Rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
SPECJALNOŚĆ RATOWNICZA I POŻARNICZA
ZUCHY zarys metodyki.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
36 Drużyna Harcerska „Wilki”
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Metodyka harcerska i starszoharcerska
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Wydział Harcerski GK ZHP
KLOCKOMANIA.
Moje dziecko idzie do szkoły
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Rozwój Psychofizyczny
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Arteterapia – leczenie przez sztukę
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Kierunki programowe ZHP
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
Kierunki programowe ZHP Magdalena Kropiwnicka Marta Wyszkowska.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży w praktyce 

Co stymuluje nasz rozwój jako harcerzy? System funkcji, stopni i sprawności Obrzędowość System małych grup Ciekawy program Możliwość samodzielnego działania Zadania zespołowe, projekty, znaki służb

ZUCHY czyli okres przedszkolny (< 7 roku życia) ROZWÓJ FIZYCZNY: Szybki wzrost Szybkie przybieranie na wadze Miękki kościec – łatwo ulega deformacjom, np. skrzywienie kręgosłupa Układ nerwowy rozwija się w bardzo szybkim tempie ROZWÓJ PSYCHICZNY I EMOCJONALNY: Wrażenia wzrokowe i słuchowe są wyostrzone Przywiązywanie wagi do barw i umiejętność ich nazywania Rozwój wyobraźni Doskonalenie pracy komórek mózgowych Wzbogacanie słownika Rozpoznawanie i mówienie o emocjach Zdolność empatii Potrzeba akceptacji społeczeństwa (więź z matką już nie wystarcza)

Przykładowe formy pracy  Gry na pamięć (np. zapamiętywanie jak największej ilości elementów, wyszukiwanie różnic) Proste pląsy i piosenki Bajki zabawa Inscenizacja Konkurs zawody

A teraz w praktyce.. Jak konkretnie możemy się bawić?  Zuchy przed wyjazdem na wakacje mają w grupach stworzyć obrazek przedstawiający ich na „koloniach zuchowych” Na zbiórce zuchy przenoszą się w czasie (podróżują np. w starym kartonie:P) Bajkowy bar karnawałowy Wycieczka do teatru kukiełkowego

ZUCHY czyli okres wczesnoszkolny (7-10 lat) ROZWÓJ FIZYCZNY: Mniejszy przyrost masy ciała Nieznaczny przyrost zdolności siłowych Ogromna potrzeba ruchu Twardość kości dużo wyższa Uzębienie prawie w komplecie Rozwój mięśni – pobudliwość ruchowa ROZWÓJ PSYCHICZNY I EMOCJONALNY: Większa umiejętność koncentracji uwagi Dynamiczny rozwój pamięci Doskonalenie mowy (pojawienie się jej również w piśmie) Hamowanie i panowanie nad emocjami Zanik afektu (jeśli dziecko uczestniczy na przemian w zajęciach wymagających skupienia i ruchowymi, ma pozytywny nastrój) Spostrzeżenia nabierają abstrakcyjnego charakteru Zaciekawienie ludźmi

Przykładowe formy pracy: Pląsy, piosenki Teatr Zajęcia plastyczne Spotkanie z ciekawymi ludźmi Wycieczka Konkursy, turnieje zabawa

A teraz w praktyce.. Czym mogą zająć się Zuszki?  Zuchy przedstawiają poszczególne pory roku malując różnymi częściami ciała (np. jesień dłońmi, lato stopami) Na 1 dzień Wiosny – topimy zrobioną wcześniej Marzannę Konkurs saneczkowy na zimowisku Pieczenie (i ozdabianie!) ciasteczek na akcję zarobkową

HARCERZE czyli okres szkolny (10 – 13 lat) ROZWÓJ FIZYCZNY: DZIEWCZYNY Znaczne przyspieszenie tempa wzrostu Dysproporcje w sylwetce (wydłużają się kończyny) Pojawiają się niektóre cechy płciowe (wyszarzają kości miednicy, formują piersi, zmienia kształt twarzy) Wzmaga się działalność gruczołów wydzielniczych Osiąganie dojrzałości płciowej (pierwsza menstruacja) ‘Skok pokwitaniowy’ – przyspieszony rozwój kośćca, mięśni, narządów wewnętrznych, rozrodczych, powoduje ogólne osłabienie organizmu   CHŁOPCY Przyrost wysokości ciała Zmiana barwy głosu (mutacja) Pojawiają się niektóre cechy płciowe (II i IIIrzędowe) Nocne polucje

HARCERZE czyli okres szkolny (10 – 13 lat) PSYCHICZNY I EMOCJONALNY: Niestabilność emocjonalna Dominuje radość i poczucie humoru Niestałość uczuć Pierwsze sympatie, zadurzenia Uczucia erotyczne Nawiązywanie ścisłych kontaktów z rówieśnikami (paczki itd.) Rozwój uczuć wyższych Skłonność do porównywania siebie do innych Dziewczyny zwracają na siebie uwagę chłopców, natomiast Ci nie są jeszcze zainteresowani Rozwój pierwszych poważnych zainteresowań Rozumienie przenośni i symboli Potrzeba poznania siebie i świata Największy wpływ harcerstwo ma na dzieci w tym wieku

Przykładowe formy pracy: Zabawa, pląsy, piosenki, Teatr, Kabarety, festiwal Wspólne wyjścia do różnych ciekawych miejsc Gry terenowe i sprawnościowe Olimpiada, turnieje, Ogniska, kominki Zloty biwaki

A teraz w praktyce.. Pokaz mody (w drużynie żeńskiej oczywiście ;P) Konkurs wiedzy filmowej Zwiad po okolicy Na ognisku wspólne opowiadanie przez wszystkich gawędy (każdy uzupełnia historię o 2 zdania)

HARCERZE STARSI czyli okres dojrzewania I (13 – 15 lat) FIZYCZNY: DZIEWCZYNY Zwiększa się wysokość ciała Powiększają się piersi, zaokrąglają biodra – sylwetka nabiera kobiecych kształtów Proporcje poszczególnych narządów ulegają wyrównaniu Pierwsze zainteresowania erotyczne CHŁOPCY Intensywny wzrost ciała Poszerzanie ramion, rozrost muskułów – mężnienie sylwetki Niższa tonacja głosu Nocne polucje

HARCERZE STARSI czyli okres dojrzewania I (13 – 15 lat) PSYCHICZNY I EMOCJONALNY: Silne napięcia emocjonalne Potrzeba czynu i przygody Potrzeba zwierzeń Wrażliwość na krytykę Silnie rozwinięte marzenia, oczekiwania Szukanie wzorów Kryzys autorytetu rodziców Dążenie do samodzielności, przez co często wpadanie w konflikty Myślenie problemowe Większa zdolność przyswajania wiedzy Większa zdolność interpretacji cudzych stanów uczuciowych Zdolność obiektywizmu Rozwija się wyobraźnia (marzenia) Chęć imponowania

Przykładowe formy pracy: Dyskusje, sądy Spotkania z ciekawymi ludźmi Zwiady, biwaki, wędrówki, rajdy Gry terenowe i fabularne Warsztaty, kursy Olimpiady, zawody, turnieje festiwal

A teraz w praktyce.. Wędrówka drużyną w góry Sąd nad prawem harcerskim Warsztaty artystyczne Wyprawa na strzelnicę ‘chatki’ na obozie Nocny seans romantycznych filmów (dla Pań  )

WĘDROWNICY czyli okres dojrzewania II (16 – 18 lat) FIZYCZNY: Sylwetka ukształtowana, harmonijna Sprawność fizyczna bardzo dobrze rozwinięta Osiągnięcie dojrzałości płciowej   PSYCHICZNY I EMOCJONALNY: Kształtowanie się ideałów Krytyczne spojrzenie na rzeczywistość Kształtowanie osobowości Rozwijanie samoświadomości celów i zadań Potrzeba autonomii Rozwój przyjaźni Coraz większe zainteresowanie płcią przeciwną Pełnienie ról społecznych, funkcjonowanie w grupach Przyjaźnie dziewczyn są częstsze i głębsze Stabilizacja wartości Uświadomienie własnych wad i zalet Widzenie siebie w roli dorosłego człowieka Umiejętność wiązania wiadomości z różnych dziedzin Maksymalna zdolność do przyswajania wiedzy Poważne traktowanie swoich zainteresowań, poświęcanie im większej ilości czasu Związanie się z jakąś działalnością, często szkolną

Przykładowe formy pracy: Zloty, rajdy, biwaki, manewry, zloty itp. Spotkania, wykłady, sądy Gry terenowe i fabularne Sejmiki, sądy, debaty, dyskusje Turnieje, konkursy, olimpiady Wystawy, inscenizacje, audycje Kominki, ogniska

A teraz w praktyce.. Co właściwie możemy robić?  Pomoc w organizacji gier dla innych pionów (zwłaszcza fabularnych) Wyprawy górskie (np. „Wschód słońca na Babiej”) Dzień z paintballem Warsztaty fotograficzne Spotkanie z polskimi alpinistami wieczorki filmowo-kulinarne (oglądamy ‘egzotyczny’ film, oraz przygotowujemy coś pysznego związanego z tą częścią świata)

Tak naprawdę wszystkie formy pracy są możliwe do realizacji niezależnie od wieku uczestniczących w nich Wystarczy je tylko lekko do nich dostosować.. Młodsi chętnie „bawią się” w to co zarezerwowane jest tylko dla starszych i odwrotnie Formy pracy nie mają ściśle określonego wieku, należy je zwyczajnie dostosować do potrzeb

Bibliografia: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania pod red. Andrzeja Jaczewskiego, wydawnictwo akademickie 'Żak', Warszawa 2005 http://harcerzestarsi.zhp.pl http://prasa.zhp.pl http://miniportal.harcerski.pl www.zuchy.zhp.pl http://www.mak.zhp.pl druhnagonia.blogspot.com http://harcerze.zhp.pl http://republika.pl/blog_ba_4336270/6228903/ http://www.historia.zhp.wlkp.pl http://fse.pl http://www.skladnicaharcerska.pl http://4.bp.blogspot.com http://www.wodniacy.zhp.pl http://www.14pdhczarnestopy.freehost.pl http://40pdhsokoleta.googlepages.com