Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, 15-17 kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Związku Miast Polskich
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
NOWE INSTRUMENTY FINANSOWANIA PROJEKTÓW ZASILANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH dr Irena Herbst Warszawa, 19 luty 2007.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Finansowanie rozwoju. Partnerstwo Publiczno-Prywatne dr Irena Herbst.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Transakcje kompensacyjne
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Pomiar obciążeń administracyjnych
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Konferencja poprzedzająca VIII Kongres Ekonomistów Polskich BANKI W POLSKIEJ GOSPODARCE Działalność Deutsche Bank Polska S.A. na rzecz Polskiej Gospodarki.
Fundusze venture capital - czy będą finansować projekty innowacyjne?
Główne wyzwania społeczno- gospodarcze i proponowane kierunki działań Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Grupa BRE Banku Szlifujemy diamenty. 2 KRYZYS ? KRY.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Centrum Inwestora i Eksportera
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE na świecie i w Polsce
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
PSIK – Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP

Źródło: PPPs in Developing Economies: Overcoming Obstacles to Private Sector Participation, DEPFA BANK 2007 PPP 1997 PPP 2007

Definicja PPP PPP nie jest z założenia prywatyzacją, ale ją zastępuje. W PPP sprywatyzowany zostaje proces inwestycyjny, eksploatacji, zarządzania projektem. Jednak poziom i jakość świadczonych usług publicznych pozostaje nadal domeną odpowiedzialności władzy publicznej. PPP jest swoistą hybrydą między domeną działań władzy publicznej, a kapitału prywatnego w dziedzinach stanowiących (w danym kraju) zadania władzy publicznej.

PPP: korzyści dla sektora publicznego i sektora prywatnego Korzyści dla sektora publicznego:  szybsze wdrażanie projektów,  zdynamizowanie procesu rozwoju infrastruktury,  wyższa jakość świadczonych usług,  wzrost innowacyjności w dostarczaniu usług,  większa efektywność operacyjna,  uwzględnienie całego okresu życia aktywów,  redukcja całkowitych kosztów projektu i efektywniejsze wykorzystanie pieniędzy publicznych,  lepsze zrozumienie całkowitych kosztów: fazy inwestycji i eksploatacji. Korzyści dla sektora prywatnego:  stabilny, długoterminowy kontrakt,  niezależność od rocznego budżetu sektora publicznego,  elastyczność w ustalaniu specyfikacji produktu końcowego lub usługi,  bodźce do osiągania dobrych wyników i dostarczania usług wysokiej jakości,  możliwość generowania dodatkowych przychodów z od stron trzecich (np. zarządzając budynkiem wynajęcie powierzchni użytkowych),  okazja do wykorzystania komercyjnego innowacji. Źródło: Wytyczne UE dla udanego PPP, Ministerstwo Skarbu Wielkiej Brytanii

Źródło: na podstawie danych Dealogic ProjectWare i PricewaterhouseCoopers, opracowanie Bartosz Mysiorski, Uwarunkowania PPP w Polsce, praca niepublikowana

PPP na świecie – krzywa dojrzałości Źródło: na podstawie Closing the Infrastructure Gap: the Role of PPP i Deloitte 2006, opracowanie Bartosz Mysiorski, Uwarunkowania PPP w Polsce, praca niepublikowana

Faza pierwszaFaza drugaFaza trzecia Ustanowienie szkieletu legislacyjnego dla PPP (regulacje prawne – w tym m. in. ustawa) Zainicjowanie powstania centralnej jednostki zajmującej się PPP Tworzenie i dopracowywanie struktur transakcji PPP Prawidłowe przeprowadzanie transakcji PPP oraz opracowanie i wdrożenie metody porównującej PPP z tradycyjna forma realizacji inwestycji Budowanie rynku PPP Przenoszenie doświadczeń wdrożeniowych PPP w transporcie na inne sektory gospodarki Utworzenie specjalnych zespołów PPP w poszczególnych organach państwowych Rozpoczęcie opracowywania i wdrażania nowych hybrydowych modeli PPP Ekspansja i pomoc w ukształtowaniu się rynku PPP Wykorzystanie nowych źródeł finansowania dostępnych na rynku kapitałowym Wykorzystanie PPP, jako czynnika rozwoju innowacji Pogłębienie się rynku PPP Udoskonalanie nowych innowacyjnych modeli PPP Stosowanie bardziej kreatywnego i elastyczniejszego podejścia do ról partnerów Używanie bardziej wyrafinowanych modeli zarządzania ryzykiem Większa koncentracja na całościowym podejściu do projektu PPP Wykształcony rynek infrastruktury z funduszami emerytalnymi i funduszami typu private equity Partner publiczny uczy się od partnera prywatnego metod reagowania na zmiany w konkurencji na rynku

Dziękuję za uwagę dr Irena Herbst, Prezes Centrum PPP Tel/Fax: +48 (22)