REFLEKSJA O UNIWERSYTECIE I SZKOLNICTWIE WYŻSZYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego w latach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1 Jerzy Woźnicki Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki Konferencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Raport 15-lecia Źródła informacji
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
XV Zgromadzenie Plenarne
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Part-financed by the European Union (European Regional Development Fund) KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT DISKE Elbląski Park Technologiczny, 20 marca.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Uniwersytet Medyczny im
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1 Jerzy Woźnicki ŚCIEŻKI ROZWOJOWE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W OSTATNICH LATACH: CO Z TEGO WYNIKA DLA PRZYSZŁOŚCI Jerzy Woźnicki XV Zgromadzenie Plenarne Konferencji.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Spotkania konsultacyjne
O KLASTRZE. O KLASTRZE Podpisanie porozumienia GENEZA I ORGANIZACJA Leszczyński Klaster Budowlany zawiązał się formalnie 25 czerwca 2010r. W momencie.
Students in Free Enterprise - Studenci dla Przedsiębiorczości POWERED BY.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
1 Jerzy Woźnicki Ocena możliwości wspierania innowacyjności przez uczelnie na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
47 LAT HISTORII UCZELNI. 47 LAT HISTORII UCZELNI.
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
Zapis prezentacji:

REFLEKSJA O UNIWERSYTECIE I SZKOLNICTWIE WYŻSZYM Jerzy Woźnicki Wrocław, 14 listopada 2013 r.

Motto otwierające: Higher Education Governance: between democratic culture, academic aspirations and market forces Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Słowa kluczowe: Wspólnota akademicka Uniwersytet - konserwatywna innowacja Zasada twórczości – postulat autonomii Przywództwo JM Rektora Rola autorytetów moralnych Inwestowanie w dobro publiczne Kultura instytucjonalna uczelni Uniwersytet i zmiana Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Wspólnota akademicka Szkolnictwo wyższe stanowi oś łączącą oświatę i naukę. Wypełniając tę role szkolnictwo wyższe w swym wielowiekowym rozwoju wykształciło swoją tożsamość i tradycyjne ramy działania. Znakiem firmowym szkolnictwa wyższego stał się uniwersytet rozwijający się przez całe wieki jako wspólnota profesorów i studentów, współdziałających ze sobą w poszukiwaniu prawdy i dla jej szerzenia1. 1 J. Woźnicki (red. ) „Model publicznej szkoły i jej otoczenia systemowego. Zasadnicze kierunki nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym” ”, marzec 1998; str. 21 Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Uniwersytet – konserwatywna innowacja University people are more obviously concerned about context of life than its substance. Uniwersytet jest zawieszony pomiędzy swą przeszłością i przyszłością - podtrzymuje go zarówno jego konserwatywna przeszłość (historia, tradycja, wartości, twórczość…) jak i innowacyjna przyszłość (profesjonalizm, efektywność, przedsiębiorczość, konkurencyjność, transfer technologii, …) TWÓRCZOŚĆ! Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Zasada twórczości – postulat autonomii Jeżeli tak ważny jest ten pierwiastek, symbolizowany przez słowo twórczość, to z tego wprost wynika postulat autonomii uczelni. Można bowiem powiedzieć, że twórczość, która wymaga wolności, uzyskuje szansę realizacji jedynie w instytucji autonomicznej2 2 J. Woźnicki (red. ) „Model publicznej szkoły i jej otoczenia systemowego. Zasadnicze kierunki nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym” ”, marzec 1998; str. 21 Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Przywództwo JM Rektora NA STRAŻY AUTONOMII UCZELNI STOI JM REKTOR, A NA SZCZEBLU CENTRALNYM KRASP Menedżer: zarządza kompleksowością, ogarnia organizację i zasoby Lider: zarządza zmianą, ogarnia problematykę strategiczną Uwaga: Od lidera wymagany jest wyższy poziom inteligencji emocjonalnej JEGO/JEJ MAGNIFICENCJA REKTOR JEST/POWINIEN/POWINNA BYĆ LIDEREM! /tytuł Magnificencja symbolizuje wspaniałość uczelni/ Rektor jest odpowiedzialny za kulturę instytucjonalną swej uczelni. Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Rola autorytetów moralnych Każda uczelnia akademicka potrzebuje nie tylko autorytetów naukowych, ale także autorytetów moralnych, wybitnych profesorów, których osoby symbolizują w życiu publicznym jej kulturę instytucjonalną i wewnętrzny świat wartości, a także jej misję społeczną i pozycję publiczną3. To Ci profesorowie są najważniejszymi partnerami rektora w utrzymywaniu i kształtowaniu kultury uczelni jako instytucji służby publicznej i zaufania społecznego. 3 J. Woźnicki, prezentacja pt. „Ustrój, przywództwo i wymogi Good Governance w akademickich szkołach wyższych - istota i formuła rektorstwa z uwzględnieniem treści Kodeksu Dobrych Praktyk Szkół Wyższych KRASP” – XII Szkoła Letnia Zarządzania Strategicznego FRP dla Rektorów – Elektów i Prorektorów; Ossa k/ Warszawy, 9 lipca 2012 r.

Inwestowanie w dobro publiczne Kształcenie na poziomie wyższym wymaga nakładów. Są one szczególnym rodzajem inwestycji dla osiągnięcia wielkiego pożytku. Jest to jednak „pożytek długiego horyzontu”, co utrudnia jego społeczną percepcję. Opinia publiczna powinna więc być ustawicznie informowana o uzasadnieniach niezbędności inwestowania w podtrzymywanie jakości i rozwój szkół wyższych, jako instytucji szczególnego rodzaju4. 4 J. Woźnicki (red. ) „Model publicznej szkoły i jej otoczenia systemowego. Zasadnicze kierunki nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym” ”, marzec 1998; str. 26

Kultura instytucjonalna uczelni Każdy uniwersytet tworzy własną kulturę instytucjonalną, kształtującą się w wieloletnim procesie wykonywania zadań i osiągania celów, które składają się na określoną przez Senat misję, (uniwersalną i swoistą) obejmującą badania naukowe i kształcenie akademickie (a także misję społeczną). Możemy więc powiedzieć, że dzieło uniwersytetu i on sam jest częścią narodowej kultury, a nawet dziedzictwa narodowego. Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Uniwersytet i zmiana Należy wystrzegać się apriorycznego przyjmowania uproszczonej wizji świata akademickiego, który z założenia miałby być proefektywnościowo ekonomizowany w wyniku poddania uczelni jednocześnie dwóm presjom: na poziomie systemowym – presji nadregulacji i cięć budżetowych na poziomie instytucjonalnym – presji ustawowego ingerowania w obszar mikrozarządzania oraz narzucania reguł biznesowego menedżeryzmu, obcych kulturowo uniwersytetowi i ograniczających jego zdolności twórcze i rozwojowe W okresie dłuższym byłby to zabieg nieefektywny!5 5 J. Woźnicki, prezentacja pt. „Ścieżki rozwojowe szkolnictwa wyższego w ostatnich latach: co z tego wynika dla przyszłości” – XV Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich; Zielonka k/ Warszawy, 24 października 2013 r. Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Uniwersytet i zmiana Osiąganie realnego postępu w szkolnictwie wyższym wymaga współudziału Rządu, Parlamentu i poparcia Prezydenta RP, wymaga też porozumienia środowiskowego i ze środowiskiem, bo kolejne zmiany – jeśli mają być istotne – będą znacznie trudniejsze do wprowadzenia. PARTNER ŚRODOWISKOWY JEST! Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

CHROŃMY, ROZWIJAJMY I KONCENTRUJMY ZASOBY Podsumowanie Z DOKUMENTÓW KRASP Pragniemy, aby w obecnej dekadzie nastąpił bezprecedensowy rozwój szkolnictwa wyższego, który pociągnie za sobą rozwój całego sektora wiedzy, czyniąc z niego jedno z najważniejszych kół zamachowych przyspieszonego rozwoju i modernizacji kraju, który ciągle jest na dorobku. STĄD KLUCZOWA PROPOZYCJA: CHROŃMY, ROZWIJAJMY I KONCENTRUJMY ZASOBY DLA POPRAWY MIĘDZYNARODOWEJ POZYCJI KONKURENCYJNEJ POLSKIEGO SZKOLNICTWA WYŻSZEGO! Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Motto podsumowujące The modern university: a temple of knowledge and centre of excellence This book is dedicated to Polish Rectors, members of Conference of Rectors of Academic Schools (CRASP) in Poland6 6 Publikacja pt. „The university as an institution of public domain: the Polish perspective”, Jerzy Woźnicki, 2009 Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu stanowi przykład uczelni typu the modern university \ Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl

Dziękuję za uwagę. Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl