Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sprawdzian także dla rodziców
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Jak motywować dziecko do nauki?
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Dzieciństwo jest snem rozumu
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Idea oceniania kształtującego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Sposoby motywowania dzieci do nauki
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
„Pamiętajcie, że za absurdem kryje się sens i znaczenie. Miejcie świadomość, że liczy się każdy uczynek i każde słowo ma w sobie moc… Musicie budować.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka Radosław Piotrowicz

Od noworodka do pięciolatka to przepaść Od pięciolatka do mnie to tylko jeden krok Lew Tołstoj

Wczesne wspomaganie wczesna stymulacja -opieka rozwojowa wyjątkowo duża plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju oraz związana z tym możliwość korekcji zaburzonych funkcji i kompensacji deficytów, łatwiejsze generalizowanie przez dzieci wypracowanych umiejętności i nawyków możliwość zahamowania rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a czasami nawet całkowitego zatrzymania niekorzystnych zmian, większa podatność małych dzieci na postępowanie rewalidacyjne i w efekcie szybsze postępy usprawniania, , rodzice małych dzieci mają więcej nadziei, sił, zapału i wiary, dlatego są bardziej zaangażowani we współpracę ze specjalistami i we własny udział w terapii dziecka

Osiągnięcia rozwojowe to wypadkowa wielu czynników takich jak : wrodzone zadatki i tendencje rozwojowe tkwiące w samej strukturze organizmu dziecka, wpływy i warunki środowiska naturalnego, w którym dziecko się wychowuje, własna aktywność dziecka sposoby i metody wychowania oraz wyniki

Wspomaganie rozwoju w domu Aby dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał w zakresie rozwoju, należy maksymalnie wykorzystać jego dom jako miejsce z najbardziej stymulującymi i najskuteczniej oddziaływającymi warunkami...”

Opieka rozwojowa- rodzicielstwo bliskości. „ Opieka rozwojowa- rodzicielstwo bliskości „...uwzględnienie potrzeb rodziny, a nie tylko dziecka …nie Wspomaganie jest wtedy o wiele skuteczniejsze niż, gdy bierze się pod uwagę jedynie potrzeby dziecka lub też wybiórcze potrzeby

Naturalne środowisko zarówno dla rodziców jak i dla dziecka Baza codziennych zdarzeń idealnie stymulujących rozwój Możliwość uczestniczenia w niej całej lub części członków rodziny Znane środowisko pozwala na uzyskanie bardziej realistycznego obrazu dynamiki funkcjonowania i potrzeb rodziny Możliwość stworzenia atmosfery sprzyjającej udzieleniu pomocy rodzinie

WSPOMAGNAIE uwzględniające wszystkie aspekty rozwoju dziecka: „... odpowiednia ocena umiejętności i potrzeb dziecka w każdej z dziedzin rozwoju oraz ustalenie, w jaki sposób oceniane umiejętności i potrzeby wpływają na funkcjonowanie rodziny Należy ocenić wszystkie dziedziny rozwoju a następnie dostosować habilitację i odpowiednią stymulację do potrzeb związanych z poszczególnymi obszarami...”

Czy wiesz że ludzie zapamiętują … 20% tego co przeczytali 30% tego co usłyszeli 40 % tego co zobaczyli 50% tego co powiedzieli 60% tego co zrobili Jednak gdy czytają, słyszą widza mówią i robią coś z dana informacja, pamiętają z tego 90%

POLISENSORYCZNE UCZENIE

Każdy ma inny styl uczenia się i każdy ma w innym stopniu rozwinięte poszczególne inteligencje.

Ruch to podstawa uczenia BIEGAM, SKACZĘ, CHWYTAM Ruch to podstawa uczenia

MÓWIĘ, CZYTAM… .

POZNAJĘ ŚWIAT umiejętność rozumienia świata roślin i zwierząt, a także poznania ich różnorodności i potrzeb WSPOMAGANIE „Aby pomóc dziecku w prowadzeniu jego własnych badań, rodzice powinni zapewnić mu odpowiednie narzędzia, takie jak okulary, szkło powiększające, gogle do prowadzenia podwodnych obserwacji lub zestaw dla młodego wędrowca — do zbierania próbek w czasie wycieczek". wspólnego oglądania programów przyrodniczych, do posiadania zwierzątek a także odwiedzania muzeów przyrodniczych, ogrodów zoologicznych i innych miejsc, w których można obserwować żyjącą przyrodę.

WIEM CO DALEJ, LICZĘ WSPOMAGANIE „zadawać intrygujące matematyczne zagadki — takie, dzięki którym dziecko na chwilę się zatrzyma i pomyśli". Zabawy matematyczne zadania polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów. Gry logiczne, szukanie dowodów, robienie planów dnia, zagadki Czynności samoobsługowe; gotowanie, robienie kanapki

BYCIE RAZEM WSPOMAGANIE umożliwienie dzieciom zabaw w większym gronie i zaleca także, by dzieci uczyły siebie nawzajem. „Pozwólmy im uczestniczyć w życiu społecznym, Pełnienie ról społecznych Drama, gry i zabawy zespołowe

JA SAM pomaga dziecku zrozumieć, że najważniejszy wpływ jaki może wywierać, to umiejętność wywierania wpływu na siebie WSPOMAGANIE „zadawać intrygujące matematyczne zagadki — takie, dzięki którym dziecko na chwilę się zatrzyma i pomyśli". Zabawy matematyczne zadania polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów. Gry logiczne, szukanie dowodów, robienie planów dnia, zagadki Czynności samoobsługowe; gotowanie, robienie kanapki

JA ROBIĘ TY PATRZYSZ JA ROBIE TY ROBISZ JA PATRZĘ TY POMAGASZ Dorosły kontroluje i ukierunkowuje aktywność dziecka, organizuje ZABAWĘ JA ROBIĘ TY PATRZYSZ Wspólne odkrywanie problemów, dzielenie wykonywania czynności JA ROBIE TY POMAGASZ Przejecie inicjatywy przez dziecko, próby samodzielnego wykonywania przy aktywnej obserwacji terapeuty TY ROBISZ JA POMAGAM Dorosły oddaje inicjatywę dziecku TY ROBISZ JA PATRZĘ

Gotowość szkolna nie musi oznaczać opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia. Jest to gotowość nauczenia się, jak czytać, pisać , liczyć. (L. Venger)

… strefa najbliższego rozwoju … Co dziecko może zrobić dzisiaj przy współpracy z dorosłym — jutro zrobi samodzielnie. Dlatego jedyne dobre wskazówki, jakie możemy dać dziecku, to wskazówki, które poprzedzają rozwój i pobudzają go Lew Wygotsky