© Sake i Sushi 2006 Konflikt polityczny o narzucenie instytucjonalnego status-quo 10 lutego 2006
© Sake i Sushi 2006 O co trwa wojna w polityce? Teza 1 Podział polityczny na komunę i solidarność jest nieaktualny. Główna oś konfliktu politycznego biegnie pomiędzy „Polską wczoraj” a „Polską jutra”. Teza 2 Polska wybierze francusko-rosyjski lub anglosasko-holenderski model rozwoju. Ewentualnie może pomieszać obydwa modele i tworzyć grecko-polski model rozwoju. „Polska wczoraj” woli francusko-rosyjskie instytucje. Ze względu na dominację „Polski wczoraj” instytucje naszego państwa są tworzone na modłę francusko- rosyjską. Teza 3 Każda ze stron konfliktu chce utrwalić swoją władzę i zapewnić dobrobyt swoich zwolenników narzucając swój model instytucjonalny. Wybór instytucji z jednego modelu zwiększa prawdopodobieństwo wyboru kolejnych instytucji urządzonych według tego samego modelu. Jednak na razie nie zostaliśmy wepchnięci na francusko-rosyjską drogę (niedo)rozwoju. Instytucjonalne status quo może zostać naruszone.
© Sake i Sushi 2006 Konflikt zwolenników realnego socjalizmu ze zwolennikami rynku i demokracji zastąpił konflikt o kształt rynku i demokracji. Zamiast komuny i warchołów, mamy: Polska wczoraj: Żyje z pracy fizycznej lub świadczeń wypłacanych z budżetu. Praktykuje ciasnotę umysłową. Bardzo chętnie sprzeda swoje poparcie polityczne w zamian za stanie się utrzymanką budżetu. Polska jutra: Pracuje głową (więc myśli że jest lepsza), Ma lepsze wykształcenie (więc myśli że coś wie), Jest młodsza (więc myśli, że jest bardziej trendy) A co to takiego „Polski wczoraj” i „Polski jutra”? Polska wczoraj: Barbarzyńcy Solidani Polska jutra: Złodzieje Liberałowie „Polska jutra” rośnie w ilość. Coraz więcej Polaków przeprowadza się do dużych miast oraz zaczyna pracować głową. Za dwie lub trzy kadencje parlamentarne „Polska wczoraj” utraci dominującą rolę w polityce.
© Sake i Sushi 2006 Raz utworzone instytucje oparte o jeden model sprzyjają tworzeniu kolejnych instytucji opartych o ten model. Mechanizm za pośrednictwem, którego dzisiejsze wybory instytucjonalne determinują wybór kolejnych instytucji (tzw. path dependence) polega na: Tworzeniu wzorców sukcesu, które są naśladowane przez kolejne grupy interesów (n.p. tamci se stworzyli korporację to my tyż se stworzymy). Zwiększeniu władzy konkretnych grup społecznych lub zawodowych (np. ustosunkowani przedsiębiorcy z pogranicza państwowego i prywatnego, branżowe grupy interesu) poprzez wybór określonych instytucji. Grupy trzymające władzę i przywileje będą ich bronić. Jak powstaje instytucjonalne status-quo?
© Sake i Sushi 2006 Światopogląd Instytucje społeczno- polityczne Kto trzyma władzę Decyzje polityczne Instytucje gospodarcze Dobrobyt lub niedosyt Instytucjonalne status-quo w akcji.
© Sake i Sushi 2006 Światopogląd Instytucje społeczno- polityczne Kto trzyma władzę Decyzje polityczne Instytucje gospodarcze Dobrobyt lub niedosyt Przejście gospodarki od rolnictwa i przemysłu do usług Anglosasko- holenderski model gospodarczy daje większy dobrobyt Więcej Polaków uczy się angielskiego i pracuje w Wlk. Brytanii i Irlandii niż we Francji. Rosnące otwarcie na rynki światowe (rosnący eksport i import w stosunku do PKB). Sytuacja sprzyja naruszeniu instytucjonalnego status-quo Unia Europejska będzie miała per saldo liberalizujący wpływ na Polskę.
© Sake i Sushi 2006 Wygra ten kto przyjazne sobie instytucje sprawniej uwiarygodni wśród obywateli. Dobrym przykładem jest legitymizacja społeczna NBP i brak tejże w przypadku KRRiT. Na początku lat 90-ych w okresie nadzwyczajnej polityki możliwe było wprowadzenie kilku rozwiązań instytucjonalnych sprzyjających rozwojowi. Teraz elity „Polski jutra” są sprawniejsze we wspólnym działaniu (znają siebie, działają z wyżyny obsadzonych stanowisk państwowych, działali razem przedtem, a za pośrednictwem państwa mają dostęp do większych środków). Porównanie siły „Polski jutra” i „Polski wczoraj”
© Sake i Sushi 2006 Więcej konkurencji politycznej: Większościowa ordynacja wyborcza Głosowanie na nazwiska a nie listy w małych okręgach wyborczych Kandydowanie po wpłaceniu niskiej kaucji zamiast zbierania podpisów Wybór prezydentów i burmistrzów według kalendarza lokalnego Odejście od branżowo-zadaniowej architektury państwa do architektury zadaniowej Przejrzystość władzy (n.p. wszystkie jawne wyroki i orzeczenia sądów publikowane w internecie) Więcej konkurencji gospodarczej: Dokończenie prywatyzacji (przerwanie połączenia pomiędzy stanowiskami w polityce a stanowiskami w gospodarce) Silny urząd antymonopolowy Osłabienie korporacji zawodowych Przejrzystość gospodarki (n.p. KRS w internecie) Jakie instytucje sprzyjają Polsce jutra? Przykłady.