Indeks jakości współpracy samorządów woj. pomorskiego z organizacjami pozarządowymi Badanie przeprowadzone w ramach projektu „Pakt na rzecz społeczeństwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Organizacje pozarządowe
Równość szans na pomorskim rynku pracy.
Podsumowanie 10 lat funkcjonowania ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami.
Informacja na temat projektu Sesja Rady Miejskiej w Elblągu 26 września 2013 Arkadiusz Jachimowicz, ESWIP.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
1 ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM PEŁNOMOCNIKÓW DS. NGO KOŁOBRZEG r. Warsztaty z pisania programów współpracy, przygotowywania uchwał w sprawie.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Gdańsk, Podsumowanie z prac Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Pomorskiego w II półroczu 2014 roku w odniesieniu do wdrażania projektów.
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
w województwie pomorskim
w pomorskiej polityce edukacyjnej
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Konkurs „Najlepsza inicjatywa pozarządowa powiatu rawskiego 2017 roku”
Konsultacje społeczne projektu
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Mała gmina - duże wyzwania
ROLA LIDERA W AKTUALIZACJI CHARAKTERYSTYK ZASOBÓW LUDZKICH
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Pozafinansowe formy współpracy:
Zapis prezentacji:

Indeks jakości współpracy samorządów woj. pomorskiego z organizacjami pozarządowymi Badanie przeprowadzone w ramach projektu „Pakt na rzecz społeczeństwa obywatelskiego” Beata Matyjaszczyk

Zakres badania Zakres badanie „indeks współpracy” opracowany został w oparciu się o dwa elementy: Lokalny Indeks Jakości Współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi opracowany w ramach projekty partnerskiego „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy”, realizowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku przez Grzegorza Makowskiego ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Zbadana została gotowość samorządów do współpracy i stosowanie przez nie formy, na które pozwala prawodawstwo, nie faktyczny poziom zaangażowania we współpracę.

Zakres badania W raporcie nie są stawiane pytania dlaczego coś jest lub dlaczego czegoś nie ma. Raport nie próbuje wyjaśniać procesów zachodzących we wzajemnej współpracy. Choć pytania nasuwają się one same. Do pytań szczególnie nurtujących należą: Dlaczego w tak małej liczbie powiatów powołane są rady działalności pożytku publicznego? Dlaczego w pracach komisji konkursowych w wielu powiatach przeważają urzędnicy i nie jest znana organizacjom karta oceny projektu już w momencie ogłoszenia konkursu? Dlaczego samorządy konsultują z organizacjami w przeważającej większości jedynie program współpracy, choć ustawy nakłada obowiązek konsultowania wszystkich aktów normatywnych w zakresie zdań statutowych organizacji? Dlaczego samorządy nie wspierają rozwoju organizacji pozarządowych od strony technicznej – zlecanie zadań w zakresie wsparcia, przekazywanie lokali na preferencyjnych zadach na siedziby? Dlaczego w 9 na 12 samorządów, które wypełniły ankiety, nie przyjęto uchwały organu stanowiącego w zakresie inicjatywy lokalnej?

Zakres badania Na wysłane drogą mailowa ankietę odpowiedziało 12 powiatów: Miasto Gdańsk, Miasto Sopot Powiaty: pucki, kościerski, kartuski, chojnicki, bytowski, słupski, wejherowski, lęborski, kwidzyński, starogardzki. Nie odpowiedziały natomiast: Miasto Słupsk, Miasto Gdynia Powiaty: tczewski, gdański, nowodworski, sztumski, malborski, człuchowski. Indeks podzielony został na 6 części odpowiadającym formą współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz części poświęconej Programowi Współpracy W poszczególnych częściach można było otrzymać następująca ilość punktów: Program współpracy - 17 pkt Współpraca finansowa - 17 pkt Współpraca pozafinansowa – 15 pkt Konsultacje społeczne – 16 pkt Dostępność informacji – 11 pkt Udostępnianie infrastruktury – 16 pkt Inicjatywa Lokalna - 5 pkt Uzyskane punkty przeliczone zostały na procenty, ze względu na brak danych w dwóch ankietach. Dziewięć samorządów mogło uzyskać do 97 pkt co stanowiło 100%, dwa samorządy (pucki i kartuski) ze względu na brak danych w zakresie Programu Współpracy mogło zyskać 80 pkt co stanowiło 100 %.

Indeks Współpracy Obraz współpracy samorządów z organizacjami przedstawiony w ankietach nie jawi się zbyt barwnie, Średnia uzyskanych punktów wyniosła 46,25 %, przy czym najwyższa wartość to 73, 71%, natomiast najniższa to 21,65%.

Program Współpracy Wnioski z analizy ankiet: 2 samorządów przyjęły programy wieloletnie, są nimi: Miasto Gdańsk i powiat kościerski. 2 samorządy zadeklarowały, że organizacje w trakcie konsultacji, mogą mieć wpływ na określenie wysokość środków finansowych przeznaczonych na współpracę (chojnicki i bytowski). Zakres oceny realizacji Programów jest bardzo zróżnicowany, jedynie 2 samorządy wskazały wszystkie 4 elementy oceny programu: wskaźniki monitoringu, wydział odpowiedzialny za ocenę realizacji programu, zakres ewaluacji rolę organizacji w ocenie realizacji programu.

Współpraca finansowa Najwięcej obszarów wskazało Gdańsk (21), najmniejsza liczbę obszarów współpracy wskazało Starostwo w Chojnicach jedynie 2 Liczba zadań przekazywana w trybie powierzenie waha się od 1 do 3, natomiast w formie wsparcia jest zależna od obszarów oraz wysokości środków przeznaczonych na współpracę i waha się pomiędzy 17 a 650, 5 powiatów zleciło w 2012 r. nowe zadania, Poziom wymaganego wkładu finansowego wnoszonego przez organizacje jest bardzo zróżnicowany, od braku określenia, po przez określenie 10% wkładu, ale wnoszonego w dowolnej formie (finansowy lub wkład pracy członków lub wolontariuszy) Zakup usług u organizacji pozarządowych deklaruje 4 samorządów, udzielanie pożyczek i gwarancji 2, zlecanie w trybie ustawy o sporcie 5, innych form współpracy nie zadeklarował żaden samorząd. Wszystkie powiaty powołały komisje konkursowe, w 8 przewagę ilościowa maja urzędnicy W 5 samorządach nie opracowano karty oceny projektu, które byłyby załącznikami do dokumentacji konkursowej; W 2012 w 4 powiatach, ostateczne rozstrzygnięcie konkursu było inne niż komisji konkursowych Wszystkie powiaty deklarują, że wszystkie dokumenty konkursowe i procedury są jednakowe dla wszystkich konkursów ogłaszanych w danym powiecie.

Współpraca pozafinansowa Najrzadziej wymieniana forma współpracy jest zawieranie umów o wykonanie inicjatywy lokalnej oraz umowy partnerskiej w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków UE Budzi zdziwienie, że tak mało powiatów deklaruje wsparcie dla wolontariatu 4 powiaty wskazały, że działa u nich rada działalności pożytku publicznego, 3 powiaty, wskazuje na zespół konsultacyjny składający z przedstawicieli administracji i organizacji pozarządowych. Jedynie w Gdańsku działa aż 8 ciał wspólnych. Najczęściej wymienianymi są rady ds. osób niepełnosprawnych i ds. zatrudnienia Kompetencje funkcjonujących zespołów konsultacyjnych, w tym rad działalności pożytku publicznego ograniczone są do wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i należą do nich: Najszersze kompetencje posiada Gdańska Rada Działalności Pożytku Publicznego.

Konsultacje społeczne 3 powiaty, nie konsultują z organizacjami innych programów jak Program Współpracy, Pozostałe deklarują konsultacje, projektów uchwal, które z mocy prawa powinny być nim poddane. większość powiatów poddaje konsultacjom społecznym strategie/plany rozwoju; w żadnym powiecie konsultacjom społecznym nie jest poddawany budżet samorządu; liczba skonsultowanych projektów aktów waha się do 1 do 4, w tym Program Współpracy powiatu z organizacjami; wszystkie powiaty dokonują konsultacji w formie biernej, wywieszeni informacji w Internecie lub przeslanie pocztą elektroniczną; 9 powiatów wskazało, że prowadzi konsultacje również w formie spotkań konsultacyjnych, wszystkie powiaty deklarują, że przebieg konsultacji został udokumentowany, w postaci sprawozdania z ich trybu, przebiegu oraz rezultatów.

Udostępnianie infrastruktury 6 powiatów użycza organizacjom pozarządowym nieruchomości na siedziby. 4 powiaty wynajmują organizacjom pozarządowym na preferencyjnych zasadach nieruchomości na siedziby Jedynie Miasto Gdańsk przekazało organizacjom na preferencyjnych warunkach prawo użytkowania wieczystego nieruchomości Natomiast wszystkie samorząd udostępniały posiadane zasoby, w tym sale na spotkania, konferencje, warsztaty Jedynie powiat kościerski i starogardzki wspiera centrum wsparcia dla organizacji pozarządowych, przy czym jest ono prowadzone przez jego jednostkę podległą.

Dostępność informacji W 10 powiatach jest osoba, która w zakresie swoich obowiązków ma współpracę z organizacjami pozarządowymi, ale jedynie w 2 samorządzie są to jedyne obowiązki tej osoby. 2 powiaty nie posiadają bazy danych kontaktów do organizacji udostępnioną publicznie; Informacje dla organizacji udostępniane są na oddzielnej zakładce na stronie powiatu, jeden powiat prowadzi oddzielną stronę dedykowaną organizacjom pozarządowym. Główny kanał komunikacji samorządu z organizacjami pozarządowymi to strona internetowa, samorządów deklaruje dodatkowo przesyłanie informacji: mailem, pocztą tradycyjną, telefonicznie.

Inicjatywa lokalna jedynie powiat bytowski, powiat starogardzki i Miasto Sopot posiadają uchwały organu stanowiącego regulującego zakres i tryb podejmowania przez samorząd inicjatywy lokalnej; żadna inicjatywa w 2013 roku nie została zrealizowana w powiecie bytowski i Mieście Sopocie; w powiecie starogardzki odbyły się aż 34 inicjatywy.

CAŁY RAPORT ZNAJDUJE SIĘ NA STRONIE: Beata Matyjaszczyk