Wprowadzenie do Coachingu Systemowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
PRR SPORTOWCY NA RYNKU PRACY - SZANSA NA LEPSZE JUTRO... Maciej Guzik Warszawa, 10 październik 2007r.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Projekt Systemowy MOPS Gdańsk
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Spójność logiczna projektu.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Indywidualny plan działania
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Szkolenia, Coaching, PR.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Szkolenie dla opiekunów Centów
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Program Szkolenia dotyczący Ochrony Nieletnich SESJA 1 © NYCI 2007 Edycja 1.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ResiPlus® idealne oprogramowanie dla sektora opieki.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Kurs e-learningowy Ekspert Wellness Wprowadzenie do wszystkich naszych kursów Interpretacja Filozofii Wellness Niezbędny do zaliczenia każdego egzaminu.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Raport postępu lub stanu
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do Coachingu Systemowego

Witamy

Poznajmy się

Oczekiwane rezultaty modułu szkoleniowego Po szkoleniu uczestnicy powinni: Rozumieć podstawy coachingu oraz różnice między coachingiem a poradnictwem i terapią; Rozumieć podstawy Coachingu Systemowego; Zdobyć doświadczenie coachingowe oparte na ćwiczeniach; Wiedzieć, jakie kolejne kroki powinni podjąć, jeżeli są zainteresowani dalszym szkoleniem dla coachów; Dysponować podstawowymi środkami do pogłębiania swojej wiedzy na temat coachingu (np. literaturą).

Przegląd dnia Wprowadzenie do Coachingu Przedstawienie uczestników 9.00 – 9.30 Coach i klient – definiowanie ustawienia Sesja 1 9.30 – 11.00 Sposób myślenia coacha Sesja 2 11.15 – 13.30 Specyficzna struktura coachingu (Kiloński Model Doradztwa) Sesja 3 14.30 – 16.00 Zorientowanie na problem a zorientowanie na rozwiązanie w coachingu Sesja 4 16.00 – 17.00 Ocena szkolenia Zakończenie 17.15 – 17.45

SESJA 1 coach I Klient – DEFINIOWANIE USTAWIENIA

Różnice Poradnictwo Terapia Coaching

Różnice Coaching i inne zawody Psychoterapia: metoda leczenia adresowana do osób, które cierpią na zaburzenia umysłowe albo znajdują się w krytycznej sytuacji życiowej. Obejmuje pracę nad głębokimi i bardziej złożonymi problemami natury osobistej z punktu widzenia doświadczeń życiowych danej osoby. Coaching zasadniczo jest adresowany do osób „zdrowych”.

Różnice Coaching i inne zawody Szkolenie: umiejętności szkoleniowe, jakich klient wcześniej nie miał albo jakie nie były w pełni wykorzystywane. Trener dysponuje określoną wiedzą specjalistyczną, którą przekazuje osobie szkolonej. Coach pracuje w bardziej neutralnej i szerszej perspektywie. Kluczową rolę odgrywa praca z istniejącymi zasobami/środkami.

Różnice Coaching i inne zawody Poradnictwo stosuje bardziej pedagogiczne podejście i ma charakter raczej instruktażowy. Relacje mają charakter bardziej bezpośredni, doradca ma autorytet dzięki posiadanej wiedzy specjalistycznej. Coaching dąży do promowania autorefleksji i postrzegania i ma pomóc danej osobie, by pomogła ona samej sobie. Coach opiera swoją interwencję na wiedzy specjalistycznej, jaką dysponuje klient.

Różnice Coaching i inne zawody Nadzór dąży do odzwierciedlenia zachowań związanych z pracą. Nadzór skupia się na zapewnieniu jakości i kontroli jakości, co wymaga określonej wiedzy specjalistycznej. Nadzór ma swoje korzenie w obszarze społecznym i terapeutycznym. Coaching dąży do odzwierciedlenia zachowań związanych z pracą. Coaching ma swoje korzenie w sporcie i został później przeniesiony na grunt zarządzania. Procesy coachingowe są ograniczone w czasie i bazują na podejściu skierowanym bardziej na przyszłość i rozwiązania.

Różnice Coaching i inne zawody Rozwój organizacji stawia organizację w centrum procesu. Obejmuje on więcej niż jeden aspekt procesu doradczego, z których jednym może być coaching. Coaching stawia jednostkę w centrum procesu.

Coaching - opis Coachowie i klienci tworzą wspólnie system doradczy, który ostatecznie może służyć rozwiązywaniu problemów. Coaching to koncepcja zewnętrznego poradnictwa dla klientów, oddzielonych od organizacji. Klient znajduje się w centrum coachingu, który opiera się na głównej zasadzie współpracy. Klient wprowadza do coachingu konstrukcje problemów. W trakcie rozmowy na temat systemu problemów na światło dzienne wychodzą dodatkowe informacje. Coach i klient wspólnie opracowują zmienione perspektywy systemu problemów. Zmiana perspektywy umożliwia opracowanie alternatywnych sposobów działania. W życiu codziennym klient może wdrażać zmienione sposoby działania w ustawieniu i systemie zawodowym.

Wiodące zasady procesu coachingowego Główne zasady – poufność i zachowanie tajemnicy. Wszystko, co zostanie usłyszane w pokoju coachingowym, pozostaje w pokoju coachingowym. Klient decyduje, które informacje chce przekazać dalej. Wszystkie notatki sporządzone przez coacha pozostają do dyspozycji klienta po zakończeniu sesji.

SESJA 2 SPOSÓB MYŚLENIA COACHA

Coaching jako proces ekspercki Klient Coach Ekspert w zakresie swoich problemów i systemów, w jakich problemy te powstają Ekspert w zakresie procesu coachingowego i metod coachingowych Klient i coach współpracują na tym samym poziomie – obaj jako eksperci – brak hierarchii.

Sposób myślenia coacha Współpraca Odzwierciedlenie Upublicznienie Szacunek

Sposób myślenia coacha Współpraca Coaching to wspólny proces między klientem a coachem Odzwierciedlenie Proces coachingowy tworzy możliwość zmian na wszystkich poziomach. Upublicznienie Proces coachingowy to otwarty proces komunikacji Szacunek Coach szanuje świat klienta, bez wkraczania w niego

Sposób myślenia coacha Dyskusja: Co jest trudne z Pana/i perspektywy? W jaki sposób można to rozwiązać?

SESJA 3 COACHING OPARTY NA STRUKTURZE

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE W pierwszym etapie coach i klient ustanawiają stosunek zaufania. Rozwijają oni wspólne rozumienie coachingu i tego, co coaching może, a czego nie jest w stanie zapewnić. Coach wyjaśnia, jak działa coaching. Coach wyjaśnia następnie, z jakich metod pracy korzysta. Coach koncentruje się na: Stworzeniu z klientem stosunku zaufania i współpracy; Wyjaśnieniu, jak klienci zostali skierowani do coachingu; Wyjaśnieniu pytań klientów dotyczących usługi „coachingu“; Wyjaśnieniu ustawienia i roli coacha Następnie coach pyta: Co Państwa tu sprowadza? Jakimi zagadnieniami chcecie się Państwo zająć?

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE Na etapie problemów klient wyjaśnia swój problem i co go tu sprowadza. Zadaniem coacha jest wysłuchanie i rozróżnienie poszczególnych problemów.

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE Na etapie celu, coach oraz klient pracują na rzecz osiągnięcia celu w przyszłości. Omawiają to, co należy zmienić, aby możliwe było rozwiązanie problemu. Cel zostaje sformułowany zgodnie z zasadami SMART (Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined – prosty, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie) i zapisany.

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE Na etapie zawierania umowy coach oraz klient rozmawiają, w jaki sposób cel może zostać osiągnięty w trakcie jednej sesji coachingowej i jak mogą oni pracować nad osiągnięciem tego celu (np. przy użyciu jakich metod).

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE Następnie rozpoczyna się rzeczywisty proces coachingowy i coach oraz klient dążą do osiągnięcia celu przy użyciu metod wybranych na etapie zawierania umowy.

Etapy procesu coachingowego PRZYSTĄPIENIE I PRZYGOTOWANIE PROBLEMY CEL ZAWARCIE UMOWY PROCES COACHINGOWY LĄDOWANIE Po zakończeniu procesu coachingowego coachowie udzielają klientowi wsparcia w lądowaniu i transferze, co oznacza, że obie strony upewniają się, że klient może w konkretny sposób zastosować rozwiązania, jakie wypracował w swoim życiu zawodowym. Coach pyta: Jakie konkretne kroki może Pan/i podjąć dla realizacji swojego celu? W końcu, po 60 minutach, żegnają się.

Zorganizowany proces coachingowy Ogrywanie ról Zorganizowany proces coachingowy coach klient obserwator

SESJA 4 ZORIENTOWANIE NA PROBLEM A ZORIENTOWANIE NA ROZWIĄZANIE W COACHINGU

Zorientowanie na problem a zorientowanie na rozwiązanie w coachingu Coaching ma być procesem zorientowanym na rozwiązanie, ponieważ: Klienci są kompetentni – w swoich problemach i ich rozwiązaniach; Ludzie, którzy decydują się na coaching są w stanie określić, jakich zmian potrzebują w swoim życiu i określić, jak je urzeczywistnić; Wszyscy klienci dysponują użytecznymi atutami i zasobami, jakie mogą się uwidocznić w trakcie sesji coachingowej; Wszyscy klienci, jeżeli się na to zdecydują, mogą zmienić swoje zachowanie, jeżeli zostaną wysłuchani, będą szanowani, zostaną im zadane użyteczne pytania oraz zostanie im udzielone wsparcie i odpowiednie środki/zasoby.

Przykłady Zachowanie zorientowane na problem czy zachowanie zorientowane na rozwiązanie

Pytania zorientowane na problem Pytania zorientowane na rozwiązanie

Pytania zorientowane na problem Dogłębne poznanie problemu. Przykłady: dlaczego problem wystąpił, gdzie wystąpił, co dokładnie się stało, kto stwarza dany problem oraz jak powstał problem.

Pytania zorientowane na rozwiązanie Skupianie się na przyszłości Planowanie kolejnych kroków Cel – rozwiązanie problemu.

Pytania dotyczące problemów a Pytania dotyczące rozwiązań Ćwiczenie Pytania dotyczące problemów a Pytania dotyczące rozwiązań

Ćwiczenie Skupienie się na rozwiązaniach

Zakończenie Czy szkolenie było dla Państwa przydatne? Które części szkolenia będą dla Państwa przydatne?

Dziękuję! Nazwisko coacha: Tel.: E-mail: