1 C APITAL S TRATEGY PPP jako odpowiedź na groźbę zahamowania inwestycji infrastrukturalnych w warunkach kryzysu Stefan Kawalec Prezes Zarządu Capital.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
PRAWO FINANSOWE.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Miasto publiczne – miasto prywatne
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Budowa ogólnodostępnych parkingów podziemnych w Warszawie z udziałem partnera prywatnego For information on applying this template onto existing presentations,
Mechanizmy finansowania kosztów urbanizacji stosowane w krajach zachodnich dr Igor Zachariasz Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa ministra Jerzego Polaczka Warszawa, 9 listopada 2005.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Propozycje Francuskiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie nowelizacji Ustawy o Finansach Publicznych X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów,
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne jako sposób na rewitalizację domów studenckich – doświadczenia Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Ministerstwo Finansów
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

1 C APITAL S TRATEGY PPP jako odpowiedź na groźbę zahamowania inwestycji infrastrukturalnych w warunkach kryzysu Stefan Kawalec Prezes Zarządu Capital Strategy Sp. z o.o. Prezentacja na konferencji IX Doroczny Europejski Szczyt Partnerstwa Publiczno –Prywatnego Organizator: City & Financial Conferences Współorganizator: Ministerstwo Gospodarki Oficjalne wsparcie: Fundacja Centrum PPP Warszawa, Hotel Hilton, 5-7 maja 2009

2 Spis treści  Kryzys ogranicza możliwości finansowania inwestycji infrastrukturalnych ze środków publicznych 3  Kryzys ogranicza możliwości inwestorów prywatnych do finansowania projektów infrastrukturalnych, w których przyszłe przychody są niepewne 4  Propozycja rozwiązania: podział ryzyka w ramach PPP 5  Przykład: Budowa autostrad i dróg w oparciu o opłaty za dostępność 6  Zalety modelu opartego o opłatę za dostępność (1) Możliwość sfinansowania ze środków prywatnych przy relatywnie niskich kosztach 7  Zalety modelu opartego o opłaty za dostępność (2) Możliwość realizacji ważnych projektów infrastrukturalnych bez bieżącego obciążania budżetu i bez obciążania limitu zadłużenia 8  Podział kluczowych ryzyk w zależności od modelu finansowania 9  Dodatkowa zaleta modelu opłat za dostępność (na przykładzie budowy drogi) 10  Zastosowanie sytemu opłat za dostępność 11  Podsumowanie 12  Wykorzystane opracowania, podziękowanie i kontakt 13

Kryzys ogranicza możliwości finansowania inwestycji infrastrukturalnych ze środków publicznych Dochody budżetu centralnego i budżetów samorządowych w Polsce kształtują się znacznie poniżej wcześniejszych założeń. W 2008 roku deficyt sektora finansów publicznych wyniósł 3,9% Produktu Krajowego Brutto (PKB) przekraczając określony w traktacie z Maastricht limit 3%, co sprawie, że Polska zostanie prawdopodobnie objęta przez Komisję Europejską procedurą nadmiernego deficytu. Deficyt w roku 2009 i 2010 może ukształtować się na jeszcze wyższym poziomie. Rosnący deficyt oraz osłabienie złotego mogą spowodować, że w roku 2009 relacja długu publicznego do PKB przekroczy ustawowe progi 50% a nawet 55%. Co najmniej w ciągu najbliższych 2-3 lat agendy rządowe i samorządy lokalne będą musiały bardzo drastycznie ograniczać swoje wydatki. 3

Kryzys ogranicza możliwości inwestorów prywatnych do finansowania projektów infrastrukturalnych, w których przyszłe przychody są niepewne. Zasadniczo zmniejszyła się dostępność finansowania. Skrócił się okres dostępnego finansowania. Długoterminowe finansowanie dla wielu projektów obarczonych ryzykiem komercyjnym jest w praktyce niedostępne. 4

Propozycja rozwiązania: podział ryzyka w ramach PPP Istota obecnego problemu 1.Możliwości finansowania inwestycji infrastrukturalnych ze środków publicznych są ograniczone ze względu na obniżone dochody budżetowe oraz limity wzrostu zadłużenia. 2.Brak możliwości pozyskania długoterminowego finansowania ze źródeł prywatnych dla projektów obarczonych ryzykiem komercyjnym. Proponowane rozwiązanie Podział ryzyka miedzy sektorem publicznym i prywatnym w ramach PPP, w taki sposób, że:  partner prywatny zapewnia finansowanie oraz przejmuje ryzyko budowy i udostępnienia obiektu, a  partner publiczny przejmuje ryzyko popytu, gwarantując ustalone opłaty za dostępność. 5

Przykład: Budowa autostrad i dróg w oparciu o opłaty za dostępność 1.Koncesjonariusz prywatny podejmuje odpowiedzialność za pozyskanie środków finansowych, wybudowanie drogi i jej eksploatację przez określony w umowie okres (np. 35 lat). 2.Po oddaniu drogi do użytkowania partner publiczny płaci koncesjonariuszowi przez okres umowy ustaloną opłatę roczną za udostępnienie drogi (availability fee), pod warunkiem, że droga jest przejezdna i spełnia określone parametry użytkowe. 3.Opłata za dostępność jest jedyną płatnością na rzecz koncesjonariusza i uwzględnia ona pokrycie kosztów budowy, eksploatacji i zysku koncesjonariusza. 4.Koncesjonariusz nie otrzymuje żadnych dochodów z tytułu ewentualnych opłat od użytkowników za przejazd. Opłaty takie mogą być pobierane w zależności od decyzji partnera publicznego i ewentualne wpływy z tych opłat stanowią dochód partnera publicznego. 6

Zalety modelu opartego o opłatę za dostępność (1) Możliwość sfinansowania ze środków prywatnych przy relatywnie niskich kosztach W projekcie opartym o opłaty za dostępność, z punktu widzenia banku finansującego nie występuje ryzyko popytu rynkowego. Ryzyka związane z finansowaniem to: 1)zdolność koncesjonariusza do wykonania obiektu w terminie, a następnie jego prawidłowej eksploatacji, w ramach założonego budżetu. 2)zdolność partnera publicznego do wywiązania się z obowiązku wypłacania opłaty za dostępność. Jeżeli jednak  partnerem prywatnym jest firma posiadającą kompetencje i sprawdzone doświadczenia w budowie i eksploatacji tego typu obiektów, a  partnerem publicznym jest agenda rządowa lub wiarygodny podmiot samorządowy, to z punktu widzenia instytucji finansującej oba wymienione wyżej ryzyka są niskie. Niskie ryzyko z punktu widzenia banku finansującego przekłada się na możliwość uzyskania finansowania na długi okres po relatywnie niskich kosztach. Uwolnienie koncesjonariusza od „ryzyka popytu rynkowego” obniży również minimalną premię za ryzyko jakiej oczekiwał będzie koncesjonariusz, co wpłynie na wysokość żądanej opłaty za dostępność. 7

Zalety modelu opartego o opłaty za dostępność (2) Możliwość realizacji ważnych projektów infrastrukturalnych bez bieżącego obciążania budżetu i bez obciążania limitu zadłużenia Według reguł EUROSTAT (ESA 95), jeśli prywatny koncesjonariusz przejmuje na siebie ryzyka:  budowy  udostępniania, to zobowiązanie partnera publicznego do płacenia koncesjonariuszowi przez okres umowy ustalonej opłaty za dostępność nie jest wliczane do długu publicznego (jest traktowane jako zobowiązanie pozabilansowe). 8

Podział kluczowych ryzyk w zależności od modelu finansowania (na przykładzie budowy drogi) Budowa finansowana z budżetu Tradycyjny model koncesyjny Opłaty za dostępność Rząd lub samorząd lokalny buduje drogę ze środków budżetowych, a następnie pobiera (lub nie) opłaty od użytkowników Koncesjonariusz prywatny finansuje inwestycje, a następnie pobiera opłaty za przejazd. Koncesjonariusz prywatny finansuje inwestycję, a następnie otrzymuje corocznie opłatę za udostępnianie drogi od partnera publicznego. Ryzyko budowy (Obejmuje ryzyka: niedotrzymania terminu, niedotrzymania warunków technicznych, przekroczenia planowanych kosztów) Ponosi strona publicznaPonosi partner prywatny Ryzyko udostępniania (Obejmuje ryzyka: nieutrzymywania zakładanych parametrów technicznych, przekroczenia planowanych kosztów utrzymania). Ponosi strona publicznaPonosi partner prywatny Ryzyko popytu (Obejmuje ryzyko, że wpływy z opłat o użytkowników będą mniejsze niż planowane) Ponosi strona publicznaPonosi partner prywatnyPonosi partner publiczny 9

Dodatkowa zaleta modelu opłat za dostępność (na przykładzie budowy drogi) Motywacja do podjęcia racjonalnych decyzji dotyczących technologii i jakości  Koncesjonariusz nie otrzymuje zapłaty w chwili zakończenia budowy, lecz otrzymuje roczne opłaty przez okres umowy (np. 35 lat), pod warunkiem, że droga spełnia określone parametry użytkowe (m.in. stan nawierzchni).  Koncesjonariusz jest zatem zainteresowany obniżeniem łącznych kosztów budowy i utrzymania drogi w okresie jej „życia” technicznego.  Skłania to koncesjonariusza do wyboru technologii i standardów jakości wykonania, tak by zapewnić wieloletnią trwałość nawierzchni i obniżyć późniejsze koszty utrzymania i remontów.  Taki system motywacji skłania w szczególności do podjęcia racjonalnej ekonomicznie decyzji dotyczącej wyboru rodzaju nawierzchni (asfalt, beton). 10

Zastosowanie sytemu opłat za dostępność Model Partnerstwa Publiczno Prywatnego oparty o opłaty za dostępność może być zastosowane do budowy rozmaitych obiektów infrastruktury publicznej, takich jak miedzy innymi:  Drogi  Mosty, wiadukty i tunele  Linie tramwajowe i kolejowe (naziemne i podziemne)  Lotniska  Oczyszczalnie ścieków  Spalarnie śmieci  Sieci wodociągowe i kanalizacyjne  Sieci światłowodowe  Budynki przeznaczone na siedziby władz lokalnych  Budynki przeznaczone dla innych instytucji publicznych (muzea, teatry, opery i inne). 11

Podsumowanie Podstawowa zaleta modelu finansowania opartego o opłaty za dostępność w warunkach światowego kryzysu Możliwość sfinansowania budowy ze środków prywatnych: przy relatywnie niskich kosztach finansowych, bez wydatkowania środków publicznych w okresie budowy i bez obciążania limitu zadłużenia państwa. 12

Wykorzystane opracowania, podziękowanie i kontakt W prezentacji wykorzystano następujące opracowania:  „Państwo dla Obywatela. Plan rządzenie ”, praca zbiorowa pod kierunkiem Jana Rokity i Stefana Kawalca. Fundacja Instytut Państwa i Administracji. Warszawa, grudzień 2005  Stefan Kawalec, "Propozycja modelu finansowania autostrad i dróg ekspresowych", prezentacja na Konferencji pt. "Wspieranie Konkurencyjności Polski poprzez Rozwój Infrastruktury Transportowej" zorganizowanej pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury przez Amerykańską Izbę Handlową oraz Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Warszawa, 9 czerwca Podziękowanie Przedstawiony tu modelu finansowania w oparciu o opłaty za dostępność został zaproponowany jako sposób finansowania autostrad i dróg ekspresowych w raporcie „Państwo dla Obywatela. Plan Rządzenia ”. Istotny wkład w opracowanie tego modelu wnieśli miedzy innymi: Andrew Kozłowski, Jan Friedberg i Waldemar Maj. Kontakt Stefan Kawalec Capital Strategy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. Ul. Michała Kajki Warszawa