Duńskie Uniwersytety Ludowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Gospodarstwo ekologiczne Ewy i Petera Stratenwerthów w Grzybowie
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Warsztaty zawodoznawcze
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Struktura egzaminu zawodowego
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Instytut na rzecz Ekorozwoju
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
„Wybory parlamentarne” XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży konkurs organizowany przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej Kancelarię Sejmu RP i Ministerstwo.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA zsanders.eu.
Projekt Leonardo da Vinci
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
College for vocational training and occupational re-training.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Programowanie z eTwinning
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
KSZTAŁCENIE DOROSŁYCH W ANGLII
Zapis prezentacji:

Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie projekt z dotacji Fundacji Velux

Duńskie Uniwersytety Ludowe Inspiracje Duńskie Uniwersytety Ludowe Szwajcarska Szkoła Rolnictwa Biodynamicznego Dotychczasowe własne doświadczenia edukacyjne Edukacja dla zrównoważonego rozwoju

Potrzeby i uzasadnienie Brak dobrych przykładów praktycznej/zawodowej edukacji w kierunku rolnictwa ekologicznego Teoretyczny charakter polskiego szkolnictwa Wyniki badań edukacji dorosłych Dobre dotychczasowe doświadczenia edukacyjne: warsztaty, seminaria itp. Zainteresowanie młodych ludzi

SZANSE Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie to bardzo duży projekt o najwyższym budżecie, jakim Stowarzyszenie ZIARNO dysponowało, Jednocześnie dający szanse Stowarzyszeniu na skok jakościowy i otwierający nowe perspektywy. Możliwość pilotażu długoterminowych kursów wokół rolnictwa ekologicznego i zrównoważonych inicjatyw na wsi Rozbudowanie ośrodka o nowe pomieszczenia warsztatowe i noclegowe pozwalające na poszerzenie istniejącej oferty

ZAGROŻENIA Trudności z rekrutacją Trudności z napisaniem dobrego programu nauczania Trudności ze znalezieniem dobrych rolników chętnych do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami Brak dofinansowania po ukończeniu pilotażowych kursów wspieranych przez Velux

Projekt Veluxa Czas trwania projektu: Początek luty 2014 – koniec styczeń 2018

Idea Rady Programowej Została powołana Rada Programowa, której zadaniem jest konsultacja samego projektu na etapie składania jak i wsparcie merytoryczne na etapie realizacji, W szczególności jak zapewnić nie tylko wysoką jakość, ale i trwałość projektu

Skład Rady Programowej Zarówno członkowie zarządu, jak i osoby z zewnątrz o dużym doświadczeniu: Paweł Jordan, prezes Stowarzyszenia BORIS. Sławomir Ambroziak, właściciel pałacu w Słubicach Agnieszka Żukowska, prezes Fundacji Aktywni Razem Monika Wojciechowska, kierownik działu KOWEZIU,czyli Krajowego Ośrodka Wsparcia Edukacji Zawodowej i Ustawicznej Ireneusz Kamiński, niezależny konsultant, o dużym doświadczeniu w projektach na terenach wiejskich Ciąg dalszy

Część inwestycyjna projektu Zbudowanie nowego budynku piętrowego o łącznej pow. 470m2, pracownie: ceramiczna, stolarska, ekologiczno-wikliniarska, mała sala sportowa oraz pomieszczenia internatowe: sale noclegowe dla 30 osób Remont istniejących dwóch budynków: dobudowanie ganku w Schronieniu, miejsce na suszenie ziół, schowek na rowery, w Arce i Schronieniu wymiana okien, izolacja, remont podłóg, poprawa centralnego ogrzewania, dobudowanie platformy dla wózków Arce Parking i drogi wewnętrzne

Część merytoryczna: pilotażowy kurs EUL (długoterminowy – 2 letni) Kurs rolnictwa ekologicznego, ale prowadzony metodą „uniwersytetów ludowych”, czyli: nauka poprzez praktykę pokazywanie szerszej perspektywy, np. globalnego kontekstu zmian w rolnictwie, gospodarce włączanie w program treści z innych obszarów np. sztuka i rzemiosło

Adresaci Młodzi ludzie, po ukończeniu formalnej edukacji, np. technikum, liceum, zawodówka, czy nawet po studiach lub w trakcie studiów (na przykład potrzebujący dokładniejszego rozeznania swojego „powołania”, talentów, dalszej drogi, ale także ci, konkretnie zainteresowani rolnictwem ekologicznym

Adresaci – dobrzy rolnicy ekologiczni o umiejętnościach edukacyjnych gospodarze goszczący w czasie praktycznej części edukacji – Eko-rolnicy i inicjatywy wiejskie, Sformułowanie wymagań i zasad uczestnictwa w programie Rekrutacja, wszystkich potencjalnych gospodarzy chcielibyśmy odwiedzić Przygotowanie, szkolenie, ustalenie wspólnych kryteriów (dodatkowy projekt międzynarodowy np. Grundtvig pozwoli zapoznać się z doświadczeniami np. duńskimi i szwajcarskimi) Kontrakt Pierwsze spotkanie – w czasie Dobrych Żniw, 15.03.2014

Kurs roczny/dwuletni Kurs roczny: Dla ok. 20 młodych ludzi Początek: styczeń/luty 2015: rekrutacja studentów od sierpnia 2014, po ustaleniu listy dostępnych gospodarstw ekologicznych, spełniających standardy „gospodarzy-edukatorów” i sformułowaniu programu nauczania (od lutego 2015)

Program kursu Styczeń 2015 początek kursu I-II 20 dniowy stacjonarny kurs w Grzybowie, A, wybór miejsc na staże (początkowo 2-3 miesięczne) Staże III-X , w trakcie 8 trzydniowych zjazdów na terenie gospodarstw goszczących XI-XII 20 dniowy stacjonarny kurs w Grzybowie, B, Zakończenie pierwszego roku

Program kursu Styczeń 2016 początek kursu dla II grupy Dla grupy I I-II 20 dniowy stacjonarny kurs w Grzybowie, C, wybór miejsc na staże Staże III-X , w trakcie trzydniowe zjazdy na terenie gospodarstw goszczących XI-XII 20 dniowy stacjonarny kurs w Grzybowie, D, Zakończenie drugiego roku

Ważne pytania Jak skutecznie rekrutować uczestników? Jak uzyskać możliwość uznania uzyskanych umiejętności: egzamin państwowy? Jak zapewnić ubezpieczenie uczestnikom? Jak wpisać się w polskie programy edukacyjne? Jak zaistnieć na polskiej scenie edukacji?

Patronaty, wsparcie SGGW Ministerstwo Rolnictwa Ministerstwo Edukacji Narodowej Narodowa Agencja Grundtvig

Uniwersytety średniowieczne Co dzisiaj znaczy septem artes liberales? (siedem przedmiotów godnych wolnego człowieka): gramatykę, retorykę, dialektykę, geometrię, arytmetykę, muzykę i astronomię Przedmioty ogólne: trivium i quadrivium dzisiaj: Trivium (dawniej: gramatyka, retoryka i dialektyka)

Trivium dzisiaj Kompetencje kluczowe− połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te,których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.Rozwiązywanie problemówWspółpraca w zespoleKomunikacja ustnaWywieranie wpływu/przywództwoPlanowanie i organizowanie pracySprawność motorycznaUmiejętność czytania ze zrozumieniem i pisaniaUmiejętności matematyczneUmiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu kompetencje społeczne: umiejętności wypowiadania się, dyskutowania, debata oksfordzka jako przykład metody dialektycznej (?) formułowania własnych poglądów, światopoglądu, umiejętność logicznego i racjonalnego myślenia, umiejętność współpracy, podstawowa znajomość języka angielskiego, umiejętność akceptowania i szanowania innych kultur i tradycji

Quadrivium: (dawniej: arytmetyka, geometria, teoria muzyki i astronomia) Kompetencje zawodowe − wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykona , odpowiednio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane są trzema zbiorami: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych

Quadrivium dzisiaj . - Ziemia i gleba Rośliny Zwierzęta Człowiek

Dodatkowe pytania Działanie służące kontynuacji Patronat SGGW i Ministerstwa Rolnictwa? Wypracowanie opisów i podstaw programu nauczania nowych zawodów? Część edukacji otwarta dla osób z zewnątrz, miejscowych – jak to zrobić? Możliwość kształcenia on-line?

Rolnicy - edukatorzy Zapraszamy do wypełniania ankiet, które pozwolą nam wybrać pierwsze gospodarstwa goszczące studentów Studenci (1-3) będą pracować w gospodarstwie 35 godzin tygodniowo w zamian za wyżywienie i nocleg, a gospodarz będzie otrzymywał 500 zł brutto za studenta, ale poświęci mu przynajmniej 5 godzin tygodniowo na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

Informacje na stronie www.ziarno.eu Dziękuję za uwagę Zapraszamy do grupy roboczej dziś po południu Ewa Smuk Stratenwerth Zosia Włodarczyk Karol Juros