Ochrona zdrowia w województwie mazowieckim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Lublin, 5 lipca 2006 r..
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
STAN WDROŻENIA OSI 4 PO RYBY :
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
System ochrony zdrowia
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
[ Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Seminarium Obowiązki beneficjenta ZPORR związane z trwałością projektu Stanisław Pajor Dyrektor.
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Rozwój systemu ratownictwa medycznego
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
ZPORR W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO-POMORSKIM Priorytet I 115 wniosków złożono 41 wniosków zostało zatwierdzonych przez Zarząd Województwa PLN 74,95%
Przekształcenie i inwestycja w Stacji Dializ SPZOZ w Myślenicach.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
ANALIZA PORÓWNAWCZA EFEKTYWNOŚCI I KOSZTÓW LECZENIA POMIĘDZY ODDZIAŁAMI CHORÓB WEWNĘTRZNYCH A GERIATRYCZNYMI Jarosław Derejczyk* , Janina.
Plan finansowy MOW NFZ na 2008 stan na
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] WOJEWODA MAŁOPOLSKI Małopolski Komitet Monitorujący Kontrakt Wojewódzki 9 lutego 2006 r.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Działalność ekonomiczno - finansowa
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. Jana Bogdanowicza w Warszawie Szpital im. Dzieci Warszawy w Dziekanowie Leśnym Warszawa, 10 czerwca 2014 r.
Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Warszawie Sp. z o.o.
INWESTYCJE W MARSZAŁKOWSKICH SZPITALACH W Warszawa, 25 stycznia 2010 r.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
Ministerstwo Zdrowia - decyzja o lokalizacji bazy w Gorzowie Wlkp. - POIiŚ: zakup śmigłowca- medicoptera (29 mln zł) Marszałek Województwa Lubuskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Sytuacja ekonomiczno – organizacyjna podmiotów leczniczych prowadzonych przez Samorząd Województwa Sytuacja ekonomiczno – organizacyjna podmiotów leczniczych.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Ochrona zdrowia w województwie mazowieckim Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie 1 34. Okręgowy Zjazd Lekarzy w Płocku, 5 kwietnia 2014 r.

Charakterystyka Województwa Mazowieckiego: Województwo Mazowieckie – ludność ogółem 5 285 604 osób. 42 powiaty, w tym pięć miast na prawach powiatu (Warszawa, Ostrołęka, Płock, Radom, Siedlce) 314 gmin, w tym 30 miejskich, 56 miejsko – wiejskich i 228 wiejskich, w tym 100 zaliczanych do najuboższych powierzchnia: 35,6 tys. km² (11,37% obszaru kraju) mieszkańcy: 5,2 mln osób (13,65% mieszkańców kraju, w tym 2,46 mln mężczyzn oraz 2,66 mln kobiet) źródło: www.wikipedia.pl 2 2

Średnia długość życia na Mazowszu: Mężczyźni - 72,7 lat Kobiety - 81,6 lat źródło: opracowanie na podstawie danych z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 3 3 3

Najczęstsze przyczyny zgonów na Mazowszu: źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 4 4 4

Placówki lecznicze w województwie według podmiotów tworzących W ramach umów z NFZ działa blisko 1800 różnej wielkości podmiotów, praktyk grupowych i świadczeniodawców indywidualnych, w tym 126 podmiotów leczniczych zawarło umowę w rodzaju leczenie szpitalne. Z danych statystycznych wynika, że: w szpitalach ogólnych na Mazowszu jest obecnie ok. 25 tys. łóżek (na 10 tys. ludności – 47,6; w Polsce – 48), w szpitalach psychiatrycznych – blisko 4 tys. Szpitale wyposażane są w nowoczesną aparaturę. Mazowiecka ochrona zdrowia to bardzo liczna grupa pracowników – ok. 68 tys. osób: ponad 24,7 tys. lekarzy i ok. 39,7 tys. pielęgniarek oraz ponad 4,3 tys. położnych. SWM – 29 WUM – 6 CMKP – 2 MZ – 8 MON – 2 MSWiA – 2 źródło: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia - Biuletyn Statystyczny 2013 Ministerstwa Zdrowia 5 5

Działalność szpitali ogólnych średni czas pobytu w dniach źródło: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia - Biuletyn Statystyczny 2013 Ministerstwa Zdrowia 6 6

Działalność szpitali ogólnych wykorzystanie łóżek w % źródło: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia - Biuletyn Statystyczny 2013 Ministerstwa Zdrowia 7 7

WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE Właściciel 29 podmiotów leczniczych 12 szpitali wieloprofilowych 11 szpitali specjalistycznych 4 stacje pogotowia ratunkowego i transportu sanitarnego 2 placówki lecznictwa ambulatoryjno-specjalistycznego 8 8

9

10

Realizacja „polityki regionalnej” we własnych zasobach 1 stycznia 1999 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego stał się organem założycielskim dla: 41 samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, 5 wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, zakładów naprawczych sprzętu medycznego. Razem było 47 placówek. Liczba łóżek 11.703 Zatrudnienie – 25.500 osób 31 grudnia 2013 r Samorząd Województwa Mazowieckiego jest podmiotem tworzącym dla 29 podmiotów leczniczych Liczba łóżek całodobowych – 9 539 (z łóżkami opieki długoterminowej) Zatrudnienie – 18 479,62 etatów 11 11

Restrukturyzacji uległo ok. 1300 łóżek źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 12 12

Redukcji uległo ok 4,8 tys. etatów źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 13 13

ALGORYTM Aktualnie obowiązujący algorytm podziału środków finansowych pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ został wprowadzony ustawą z dnia 25 września 2009 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2008.164.1027) i określony wzorem w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 listopada 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie NFZ z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz. U. 2009.193.1495). 14

Obecnie obowiązujące zasady podziału środków finansowych pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ przygotowane zostały w oparciu o : liczbę ubezpieczonych zarejestrowanych w danym oddziale wojewódzkim Funduszu, wydzielone, według wieku i płci, grupy ubezpieczonych oraz wydzielone grupy świadczeń opieki zdrowotnej, w tym świadczenia wysokospecjalistyczne; ryzyko zdrowotne odpowiadające danej grupie ubezpieczonych, w zakresie danej grupy świadczeń opieki zdrowotnej, w porównaniu z grupą odniesienia. Nie zostały uwzględnione kwestie różnic wynikających z realnej wysokości płaconych składek zdrowotnych przez mieszkańców poszczególnych województw oraz koszty udzielania świadczeń medycznych w poszczególnych województwach. 15

Finansowanie ochrony zdrowia na Mazowszu ze środków NFZ Pierwotny plan finansowy Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego na rok 2014 jest dokładnie taki sam jak pierwotny plan finansowy na 2013 r. Zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 14 sierpnia 2012 r. Koszty świadczeń zdrowotnych MOW NFZ Rok Plan pierwotny Plan ostateczny 2010 8 491 987 000 8 784 358 000 2011 8 356 065 000 8 923 385 000 2012 8 493 462 000 9 073 700 000 2013 8 788 251 000 9 149 013 000 2014 9 044 385 000 źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych ze strony www.nfz.gov.pl 16

Ostateczny plan finansowy Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ PORÓWNANIE – lata 2013 i 2014 Ostateczny plan finansowy Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ na rok 2013 9 149 013 000 zł Plan finansowy MOW NFZ na rok 2014 9 044 385 000 zł RÓŻNICA: – 104 628 000 zł 17

Pomimo, iż Plan Finansowy na 2014 rok ostatecznie został zwiększony o 256 134 000 zł ze środków pochodzących z funduszu zapasowego i tak jest mniejszy od ostatecznego planu na rok 2013 o 104 628 000 zł W wielu rodzajach koszty świadczeń są na niższym poziomie niż w roku 2013. 18

Planowana wartość środków przeznaczonych na finansowanie opieki zdrowotnej potwierdza wadliwość mechanizmu podziału środków pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ. Od 2010 roku jedynie dzięki uruchomieniu środków z funduszu zapasowego możliwe było zgromadzenie środków finansowych do zrealizowania niezbędnych świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców województwa mazowieckiego. Jest to działanie o charakterze interwencyjnym. Nie może być traktowane, jako trwały mechanizm finansowy. 19

Informacja o kwotach przypisu składek na ubezpieczenie zdrowotne zaewidencjonowanych w systemie SEKIF dla Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia  w latach 2007 – 2012 Obecnie obowiązkowa składka ubezpieczeniowa stanowi 9% dochodów osobistych (7,75% odliczane jest od podatku dochodowego, natomiast 1,25% pokrywa ubezpieczony) ROK Kwota przypisu 2007 7 051 757 800 2008 8 282 260 600 2009 8 834 987 200 2010 9 221 089 700 2011 9 742 221 500 2012 10 057 226 200 2013 10 456 181 300 źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 20

Niesprawiedliwy algorytm - straty Mazowsza ROK Różnica pomiędzy kwotą przypisu składek a kosztami świadczeń zdrowotnych z planów finansowych MOW NFZ 2010 436 731,7 2011 818 836,5 2012 983 526,2 2013 1 307 168,3 źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 21

Konsekwencje niedoboru środków Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ dłuższe kolejki do specjalistów, brak możliwości zabezpieczenia w pełni środków na finansowanie bieżącej, działalności świadczeniodawców, brak możliwości finansowania nowych zadań, brak możliwości rozszerzenia zawartych kontraktów w związku z rozwojem, zakupem wysokospecjalistycznego sprzętu, czy wprowadzaniem nowoczesnych procedur medycznych, brak możliwości poprawy dostępu do badań diagnostycznych i hospitalizacji w szczególnie deficytowych podstawowych świadczeniach szpitalnych. Brak wzrostu ceny za punkt w rodzaju lecznictwo szpitalne od 2009 r. przy rosnących kosztach ponoszonych przez podmioty lecznicze związanych ze wzrostem m.in.: cen za energię cieplną, cen leków i innych materiałów medycznych, kosztów diagnozowania pacjentów, składki rentowej i emerytalnej, minimalnego wynagrodzenia, podatku VAT powoduje problemy finansowe podmiotów leczniczych. 22

Wartości umów zawartych przez podmioty lecznicze, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego z Mazowieckim Oddziałem Wojewódzkim NFZ źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 23

= 73 769 069,61 zł Ostateczna wartość umów w 2013 roku zawartych pomiędzy podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego a Mazowieckim Oddziałem Wojewódzkim NFZ – faktyczne wykonanie kwotowe = 73 769 069,61 zł Uzyskany wynik oznacza wartość dodatkowo finansowanych przez podmiot leczniczy świadczeń ponad umowę z MOW NFZ (bez uwzględnienia ugód). 24

Wartości niezapłaconych przez Narodowy Fundusz Zdrowia „nadwykonań” powstałych w latach 2011 - 2013 w podmiotach leczniczych, dla których Samorząd Województwa Mazowieckiego jest podmiotem tworzącym 2011 r. (stan na 31.12.13 r.) 2012 r. (stan na 31.12.13 r.) 2013 r. (stan na 01.03.14 r.) 6 569 728,09 zł 57 124 196,99 zł 68 270 804,97 zł Podmioty lecznicze w celu odzyskania środków finansowych za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej zawarły ugody z Mazowieckim Oddziałem Wojewódzkim NFZ. Przygotowywane są pozwy do sądu o zapłatę za „nadwykonania” (głównie dot. świadczeń ratujących życie). Wartość zrzeczonych w ramach ugód nadwykonań wyniosła około 5 mln zł. źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 25

Wynik finansowy ogółem Najbardziej deficytowe oddziały w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego   Oddział Wynik finansowy ogółem 1 chorób wewnętrznych -22 380 608,40 2 neurologiczny -11 577 172,77 3 ginekologiczno-położniczy -18 042 630,65 4 chirurgii ogólnej -16 895 421,86 Oddziały "działające na rzecz innych oddziałów" 5 SOR -15 584 165,15 6 anestozjologii i intensywnej terapii -18 581 091,35 Przyczyny deficytu w powyższych oddziałach szpitalnych wynikają głównie ze zbyt niskiej wyceny świadczeń, ruchu chorych (neurologia), niskiej liczby porodów, kosztów bloku operacyjnego (położnictwo i ginekologia), wymagań Ministerstwa Zdrowia oraz małej liczby łóżek (AiIT). Wynik finansowy wszystkich oddziałów szpitalnych w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego wyniósł w 2013 roku (- 174 278 165,32 zł). źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 26

Działania Samorządu Województwa Mazowieckiego dotyczące niedofinansowania świadczeń opieki zdrowotnych na Mazowszu w latach 2010 - 2013 27

Samorząd Województwa Mazowieckiego niejednokrotnie apelował w sprawie trudnej sytuacji w ochronie zdrowia na Mazowszu do: Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Ministra Finansów, Przewodniczącego Komisji Zdrowia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Przewodniczący Komisji Zdrowia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta, Rzecznika Praw Obywatelskich, Posłów, Senatorów. 28

Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął następujące stanowiska: Stanowisko Nr 4/10 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 6 września 2010 roku w sprawie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w 2011 roku przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz współpracy podmiotów odpowiedzialnych za zapewnienie opieki zdrowotnej mieszkańcom województwa mazowieckiego Stanowisko Nr 7/11 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 grudnia 2011 roku w sprawie zmiany zasad niesprawiedliwego podziału środków finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia Stanowisko Nr 9/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 12 lipca 2012 roku w sprawie trudnej sytuacji w opiece psychiatrycznej świadczonej przez podmioty lecznicze, dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego Stanowisko Nr 8/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 12 lipca 2012 roku dotyczące niedoboru środków finansowych przeznaczonych na zabezpieczenie świadczeń opieki zdrowotnej w województwie mazowieckim w roku 2013 29

Stanowisko Nr 12/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 23 listopada 2012 roku w sprawie podziału środków z funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia oraz niedoboru środków finansowych przeznaczonych na zabezpieczenie świadczeń opieki zdrowotnej Stanowisko Nr 13/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 23 listopada 2012 roku w sprawie zmian w ustawie o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. 2011 r. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.) umożliwiających przeznaczenie środków finansowych z niewykorzystanej kwoty budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia na refundację na rok 2012 na świadczenia opieki zdrowotnej dla pacjentów w Oddziałach Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia Stanowisko Nr 4/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 15 lipca 2013 roku dotyczące prognozy planu finansowego Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2014 30

Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego W kwietniu 2013 roku Sejmik Województwa Mazowieckiego złożył do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności art. 59 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie, w jakim nakłada na samorząd województwa obowiązek finansowania z budżetu województwa świadczeń opieki zdrowotnej zrealizowanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z art. 15 powołanej ustawy o działalności leczniczej, przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej ponad limit świadczeń finansowanych na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. 31

Art. 59 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy. Podmiot tworzący samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną - do wysokości tej wartości. Ujemny wynik finansowy i koszty amortyzacji, o których mowa w ust. 2, dotyczą roku obrotowego objętego sprawozdaniem finansowym. W przypadku niepokrycia ujemnego wyniku finansowego w sposób określony w ust. 2 podmiot tworzący w terminie 12 miesięcy od upływu terminu określonego w ust. 2 wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. 32

Realizacja dyspozycji z art Realizacja dyspozycji z art. 59 Termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2013 upływa najpóźniej 30 czerwca 2014 roku. 3 miesiące na pokrycie ujemnego wyniku finansowego, jeśli wynik ten po dodaniu kosztów amortyzacji ma wartość ujemną do wysokości tej wartości, upłynie najpóźniej 30 września 2014 roku 12 miesięcy na podjęcie uchwały o zmianie formy organizacyjno – prawnej albo o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej upłynie najpóźniej 30 września 2015 roku 33

PRZEKSZTAŁCENIA SAMODZIELNYCH PUBLICZNYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ 34 34

„Przekształcenia” w trybie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej Wojewódzkie Centrum Stomatologii w Warszawie Mazowieckie Centrum Stomatologii Sp. z o.o. Przejęcie działalności leczniczej z dniem 1.03.2011 r. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Siedlcach Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o. Przejęcie działalności leczniczej z dniem 1.01.2011 r. Wojewódzki Szpital Bródnowskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Warszawie Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. Przejęcie działalności leczniczej z dniem 1.01.2011 r. 35 35

„Przekształcenia” w trybie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży w Zagórzu Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o. Przejęcie działalności leczniczej z dniem 1.02.2011 r. Szpital Mazowiecki w Garwolinie Sp. z o.o. Centrum Rehabilitacji im. prof. M. Weissa „Stocer” Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Konstancinie-Jeziornie Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „Stocer” Sp. z o.o. Przejęcie działalności leczniczej z dniem 1.04.2011 r. 36 36

Z dniem zakończenia likwidacji SPZOZ ich zobowiązania i należności stały się odpowiednio zobowiązaniami i należnościami Województwa. W związku z tym Województwo Mazowieckie w latach 2011-2012 przejęło po zlikwidowanych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej zobowiązania w łącznej kwocie: 176 368 282,98 zł 37 37

Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. 38 38

Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o. 39 39

Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „Stocer” Sp. z o.o. 40 40

Mazowieckie Centrum Stomatologii Sp. z o.o. 41 41

Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o. 42 42

Szpital Mazowiecki w Garwolinie Sp. z o.o. 43 43

PRZEKSZTAŁCENIA TRYBIE USTAWY Z DNIA 15 KWIETNIA 2011 R PRZEKSZTAŁCENIA TRYBIE USTAWY Z DNIA 15 KWIETNIA 2011 R. O DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ 44 44

Przekształcenia SPZOZ w Polsce w latach 2011-2013 Zgodnie z art. 203 ustawy, w budżecie państwa na dotacje i środki finansowe, o których mowa w art. 196 ust. 2, przeznaczono łącznie kwotę 1 400 mln zł. Rok Kwota ogółem wykorzystanego dofinansowania z Ministerstwa Zdrowia, w tys. zł Liczba przekształconych SPZOZ w Polsce w tym szpitali 2011 0,00 1 2012 39 079,60 18 13 2013 230 118,40 29 20 Razem 269 198,00 48 34 45

Przekształcenia w trybie ustawy o działalności leczniczej W 2013 roku Województwo Mazowieckie przekształciło 3 SPZOZ w spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: CENTRUM LECZNICZO-REHABILITACYJNE I MEDYCYNY PRACY SP. Z O.O. www.attis.com.pl Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. w Radomiu Mazowieckie Centrum Psychiatrii „Drewnica” Sp. z o.o. w Ząbkach 46 46

Przekształcenia SPZOZ w spółki Przejęcie zobowiązań i dotacje Ministerstwa Zdrowia Nazwa  Przejęte zobowiązania (zgodnie z uchwałami ZWM) Dotacje MZ Umorzenia Podwyższenie kapitału po przekształceniu Centrum Leczniczo - Rehabilitacyjne i Medycyny Pracy ATTIS 5 912 678,80 6 365 279,47 8 051,09 4 151 000,00 Wojewódzki Szpital dla nerwowo i Psychicznie Chorych "Drewnica" SPZOZ w Ząbkach 1 983 799,22 2 004 410,00 4 227 000,00 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Radomiu 7 682 294,79 8 246 489,04 SUMA 15 578 772,81 16 616 178,51 8 378 000,00 47

Sytuacja finansowa podmiotów leczniczych Warszawa, 17 luty 2011 r. 48 Warszawa, 17 luty 2011 r.

49

50

Zobowiązania SPZOZ dla których podmiotem tworzącym jest Województwo Mazowieckie (w mln zł) 51

źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego 52

Zobowiązania SPZOZ-ów na koniec 2013 roku (dane wstępne w zł) Lp. SPZOZ WSTĘPNE DANE FINANSOWE na dzień 31.12.2013 r. zobowiązania długoterminowe zobowiązania krótkoterminowe w tym: zobowiązania wymagalne 1 Wojewódzki Szpital Chirurgii Urazowej św.Anny w Warszawie 49 674 725,01 73 523 177,23 53 813 863,23 2 Samodzielny Specjalistyczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej im. dr Teodora Dunina w Rudce 0,00 2 351 367,14 160 707,57 3 Szpital Kolejowy im. dr med.. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie SPZOZ 719 772,98 6 830 325,96 1 140 862,21 4 Wojewódzki Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej im. prof. Eugeniusza Wilczkowskiego w Gostyninie 4 897 855,75 11 511 634,89 4 880 490,42 5 SP ZOZ Wojewódzki Szpital Zakażny w Warszawie 11 194 844,27 6 SZPZOZ im."Dzieci Warszawy" w Dziekanowie Leśnym 20 565 933,92 31 537 642,85 22 308 640,63 7 Szpital Dziecięcy im. Prof. J.Bogdanowicza w Warszawie 3 304 461,78 25 320 579,73 15 382 719,88 8 Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie 2 862 354,53 10 263 200,76 3 990 287,00 9 Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku 555 295,62 10 676 483,40 3 334 954,66 10 Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie 10 000 000,00 27 784 582,00 14 408 451,69 11 Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie 583 360,00 8 619 182,09 899 350,19 12 Samodzielny Wojewódzki Publiczny Zespół Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Radomiu 2 075 507,66 24 213 632,20 11 322 018,73 13 Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce 15 800 165,45 897,60 14 Wojewódzki Szptal Zespolony w Płocku 352 227,29 29 681 641,88 15 Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie 13 718 126,70 41 984 547,50 34 711 844,19 16 Mazowiecki Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Płocku 1 284 766,26 17 SP ZOZ "MEDITRANS OSTROŁĘKA" Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Ostrołęce 1 775 250,26 18 SPZOZ "RM-MEDITRANS" Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Siedlcach 1 990 207,38 3 546 851,48 19 SP ZOZ Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Plocku 28 435,00 5 885 297,90 212 425,74 20 Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego MEDITRANS SPZOZ w Warszawie 2 674 518,79 12 180 205,08 11 785,02 53

Zobowiązania podmiotów leczniczych działających w formie spółek kapitałowych dla których Województwo Mazowieckie jest podmiotem tworzącym według stanu na koniec 2013 roku (dane wstępne w zł)   w tym: L.p. SPÓŁKI WSTĘPNE DANE FINANSOWE na dzień 31.12.2013 r. zobowiązania długoterminowe zobowiązania krótkoterminowe zobowiązania wymagalne 1. "Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii" Sp. z o. o. 57 282,97 3 185 331,81 55 366,00 2. Szpital Mazowiecki w Garwolinie Sp. z o. o. 0,00 1 533 842,27 493 503,90 3. Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o. o. 16 020 260,27 23 286 926,48 112 289,59 4. Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „STOCER” Sp. z o.o. 5 852 036,91 3 511,89 5. Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. 11 997 388,15 27 379 235,10 656 494,81 6. "Mazowieckie Centrum Stomatologii" Sp. z o.o. 1 885 815,51 7. Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. 33 158 216,42 62 981 664,28 21 110 833,07 8. Mazowiecki Centrum Psychiartrii "Drewnica" Sp. z o.o. 4 012 227,67 9. Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjne i Medycyny Pracy ATTIS Sp. z o.o. 1 094 253,00 7 080 871,21 570 328,00 54

Informacja dotycząca wyniku finansowego SPZOZ za 2013 r Informacja dotycząca wyniku finansowego SPZOZ za 2013 r. po dodaniu kosztów amortyzacji 13 SPZOZ z dodatnim wynikiem finansowym na łączną kwotę 55.517.256,94 zł. 7 SPZOZ z ujemnym wynikiem finansowym na łączną kwotę – 43.673.513,59 zł. 55

Wynik finansowy netto po dodaniu kosztów amortyzacji Wyniki finansowe SPZOZ-ów na koniec 2013 roku z uwzględnieniem amortyzacji (dane wstępne w zł) L.p. Nazwa zakładu Wynik finansowy netto Amortyzacja Wynik finansowy netto po dodaniu kosztów amortyzacji 1 Wojewódzki Szpital Chirurgii Urazowej św. Anny w Warszawie -28 841 718,50 2 553 543,39 -26 288 175,11 2 Samodzielny Specjalistyczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej im. dr Teodora Dunina w Rudce -256 741,93 1 502 974,55 1 246 232,62 3 Szpital Kolejowy im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie SPZOZ -3 591 509,01 1 467 449,45 -2 124 059,56 4 Wojewódzki Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej im. prof. Eugeniusza Wilczkowskiego w Gostyninie -3 787 944,04 755 580,97 -3 032 363,07 5 SP ZOZ Wojewódzki Szpital Zakaźny w Warszawie 631 977,47 2 342 944,82 2 974 922,29 6 SZPZOZ im."Dzieci Warszawy" w Dziekanowie Leśnym -8 308 041,98 2 635 181,41 -5 672 860,57 7 Szpital Dziecięcy im. Prof. J. Bogdanowicza w Warszawie -3 566 993,43 6 062 824,05 2 495 830,62 8 Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie -1 254 145,04 1 294 073,71 39 928,67 9 Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku -2 158 385,68 2 551 663,16 393 277,48 10 Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie -7 961 471,29 5 988 718,06 -1 972 753,23 11 Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie -2 708 878,29 1 268 206,73 -1 440 671,56 12 Samodzielny Wojewódzki Publiczny Zespół Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Radomiu 2 256 527,28 3 301 314,73 5 557 842,01 13 Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce -5 237 651,69 28 074 312,23 22 836 660,54 14 Wojewódzki Szpital Zespolony w Płocku -6 588 188,57 11 091 295,38 4 503 106,81 15 Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie -8 103 630,12 4 960 999,63 -3 142 630,49 16 Mazowiecki Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Płocku -471 633,54 1 141 285,92 669 652,38 17 SP ZOZ "MEDITRANS OSTROŁĘKA" Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Ostrołęce 1 141 523,40 1 383 990,63 2 525 514,03 18 SPZOZ "RM-MEDITRANS" Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Siedlcach 451 382,07 1 979 251,17 2 430 633,24 19 SP ZOZ Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Płocku -625 969,40 1 462 181,38 836 211,98 20 Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego MEDITRANS SPZOZ w Warszawie 4 366 927,50 4 640 516,77 9 007 444,27 56

źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego 57

źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego 58

Pomoc Województwa Mazowieckiego dla podmiotów leczniczych Warszawa, 17 luty 2011 r. 59 Warszawa, 17 luty 2011 r.

Wartość pożyczek udzielonych przez Województwo Mazowieckie podmiotom leczniczym w latach 2005-2013: Należności Województwa Mazowieckiego z tytułu pożyczek udzielonych podmiotom leczniczym według stanu na koniec 2013 roku: 60 979 068,49 zł Warszawa, 17 luty 2011 r. 60 Warszawa, 17 luty 2011 r.

Wartość poręczeń ogółem udzielonych przez Województwo Mazowieckie podmiotom leczniczym w latach 2005-2013: 477 764 908,05 zł Wartość nominalna niewymagalnych (potencjalnych) zobowiązań z tytułu udzielonych przez Województwo Mazowieckie podmiotom leczniczym poręczeń według stanu na koniec 2013 roku: 160 090 363,55 zł Warszawa, 17 luty 2011 r. 61 Warszawa, 17 luty 2011 r.

Nakłady finansowe ze środków własnych Samorządu w Obszarze Zdrowia W latach 1999 – 2013 na wydatki majątkowe przeznaczono: 1.303.442.411,68 zł z czego: na pomoc finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego wydatkowano 73.491.026,95 zł dla podmiotów leczniczych dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego 1.229.900.937,83 zł 62

63

Dofinansowanie projektów z Obszaru Zdrowia ze środków EFFR w ramach RPO WM w latach 2007-2013 Od roku 2007 na projekty w Obszarze Zdrowia przekazano: 303.752.109,27 zł z czego dla podmiotów leczniczych dla których podmiotem tworzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego 126.998.018,57 zł stan na 28.02.2014 r. 64

Programy profilaktyczne realizowane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego Środki finansowe przeznaczone na realizację programów profilaktycznych: źródło: opracowanie własne Departamentu Polityki Społecznej i Zdrowotnej 65 65

Strategicznym programem realizowanym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego jest „Program przeciwdziałania wybranym problemom zdrowotnym w województwie mazowieckim na lata 2012-2017” dokument zawiera analizę sytuacji zdrowotnej w województwie, wskazuje główne problemy zdrowotne oraz określa priorytetowe działania w zakresie polityki zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem promocji. Zarząd Województwa Mazowieckiego przyjął Mazowiecki Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015 66 66

W ramach „Programu przeciwdziałania wybranym problemom zdrowotnym województwie mazowieckim na lata 2012-2017” zrealizowano w roku 2013: Program ,,Szkoła Promocji Zdrowia” Adresat: młodzież szkół ponagimnazjalnych. Cel: przybliżenie młodzieży prozdrowotnego stylu życia. Program Zdrowotny w Zakresie Profilaktyki Wtórnej u Pacjentów po Ostrych Zespołach Wieńcowych – pilotaż Adresat: osoby po przebytym zawale mięśnia sercowego Cel: zapobieganie chorobom sercowo – naczyniowym oraz nawrotom incydentów wieńcowych poprzez zmianę czynników ryzyka w populacji województwa mazowieckiego. 67 67

W ramach „Mazowieckiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015” zrealizowano w roku 2013: Program edukacyjno – konsultacyjny – Rozpoznawanie i zapobieganie depresji u dzieci i młodzieży. Adresaci: młodzież szkolna, ich rodzice i kadra pedagogiczna. Cel: upowszechnienie wiedzy nt. objawów depresji i czynników ryzyka zaburzeń depresyjnych wieku rozwojowego. PSYCHO-KREACJE program aktywizujący dla młodzieży z zaburzeniami psychicznymi. Adresaci: młodzież z poważnymi problemami zdrowia psychicznego aktualnie korzystających z rehabilitacji socjopsychiatrycznej w Hostelu. Cel: wzmacnianie poczucia własnej wartości młodzieży z zaburzeniami psychicznymi zapobieganie stygmatyzacji osób chorujących psychicznie. Wzmocnienie i rozszerzenie świadczeń w sferze diagnostyki i rehabilitacji zaburzeń narządu ruchu u dzieci z porażeniem mózgowym – IX edycja. Adresaci: dzieci z porażeniem mózgowym Cel: diagnozowanie zaburzeń chodu możliwych do korekcji przez dobór właściwego zaopatrzenia ortopedycznego i ocena skuteczności tego zaopatrzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. 68 68

Jakość w podmiotach leczniczych - akredytacja i ISO Akredytacja to usystematyzowany proces zewnętrznej oceny jednostek ochrony zdrowia, prowadzony w oparciu o dostępne i opublikowane standardy. Ocenie podlega szpital jako funkcjonalna całość, przeglądowi podlega pełne spektrum działalności klinicznej, zarządzania i administracji. W odróżnieniu od ISO czy EFQM, akredytacja powstała dla oceny specyfiki opieki zdrowotnej i pozwala agregować informacje o narodowym systemie opieki zdrowotnej oraz identyfikować jego problemy. Jako zewnętrzna ocena pracy szpitala, stymuluje wewnętrzne działania dla poprawy, inicjuje lub usprawnia funkcjonowanie w cyklu ciągłej poprawy jakości. Certyfikaty akredytacyjne przyznawane są na podstawie pozytywnej rekomendacji Rady Akredytacyjnej Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie, które jest beneficjentem systemowym realizującym projekt "Wsparcie procesu akredytacji zakładów opieki zdrowotnej" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.3. 20 podmiotów leczniczych wdrożyło system zarządzania zgodny z normą ISO 9001. 69

Data ważności akredytacji Certyfikaty akredytacyjne uzyskało 6 podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego.   Lp. Podmiot Leczniczy Data ważności akredytacji 1.  Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie ul. Powstańców Wielkopolskich 2 06-400 Ciechanów do 24.10.2015 r. 2.  Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego Al. Jana Pawła II 120a 07-410 Ostrołęka do 29.12.2016 r. 3. Szpital Kolejowy im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Warsztatowa 1 05-800 Pruszków 4. Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o. ul. Księcia Józefa Poniatowskiego 26 08-110 Siedlce do 12.03.2016 r. 5. Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie ul. Nowowiejska 27 00-665 Warszawa do 28.05.2016 r. 6. Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie ul. Bursztynowa 2 04-749 Warszawa źródło: opracowanie na podstawie danych uzyskanych z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 70

Podstawowy problem ochrony zdrowia pozafinansowy, a mający przełożenie na finansowanie to: brak mechanizmu prawnego regulującego rozmieszczenie podmiotów wykonujących działalność leczniczą na terenie województwa udzielających określonych świadczeń w ramach środków publicznych; szczególnie niebezpieczne w przypadku lecznictwa szpitalnego, powstają nowe podmioty lecznicze skoncentrowane na opłacalnych świadczeniach, które skutecznie konkurują o środki publicznego płatnika z podmiotami sprawującymi kompleksową opiekę zdrowotną (w tym podległymi Samorządowi Województwa Mazowieckiego). 71

Problemy ochrony zdrowia w Województwie Mazowieckim Potrzeba znacznych nakładów inwestycyjnych (konieczność przeprowadzenia remontów, modernizacji budynków) wynikająca z: postępu technologii medycznych, wymagań wynikających z rozporządzeń tzw. koszykowych oraz zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, konieczności dostosowania pomieszczeń do wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz budynków do wymagań np. nadzoru budowlanego, sanitarnych, pożarowych. źródło: dane uzyskane z podmiotów leczniczych Samorządu Województwa Mazowieckiego 72

Niedobór łóżek internistycznych na terenie Warszawy, Wycena poniżej kosztów świadczeń opieki zdrowotnej (JGP, osobodni) m.in. pediatrycznych, psychiatrycznych, w tym przede wszystkim w psychiatrii dzieci i młodzieży, Niedobór łóżek internistycznych na terenie Warszawy, Z powodu braku zapewnienia ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia finansowania nadwykonań oraz braku możliwości zwiększenia kontraktu w zakresie chorób wewnętrznych podmioty lecznicze nie są w stanie podjąć jakichkolwiek działań zmierzających do zwiększenia dostępności do szpitalnej opieki internistycznej. Zbyt mała liczba łóżek geriatrycznych i poradni geriatrycznych, Brak specjalistów, „starzejąca się” kadra medyczna, np. ogólnopolski deficyt lekarzy specjalistów geriatrów i psychiatrów dziecięcych powoduje, że podmioty lecznicze mają poważne trudności w zatrudnieniu lekarzy i tym samym nie spełniają wymogów Narodowego Funduszu Zdrowia, co skutkuje ograniczeniem dostępności pacjentów do opieki zarówno ambulatoryjnej jak i stacjonarnej. reglamentacja miejsc specjalizacyjnych, finansowanie onkologii – potrzeba zniesienia limitów, nieustanne zmiany warunków, standardów udzielanych świadczeń i sposobu rozliczeń, . 73 Warszawa, 7 kwietnia 2014 r.

Brak dostępności do radioterapii w subregionach województwa mazowieckiego – poza Warszawą Według stanu na 1 sierpnia 2013 roku na terenie województwa mazowieckiego działa 13 aparatów megawoltowych, dedykowanych konwencjonalnemu napromienianiu wiązkami zewnętrznymi, w ośrodkach posiadających kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizowanie procedur w zakresie radioterapii (Centrum Onkologii Ursynów, Centrum Onkologii Wawelska, Mazowiecki Szpital Onkologiczny w Wieliszewie). Opierając się na zaleceniach towarzystw międzynarodowych można stwierdzić, że jeden aparat megawoltowy powinien przypadać na co najwyżej 300 000 mieszkańców danego regionu, a według nowszych zaleceń na 250 000 mieszkańców. Przeliczając na liczbę mieszkańców województwa mazowieckiego dostępnych powinno być 18-21 aparatów megawoltowych, co wskazuje na niedobór 5-8 aparatów. W opinii Konsultanta istotny problem stanowi alokacja całości aparatury na terenie Warszawy lub jej najbliższych okolic, co utrudnia dostęp do leczenia w trybie ambulatoryjnym chorych z dalszych regionów województwa. Aktualne rozmieszczenie wiodących centrów onkologii Rekomendowane rozmieszczenie filii centrów onkologii 74

WYBRANE INWESTYCJE 75 75

Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza SPZOZ Budowa obiektu dla nowej lokalizacji Bloku Operacyjnego, Oddziału Pooperacyjnego, Oddziału Intensywnej Terapii oraz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z dostawą kompleksowego wyposażenia 76

Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza SPZOZ Oddział Patologii Noworodka i Niemowlęcia oraz Zakład Diagnostyki Obrazowej 77

Szpital Mazowiecki w Garwolinie Sp. z o.o. Termomodernizacja obiektów i modernizacja wraz z rozbudową Pawilonu V 78

„Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii" Sp. z o.o. Rozbudowa i modernizacja Szpitala w Józefowie ul. 3-go Maja 127 79

Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. Termomodernizacja budynku C wraz z łącznikami 80

Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. Zakup gamma kamery hybrydowej SPECT CT dla Zakładu Medycyny Nuklearnej i Rezonansu Magnetycznego Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego w Warszawie Sp.z o.o. Zakup angiografu do badań naczyniowych dla Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego w Warszawie Sp. z o.o. Tomograf komputerowy Angiograf 81

Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. Budowa lądowiska dla helikopterów na potrzeby Szpitalnego Oddziału Ratunkowego przy Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim w Warszawie 82

Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o. Budowa lądowiska dla śmigłowców z infrastrukturą towarzyszącą 83

Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach Sp. z o.o. Modernizacja bloków operacyjnych 84

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Ostrołęce im. dr Józefa Psarskiego 85 Warszawa, 7 kwietnia 2014 r.

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Ostrołęce im. dr Józefa Psarskiego Zakup sprzętu 86

Wojewódzki Szpital Zespolony w Płocku Rozbudowa Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Płocku 87

Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie Budowa lądowiska dla helikopterów służących dostępności do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Ciechanowie 88

Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie Modernizacja i rozbudowa Bloku Operacyjnego Poprawa jakości świadczonych usług poprzez wyposażenie Centralnej Sterylizatorni 89

Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie Modernizacja budynku F 90 Warszawa, 7 kwietnia 2014 r.

Międzyleski Szpital Specjalistyczny sp. z o. o Międzyleski Szpital Specjalistyczny sp. z o.o. Zakup sprzętu medycznego 91

Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku Modernizacja, przebudowa i rozbudowa Pawilonu Głównego 92

Mazowiecki Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy Rozbudowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Płocku 93

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. w Radomiu Budowa instalacji fotowoltaicznej i wiatrowej wraz z systemem kogeneracyjnym 94

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. w Radomiu Zakup mammografu 95

Modernizacja wraz z rozbudową pawilonu ZOL Samodzielny Wojewódzki Publiczny Zespół Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej im. dr Barbary Borzym w Radomiu Modernizacja wraz z rozbudową pawilonu ZOL 96

Termomodernizacja budynków WSZPZOZ Gostynin-Zalesie – Etap II Wojewódzki Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej im. prof. Eugeniusza Wilczkowskiego w Gostyninie-Zalesiu Termomodernizacja budynków WSZPZOZ Gostynin-Zalesie – Etap II 97

Kompleksowa modernizacja Oddziału Przyjęciowego z Izbą Przyjęć Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im prof. Jana Mazurkiewicza Kompleksowa modernizacja Oddziału Przyjęciowego z Izbą Przyjęć Przystosowanie byłego budynku gospodarczo - technicznego na cele medyczne (etap I) - utworzenie Centrum Radiologii oraz Oddziału VIIA Ogólnopsychiatrycznego wraz z zakupem aparatury medycznej 98

Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie ZOL w Rasztowie 99

W prezentacji wykorzystane zostały dane: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia - Biuletyn Statystyczny 2013 Ministerstwa Zdrowia; Ministerstwa Zdrowia; Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego; Zakładu Ubezpieczeń Społecznych; Głównego Urzędu Statystycznego; Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. 100 100