ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyslu
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Co dalej gimnazjalisto?
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Szkoły ponadgimnazjalne
Modyfikacja Mariola Przybylska
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY W SISLI
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Szkoły ponadgimnazjalne
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
MALTA
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
System edukacyjny w Hiszpanii
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
DORADZTWO ZAWODOWE OPRACOWAŁY: EWA MŁYNARSKA, EWA SZYNDLER.
System edukacji w Polsce
Niemiecki model edukacji zawodowej
Język obcy w przedszkolu
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Włoski system edukacji
Informacje o szkole w roku szkolnym 2017/2018
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Ramowe plany nauczania
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY • Wychowanie przedszkolne • Szkoła podstawowa • Szkolnictwo średnie niższe • Szkoły średnie wyższe • Szkolnictwo wyższe

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY EDUKACJA PRZEDSZKOLNA Jest nieobowiązkowa i trwa 3 lata. Jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Przedszkola są prowadzone przez organizacje i stowarzyszenia pozarządowe. Nadzór nad przedszkolami sprawują ministerstwa spraw socjalnych, a w niektórych landach Ministerstwo Edukacji i Kultury. Czas pracy przedszkoli waha się w granicach 8-10 godzin, w zależności od potrzeb środowiska. Nie przygotowują one do nauki w szkole podstawowej – w ostatnich miesiącach pobytu w przedszkolu dzieci przyprowadzane są do szkoły, aby mogły zapoznać się z jej funkcjonowaniem.

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY SZKOŁA PODSTAWOWA - GRUNDSCHULE Kształcenie podstawowe obejmuje 4 lata nauki i jest obowiązkowe. Dzieci idą do pierwszej klasy w wieku 6 lat. Rok szkolny zaczyna się 1 sierpnia i kończy 31 lipca następnego roku. W nauczaniu początkowym prowadzona jest głównie nauka czytania, pisania i matematyki Zajęcia dzielą się na interdyscyplinarne, lub poświęcone jednemu przedmiotowi. Dzieci uczą się języka niemieckiego, matematyki, oraz przedmiotu stanowiącego wstęp do nauk społecznych, historii, geografii, biologii, fizyki i chemii. Poza tym dzieci uczą się także muzyki, plastyki, religii i wychowania fizycznego

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY SZKOLNICTWO ŚREDNIE NIŻSZE TYPY SZKÓŁ: GESAMTSCHULE (szkoła łączna) można uzyskać w niech wszystkie świadectwa kształcenia ogólnego HAUPTSCHULE (szkoła główna) – trwa 5 lat i kończy się świadectwem ukończenia szkoły REALSCHULE (szkoła realna) – trwa 6 lat i kończy się uzyskaniem „małej matury” GYMNASIUM – trwa 8 lub 9 lat i kończy się maturą (wyższy poziom kształcenia ponadpodstawowego) Głównym celem jest zaoferowanie uniom podstawowego ogólnego wykształcenia połączonego z elementami indywidualnie wybieranej specjalizacji oraz wspieranie rozwoju uczniów odpowiednio do ich zdolności i zainteresowań. W V lub VI klasie następuje okres wsparcia i nadzoru w związku z przyszłym wyborem kierunku kształcenia i specjalizacji W szkole łącznej istnieją wewnętrzne zróżnicowania programowe oraz różne rodzaje świadectw. Ten profil szkoły wybiera niewiele ponad 6 % młodzieży. Szkoła gówna przygotowuje do pracy zawodowej poprzez czeladnictwo; jest to szkoła najczęściej wybierana przez dzieci imigrantów lub najmniej zdolnych młodych Niemców. W szkole realnej program kształcenie jest bardziej ambitny. W siódmym roku nauki uczeń wybiera specjalizację, na którą przeznacza się 4 lub 5 godzin tygodniowo.• Celem Gimnazjum jest przygotowanie uczniów do studiów wyższych. Program nauki jest zróżnicowany. Jedne szkoły specjalizują się w studiach klasycznych, inne natomiast w kierunkach artystycznych.

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY SZKOLNICTWO ŚREDNIE WYŻSZE – GIMNASIALE OBERSTUFE Uczniowie w wieku 16-19 lat w szkołach wyższego szczebla mają do wyboru kształcenie ogólne, kształcenie i przygotowanie zawodowe oraz kształcenie ogólne i zawodowe połączone. Większość młodzieży równocześnie uczy się i pracuje przyuczając się do przyszłego zawodu Jest to drugi cykl gimnazjum. Przedmioty szkolne podzielone są na trzy główne grupy: 1. język, literatura i sztuka, 2. nauki społeczne i matematyka, 3. nauki przyrodnicze i technologia. Obowiązkowa jest także religia i wychowanie fizyczne. Nauka przebiega na dwóch poziomach: podstawowym i zaawansowanym.

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY SZKOLNICTWO ŚREDNIE WYŻSZE – TECHNIKUM Nauka możliwa po ukończeniu szkoły realnej. Nauka nastawiona jest głównie na kształcenie ogólne z elementami wiedzy technicznej. Nauczanie teoretyczne połączone jest z praktyką w danej specjalizacji. Świadectwo ukończenia uprawnia do wstępu do wyższej szkoły zawodowej SZKOLNICTWO ŚREDNIE WYŻSZE – SZKOŁA ZAWODOWA Nauka możliwa po ukończeniu szkoły głównej lub realnej. Przygotowuje bezpośrednio do zawodu lub umożliwia naukę zawodu w połączeniu z zawodem ogólnym. Czas nauki trwa od roku do 3 lat i zależy od specjalizacji danej szkoły. Absolwent otrzymuje tytuł dyplomowanego państwowego asystenta SZKOLNICTWO ŚREDNIE WYŻSZE – Policealna szkoła zawodowa Szkoła dokształcająca tych, którzy posiadają już praktykę zawodową. Celem jest rozszerzenie i pogłębianie wykształcenia. Nauka trwa ponad rok i kończy się egzaminem równorzędnym ze świadectwem ukończenia szkoły realnej. Uprawnia do kontynuowania nauki w wyspecjalizowanych szkołach zawodowych

STRUKTURA SYSTEMU OŚWIATY SZKOLNICTWO WYŻSZE – RODZAJE PLACÓWEK Uniwersytety i placówki kształcenia wyższego na poziomie uniwersyteckim Szkoły kształcące nauczycieli (Wyższe Szkoły Pedagogiczne) Akademie sztuk pięknych i konserwatoria muzyczne Fachhochschulen (Wyższe Uczelnie Techniczne)