KONFERENCJA ŚLĄSKIE POGRANICZE W LATACH 2007-2013 POGRANICZE POLSKO CZESKIE Z PERSPEKTYWY KONTROLERA Bielsko - Biała 7 listopada 2014 r. ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Zmiany w projektach w ramach PO KL
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 29 marca 2013.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2012.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 sierpnia 2011.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2011.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | |
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Pozostała alokacja - ogólna charakterystyka projektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim do końca IV kwartału 2005 r.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Doświadczenia i rekomendacje kontrolera
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Projekt współfinansowany se środków UE Podstawowe zasady i aktualne informacje o Programie Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Czechy – Polska Walbrzych.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Rola kontrolera w rozliczaniu projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 20 września 2010.
PROGRAM WSPÓŁPRACY INTERREG POLSKA – SAKSONIA
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31grudnia 2014.
Kwalifikowalność kosztów w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Opole,
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Kontrola w Programie Interreg VA Polska – Słowacja – co warto wiedzieć przygotowując się do udziału w transgranicznym projekcie Śląski Urząd Wojewódzki.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Małopolskii Urząd Wojewódzki
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Szkolenie INTERREG V-A Republika czeska - polska
Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA ŚLĄSKIE POGRANICZE W LATACH POGRANICZE POLSKO CZESKIE Z PERSPEKTYWY KONTROLERA Bielsko - Biała 7 listopada 2014 r. ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI WOJEWÓDZKI Konferencja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska

Trochę statystyki czyli stan wdrażania programu w województwie śląskim Co się udało Problemy Wyzwania i wnioski dla perspektywy

ZADANIA WOJEWODY JAKO KONTROLERA KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERÓW PROJEKTU KONYTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO KONTROLA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH KONTROLA NA MIEJSCU REALIZACJI PROJEKTÓW KONTROLA TRWAŁOŚCI PROJEKTÓW ORGANIZACJA SZKOLEŃ PRZYGOTOWYWANIE WSKAZÓWEK DLA BENEFICJENTÓW WSPÓŁPRACA MIĘDZYINSTYTUCJONALNA OPINIOWANIE DOKUMENTÓW

JAKOŚĆ WSPÓŁPRACY – ELEMENT NIE PODLEGAJĄCY KONTROLI EFEKT TRANSGRANICZNY – ELEMENT NIE PODLEGAJĄCY KONTROLI WSKAŹNIKI REALIZACJI PROJEKTU – KONTROLOWANE GOSPODAROWANIE ŚRODKAMI PUBLICZNYMI - KONTROLOWANE JAKOŚĆ PROJEKTU / EFEKTY – POŚREDNIO POPRZEZ KONTROLĘ WSKAŹNIKÓW CO JEST KONTROLOWANE

STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE - LICZBA PROJEKTÓW PODLEGAJĄCYCH KONTROLI LICZBA PARTNERÓW W KONTROLOWANYCH PROJEKTACH – 86 - W TYM 3 Z POZA TERENU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - PARTNERZY, KTÓRZY ZREZYGNOWALI Z REALIZACJI PROJEKTU – 5 - LICZBA PARTNERÓW, KTÓRZY ZAKOŃCZYLI REALIZACJĘ PROJEKTÓW ILOŚĆ SZKOLEŃ ZORGANIZOWANYCH DLA BENEFICJENTÓW – 18 - ILOŚĆ OPINII DOTYCZĄCYCH ZMIAN W PROJEKTACH – ZBYT WIELE STAN WDRAŻANIA PROGRAMU

STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE - WARTOŚĆ PROJEKTÓW KONTROLOWANYCH PARTNERÓW 67 MLN EURO - WARTOŚĆ PROJEKTÓW POLSKICH PARTNERÓW – ,21 EURO TJ. 50,7% - WARTOŚĆ EFRR W PROJ. POLSKICH PARTNERÓW ,51 EURO STAN WDRAŻANIA PROGRAMU

STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Wysokość środków zgłoszonych do poświadczenia Wysokość środków, które zostały poświadczone Liczba wystawionych Poświadczeń ,11 EUR ,04 EUR278 Wysokość środków zgłoszonych we Wnioskach o płatność Wysokość środków zatwierdzonych we Wnioskach o płatność Liczba zatwierdzonych Wniosków o płatność ,35 EUR ,80 EUR74

OSZCZĘDNOŚCI W ZAKOŃCZONYCH PROJEKTACH STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Wartość EFRR w projektach zakończonych Oszczędności w EFRR w projektach zakończonych Oszczędności w % dla projektów zakończonych ,31 EUR ,77 EUR25,1 % Oszczędności wynikają z: - -Przeszacowania budżetów - - Kursu EURO - - Stwierdzonych wydatków niekwalifikowalnych

KONTROLE TRWAŁOŚCI STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Zweryfikowane raporty z trwałości projektów 7 raportów w 2013 r. 9 raportów w 2014 r. Kontrole trwałości na miejscu 1 kontrola w kontrola w kontrola w 2014

CO SIĘ UDAŁO

WNIOSKI z lat CO SIĘ UDAŁO - -Zakończyć pomyślnie realizacje projektów 42 Partnerom - - Nie było problemów z wycofaniem się Partnera z projektu - -Kontrola na próbie dokumentów - -Dobra współpraca międzyinstytucjonalna - - Ustalenie minimalnej wartości weryfikowanego raportu na 7000 EURO - - Wprowadzenie kontroli EX-ANTE PZP - - Wykorzystanie sytemu BENEFIT / MONIT Pozytywne wyniki kontroli NIK, UKS

„projekty są fajne bo się robi co się chce” „największą bzdurę można uzasadnić jako innowację” „partnerzy w projektach nie muszą się lubić ale współpraca powinna się opłacać”

PROBLEMY

CO TO JEST PROJEKT ? PROJEKT TO ZORGANIZOWANY I UŁOŻONY W CZASIE CIĄG WIELU DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCH DO OSIĄGNIECIA KONKRETNEGO MIERZALNEGO CELU DZIAŁANIA PROJEKTU REALIZOWANE SĄ: -w zdefiniowanym terminie - -wydzielonymi zasobami ludzkimi - -wydzielonymi zasobami rzeczowymi - - wydzielonymi zasobami finansowymi

CECHY DOBREGO PROJEKTU - - identyfikuje i rozwiązuje wybrany problem np. transgraniczny - - posiada jednoznaczny opis celów, działań projektu - - uwzględnia uwarunkowania (np. możliwości finansowe) - - posiada racjonalny budżet, - - racjonalny czas realizacji, uwzględniający np. pory roku, - - posiada mierzalne wskaźniki, - -działania powiązane ze wskaźnikami, - - przygotowany zespół do realizacji projektu(ustalone zastępstwa, specjalizacja pracowników, przekazywanie informacji) CECHY PROJEKTU

WNIOSKI z lat Zbyt częste zmiany w projektach, - -Terminy weryfikacji raportów zbyt długie, - - Wydłużyły się terminy wypłaty środków w stosunku do INTERREG IIIA, - - Zbyt częste przesunięcia terminów zakończenia projektów - - Zbyt duża liczba dokumentów programowych, - - Zbyt dużo zmian w dokumentach programowych,

CZESTE ZMIANY DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH USZCZEGÓŁOWIENIE PROGRAMU – OBECNIE OBOWIĄZUJE 13 WERSJA Z 3 KWIETNIA 2014 R. PODRĘCZNIK BENEFICJENTA DOFINANSOWANIA– OBECNIE OBOWIĄZUJE WERSJA NR 6 Z 27 MAJA 2013R. PODRĘCZNIK WNIOSKODAWCY –OBECNIE OBOWIĄZUJE WERSJA NR 5 Z 14 LIPCA 2011R. WSPÓLNA METODOLOGIA PROCESU KONTROLI – OBECNIE OBOWIĄZUJE 5 WERSJA Z 1 LISTOPADA 2012 R. WNIOSKI z lat

ZBYT DŁUGI CZAS POMIEDZY PONIESIENIEM WYDATKU A REFUNDACJĄ OPÓŹNIENIA W PROCESIE KONTROLI, DUŻA LICZBA PROCEDUR KONTROLNYCH, OGRANICZENIA ADMINISTRACYJNE, UZNANIOWOŚĆ WNIOSKI Wydatkowanie Złożenie Oświadczenia Weryfikacja Wystawienie certyfikatu Wniosek o płatność Zatwierdzenie wniosku 90 dni 30 dni60 dni30 dni 1 dzień dni330 dni

KOSZTY NIEKWLIFIKOWALNE WE WNIOSKACH APLIKACYJNYCH PRZESZACOWANE BUDŻETY WIĘKSZOŚCI ZAKOŃCZONYCH DOTYCHCZAS PROJEKTÓW OSZCZĘDNOŚCI W PROJEKTACH ZAKOŃCZONYCH – 25,1 % ROZBUDOWANE KOSZTY OGÓLNE OPISY POZYCJI BUDŻETOWYCH- NIEJEDNOZNACZNE, LAKONICZNE, POZYCJE W BUDŻECIE NIEPOWIĄZANE Z DZIAŁANIAMI PROJEKTU WNIOSKI

PROJEKT EWT JEST CZĘŚCIĄ INNEGO ZAMIERZENIA KORDYNATORZY INSTYTUCJONALNI W PROJEKTACH NIE SPRAWDZAJĄ SIĘ W PRAKTYCE LAKONICZNE PROTOKOŁY ODBIORU- NIE ZAWSZE POTWIERDZAJĄ REALIZACJĘ WSKAŹNIKÓW INWENTARYZACJA POWYKONAWCZA - NIE POTWIERDZA REALIZACJI WSKAŹNIKÓW UMOWY NIEKORZYSTNE DLA ZAMAWIAJĄCYCH WNIOSKI

ZŁA JAKOŚĆ DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ: - PODKŁADÓW GEODEZYJNYCH, - PROJEKTÓW BUDOWLANYCH, POWODEM: - DUŻEJ ILOŚCI ZMIAN W PROJEKTACH, - PROBLEMÓW Z TERMINOWOŚCIĄ ZAKOŃCZENIA PROJEKTU, - PROBLEMÓW Z PZP, W EFEKCIE KOREKT I KONSEKWENCJI FINANSOWYCH WNIOSKI

REGULAMINY WEWNĘTRZNE PONOSZENIA WYDATKÓW PONIŻEJ PROGÓW USTAWY PZP CZĘSTO: - NIE ZAPEWNIAJĄ ZACHOWANIA KONKURENCYJNOŚCI PONOSZENIA WYDATKÓW, - SĄ PRZYCZYNĄ KOREKT FINANSOWYCH PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ŹRÓDŁEM - NAJWIĘKSZYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI - SKUTKÓW FINANSOWYCH DLA BENEFICJENTA - PROBLEMÓW Z ROZLICZENIEM PROJEKTU - WNIOSKÓW DO RZECZNIKA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH WNIOSKI

WNIOSKI I WYZWANIA NA

WNIOSKI Z EWALUACJI PROCESU KONTROLI SYSTEM KONTROLI SCENTRALIZOWANY LEPSZY OD ZDECENTRALIZOWANEGO KOSZT KONTROLI = ok. 2% POŚWIADCZONYCH KWOT KONTROLA NIE POWINNA SIĘ DUBLOWAĆ POWINNO NASTAPIĆ SKRÓCENIE CZASU KONTROLI KORESPONDENCJA ELEKTRONICZNA ZAMIAST PAPIEROWEJ KONTROLA PRZYJAZNA DLA BENEFICJENTA - 79%

REGULAMINY WEWNĘTRZNE PONOSZENIA WYDATKÓW PONIŻEJ PROGÓW PZP POWINNY: - UŁATWIAĆ PONOSZENIE WYDATKÓW, - ZAPEWNIAĆ KONKURENCYJNOŚĆ PONOSZENIA WYDATKÓW, KONKRETNE I PROSTO OPISANE CELE PROJEKTÓW UŁATWIAJĄ ROZLICZENIE PROJEKTU, BUDŻET PROJEKTU POWINIEN BYĆ - POWIĄZANY ZE WSKAŹNIKAMI I DZIAŁANIAMI, - LEPIEJ OPISANY, - RACJONALNY, - ZAWIERAĆ LIMITY DLA NIEKTÓRYCH WYDATKÓW Wnioski i wyzwania

DWUETAPOWA WERYFIKACJA WNIOSKU APLIKACYJNEGO PRZEZ WST ZDECYDOWANIE WZMOCNIĆ PROCES OCENY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW BADAĆ WPŁYW TRANSGRANICZNY PROJEKTU A NIE TYLKO WSPÓŁPRACĘ MNIEJ DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH ROZWAŻYĆ WPROWADZENIE METOD UPROSZCZONYCH KONTROLI WYDATKÓW PRZYNAJMNIEJ DLA KOSZTÓW OGÓLNYCH Wnioski i wyzwania

ZREZYGNOWAĆ Z UZGADNIANIA HARMONOGRAMÓW REALIZACJI PROJEKTÓW Z KONTROLERAMI ZAKAZ ZAWIERANIA UMÓW CYWILNOPRAWNYCH Z WŁASNYMI PRACOWNIKAMI UMOWY CYWILNO PRAWNE W KATEGORII EKSPERCI ZEWNETRZNI WOLONTARIUSZE NIE MOGĄ BYĆ PRACOWNIKAMI BENEFICJENTA BADANIE KONKURENCYJNOŚCI - STRONY WWW. MIR Wnioski i wyzwania

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Grzegorz Wieniewski – Śląski Urząd Wojewódzki