8 września 2014 autor: Joanna Dembowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Organizacja pracy przedszkola
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Indywidualne nauczanie
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Konferencja metodyczna
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

8 września 2014 autor: Joanna Dembowa Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej i aktualnych przepisów prawa oświatowego. 8 września 2014 autor: Joanna Dembowa

Kierunki polityki oświatowej państwa Wspieranie dziecka młodszego na I- szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki Profilaktyka agresji i przemocy w szkole Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych

Monitorowanie 2013 – okres adaptacyjny uczniów klas I

Monitorowanie 2013 – okres adaptacyjny uczniów klas I

Monitorowanie 2013 - edukacja matematyczna w klasie I

Monitorowanie 2013 – edukacja przyrodnicza w klasie I

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego….. Obowiązuje w roku szkolnym 2014/15 klasy I, a w następnych latach kolejne klasy

Najważniejsze zmiany: Zmiany w zakresie treści nauczania Nowe zalecenia dotyczące organizacji pracy w klasach I - III

Rezygnacja z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I ( podstawa zawiera tylko treści po klasie III) Oznacza to, że: Decyzja o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie poszczególnych wiadomości i umiejętności będzie należała wyłącznie do nauczyciela •Nowelizacja nie spowoduje konieczności zmiany już realizowanych programów nauczania Warto przeanalizować karty monitorowania podstawy programowej

Rezygnacja z treści programowych związanych z kształtowaniem umiejętności korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych. Oznacza to, że: Podręczniki i zeszyty ćwiczeń powinny być jedynie jednymi z narzędzi wspomagających zdobycie opisanych w podstawie programowej umiejętności i wiadomości

Zmiany w zakresie zalecanych warunków organizacji procesu edukacyjnego Ograniczenie w klasie I pisania i rysowania do około jednej trzeciej czasu przeznaczonego na edukację matematyczną Uczeń powinien mieć możliwość przedstawienia rozwiązania postawionego przed nim problemu, zadania nie tylko pisemnie, ale również w inny dogodny dla siebie sposób, np. ustnie lub za pomocą rysunku. Prowadzenie zajęć komputerowych rozumianych dosłownie jako zajęcia z komputerami. Praca z komputerem kształtuje aktywność (gry i zabawy, w tym zabawy logiczne, mają być wstępem do nauki programowania),

Rozwijanie wiedzy przyrodniczej głównie z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania oraz różnych, dostępnych źródeł informacji a także w oparciu o obserwacje, badania i dziecięce eksperymentowanie przede wszystkim w naturalnym środowisku poza szkołą zaleca się odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji.

zaleca się, aby w klasach I – III szkoły podstawowej nauczyciel szczególną uwagę zwracał na dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia. Istotnym jest monitorowanie przez nauczyciela tego, ile czasu zajmuje uczniowi odrobienie tzw. prac domowych.

Usunięto z poprzedniej podstawy programowej zapisy, które zostały uregulowane w ustawie o systemie oświaty ( zapisy o zapewnieniu miejsca na podręczniki szkolne oraz o liczebności dzieci w oddziale)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U.2012, poz.204) W kl. I- III minimalny wymiar godzin obowiązkowych wynosi: edukacja polonistyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna i zajęcia techniczne 1150 język obcy nowożytny 190 edukacja muzyczna 95 edukacja plastyczna 95 zajęcia komputerowe 95 wychowanie fizyczne 290 zajęcia rewalidacyjne 190 na ucznia Od 2015 nie będzie obowiązku wskazywania w dokumentacji szkolnej liczby godzin na poszczególne obszary edukacji

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty(Dz. U. z 2014 r., poz. 290) Możliwość zlecania opracowania i wydania podręcznika przez Ministra Edukacji Narodowej Dyrektorzy szkół NIE mają już obowiązku ogłoszenia listy podręczników do 15 czerwca Od 2015 nie będzie obowiązku wskazywania w dokumentacji szkolnej liczby godzin na poszczególne obszary edukacji

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 21 lutego 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 21 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty(Dz. U. z 2014 r., poz. 290) Definicja programu została uproszczona Program zawiera opis sposobu realizacji celów wychowania i kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej kształcenia ogólnego , a także informacje o dostosowaniu metod i form pracy do potrzeb i możliwości uczniów Od 2015 nie będzie obowiązku wskazywania w dokumentacji szkolnej liczby godzin na poszczególne obszary edukacji

Programy nauczania mogą być przygotowane w sposób i w formie ustalonej w danej szkole Od 2015 nie będzie obowiązku wskazywania w dokumentacji szkolnej liczby godzin na poszczególne obszary edukacji

Gotowe programy dla edukacji wczesnoszkolnej zostały opracowane na stronie ORE -4 programy http://www.ore.edu.pl na stronie MEN: 2 programy nauczania http://naszelementarz.men.gov.pl/programy-nauczania Od 2015 nie będzie obowiązku wskazywania w dokumentacji szkolnej liczby godzin na poszczególne obszary edukacji

Podręcznik rządowy „Nasz elementarz” oraz obudowa metodyczna

Na stronie MEN http://naszelementarz. men. gov Na stronie MEN http://naszelementarz.men.gov.pl znajdują się: przewodniki metodyczne do elementarza multibooki karty pracy generator kart pracy

Karty pracy

Album liter

Generator kart pracy. W generatorze znajdzie się galeria z gotowymi kartami pracy z możliwością ich modyfikacji przez użytkownika

Scenariusze zajęć do Elementarza oraz do pracy bez podręcznika strona ORE http://www.ore.edu.pl

Blok tematyczny „W świecie zabawek”- wprowadzenie liniatury

Album liter

Interpretacja wiersza „Jesienne rymy” Małgorzata Małyska

Praca plastyczna ( zespołowa)

Poradniki dla rodziców i nauczycieli               Poradniki dla rodziców i nauczycieli Przed progiem - Jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? Za progiem. Jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV Na progu. Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie? Moje dziecko idzie do przedszkola. Nowe regulacje prawne w wychowaniu przedszkolnym Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju? Razem z dzieckiem. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy w klasach I-III szkoły podstawowej

Strony internetowe http://wlaczpolske. pl/ http://scholaris Strony internetowe http://wlaczpolske.pl/ http://scholaris.pl Ćwiczenia interaktywne na stronie

Planowane zmiany Od roku szkolnego 2015/2016 oceny bieżące w klasach I-III szkoły podstawowej będą obowiązkowo sporządzane w formie opisowej Nauczyciel kształcenia zintegrowanego nie będzie musiał wskazywać w dokumentacji szkolnej liczby godzin, którą przeznaczył na poszczególne obszary edukacji wczesnoszkolnej.

Źródła: Strona ORE Andrzej Jasiński Klasa I od 1 września 2014 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół