Rekrutacja (pozyskiwanie pracowników) to proces polegający na naborze, selekcji i adaptacji pracowników na stanowisko, które obecnie jest wolne, zgodnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
system zarządzania zasobami ludzkimi
Znaczenie podręcznika
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
Rozmowa kwalifikacyjna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Jagodzińska Ewa - SPZ Lublin PREZENTACJA CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH I POLICEALNYCH MY I ŚWIAT PRACY.
METODY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
FUNKCJA PERSONALNA.
Jolanta Ruszel – Esebua Biuro Karier
Zarządzanie projektami
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Najlepsi w HR- podnosimy kwalifikacje doradców personalnych
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Czym jest doradztwo zawodowe?
Szkolenie dla opiekunów Centów
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
STAŻYŚCI NA JĘZYKACH SPOTKANIE INFORMACYJNE 13 PAŹDZIERNIKA 2014 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Metody poszukiwania pracy
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
USŁUGI RYNKU PRACY.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Wspieramy budowanie marki
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla urzędów oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla uczelni
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
Dokumenty aplikacyjne
Mgr Magdalena Kowalewska PJWSTK 2014/15.  „ działanie mające na celu zapewnienie organizacji wymaganej liczby pracowników, o odpowiednich kwalifikacjach,
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI - ĆWICZENIA 5 Mgr Magdalena Kowalewska PJWSTK 2014/15.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie. „Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie ” to … … specjalność prowadzona przez Katedrę Prawa na Wydziale Finansów.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Wizerunek firmy na konkurencyjnym rynku pracy - Nowe formy rekrutacji 1 Martyna Ładkowska Agencja Pracy i Doradztwa Personalnego JOBHOUSE.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
MODUŁ 3 RYNEK PRACY I EDUKACJI
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Czy wiesz? Jak przygotować dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny)? Gdzie szukać ofert pracy i informacji o miejscach pracy ? Jak przygotować.
Zapis prezentacji:

Rekrutacja (pozyskiwanie pracowników) to proces polegający na naborze, selekcji i adaptacji pracowników na stanowisko, które obecnie jest wolne, zgodnie z przewidywaniami będzie wolne w najbliższej przyszłości, albo dopiero będzie utworzone

Rekrutacja segmentowa- kierowanie ofert zatrudnienia do wybranego segmentu rynku pracy; stosowana, gdy organizacja chce dotrzeć do specjalistów Rekrutacja szeroka- kierowanie ofert zatrudnienia na tak zwany szeroki rynek pracy; stosowana, gdy organizacja chce dotrzeć do możliwie jak największej liczby potencjalnych kandydatów do pracy

Rekrutacja wewnętrzna – kierowanie ofert zatrudnienia do osób już zatrudnionych w organizacji; może przybrać formę otwartą (oferta dotyczy wszystkich pracowników) lub zamkniętą (oferta dotyczy wybranych pracowników) Rekrutacja zewnętrzna – kierowanie ofert zatrudnienia do osób spoza organizacji

Rekrutacja wewnętrzna Wady Zawężenie pola wyboru Zakłócenia w stosunkach międzyludzkich Występowanie tzw. efektu domina Zalety Niskie koszty Lepsza znajomość kandydatów Mniejsze ryzyko popełnienia błędu Stwarzanie pracownikom możliwości rozwoju zawodowego

Rekrutacja zewnętrzna Zalety Rozszerzenie możliwości wyboru Większe prawdopodobieństwo znalezienia pożądanego pracownika Podniesienie potencjału pracy Wady Wyższe koszty Większe ryzyko popełnienia błędu Dłuższy czas adaptacji nowych pracowników w miejscu pracy

Rekrutacja bezpośrednia- realizowana samodzielnie przez komórkę personalną przedsiębiorstwa Rekrutacja pośrednia- poszukiwanie pracowników przy pomocy zaangażowanych w tym celu specjalistów zewnętrznych lub firm

Nabór (werbowanie) - zainteresowanie potencjalnych kandydatów ofertą pracy i skłonienie ich do ubiegania się o zatrudnienie

Funkcje naboru: informacyjna motywacyjna wstępnej selekcji

Techniki naboru: Media Rekomendacje Komputerowe poszukiwanie pracowników (e-rekrutacja) Agencje doradztwa personalnego (zlecenia jednorazowe lub outsourcing procesów rekrutacji) Agencje pośrednictwa pracy (w tym urzędy pracy)

Specjalne wydarzenia (np. targi pracy) Rozwój kariery (podkupywanie pracownika, „otwieranie złotych kajdanek”) Wejście „bez pukania” (zgłoszenia samoistne) Praktyki wakacyjne Kontakty ze szkołami inne

Ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika powinno zawierać: Krótką informację o firmie (w tym logo lub logotyp firmy) Zwięzłą charakterystykę stanowiska pracy Określenie wymagań wobec kandydatów Oferowane warunki pracy i płacy Określenie dokumentów, które należy złożyć oraz sposobu dostarczenia dokumentów

E-rekrutacja: Strona WWW pracodawcy; Strona doradcy personalnego; Portale rekrutacyjne; Portale poszukujących pracy; E-mail

Selekcja – ustrukturalizowany ciąg działań, których celem jest trafny dobór pracownika za pomocą odpowiednich technik i w zgodzie z obowiązującym prawem

Kryteria selekcyjne: Pozytywne i negatywne Podstawowe i uboczne Mierzalne i niemierzalne Ogólne i specyficzne Legalne i nielegalne

Kryteria Pozytywne – czynniki, których posiadanie jest niezbędne do objęcia danego stanowiska Negatywne – posiadanie ich jest niepożądane albo nawet eliminuje kandydata

Kryteria Podstawowe- niezbędne Uboczne- pożądane

Kryteria Mierzalne – dające się wyrazić w postaci wartości liczbowych lub punktowych Niemierzalne – nie dają się przedstawić w postaci liczbowej (np. lojalność, walory moralne)

Kryteria Ogólne – cechy powszechnie pożądane w pracy Specyficzne – wynikają ze szczególnej sytuacji konkretnego stanowiska

Kryteria Legalne – można stosować zgodnie z prawem Nielegalne – ich stosowanie zagrożone jest sankcjami prawnymi

Metody selekcji: Analiza dokumentów Wywiady (rozmowy kwalifikacyjne) Testy selekcyjne Centrum oceny (assessment center) Sprawdzanie referencji Niekonwencjonalne techniki selekcji: analiza astrologiczna, grafologiczna, poligraf (wariograf)

Rodzaje wywiadów ze względu na różne kryteria Metoda: biograficzny, analiza wydarzeń krytycznych, sprawdzanie listy kryteriów, analiza sytuacji zawodowej; Funkcja: diagnostyczny, sytuacyjny, stresowy; Forma: swobodny, ustrukturalizowany;

Miejsce w procedurze selekcji: wstępny, pogłębiony; Liczba uczestników: indywidualny, panelowy, zbiorowy

Testy pozwalają, za pomocą zestawu zadań lub pytań, stwierdzić występowanie określonych cech (zdolności, predyspozycji, umiejętności psychicznych i fizycznych) u badanego, wraz z pomiarem stopnia ich natężenia

Testy selekcyjne: osobowościowe na inteligencję sprawnościowe

Pięć kardynalnych cech osobowości (big five) Równowaga emocjonalna spokojny neurotyczny Towarzyskość Rzetelność Zgodność Otwartość intelektualna ekstrawertyczny sumienny taktowny, przychylny twórczy introwertyczny niesumienny nieprzystępny, chłodny konwencjonalny Pięć kardynalnych cech osobowości (big five)

Test powinien spełniać kryteria: obiektywności standaryzacji normalizacji rzetelności trafności Obiektywizm- efekt procedury badania powinien być niezależny od osoby badającej Standaryzacja- stosowanie testu powinno być za każdym razem takie samo, w powtarzalnych warunkach ta sama osoba będzie uzyskiwała taki sam wynik Normalizacja- przekształcenie wyników liczbowych na wyniki umożliwiające lokalizację danej osoby na tle grupy Rzetelność- maksymalizacja dokładności pomiaru badanej cechy Trafności- maksymalizacja stopnia pomiaru danej cechy

Centrum oceny (assessment center) – kompleksowa metoda pozwalająca na dokonywanie oceny grupy osób (kandydatów do pracy) przez zespół ekspertów (asesorów) przy wykorzystaniu spójnego zestawu technik

Proces selekcji Odsiew (screening) Wstępna rozmowa kwalifikacyjna Testy (osobowościowe, na inteligencję, sprawnościowe) Pogłębiona rozmowa kwalifikacyjna Testy medyczne

FAZA WPROWADZAJĄCA Powitanie, przedstawienie się rozmówców Rozmowa na neutralny temat, ewentualnie poczęstunek Przedstawienie reguł rozmowy

FAZA GŁÓWNA Udzielenie kandydatowi informacji na temat stanowiska Interpretacja danych zawartych w dokumentach aplikacyjnych Pytania zadawane przez kandydata do pracy

FAZA KOŃCOWA Podsumowanie uzyskanych informacji Poinformowanie o sposobie i terminie powiadomienia kandydata o podjętej decyzji Podziękowanie za rozmowę

Adaptacja zawodowo- społeczna proces przystosowania nowego pracownika do stanowiska i środowiska pracy, którego celem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania w obszarze zawodowym i społecznym

Wymiary adaptacji zawodowy (przystosowanie do powierzonych zadań, techniczno – organizacyjnych warunków ich wykonywania) społeczny (prawidłowe ukształtowanie relacji interpersonalnych)

Adaptacja spontaniczna samodzielne zdobywanie przez pracownika wiedzy o pracy, normach, wartościach i zwyczajach obowiązujących w organizacji

Adaptacja kierowana zarządzanie procesem adaptacji przez kierownictwo organizacji

Zalety adaptacji kierowanej zmniejszenie ryzyka odejścia nowego pracownika z organizacji; wzrost poczucia bezpieczeństwa pracownika; zacieśnienie związków z organizacją skrócenie okresu adaptacji