Zmiany prawne – kierunki prac w Komisji Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dodatki do żywności „E”
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
„Nowe prawo UE – znakowanie żywności”
Przepisy prawa dotyczące żywności
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Analiza ryzyka projektu
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Zagrożenia dla polskiego handlu
Identyfikowalność oczyma konsumenta
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
zarządzanie produkcją
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Internet 2006: rozwój e-commerce
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Harmonizacja produktów leczniczych roślinnych, homeopatycznych i farmakopealnych Warszawa kwiecień 2008 r. 1.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Pieniądz Elektroniczny
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Regionalny Program Operacyjny
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
DRUKI INFORMACYJNE W PROCESIE HARMONIZACJI Mgr farm., mgr inż. Marta Koziarska Wydział Druków Informacyjnych WARSZAWA 26 kwietnia 2006 r.
Konserwanty Na Cenzurowanym
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
AUTOMATYCZNE UZNAWANIE SPECJALIZACJI LEKARSKO- DENTYSTYCZNYCH Ocena możliwości włączenia dodatkowych specjalizacji Marek Szewczyński, radca prawny Naczelna.
Alergeny – zagrożenie w przemyśle spożywczym
Dyrektywy UE w zakresie podatków dochodowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
BADANIA APARATUROWE – OBIEKTYWNA METODA POTWIERDZANIA DEKLARACJI MARKETINGOWYCH Rzeszów,
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia REACH.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie Znakowanie wartością odżywczą Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia.
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany w ramowych statutach: 1
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Izabela Arendarska Gdynia, grudzień 2009
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Zapis prezentacji:

Zmiany prawne – kierunki prac w Komisji Europejskiej Dr Anna Oborska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości

Alergeny zapachowe

Opinia SCCS/1459/11 Aktualizacja (powiększenie) wykazu substancji mogących powodować alergie, o których konsument powinien być poinformowany Spośród substancji zapachowych mogących powodować alergie u ludzi, wyróżniono kilka, na które należy zwrócić szczególną uwagę Substancje mogące powodować alergie: HICC, atranol, chloroatranol, nie powinny być stosowane w kosmetykach Konieczna jest ilościowa ocena ryzyka działania uczulającego (QRA), która pozwoli na bardziej precyzyjne określenie wartości granicznych dla substancji zapachowych

Decyzja Komisji Zmiana załącznika III do rozporządzenia 1223/2009, wprowadzająca dodatkowe alergeny kontaktowe w wykazie składników Proponowany okres przejściowy wynosi 3 lata Zmiana załącznika II do rozporządzenia 1223/2009, polegająca na zakazaniu stosowania substancji HICC, atranol, chloroatranol w produktach kosmetycznych

Stanowisko przemysłu Zmiana załącznika II do rozporządzenia 1223/2009, polegająca na zakazaniu stosowania substancji HICC, atranol, chloroatranol w produktach kosmetycznych Przemysł popiera wprowadzenie ww. zakazu

Informowanie konsumentów Zmiana informowania konsumentów - cele: Bardziej skuteczne informowanie konsumentów o występujących w produkcie alergenach Ułatwienie dla dermatologów – szybsza pomoc pacjentom Opracowanie systemu, który pozwoli firmom na swobodę wyboru w sposobie wymiany informacji z konsumentem

Informacje dla konsumentów – propozycje zmian Zwięzłe, wspólne nazwy w całej UE – umieszczone na opakowaniu Możliwość wprowadzenia 90 substancji zapachowych do zakresu etykietowania Krótkie nazwy – łatwiejsze do zapamiętania dla konsumentów Ułatwienie odczytania i identyfikacji na liścia składników na opakowaniu Możliwość oznakowania opakowań o niewielkich rozmiarach Możliwość włączenia nazwy do nomenklatury INCI – poprawa międzynarodowej spójności

Informacje dla konsumentów – propozycje zmian Dostarczenie informacji konsumentom w formie elektronicznej E-etykietowanie - preferowane przez konsumentów Umożliwia przekazanie większej ilości aktualnych informacji Możliwość sprawdzenia produktu w momencie zakupu Ułatwienie dla dermatologów podczas konsultacji z pacjentem Uniknięcie wprowadzenia zmian graficznych na opakowaniu Ograniczenie kosztów dla przedsiębiorstw Korzyści dla środowiska (zmniejszenie odpadów) Możliwość umieszczenia dodatkowych informacji np. zasady postępowania w przypadku wystąpienia alergii

Skanowanie kodu kreskowego – obiecująca przyszłość Rozszerzenie istniejących kodów (add-on number) umożliwi wprowadzenie aktualizacji informacji bez potrzeby wprowadzania nowych kodów kreskowych. Dodane numery w kodzie kreskowym mogą zostać zsynchronizowane z nowymi informacjami o produkcie np. obecnymi alergenami zapachowymi.

Odniesienie na opakowaniu - propozycja Propozycja umieszczenia na opakowaniu poniższego logo jako punktu odniesienia do informacji o produkcie w formie elektronicznej „i” – standaryzowane logo ISO dla informacji „@” – oznacza formę elektroniczną „+” – oznacza dostępność dodatkowych informacji

Program edukacyjny Niezbędny w przypadku każdych informowania konsumentów Grupa docelowa konsumenci uczuleni na substancje zapachowe dermatolodzy, którzy następnie będą edukować swoich pacjentów

Informacja konsumencka – Okres przejściowy SCCS proponuje okres przejściowy wynoszący 3 lata dla produktów wprowadzanych na rynek Przemysł uważa, że 3 lata to zbyt krótki okres, proponuje 6-7 lat Podkreśla wagę o długi czas trwania pierwszego etapu – metody analizy nowych syntetycznych substancji zapachowych Zaznacza, że wprowadzenie nowych zasad wiąże się z kosztami dla przemysłu CE stwierdza, że opanowanie skomplikowanych prac przygotowawczych oraz wyzwania praktyczne wymagają okresu przejściowego 6-7 lat

Deklaracje marketingowe typu ” Free of”

Deklaracje marketingowe Podlegają: Dyrektywie 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych Dyrektywie 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej. Rozporządzeniu kosmetycznemu 1223/2009 Rozporządzeniu 655/2013, które określa wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń w związku z produktami kosmetycznymi

Deklaracje typu Free of Ilość tego typu deklaracji – znacznie wzrosła w ostatnich latach Deklaracja typu „free of” – podkreśla brak określonego składnika, lub grupy składników w produkcie Deklaracja taka często umożliwia dokonanie świadomego wyboru określonej grupie odbiorców Może jednak powodować negatywne postrzeganie danego składnika przez odbiorcę

Stanowisko przemysłu Przemysł popiera stosowanie deklaracji typu „free of” pod warunkiem, że umożliwiają one konsumentowi dokonanie świadomego wyboru Pewne grupy odbiorców – unikanie określonych składników ze względu na wiek, specyficzny stan włosów, skóry, wegetarianizm, religię Przemysł nie wspiera stosowania tej deklaracji, w przypadku gdy prowadzi ona do negatywnego postrzegania danej grupy składników Producent powinien pamiętać, że stosowanie takiej deklaracji utrudnia późniejszą obronę danego składnika.

Konserwanty

Parabeny 26 września w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - opublikowanie rozporządzenia Komisji nr 1004/2014 stosowanie mieszaniny propyloparabenu i butyloparabenu w kosmetykach – zmiany w zał V Zakaz stosowania obydwu parabenów w produktach niespłukiwanych, przeznaczonych do nakładania na skórę na obszarze przykrytym pieluchą u dzieci poniżej 3 roku życia Ograniczenia dotyczące stężenia stosowanych parabenów suma indywidualnych stężeń obu związków nie może przekraczać 0.14% (jako kwas) Podtrzymanie maksymalnego stężenia 0.8% dla sumy wszystkich parabenów zawartych w produkcie kosmetycznym

Propyloparaben i butyloparaben - terminy Od 16 kwietnia 2015 roku należy wprowadzać do obrotu tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami rozporządzenia 1004/2014 Od 16 października 2015 roku na rynku udostępnia się tylko kosmetyki zgodne z przepisami rozporządzenia 1004/2014.

Metylochloroizotiazolinon /Metyloizotiazolinon 26 września – opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej rozporządzenia 1003/2014 dotyczącego stosowania mieszaniny metylochloroizotiazolinonu i metyloizotiazolinonu w kosmetykach – zmiany w załączniku V do rozporządzenia 1223/2009 Ograniczenie stosowania mieszaniny metylochloroizotiazolinonu i metyloizotiazolinonu (3:1) do produktów spłukiwanych, przy maksymalnym stężeniu w produkcie gotowym do użycia nie większym niż 0,0015%

Metylochloroizotiazolinon /Metyloizotiazolinon - terminy Od 16 lipca 2015 roku należy wprowadzać do obrotu tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami rozporządzenia 1003/2014 Od 16 kwietnia 2016 roku na rynku udostępnia się tylko kosmetyki zgodne z przepisami rozporządzenia 1003/2014