Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Samoocena.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
SUKCES.
Definicja Samowiedza to wiedza i przekonania jakie posiadamy o sobie. Składa się na nią wiedza o swoich: Zdolnościach Zainteresowaniach Cechach charakteru.
Hasło promujące życie bez agresji.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Teoria społecznego uczenia się
Zadawanie pytań.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Etapy rozwoju mowy dziecka
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
KONTROLA W KLASIE SZKOLNEJ. ZADANIA KONTROLI W KLASIE SZKOLNEJ: -kontrolowanie postępów ucznia, -wystawianie ocen, -przygotowanie sprawozdań o osiągnięciach.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Rozwój osobowości we wczesnym dzieciństwie (0-3 rok życia)
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Tajemnice Mózgu.
Czarodziejskie Mandale
Co to jest spacer edukacyjny?
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym Przygotowała: Katarzyna Głuszek Psychologia, I rok

skąpstwo, uległość, chęć podobania się innym. Osobowość Specyficzny dla danej jednostki wzorzec temperamentu, emocji, zdolności intelektualnych rozwija się głównie w jej kontaktach z rodziną i rówieśnikami. W średnim dzieciństwie ujawniają się takie charakterystyki osobowościowe jak: skąpstwo, uległość, chęć podobania się innym. Rozwój osobowości dzieci postępuje równocześnie z ich rozwojem społecznym, emocjonalnym i poznawczym.

Identyfikacja płci Identyfikacja jest procesem, który pozwala jednostce spostrzegać siebie w kategoriach społecznych – rodziny, grupy, sąsiedzkiej lub religijnej, a przede wszystkim w grupie wyznaczonej przez płeć. Różni psychologowie wskazywali na rożne procesy leżące u podstaw identyfikacji płci: Freud – różnicowanie i integracja Bandura – obserwacja i naśladowanie Kohlberg – poznanie Od początku okresu przedszkolnego dzieci spędzają większość czasu z rówieśnikami tej samej płci.

Małe dziewczynki identyfikują się z matką, chłopcy z ojcem. Freud zgodnie z jego koncepcją, już dzieci w 1 r.ż. są w stanie rozpoznawać obiekty podobne do siebie – proces ten nazywany jest pierwotną identyfikacją Identyfikacja wtórna występuje po 3 r.ż. jako usiłowanie upodobnienia się do modela. Małe dziewczynki identyfikują się z matką, chłopcy z ojcem. Bandura chłopcy obserwują i naśladują zachowania chłopięce, ponieważ są za nie nagradzani. Dziewczynki odpowiednio naśladują zachowania dziewczęce. Kohlberg pojęcie roli płciowej jest wynikiem strukturowania własnego doświadczenia, a nie biernego treningu społecznego.

Zdolność do samokontroli > Działanie zgodnie z oczekiwaniami autorytetów, nawet w sytuacji braku zewnętrznej kontroli. Osią wszystkich form kontroli jest zdolność do powstrzymywania się od natychmiastowego reagowania na pobudzenia i planowanie działania. Macoby ・ wyróżnił cztery rodzaje powstrzymywania się, których opanowanie zapewnia samokontrolę Powstrzymywanie się od: 1) natychmiastowego działania 2) ujawniania emocji 3) szybkiego wyprowadzania wniosków 4) dokonywania wyborów bez rozważania sytuacji

dzięki temu polepszają swoje wyniki. Małe dzieci nie potrafią powstrzymać się od działania pod wpływem bezpośrednio działających bodźców. Dopiero w 4. r.ż. zaczynają świadomie kontrolować intensywność swoich emocji. Starsze dzieci powoli zapoznają się z sytuacją, analizują warunki zadania, dzięki temu polepszają swoje wyniki. Natomiast w 4.-6. r.ż. zaczynają planować swoje działania, chociaż zwykle nadal nie odnoszą sukcesu. Między 5. a 10. r.ż. wzrasta rozwaga w odpowiadaniu na pytania. Dzieci przedszkolne mają kłopoty z odraczaniem gratyfikacji. Dopiero pod koniec późnego dzieciństwa posiadają wiedzę o tym, że często lepiej jest zrezygnować z natychmiastowego uzyskania małej nagrody na rzecz osiągnięcia większej, Zdolność samokontroli zaczyna rozwijać się między 3. a 6. r.ż. Dzieci stają się zdolne do planowania swoich działań, działają systematycznie, są w stanie dostosować się do próśb.

Rozwój obrazu własnej osoby Obraz własnej osoby nosi cechy wynikające z typu dziecięcego myślenia: jest bardzo konkretny. Składają się na niego: imię, posiadane rzeczy, codzienne zachowania. Już dzieci w wieku 3;6 próbują opisywać siebie uwzględniając swoje przekonania, emocje i cechy. Odróżnianie siebie od innych, wyraża się m.in. w używaniu zaimków osobowych „mój" i „twój". W interakcji z rówieśnikami dzieci używają zaimka „mój" do określenia obiektów, które uważają, że do nich należą

Około 3. r.ż. stosują to rozróżnienie w odniesieniu do działań Już dzieci w 2. r.ż. potrafią zapowiadać czynności, które wykonają. Odróżniają zamierzone działania własne od takich, które są od nich niezależne, zdarzyły się przypadkowo, co pozwala im na obronę siebie. Około 3. r.ż. stosują to rozróżnienie w odniesieniu do działań innych osób. W wieku przedszkolnym kształtuje się również samoocena, powoduje, iż sądy opisowe na swój temat utrwalają się. Dzieci przed 7. r.ż. nie różnicują kompetencji w poszczególnych dziedzinach aktywności. Często oceniają swoje zdolności bardzo wysoko, nie doceniając trudności rozwiązywanych zadań.