"MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia"

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja dla rodziców.
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Przedszkolak Pełen Zdrowia
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Konkurs: Na dobry początek
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Gimnazjum Integracyjne nr 75
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
W Przedszkolu Publicznym nr 32 „Jaś i Małgosia” we Włocławku wyszukuje się dzieci przejawiające wszelkie zdolności i talenty, a następnie stwarza warunki.
Językowe Przedszkole Niepubliczne „KIDS”
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
MĄDRY PRZEDSZKOLAK Projekt realizowany przez Stowarzyszenie „ Człowiek Człowiekowi…” Piotrowice 18 w Przedszkolu Samorządowym w Zawichoście na podstawie.
Czarodziejskie Mandale
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Cztery żywioły – czym są i co nam dają?
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
TYDZIEŃ NAUKOWCA Przedszkole nr 4 KRAINA ODKRYWCÓW w Nidzicy.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
„Koło Młodych Odkrywców”
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Innowacja pedagogiczna
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
„KAŻDY MOŻE BYĆ ARTYSTĄ - MAŁE ORIGAMI” Opracowała: mgr Marta Gozdek
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Zajęcia taneczne w Przedszkolu Miejskim nr 4
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Innowacja pedagogiczna Beata Kubsik
„Fizyczna karuzela”- eksperymenty
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

"MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia" INNOWACJA: "MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia"

ZGŁOSZENIE wysłać zgłoszenie do Kuratorium Oświaty w Poznaniu Aby rozpocząć innowację należy: wysłać zgłoszenie do Kuratorium Oświaty w Poznaniu ( karta zgłoszenia zał. 2 )

MOTTO MOJEJ INNOWACJI „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem!” Konfucjusz

WSTĘP: Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.

aby dzieci to pytanie zadały. GŁÓWNE ZAŁOŻENIE: Dzieci w wieku przedszkolnym wchodzą w drugi etap zadawania pytań, zaczynając je najczęściej od słów „dlaczego ? ”lub „czemu ?” Zadawanie takich pytań i szukanie na nie mądrych odpowiedzi jest podstawą pracy wielu naukowców. Do każdej jednostki lekcyjnej postawię sobie pytanie przewodnie i poprzez przeprowadzane doświadczenia będę dążyła do tego aby dzieci to pytanie zadały.

DZIAŁANIA UZUPEŁNIAJĄCE: Następnie przy pomocy kolejnych poglądowych eksperymentów można wspólnie  z wychowankami poszukiwać odpowiedzi na te pytania. Nie jest to jednak celem mojej innowacji. Jeśli jakieś pytanie, na tym etapie zostanie bez odpowiedzi, to uzmysławiamy dzieciom, że tą odpowiedź uzyskają w kolejnych etapach edukacji!!!

LABORATORIM MALUCHA: Przeprowadzanie zajęć przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wykonywanie prostych doświadczeń. Nauczyciel w grupie pełnił będzie rolę moderatora a nie wykładowcy.

CZTERY ŻYWIOŁY Podział na bloki tematyczne: Rok szkolny podzielimy na cztery części. W każdej z kolejnych części zajęcia będą dotyczyły jednego z czterech ŻYWIOŁÓW

SZCZEGÓŁOWA TEMATYKA ZAJĘĆ: Powietrze –kolor biały Woda – kolor niebieski Ziemia – kolor zielony Ogień (energia) –kolor czerwony Dzieci wykonują na zajęciach: Plastyki - rysunki, Języka polskiego - uczą się wierszyka Muzyki - uczą się piosenki

POWIETRZE –kolor biały Październik – listopad Jak to jest z tym powietrzem? Jest ono czy go nie ma? Czy pusty kubek, który stoi na stole jest na prawdę pusty? Zmiany objętości powietrza pod wpływem temperatury. Wiatr i naturalny ruch powietrza. Energia – elektrownie wiatrowe. Spalanie z ograniczonym dostępem powietrza i niebezpieczeństwa z tym związane. Czy powietrze może być brudne - w poszukiwaniu najczystszego powietrza.

WODA-kolor niebieski Grudzień – styczeń Czy lód i śnieg też są z wody ? Skąd się bierze deszcz? . Jakie właściwości ma woda? . Zwierzęta i organizmy żyjące w wodzie.

ZIEMIA - kolor zielony Luty - marzec Ziemia jako wielki magnes, Wnętrze Ziemi. Zwierzęta i rośliny na Ziemi. Oceany i lądy. Ziemia jako planeta Układu Słonecznego.

OGIEŃ (kolor czerwony) Kwiecień - maj Co się pali ? Przenoszenie ognia - jak szybko ogień może stać się niebezpieczny. Ogień w przyrodzie – burze i skutki wyładowań atmosferycznych. Ogień jako źródło energii.

OCZEKIWANE REZULTATY: zainteresowanie otaczającym światem; poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata; stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji; rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań; poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć; sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania; pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka; kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej;

DLA UCZNIÓW: przyjemność czerpana z eksperymentowania; usystematyzowały wiedzy o świecie przyrodniczym i technicznym; zgodne współdziałanie z kolegami podczas działań badawczych; nauka dokładnego prowadzenia obserwacji i wyciągania trafnych wniosków z doświadczeń oraz zjawisk przyrodniczych; nauka dokumentowania wyników doświadczeń w postaci rysunków, ilustracji, zdjęć w założonym albumie zabaw badawczych;

DLA SZKOŁY: podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami odkrywania, doświadczania, obserwowania, eksperymentowania; zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności; doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej innowacji "Mali Badacze"; wzrost doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz ewaluowania efektów pracy;

DLA ŚRODOWISKA LOKALNEGO: Występ dzieci podczas festyny szkolnego. Możliwość obserwacji niektórych zajęć przez osoby chętne.

SPOSOBY EWALUACJI: W zakresie ewaluacji zaplanowano wykonanie albumu z przeprowadzonych działań innowacyjnych. Przeprowadzenie ankiety dla rodziców (załącznik nr 1), Rozmowa z dyrektorem szkoły (załącznik nr 2). Przedstawienie przez dzieci kolejnych żywiołów podczas festynu rodzinnego. (ankieta zał. Nr 3 )

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!