© Sake i Sushi 2006 Konflikt polityczny o narzucenie instytucjonalnego status-quo 10 lutego 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starzy żyją na koszt młodych
Advertisements

„Polska wczoraj” „Polska jutra”
„Polska wczoraj”: konserwowanie etatyzmu i obskurantyzmu.
prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Zmiany w Polsce po 1989roku.
Przemiany gospodarcze w Polsce po 1989 roku
Międzynarodowe rynki pieniądza
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Administracja publiczna
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Rola państwa w gospodarce
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Ekonomia a ekonomia polityczna
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Źródła wzrostu gospodarczego
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Temat: Międzynarodowa ekonomia polityczna.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Historia Integracji Europejskiej
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
 Wybory prezydenta odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że z jakiegoś powodu (głównie z powodu śmierci lub rezygnacji z urzędu prezydenta) kadencja.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Konkurencja a polityka konkurencji
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
Publiczne prawo konkurencji
Rola Państwa w gospodarce
System partyjny i wyborczy
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

© Sake i Sushi 2006 Konflikt polityczny o narzucenie instytucjonalnego status-quo 10 lutego 2006

© Sake i Sushi 2006 O co trwa wojna w polityce? Teza 1  Podział polityczny na komunę i solidarność jest nieaktualny.  Główna oś konfliktu politycznego biegnie pomiędzy „Polską wczoraj” a „Polską jutra”. Teza 2  Polska wybierze francusko-rosyjski lub anglosasko-holenderski model rozwoju. Ewentualnie może pomieszać obydwa modele i tworzyć grecko-polski model rozwoju.  „Polska wczoraj” woli francusko-rosyjskie instytucje. Ze względu na dominację „Polski wczoraj” instytucje naszego państwa są tworzone na modłę francusko- rosyjską. Teza 3  Każda ze stron konfliktu chce utrwalić swoją władzę i zapewnić dobrobyt swoich zwolenników narzucając swój model instytucjonalny.  Wybór instytucji z jednego modelu zwiększa prawdopodobieństwo wyboru kolejnych instytucji urządzonych według tego samego modelu.  Jednak na razie nie zostaliśmy wepchnięci na francusko-rosyjską drogę (niedo)rozwoju. Instytucjonalne status quo może zostać naruszone.

© Sake i Sushi 2006  Konflikt zwolenników realnego socjalizmu ze zwolennikami rynku i demokracji zastąpił konflikt o kształt rynku i demokracji. Zamiast komuny i warchołów, mamy:  Polska wczoraj:  Żyje z pracy fizycznej lub świadczeń wypłacanych z budżetu.  Praktykuje ciasnotę umysłową.  Bardzo chętnie sprzeda swoje poparcie polityczne w zamian za stanie się utrzymanką budżetu.  Polska jutra:  Pracuje głową (więc myśli że jest lepsza),  Ma lepsze wykształcenie (więc myśli że coś wie),  Jest młodsza (więc myśli, że jest bardziej trendy) A co to takiego „Polski wczoraj” i „Polski jutra”? Polska wczoraj:  Barbarzyńcy  Solidani Polska jutra:  Złodzieje  Liberałowie „Polska jutra” rośnie w ilość. Coraz więcej Polaków przeprowadza się do dużych miast oraz zaczyna pracować głową. Za dwie lub trzy kadencje parlamentarne „Polska wczoraj” utraci dominującą rolę w polityce.

© Sake i Sushi 2006  Raz utworzone instytucje oparte o jeden model sprzyjają tworzeniu kolejnych instytucji opartych o ten model.  Mechanizm za pośrednictwem, którego dzisiejsze wybory instytucjonalne determinują wybór kolejnych instytucji (tzw. path dependence) polega na:  Tworzeniu wzorców sukcesu, które są naśladowane przez kolejne grupy interesów (n.p. tamci se stworzyli korporację to my tyż se stworzymy).  Zwiększeniu władzy konkretnych grup społecznych lub zawodowych (np. ustosunkowani przedsiębiorcy z pogranicza państwowego i prywatnego, branżowe grupy interesu) poprzez wybór określonych instytucji. Grupy trzymające władzę i przywileje będą ich bronić. Jak powstaje instytucjonalne status-quo?

© Sake i Sushi 2006 Światopogląd Instytucje społeczno- polityczne Kto trzyma władzę Decyzje polityczne Instytucje gospodarcze Dobrobyt lub niedosyt Instytucjonalne status-quo w akcji.

© Sake i Sushi 2006 Światopogląd Instytucje społeczno- polityczne Kto trzyma władzę Decyzje polityczne Instytucje gospodarcze Dobrobyt lub niedosyt Przejście gospodarki od rolnictwa i przemysłu do usług Anglosasko- holenderski model gospodarczy daje większy dobrobyt Więcej Polaków uczy się angielskiego i pracuje w Wlk. Brytanii i Irlandii niż we Francji. Rosnące otwarcie na rynki światowe (rosnący eksport i import w stosunku do PKB). Sytuacja sprzyja naruszeniu instytucjonalnego status-quo Unia Europejska będzie miała per saldo liberalizujący wpływ na Polskę.

© Sake i Sushi 2006  Wygra ten kto przyjazne sobie instytucje sprawniej uwiarygodni wśród obywateli. Dobrym przykładem jest legitymizacja społeczna NBP i brak tejże w przypadku KRRiT.  Na początku lat 90-ych w okresie nadzwyczajnej polityki możliwe było wprowadzenie kilku rozwiązań instytucjonalnych sprzyjających rozwojowi.  Teraz elity „Polski jutra” są sprawniejsze we wspólnym działaniu (znają siebie, działają z wyżyny obsadzonych stanowisk państwowych, działali razem przedtem, a za pośrednictwem państwa mają dostęp do większych środków). Porównanie siły „Polski jutra” i „Polski wczoraj”

© Sake i Sushi 2006  Więcej konkurencji politycznej:  Większościowa ordynacja wyborcza  Głosowanie na nazwiska a nie listy w małych okręgach wyborczych  Kandydowanie po wpłaceniu niskiej kaucji zamiast zbierania podpisów  Wybór prezydentów i burmistrzów według kalendarza lokalnego  Odejście od branżowo-zadaniowej architektury państwa do architektury zadaniowej  Przejrzystość władzy (n.p. wszystkie jawne wyroki i orzeczenia sądów publikowane w internecie)  Więcej konkurencji gospodarczej:  Dokończenie prywatyzacji (przerwanie połączenia pomiędzy stanowiskami w polityce a stanowiskami w gospodarce)  Silny urząd antymonopolowy  Osłabienie korporacji zawodowych  Przejrzystość gospodarki (n.p. KRS w internecie) Jakie instytucje sprzyjają Polsce jutra? Przykłady.