Projekt dot. analizy potrzeb firm w ramach procesu przedsiębiorczego odkrywania (PPO) Konferencja Wrocław, 30. września 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Co to jest „STIM”? Członek Ogólnopolskiej Sieci Transferu Technologii i Wspierania Innowacyjności MŚP „STIM”. Projekt STIM jest współfinansowany z.
EFS w nowym okresie programowania
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Jak robić to efektywnie?
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Współpraca nauki i biznesu celem zapewnienia zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
Monitoring inteligentnych specjalizacji – stan prac
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Krajowa Inteligentna Specjalizacja – współpraca z regionami Warszawa, 17 czerwca 2016 r. Justyna Gorzoch Departament Innowacji, Ministerstwo Rozwoju.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zarządzanie międzynarodowe
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Projekt dot. analizy potrzeb firm w ramach procesu przedsiębiorczego odkrywania (PPO) Konferencja Wrocław, 30. września 2014.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Innowacyjna Edukacja - POWER
Zapis prezentacji:

Projekt dot. analizy potrzeb firm w ramach procesu przedsiębiorczego odkrywania (PPO) Konferencja Wrocław, 30. września 2014

Główne elementy projektu 1,000 firm w 4 województwach, 10 inteligentnych specjalizacji (IS). Ograniczenia dla innowacji i wzrostu. Poszukiwanie efektu rozprzestrzeniania się (spill-over). Zaprojektowanie trwałego modelu komunikacji – tzw. „PPO made in Poland” Wsparcie Polski w spełnieniu warunków wstępnych (ex ante conditionalities) odnośnie PPO (trwały i stabilny system – 2014-2020) Identyfikacja powiązań z IS oraz poszukiwanie efektu rozprzestrzeniania się – tzw. „PPO made in Poland” – który tworzy sprzyjające warunki dla interakcji miedzy firmami i pozostałymi interesariuszami systemu innowacji (decydentami, B+R, IOB, społeczeństwem)

Zmiana paradygmatu – czym nie jest nasz projekt Identyfikacja powiązań z IS oraz poszukiwanie efektu rozprzestrzeniania się – tzw. „PPO made in Poland” – który tworzy sprzyjające warunki dla interakcji miedzy firmami i pozostałymi interesariuszami systemu innowacji (decydentami, B+R, IOB, społeczeństwem)

Dlaczego to jest ważne: kilka uwag dotyczących PPO i warunków ex ante Wśród obowiązków określonych przez KE: A. POBUDZANIE B+R Biznes powinien być liderem konsorcjów i powinien definiować cele/plany programów B+R B. PODNOSZENIE POTENCJAŁU PRZEDSIĘBIORSTW DO TWORZENIA INNOWACJI Rolą instytucji otoczenia biznesu (IOB/B+R) jest dostosowanie swojej oferty do popytu – to nie jest zadanie firm (rynku), aby dostosowywać swoje potrzeby do oferty IOB

Kilka wstępnych obserwacji (1) Firmy nie mają wiedzy na temat IS i PPO. Pomimo ograniczonego zaufania do sektora publicznego, ok. 60% firm jest gotowych zaangażować się w PPO w sposób ciągły pod warunkiem że: Interesariusze z sektora publicznego „naprawdę słuchają” Powstają konkretne pomysły na podstawie tego dialogu Ocena projektów jest uzgodniona IOB i B+R zaczynają pracować nad potrzebami firm, zamiast „sprzedawać” im już przygotowane programy

Kilka wstępnych obserwacji (2) Ponad 40% firm działa w więcej niż jednej specjalizacji Firmy maja ograniczoną wiedzę i know-how o tym jak uczynić daną IS bardziej „inteligentną”. Wywiad ekonomiczny firm nt. nowych trendów jest dość ograniczony (w porównaniu do benchmarków) Ponad 30% firm ma pomysły na „rozprzestrzenienie się” (albo rozwój w kierunku pokrewnych specjalizacji, albo wybór nowej ścieżki rozwoju przy wykorzystaniu nowej wiedzy)

W jaki sposób projekt realizuje cel? Przykładowy wkład projektu Identyfikacja prawdziwych potrzeb firm prowadzi do zaproponowania: Specyfikacji dla programów i powiązanych instrumentów adresujących wykryte wiązki potrzeb Audyty technologiczno-rynkowe Stymulowanie wzrostu w obiecujących start-upach …. Sposobu zarządzanie PPO przez podmiot publiczne System ciągłego dialogu pozwalający administracji na dostosowywanie się Umowy na rzecz wzrostu Modyfikacji sposobu funkcjonowania B+R oraz IOB Więcej ofert bezpośredniego i specjalistycznego wsparcia Bardziej wyspecjalizowani eksperci wspierający przedsiębiorstwa Considering at gaps in support programs The Project clusters specific and detailed needs within S3s and across S3s. Helping de facto to make Specializations becoming Smarter It helps moving from traditional, low profile demands, to addressing needs It aims at helping RDIs and BSIs becoming “business centric It helps detecting priority target groups that can develop project under the S3 approach It helps policy-makers reviewing and adapting policies to the reality of the Polish business world It helps detecting new S3 opportunities and spill-overs

Wstępne obserwacje dot. potrzeb Łatwy dostęp do potencjalnego wsparcia i wiedza na temat jak można otrzymać to wsparcie Wywiad technologiczny i rynkowy Dostęp do nowych rynków, szczególnie międzynarodowych Prawa własności intelektualnej Ograniczenia finansowe, np. „jak rozmawiać z VC?” Przyjazne firmom i szybkie procedury Wykwalifikowane zasoby ludzkie Rozwój przedsiębiorstwa, szczególnie dla start-upów Mentoring, „niewykonawczy” dyrektorzy

Wstępny rezultat dot. potencjału IS Firmy pozycjonują się w obszarach IS gdzie obecnie działają i tam gdzie widzą swój przyszły potencjał

Następne kroki w projekcie Powiązanie wyników analizy z rekomendacjami + stworzenie zróżnicowanych rekomendacji dla poszczególnych kategorii firm i IS Zaprojektowanie systemu współzarządzania dla „PPO made in Poland” Zaangażowanie w miejscowe procesy PO w celu rozpoczęcia zmiany paradygmatu wśród IOB/B+R/ władz, aby stawały się bardziej zorientowane na firmy Rozmowa o konkretnych typach programów i usług, jakie IOB i B+R mogłyby prowadzić i świadczyć w ramach polityki IS

Wkład do polityki IS Odwrócenie dowodu (wystarczająca liczba firm w poszczególnych IS) Identyfikacja masy krytycznej firm będących championami/”śpiącymi królewnami” Doprecyzowanie obszarów, które mogą stać się bardziej inteligentne w ramach specjalizacji Masa krytyczna kluczowych grup wsparcia (priority target groups) w ramach IS B+R potrzebne w przyszłości Kluczowe technologie wspomagające (KET) Identyfikacja PKD w poszczególnych IS

Podsumowanie Zmiana zasad gry: koncentracja na firmach IS wymagają szybkiego/dopasowującego się/elastycznego/eksperymentalnego podejścia ze strony władz/IOB/B+R Kluczowe czynniki sukcesu dla IS i PPO: Pokazać rezultaty, aby odzyskać zaufanie Zapewnić natychmiastową informację zwrotną oraz korzyść dla firm Zapewnić właściwe przywództwo polityczne (leadership&ownership) Dostarczyć światowej jakości wsparcie

Dalsza część konferencji - plan PANEL 1: business i administracja razem – oczekiwania firm PRZERWA KAWOWA III. PANEL 2: „Proces przedsiębiorczego odkrywania”, odpowiedź otoczenia biznesu IV. SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI

PANEL 1: business i administracja razem – oczekiwania firm Thing SA – Radosław Tadajewski Silesian Catalyst – Paweł Niklewicz Pilab – Paweł Wieczyński PB Intersystem – Marek Nawara Sonel – Jan Walulik Galess – Edward Szywała I. Tour de table 1 (5 min x 6 firm): - Przedstawienie się - Czym zajmuje się firma? - Dlaczego firma znalazła się w projekcie? - Czy coś Państwa zaskoczyło w rozmowie z ekspertem? - Czy w Pana firmie innowacje pełnią ważną rolę? II. Tour de table 2 (5 min x 6 firm): - Przedstawienie 2 zidentyfikowanych kluczowych potrzeb firmy - W kontekście potrzeb: Państwa oczekiwania w stosunku do systemu wsparcia - Jak oceniacie Państwo dotychczasową współpracę z systemem wsparcia? III. Pytanie ogólne: w jaki sposób Pana firma mogłaby wesprzeć władze w tworzeniu i realizacji polityki innowacji, tak aby dostosować ją do potrzeb firm? IV. Podsumowanie – Marcin Kowalski, Lewiatan

PRZERWA KAWOWA

PANEL 2: „Proces przedsiębiorczego odkrywania”, odpowiedź otoczenia biznesu I. Pytania: Politechnika Wrocławska – Tadeusz Więckowski EIT+ Jerzy Langer Urząd Marszałkowski – Mieczysław Ciurla Ministerstwo Gospodarki – Zbigniew Kamieński PARP – Anna Brussa NCBR – Agnieszka Tokaj-Krzewska ZIG – Marek Pasztetnik DARR – Sławomir Hunek A. W kontekście inteligentnych specjalizacji, które są nakierowane na przedsiębiorstwa, czy uważacie Państwo, że musicie dostosować się do tych potrzeb (które były omawiane w poprzednim panelu)? B. Czy takie dostosowanie wymaga zmiany w sposobie współzarządzania (governance) systemem innowacji (współpraca między IOB, B+R, administracją, firmami), stworzenia nowych programów lub struktur? II. Potrzeby firm

SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI W TYM PODSUMOWANIE

Dziękujemy! tszuba@worldbank.org plindholm@worldbank.org Konferencja Wrocław, 30. września 2014