Komunikacja interpersonalna to sztuka porozumiewania się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
Advertisements

KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Komunikacja interpersonalna
Wywieranie wpływu na ludzi
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
opracowała: Dorota Maciejewska
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Spotkanie 2 Sztuka komunikacji.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
Postawa asertywna.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Dla lidera SZTUKA PERSWAZJI Zygmunt Korzeniewski.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Aleksandra Kiełbania I G
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
i sposoby radzenia sobie z nimi
Podstawowe umiejętności pomagania
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Komunikacja interpersonalna to sztuka porozumiewania się ludzi między sobą.

Model komunikowania się dekodowanie kodowanie NADAWCA KOMUNIKAT ODBIORCA kanał Szumy

KOMUNIKOWANIE Specyficzny proces społeczny porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji, którego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Jest procesem złożonym, czyli wieloelementowym i wielofazowym - może mieć charakter werbalny lub pozawerbalny, jedno lub dwukierunkowy. Jest celowe i świadome, ponieważ działaniem każdego uczestnika procesu kierują określone motywy. Komunikowanie jest nieodwracalne - nie da się go cofnąć, powtórzyć, zmienić jego przebiegu.

W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ B A R I E R Y W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ POZIOM ZAINTERESOWANIA – powoduje wyłączenie się z rozmowy i niesłuchanie. CZYNNIKI ROZPRASZAJĄCE UWAGĘ – gdy nie można usunąć czynników zewnętrznych, należy zwiększyć jasność i moc przekazywanych informacji. DIALOG WEWNĘTRZNY – skupieni na własnym głosie wewnętrznym, nie zwracamy uwagi na informacje docierające do nas z zewnątrz. SPOSÓB PRZEKAZU INFORMACJI – używanie nieadekwatnych słów, języka wypowiedzi, tempa wypowiedzi i modulacji głosu. ZWYCZAJ NIESŁUCHANIA – są osoby, które nie nauczyły się słuchać, lub myślą, że wiedzą, co chce im zakomunikować rozmówca.

W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ B A R I E R Y W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ OCZEKIWANIE NA ZABRANIE GŁOSU - zajmujemy się przygotowaniem do własnej wypowiedzi, przewidując dalszy przebieg wypowiedzi rozmówcy, przestajemy słuchać. OBRONA – mechanizm obronny przed informacjami przykrymi, niechcianymi, krytyką (gniew, niechęć, zakłopotanie).Wartość emocjonalna komunikatu może wywoływać też uczucia pozytywne (sympatia,zaufanie) RÓŻNICE W POSTRZEGANIU – wynikają z różnic w wiedzy, doświadczeniu, umiejętnościach, okoliczności i warunków otoczenia. RÓŻNICE JĘZYKOWE – rozbieżności w rozumieniu kluczowych słów, terminów, używanie żargonu. KOMUNIKATY TYPU „TY” – polegają na ocenianiu, oskarżaniu, krytykowaniu. Wywołują postawy obronne, agresję. Należy być asertywnym.

BŁĘDY W SPOSTRZEGANIU LUDZI Oczekiwanie, że ktoś będzie się tak samo zachowywał w różnych sytuacjach. Pozostawienie bez kontroli wpływu pierwszego wrażenia. Skupianie uwagi na czynnikach negatywnych, pomijanie pozytywnych cech innych osób. Tendencja do generalizowania, powierzchowności, rutyny w osądach. Przecenianie osób z tego samego miasta, ulicy, o takim samym zawodzie, co my.

DOBRY KONTAKT I. FAZA NAWIĄZYWANIA KONTAKTU II. ETAP PODTRZYMYWANIA (UTRZYMYWANIA) KONTAKTU III. FAZA ZAKOŃCZENIA KONTAKTU

I. FAZA NAWIĄZYWANIA KONTAKTU - ZASADY I NIEBEZPIECZEŃSTWA 1. Pierwsze wrażenie (przygotuj się, zadbaj o szczegóły) 2. Nasze nastawienia (nieświadome przekonania) i błędy w postrzeganiu innych 3. Sygnały niewerbalne: wygląd zewnętrzny, dystans psychologiczny, pozycja ciała, sposób bycia, wyraz twarzy, gestykulacja, inne oznaki odczuwanych emocji, cechy głosu 4. Znaczenie spójności słów i sygnałów ciała

II. ETAP PODTRZYMYWANIA (UTRZYMYWANIA) KONTAKTU - ZASADY ORAZ NIEBEZPIECZEŃSTWA DZIAŁAJ ADEKWATNIE DO WYZNACZONEGO CELU OBSERWUJ WSKAŹNIKI POSTĘPU W KONTAKCIE STOSUJ REGUŁY WYWIERANIA WPŁYWU PAMIĘTAJ O EMOCJACH (wpływają na intensywność i kierunek zachowań)

III. FAZA ZAKOŃCZENIA KONTAKTU BĄDŹ KONSEKWENTNY ZOSTAW SOBIE FURTKĘ KONTROLUJ SYTUACJĘ

STOSUJ REGUŁY WYWIERANIA WPŁYWU REGUŁA SPOŁECZNEGO DOWODU SŁUSZNOŚCI oraz REGUŁA POSŁUSZEŃSTWA AUTORYTETOWI REGUŁA WZAJEMNOŚCI REGUŁA ZAANGAŻOWANIA I KONSEKWENCJI REGUŁA SYMPATII REGUŁA NIEDOSTĘPNOŚCI

REGUŁA SPOŁECZNEGO DOWODU SŁUSZNOŚCI oraz POSŁUSZEŃSTWA AUTORYTETOWI Stosowane techniki: 1. “DROGA NA SKRÓTY”: automatyczne, bezrefleksyjne uleganie autorytetom czasami oznacza uleganie jedynie symbolom autorytetu, a nie jego istocie. Symbole autorytetu:tytuły, ubrania, samochody . 2. “EFEKT WERTERA”: "skoro nawet on, to i ja”.

REGUŁA WZAJEMNOŚCI Stosowane techniki: 1. PRZYSŁUGA – PRZYSŁUGA - zaoferowanie człowiekowi jakiejś przysługi, zanim wyjawimy własną prośbę Przykład: poczęstowanie kogoś cukierkiem, a następnie przedstawienie swojej prośby. 2. “DRZWIAMI w TWARZ” - dokonanie ustępstwa na rzecz partnera, prowokując go, aby i on ustąpił: DUŻA PROŚBA (z naszej strony) odmowa (z jego strony) wycofanie (z naszej strony) MAŁA PROŚBA (TA RZECZYWISTA) (z naszej strony) spełnienie (z jego strony)

REGUŁA KONSEKWENCJI I ZAANGAŻOWANIA Stosowane techniki: 1. “STOPA W DRZWIACH” MAŁA PROŚBA ŚREDNIA PROŚBA DUŻA PROŚBA spełnienie spełnienie 2. “NISKA PIŁKA” SUPER OFERTA (ATRAKCJA) PODJĘCIE DECYZJI WYCOFANIE ATRAKCJI KONSEKWENTNE REALIZOWANIE podjętej decyzji, pomimo wycofania atrakcji.

REGUŁA SYMPATII FIZYCZNA ATRAKCYJNOŚĆ (“efekt aureoli”) PODOBIEŃSTWO KOMPLEMENTY DUŻA CZĘSTOŚĆ KONTAKTÓW WZAJEMNA I UDANA WSPÓŁPRACA SKOJARZENIE Z CZYMŚ, CO JUŻ LUBIMY

REGUŁA NIEDOSTĘPNOŚCI przypisywanie większej wartości tym możliwościom, które stają się dla nas niedostępne nasilone pragnienie posiadania tego, co niedostępne zasada reaktancji = przeciwdziałanie przeszkodom

TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA ODZWIERCIEDLAJ Dopasuj się do wewnętrznego i zewnętrznego świata rozmówcy, jego postaw i odczuć. Dopasuj tempo wypowiedzi i natężenie głosu. Dostosuj język ,poprzez dobór słów, jasność i prostotę. PROWADŹ KONTAKT I ROZMOWĘ Porządkuj chaotyczne wypowiedzi. Ośmielaj rozmówcę mówiąc, że jego problem zdarza się także innym. Zadawaj pytania otwarte. „Co? Kiedy? Jak? Proszę powiedzieć mi coś więcej o... Chciałbym usłyszeć coś więcej o...”

TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA STOSUJ PARAFRAZOWANIE Powtórz „swoimi słowami” co zrozumiałeś, dostosuj język do poziomu rozmówcy. SŁUCHAJ W CAŁEJ PEŁNI Zarówno faktów, jak i uczuć. Pozwól na swobodną wypowiedź, nie przerywaj, nie obawiaj się ciszy.... STOSUJ MINIMALNE ZACHĘTY Zaznacz swoją obecność „Acha..., tak... itp.”

TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA WYRAŹ ZROZUMIENIE SWOIMI SŁOWAMI Okaż życzliwość, serdeczność, współczucie.... SKUP SIĘ NA NIEZNANYM, SŁUCHAJ MIĘDZY WIERSZAMI Informacja może wydawać się na początku z pozoru znana...... NIE OKAZUJ WŁASNEJ WYŻSZOŚCI Zaznacz swoją obecność „Acha..., tak... itp.”

TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA STOSUJ KOMUNIKATY „od siebie” Pamiętaj, że łatwiej jest oferować pomoc, niż o nią prosić, że słuchacz jest podatny na odrzucenie, zranienie SKUP SIĘ NA OSOBIE, A NIE WYŁĄCZNIE NA PROBLEMIE Dowartościuj mówiącego, zbuduj atmosferę zaufania i współczucia, okaż troskę i zadowolenie, że mówi.