarczy i rynek pracy, Transport i komunikacja, Planowanie przestrzenne, Inwestycje, Organizacja i administracja. 11 poziom kompetencji JST czyli: co jednostki samorządowe mogą zgodnie z ustawami o samorządzie?
Poziomy współdziałania w ramach OIOF 12
Obszary tematyczne Konsultacje na etapie analizy podzielone zostały w każdej z gmin na pięć obszarów tematycznych: 1. Zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska; 2. Turystyka, sport i rekreacja; 3. Przedsiębiorczość i gospodarka, ekonomia społeczna; 4. Edukacja i kultura; 5. Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc społeczna. 13
Infrastruktura edukacyjna - żłobki Dostępność; Jakość oferty; Potrzeby i możliwości rozwoju; Możliwości współdziałania gmin. 14
Infrastruktura edukacyjna – przedszkola Dostępność; Jakość oferty; Potrzeby i możliwości rozwoju; Możliwości współdziałania gmin. 15
Szkolnictwo podstawowe Dostępność; Jakość infrastruktury edukacyjnej Jakość oferty placówek edukacyjnych; Potrzeby i możliwości racjonalizacji systemu szkół; Podnoszenie jakości kształcenia; Możliwości współpracy gmin w zakresie podnoszenia jakości kształcenia. 16
Gimnazja Dostępność; Jakość infrastruktury edukacyjnej Jakość oferty placówek edukacyjnych; Potrzeby i możliwości racjonalizacji systemu szkół; Podnoszenie jakości kształcenia; Możliwości współpracy gmin w zakresie podnoszenia jakości kształcenia. 17
Szkolnictwo ponadgimnazjalne Dostępność; Jakość infrastruktury edukacyjnej Jakość oferty placówek edukacyjnych; Dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy; Współdziałanie ze środowiskiem przedsiębiorców; Możliwości współpracy gmin i powiatów w podnoszeniu jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 18
Możliwości budowy wspólnej polityki oświatowej Współdziałanie właścicieli szkół na poziomie ponadgminnym; Oddziaływanie na organizację procesu kształcenia; Wspólne przedsięwzięcia „miękkie”; Inne (jakie?) obszary. 19
Możliwości zwiększania przywiązania młodych ludzi do mikroregionu Czy istnieją pomysły na powstrzymanie migracji młodych ludzi? Programy stypendialne; Projekty edukacyjne. 20
Promocja i wykorzystanie obiektów kulturalnych na terenie OIOF Wspólne działania – obecne praktyki współdziałania; Specjalizacja placówek kulturalnych w OIOF; Możliwości koncentracji wybranych funkcji kulturalnych dzięki współpracy; Typy planowanych działań „miękkich” 21