KONFERENCJA ŚLĄSKIE POGRANICZE W LATACH POGRANICZE POLSKO CZESKIE Z PERSPEKTYWY KONTROLERA Bielsko - Biała 7 listopada 2014 r. ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI WOJEWÓDZKI Konferencja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska
Trochę statystyki czyli stan wdrażania programu w województwie śląskim Co się udało Problemy Wyzwania i wnioski dla perspektywy
ZADANIA WOJEWODY JAKO KONTROLERA KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERÓW PROJEKTU KONYTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO KONTROLA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH KONTROLA NA MIEJSCU REALIZACJI PROJEKTÓW KONTROLA TRWAŁOŚCI PROJEKTÓW ORGANIZACJA SZKOLEŃ PRZYGOTOWYWANIE WSKAZÓWEK DLA BENEFICJENTÓW WSPÓŁPRACA MIĘDZYINSTYTUCJONALNA OPINIOWANIE DOKUMENTÓW
JAKOŚĆ WSPÓŁPRACY – ELEMENT NIE PODLEGAJĄCY KONTROLI EFEKT TRANSGRANICZNY – ELEMENT NIE PODLEGAJĄCY KONTROLI WSKAŹNIKI REALIZACJI PROJEKTU – KONTROLOWANE GOSPODAROWANIE ŚRODKAMI PUBLICZNYMI - KONTROLOWANE JAKOŚĆ PROJEKTU / EFEKTY – POŚREDNIO POPRZEZ KONTROLĘ WSKAŹNIKÓW CO JEST KONTROLOWANE
STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE - LICZBA PROJEKTÓW PODLEGAJĄCYCH KONTROLI LICZBA PARTNERÓW W KONTROLOWANYCH PROJEKTACH – 86 - W TYM 3 Z POZA TERENU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - PARTNERZY, KTÓRZY ZREZYGNOWALI Z REALIZACJI PROJEKTU – 5 - LICZBA PARTNERÓW, KTÓRZY ZAKOŃCZYLI REALIZACJĘ PROJEKTÓW ILOŚĆ SZKOLEŃ ZORGANIZOWANYCH DLA BENEFICJENTÓW – 18 - ILOŚĆ OPINII DOTYCZĄCYCH ZMIAN W PROJEKTACH – ZBYT WIELE STAN WDRAŻANIA PROGRAMU
STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE - WARTOŚĆ PROJEKTÓW KONTROLOWANYCH PARTNERÓW 67 MLN EURO - WARTOŚĆ PROJEKTÓW POLSKICH PARTNERÓW – ,21 EURO TJ. 50,7% - WARTOŚĆ EFRR W PROJ. POLSKICH PARTNERÓW ,51 EURO STAN WDRAŻANIA PROGRAMU
STAN WDRAŻANIA PROGRAMU W WOJEWÓDZTWIE STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Wysokość środków zgłoszonych do poświadczenia Wysokość środków, które zostały poświadczone Liczba wystawionych Poświadczeń ,11 EUR ,04 EUR278 Wysokość środków zgłoszonych we Wnioskach o płatność Wysokość środków zatwierdzonych we Wnioskach o płatność Liczba zatwierdzonych Wniosków o płatność ,35 EUR ,80 EUR74
OSZCZĘDNOŚCI W ZAKOŃCZONYCH PROJEKTACH STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Wartość EFRR w projektach zakończonych Oszczędności w EFRR w projektach zakończonych Oszczędności w % dla projektów zakończonych ,31 EUR ,77 EUR25,1 % Oszczędności wynikają z: - -Przeszacowania budżetów - - Kursu EURO - - Stwierdzonych wydatków niekwalifikowalnych
KONTROLE TRWAŁOŚCI STAN WDRAŻANIA PROGRAMU Zweryfikowane raporty z trwałości projektów 7 raportów w 2013 r. 9 raportów w 2014 r. Kontrole trwałości na miejscu 1 kontrola w kontrola w kontrola w 2014
CO SIĘ UDAŁO
WNIOSKI z lat CO SIĘ UDAŁO - -Zakończyć pomyślnie realizacje projektów 42 Partnerom - - Nie było problemów z wycofaniem się Partnera z projektu - -Kontrola na próbie dokumentów - -Dobra współpraca międzyinstytucjonalna - - Ustalenie minimalnej wartości weryfikowanego raportu na 7000 EURO - - Wprowadzenie kontroli EX-ANTE PZP - - Wykorzystanie sytemu BENEFIT / MONIT Pozytywne wyniki kontroli NIK, UKS
„projekty są fajne bo się robi co się chce” „największą bzdurę można uzasadnić jako innowację” „partnerzy w projektach nie muszą się lubić ale współpraca powinna się opłacać”
PROBLEMY
CO TO JEST PROJEKT ? PROJEKT TO ZORGANIZOWANY I UŁOŻONY W CZASIE CIĄG WIELU DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCH DO OSIĄGNIECIA KONKRETNEGO MIERZALNEGO CELU DZIAŁANIA PROJEKTU REALIZOWANE SĄ: -w zdefiniowanym terminie - -wydzielonymi zasobami ludzkimi - -wydzielonymi zasobami rzeczowymi - - wydzielonymi zasobami finansowymi
CECHY DOBREGO PROJEKTU - - identyfikuje i rozwiązuje wybrany problem np. transgraniczny - - posiada jednoznaczny opis celów, działań projektu - - uwzględnia uwarunkowania (np. możliwości finansowe) - - posiada racjonalny budżet, - - racjonalny czas realizacji, uwzględniający np. pory roku, - - posiada mierzalne wskaźniki, - -działania powiązane ze wskaźnikami, - - przygotowany zespół do realizacji projektu(ustalone zastępstwa, specjalizacja pracowników, przekazywanie informacji) CECHY PROJEKTU
WNIOSKI z lat Zbyt częste zmiany w projektach, - -Terminy weryfikacji raportów zbyt długie, - - Wydłużyły się terminy wypłaty środków w stosunku do INTERREG IIIA, - - Zbyt częste przesunięcia terminów zakończenia projektów - - Zbyt duża liczba dokumentów programowych, - - Zbyt dużo zmian w dokumentach programowych,
CZESTE ZMIANY DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH USZCZEGÓŁOWIENIE PROGRAMU – OBECNIE OBOWIĄZUJE 13 WERSJA Z 3 KWIETNIA 2014 R. PODRĘCZNIK BENEFICJENTA DOFINANSOWANIA– OBECNIE OBOWIĄZUJE WERSJA NR 6 Z 27 MAJA 2013R. PODRĘCZNIK WNIOSKODAWCY –OBECNIE OBOWIĄZUJE WERSJA NR 5 Z 14 LIPCA 2011R. WSPÓLNA METODOLOGIA PROCESU KONTROLI – OBECNIE OBOWIĄZUJE 5 WERSJA Z 1 LISTOPADA 2012 R. WNIOSKI z lat
ZBYT DŁUGI CZAS POMIEDZY PONIESIENIEM WYDATKU A REFUNDACJĄ OPÓŹNIENIA W PROCESIE KONTROLI, DUŻA LICZBA PROCEDUR KONTROLNYCH, OGRANICZENIA ADMINISTRACYJNE, UZNANIOWOŚĆ WNIOSKI Wydatkowanie Złożenie Oświadczenia Weryfikacja Wystawienie certyfikatu Wniosek o płatność Zatwierdzenie wniosku 90 dni 30 dni60 dni30 dni 1 dzień dni330 dni
KOSZTY NIEKWLIFIKOWALNE WE WNIOSKACH APLIKACYJNYCH PRZESZACOWANE BUDŻETY WIĘKSZOŚCI ZAKOŃCZONYCH DOTYCHCZAS PROJEKTÓW OSZCZĘDNOŚCI W PROJEKTACH ZAKOŃCZONYCH – 25,1 % ROZBUDOWANE KOSZTY OGÓLNE OPISY POZYCJI BUDŻETOWYCH- NIEJEDNOZNACZNE, LAKONICZNE, POZYCJE W BUDŻECIE NIEPOWIĄZANE Z DZIAŁANIAMI PROJEKTU WNIOSKI
PROJEKT EWT JEST CZĘŚCIĄ INNEGO ZAMIERZENIA KORDYNATORZY INSTYTUCJONALNI W PROJEKTACH NIE SPRAWDZAJĄ SIĘ W PRAKTYCE LAKONICZNE PROTOKOŁY ODBIORU- NIE ZAWSZE POTWIERDZAJĄ REALIZACJĘ WSKAŹNIKÓW INWENTARYZACJA POWYKONAWCZA - NIE POTWIERDZA REALIZACJI WSKAŹNIKÓW UMOWY NIEKORZYSTNE DLA ZAMAWIAJĄCYCH WNIOSKI
ZŁA JAKOŚĆ DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ: - PODKŁADÓW GEODEZYJNYCH, - PROJEKTÓW BUDOWLANYCH, POWODEM: - DUŻEJ ILOŚCI ZMIAN W PROJEKTACH, - PROBLEMÓW Z TERMINOWOŚCIĄ ZAKOŃCZENIA PROJEKTU, - PROBLEMÓW Z PZP, W EFEKCIE KOREKT I KONSEKWENCJI FINANSOWYCH WNIOSKI
REGULAMINY WEWNĘTRZNE PONOSZENIA WYDATKÓW PONIŻEJ PROGÓW USTAWY PZP CZĘSTO: - NIE ZAPEWNIAJĄ ZACHOWANIA KONKURENCYJNOŚCI PONOSZENIA WYDATKÓW, - SĄ PRZYCZYNĄ KOREKT FINANSOWYCH PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ŹRÓDŁEM - NAJWIĘKSZYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI - SKUTKÓW FINANSOWYCH DLA BENEFICJENTA - PROBLEMÓW Z ROZLICZENIEM PROJEKTU - WNIOSKÓW DO RZECZNIKA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH WNIOSKI
WNIOSKI I WYZWANIA NA
WNIOSKI Z EWALUACJI PROCESU KONTROLI SYSTEM KONTROLI SCENTRALIZOWANY LEPSZY OD ZDECENTRALIZOWANEGO KOSZT KONTROLI = ok. 2% POŚWIADCZONYCH KWOT KONTROLA NIE POWINNA SIĘ DUBLOWAĆ POWINNO NASTAPIĆ SKRÓCENIE CZASU KONTROLI KORESPONDENCJA ELEKTRONICZNA ZAMIAST PAPIEROWEJ KONTROLA PRZYJAZNA DLA BENEFICJENTA - 79%
REGULAMINY WEWNĘTRZNE PONOSZENIA WYDATKÓW PONIŻEJ PROGÓW PZP POWINNY: - UŁATWIAĆ PONOSZENIE WYDATKÓW, - ZAPEWNIAĆ KONKURENCYJNOŚĆ PONOSZENIA WYDATKÓW, KONKRETNE I PROSTO OPISANE CELE PROJEKTÓW UŁATWIAJĄ ROZLICZENIE PROJEKTU, BUDŻET PROJEKTU POWINIEN BYĆ - POWIĄZANY ZE WSKAŹNIKAMI I DZIAŁANIAMI, - LEPIEJ OPISANY, - RACJONALNY, - ZAWIERAĆ LIMITY DLA NIEKTÓRYCH WYDATKÓW Wnioski i wyzwania
DWUETAPOWA WERYFIKACJA WNIOSKU APLIKACYJNEGO PRZEZ WST ZDECYDOWANIE WZMOCNIĆ PROCES OCENY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW BADAĆ WPŁYW TRANSGRANICZNY PROJEKTU A NIE TYLKO WSPÓŁPRACĘ MNIEJ DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH ROZWAŻYĆ WPROWADZENIE METOD UPROSZCZONYCH KONTROLI WYDATKÓW PRZYNAJMNIEJ DLA KOSZTÓW OGÓLNYCH Wnioski i wyzwania
ZREZYGNOWAĆ Z UZGADNIANIA HARMONOGRAMÓW REALIZACJI PROJEKTÓW Z KONTROLERAMI ZAKAZ ZAWIERANIA UMÓW CYWILNOPRAWNYCH Z WŁASNYMI PRACOWNIKAMI UMOWY CYWILNO PRAWNE W KATEGORII EKSPERCI ZEWNETRZNI WOLONTARIUSZE NIE MOGĄ BYĆ PRACOWNIKAMI BENEFICJENTA BADANIE KONKURENCYJNOŚCI - STRONY WWW. MIR Wnioski i wyzwania
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Grzegorz Wieniewski – Śląski Urząd Wojewódzki