Podstawy rekreacji WYKŁAD II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
Psychologia Zarządzania
Kształcenie specjalne
Rozwój społeczności lokalnych
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
NeuroDevelopmental Treatment
Procesy poznawcze cd Uwaga.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Katedra Fizjologii i Biochemii
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Podstawy socjologii- wykład VI
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
wyjazdów turystycznych
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Psychologia w zarządzaniu
Definicja kultury organizacyjnej
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Szkoła Promująca Zdrowie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Uzależnienie od Alkoholu
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Podstawy aktywności ruchowej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
RODZINA.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Badanie stresowe i profilaktyka
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Katedra Fizjologii i Biochemii
Fazy uzależnienia od alkoholu
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Podstawy rekreacji WYKŁAD II STRUKTURA ZACHOWAŃ REKREACYJNYCH Od koncepcji systemu do struktury rekreacji Podstawy rekreacji WYKŁAD II

System Każdy system charakteryzuje się: funkcją mechanizmami zasobami (przepustowością) Czy ludzka aktywność może być potraktowana z perspektywy systemowej? przykłady

Zmienne systemowe Główne pytania w ramach perspektywy systemowej, to: Jaką funkcję lub cel ma dana aktywność w kontekście ludzkiego życia jako całości? Jakie mechanizmy, czynności umożliwiają realizację danej aktywności? Jakie są konieczne zasoby (zdrowie, czas, umiejętności, inteligencja), aby dana aktywność była zrealizowana?

Trzy wymiary analizy Każda aktywność ludzka może być rozpatrywana w następujących wymiarach: biologicznym psychologicznym społecznym Biologiczne czynniki są pod kontrolą genów Psychologiczne czynniki zależą od struktur poznawczych, pamięci, planów, wizji tożsamości Społeczne czynniki warunkowane są przez system aksjo-normatywny i zestaw symboli kulturowych

Czynniki strukturalne warunkujące zachowanie ludzkie Zmienne strukturalne Poziom analizy FUNKCJE MECHANIZMY ZASOBY BIOLOGICZNY instynkty działanie organów ciała usposobienie PSYCHOLOGICZNY scenariusze życia zdolności (pamięć, postrzeganie) cechy charakteru SPOŁECZNY instytucje organizacje zasoby społeczne (władza, status)

Wątpliwości Podejście systemowe kładzie nacisk na funkcjonalność i spójność danej całości Tym samym, wyklucza lub istotnie pomija ewentualne niespójności i konflikty Kładąc nacisk na stabilność struktury, zbytnio akcentuje statyczność (niewielkie zainteresowanie zmianą)

Doniosłość poznawcza NIE – podejście systemowe nie do analizy aktywności rekreacyjnej jako takiej TAK – podejście systemowe do analizy tego, jak społecznie i jednostkowo kreowana i postrzegana jest aktywność rekreacyjna

Hipokinezja Poziom biologiczny – zbyt niski poziom zaspokojenia potrzeb ruchowych wynikających z biologicznej konstrukcji ludzkiego organizmu Poziom psychologiczny – obciążenie psychiczne związane z niezaspokojeniem potrzeb biologicznych, reakcje stresowe Poziom społeczny – hipokinezja jako choroba cywilizacyjna?

Funkcje rekreacji Regeneracyjna – regeneracja organizmu (poziom biologiczny i psychologiczny) Rozrywkowa – zabawa i rozrywka (poziom psychologiczny i społeczny) Rozwojowa – rozwijanie wiedzy i osobowości (poziom psychologiczny i społeczny) Kompensacyjna – wyrównanie braków (poziom psychologiczny i społeczny) Kreacyjna – twórcza samorealizacja (poziom psychologiczny) Katartyczna – oczyszczenie i odreagowanie (poziom biologiczny i psychologiczny) Integracyjna – zawiązywanie i wzmacnianie więzi (poziom społeczny) Adaptacyjna – przystosowanie (poziom biologiczny, psychologiczny i społeczny) Stymulatywna – pobudzanie rozwoju (poziom biologiczny i psychologiczny) Korektywna – przeciwdziałanie odchyleniom od normy (poziom biologiczny) Emancypacyjna – uwolnienie od ograniczeń (poziom społeczny) Ekonomiczna – ograniczenie wydatków na leczenie (poziom społeczny) Społeczno-ideologiczna – socjalizacja (poziom społeczny) Lokalizacyjna – status społeczny (poziom społeczny)

Czym jest rekreacja? Rekreacją są te działania podejmowane w czasie wolnym, które realizują w/w funkcje i jednocześnie cechuje je: aktywność, odmienność, bezinteresowność, rozrywkowy charakter. Działania te realizowane są w ramach posiadanych zasobów biologicznych (płeć, wiek, kondycja), psychologicznych (cechy charakteru, zainteresowania, tożsamość) i społecznych (status społeczny).

Kontrowersje Co się dzieje, gdy indywidualne potrzeby rekreacyjne odbiegają od narzucanych społecznie wzorców rekreacji? A co, jeżeli posiadane zasoby utrudniają bądź wręcz uniemożliwiają realizację społecznie wyznaczonych wzorców rekreacji?