Opłata zastępcza jako element systemu wsparcia kogeneracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Bezpieczny Gaz Ziemny” Kogeneracja gazowa – ekologiczna przyszłość
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
KOSZTY WYTWARZANIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ I CIEPŁA
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Rządowy program wsparcia energetyki słonecznej w Polsce
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Propozycje do pakietu rozwiązań dla elektroenergetyki polskiej.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
ENERGETYKA POLSKA WYNIKI I WSKAŹNIKI FINANSOWE ELEKTROCIEPŁOWNI ZA 2005 ROK W PORÓWNANIACH Z WYNIKAMI I WSKAŹNIKAMI UŚREDNIONYMI SEKTORA I PODSEKTORA.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Rola Vattenfall Heat Poland S. A
CIEPŁOWNICTWO SYSTEMOWE W POLSCE
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
PAKIET REGULACJI ENERGETYCZNYCH
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Spółka Energetyczna Jastrzębie
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Rynek ciepła - wyzwania dla generacji Waldemar Szulc Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych PGE GiEK S.A. REC 2012.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Program „Czyste Powietrze”
Zapis prezentacji:

Opłata zastępcza jako element systemu wsparcia kogeneracji

Wytwarzanie energii w elektrowni systemowej K – kocioł. T – turbina. G - generator strata 0.3 tony Węgiel 2 tony K rzeczywiste wykorzystanie 0.8 tony T G strata 0.9 tony W elektrowni efektywność wykorzystanie paliwa wynosi ok. 40%

Wytwarzanie energii w elektrociepłowni K – kocioł. T – turbina. G - generator strata 0.3 tony Węgiel 2 tony K rzeczywiste wykorzystanie 0.6 tony T G rzeczywiste wykorzystanie 1.1 tony W elektrociepłowni efektywność wykorzystanie paliwa wynosi ok. 85%

Zalety kogeneracji Poprawa bezpieczeństwa energetycznego Wykorzystanie potencjału rozwojowego kogeneracji zwiększa moc dyspozycyjną w systemie Efektywność Możliwość zaoszczędzenia od 25 do 50% energii chemicznej paliwa w źródle (w zależności od rodzaju paliwa) Redukcja emisji CO2 Zastąpienie produkcji rozdzielonej kogeneracyjną zmniejsza emisję do 60% Redukcja strat przesyłowych i dystrybucyjnych Strata przesyłu energii elektrycznej w Polsce wynosi ok. 11TWh (15% przesył, 85% dystrybucja). Kogeneracja zmniejsza straty.

Zalety kogeneracji Finansowe korzyści odbiorców Kogeneracja umożliwia utrzymanie konkurencyjnej ceny ciepła dla odbiorcy komunalnego Redukcja kosztów pośrednich Skojarzona produkcja spowoduje ograniczenie szkodliwych dla zdrowia emisji siarki, pyłów, a tym samym zredukuje koszty opieki zdrowotnej Wypełnienie zobowiązań Kogeneracja daje możliwość wypełnienia celów 3x20 w Polityce Energetycznej Polski

Kogenerację opłaca się wspierać „…Podobnie rozwój wysokosprawnej kogeneracji przyczynia się do ochrony środowiska, ale przede wszystkim poprawia efektywność jej wytwarzania. Celem podejmowanych działań w tym zakresie jest zatem zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych i kogeneracyjnych, wspieranie rozwoju technologicznego i innowacji, tworzenie możliwości zatrudnienia i możliwości rozwoju regionalnego….” Sprawozdanie z działalności Prezesa URE w 2013 opublikowane w biuletynie URE nr 2(88)

Dyrektywa o Emisjach Przemysłowych (IED) Zmiana wymagań emisyjnych – przykładowe wartości dla 100 MW pył 100 mg/Nm3 25 mg/Nm3 600 mg/Nm3 NOx 200 mg/Nm3 1.500 mg/Nm3 SO2 200 mg/Nm3 Limity obowiązujące obecnie Limity od 2016r.

Systematyczne zaostrzanie standardów ochrony środowiska wymaga również od kogeneracji znacznych nakładów finansowych 10 czerwca 2014 - Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo Ochrony Środowiska, która wdraża dyrektywę IED 1 stycznia 2016 - IED zaostrza standardy emisyjne zanieczyszczeń przemysłowych (SOx, NOx, pył) w stosunku do obecnie obowiązujących 2019 – kolejne zaostrzenie standardów emisyjnych w wyniku unijnego przeglądu najlepszych dostępnych technik przegląd najlepszych dostępnych technik, przewidziany w dyrektywie IED kończy przyjęcie przez Komisję Europejską dokumentu pn. konkluzje BAT, które mają charakter prawniewiążący*. zapisane w Konkluzjach BAT standardy emisyjne obowiązują państwa członkowie i bezpośrednio instalacje, które muszą się do nich dostosować w przeciągu 4 lat od ich publikacji. Spodziewamy się, że prace te zakończą się pod koniec 2015 roku. KOSZTY DOSOTOSOWANIA SEKTORA ENERGETYCZNEGO DO IED NA 2016 ROK 11,4 mld PLN DODATKOWE KOSZTY DOSOTOSOWANIA SEKTORA ENERGETYCZNEGO DO BAT NA 2019 ROK od 11,5 mld do 22 mld PLN *art. 215 nowelizacji POŚ: […] organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie […] przekazuje prowadzącemu instalację informację o konieczności dostosowania instalacji, w terminie nie dłuższym niż 4 lata od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej konkluzji BAT, do wymagań określonych w konkluzjach BAT

Rzeczywisty przykład Koszty dostosowania do przyszłych norm środowiskowych Przychody z certyfikatów tylko częściowo pokrywają wydatki na ochronę środowiska Należy pamiętać o pozostałych inwestycjach w odtwarzanie majątku wytwórczego finansowanych z działalności operacyjnej

Funkcjonowanie systemu certyfikatów Towarowa Giełda Energii NFOŚiGW Zakup ………lub…..…Opłata Zastępcza Wytwórca energii Sprzedaż Energia + Certyfikat zakup Odbiorca końcowy Sprzedawca energii energia Dystrybutor energii

Zestawienie wysokości opłat zastępczych w latach 2009 – 2014 2010 2011 2012 2013 2014 Opłata zastępcza dla źródeł wykorzystujących gaz oraz źródeł poniżej 1 MW [zł/MWh] 128,8 127,15 149,3 110,00 Opłata zastępcza dla źródeł węglowych [zł/MWh] 19,32 23,32 29,58 29,3 29,84 11,00 Cena energii [zł/MWh] * 199,89 190,47 198,02 201,47 190,45 185,00 Cena Gazu [zł/MWh] ** 105,86 105,73 112,10 132,11 132,88 131,14 * Średnia cena sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji (ogłaszana corocznie przez Prezesa URE na podstawie delegacji z ustawy – Prawo energetyczne ** Średnio-roczna cena gazu z usługą przesyłową w Grupie taryfowej E1B (stawka za pobór gazu z sieci przesyłowej na potrzeby m.in. wytwarzania energii)

Transparentność wyznaczania opłaty zastępczej Prawo energetyczne wskazuje Prezesa URE jako organ właściwy do ustalania jednostkowych opłat zastępczych, przy uwzględnieniu: różnicy między kosztami wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji i cenami sprzedaży tej energii na rynku konkurencyjnym Metodologia wyznaczania opłaty zastępczej nie jest jednak transparentna. Obecnie uczestnicy rynku mają ograniczoną wiedzę o składnikach jakie brane są pod uwagę przy ustalaniu opłat zastępczych. Brak jest jasno sformułowanej korelacji pomiędzy wartością opłat zastępczych a wskaźnikami cen energii na rynku energii, publikowanymi przez Prezesa URE i Towarową Giełdę Energii Wnosimy o przygotowanie transparentnej metodologii ustalania opat zastępczych: opublikowania formuły obliczania wielkości opłaty zastępczej, uwzględnienia wielkości charakteryzujących rynek energii.

Wpływ certyfikatów na ceny dla odbiorców końcowych Akcyza zł/MWh OZE 500 Czerwony i żółty certyfikat 400 Dystrybucja Cena energii 300 Przesył 200 Energia 100 2012 Koszt wsparcia kogeneracji wynosi 12 zł/MWh (2,3%) Dla gospodarstwa domowego koszt ten wynosi 3 PLN/mc

Wnioski Koniecznym jest wypracowanie transparentnej metodologii ustalania poziomu opłaty zastępczej Kształtując wartość żółtego certyfikatu należy pamiętać, iż będzie on wspierał istniejące elektrociepłownie gazowe ale również jednostki gazowe uruchamiane w 2015 i 2016, które będą obciążone nie tylko kosztami operacyjnymi ale również i kosztami finansowymi Wzrost wartości czerwonych certyfikatów pozwoli na lepsze przygotowanie elektrociepłowni węglowych do przyszłych wyzwań środowiskowych

Opłata zastępcza jako element systemu wsparcia kogeneracji Dziękuję za uwagę Jacek Szymczak j.szymczak@igcp.org.pl