Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starszych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
w nowej podstawie programowej
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Spotkanie robocze UKSW – Monar
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
opracowała Joanna Bojarska
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Publiczny wizerunek starości
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Małe dziecko w systemie edukacji
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Równościowe zarządzanie projektem
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starszych prof. UZ dr hab. Grażyna Gajewska Uniwersytet Zielonogórski 11.05.2014r. Katedra Opieki Terapii i Profilaktyki Społecznej G.Gajewska@ipp.uz.zgora.pl Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Cel Przedmiotu: Zainspirowanie do przeanalizowania i poszerzania wiedzy z zakresu instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego wsparcia osób starszych, a także umiejętności poszukiwania i zastosowania skutecznych i innowacyjnych sposobów ich realizacji ze wskazaniem na niezbędne kompetencje służące temu celowi. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Zakres tematyczny przedmiotu: Istota, specyfika, aspekty i źródła wsparcia osób starszych. Teoria, metodyka a praktyka. Możliwości i ograniczenia wsparcia instytucjonalnego osób starszych. Wsparcie pozainstytucjonalne. Doświadczenia wybranych krajów Europy – poszukiwania innowacyjnych rozwiązań wsparcia osób starszych. Ewaluacja wsparcia osób starszych w środowiskach lokalnych. Budowanie społeczeństwa wspierającego osoby starsze.

Warunki zaliczenia Ćwiczenia kończą się zaliczeniem. Zaliczenie uzyskuje się na podstawie następujących kryteriów: Aktywna obecność na zajęciach Przygotowanie do zajęć (znajomość tematycznej literatury) Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej

Wsparcie osób starszych Instytucjonalne Pozainstytucjonalne Złe w świadomości społecznej: Gubiące człowieka Mało elastyczne Narzucane, schematyczne Z brakiem indywidualnego podejścia … Dobre w świadomości społecznej Dające z siebie wszystko co możliwe Zindywidualizowane Ludzkie Elastyczne …

Opieka – pomoc - wsparcie Pojęcia tożsame ? Są między nimi różnice? Jakie? Są między nimi podobieństwa? Jakie? Konsekwencje przyjętego rozumienia pojęć dla praktyki

Definicja wsparcia Niejednomyślność naukowa (pomoc, wzmocnienie, podtrzymywanie, zasilanie) Jednoznaczność potoczna

„Wsparcie w ogóle” Rodzaj zrelatywizowanego pomagania o charakterze wzmacniania jednostki (jednostek, grup, społeczności), gdy znajduje się ona (one) w sytuacji z pogranicza trudności lub w sytuacji normalnej, które ułatwią podnieść komfort. Może być więc ułatwieniem, podniesieniem komfortu lub wzmocnieniem więzi (G. Gajewska 2009)

Rodzaje wsparcia Pozytywne – negatywne Interpersonalne – społeczne Rodzinne, społeczne, woluntarystyczne Instytucjonalne – pozainstytucjonalne Formalne – nieformalne Obiektywne - subiektywne Emocjonalne, wartościujące, instrumentalne, informacyjne …

Elementy mechanizmu wsparcia Podmiot wspierający Obiekty wsparcia Dawanie wsparcia Znaczenie wsparcia spostrzeganego Odrzucanie wsparcia oferowanego Efektywność wsparcia społecznego (G. Gajewska 2009, s.53-78)

Kto nie może wspierać innych Ten kto sam nie czuje się osoba dostatecznie i pozytywnie wspieraną Nie poradził sobie z wyparciem nieprawidłowych skutków zdarzeń krzywdzenia z dzieciństwa Nie jest dostatecznie komunikatywny, empatyczny, asertywny Sam nie posiada ukształtowanych na odpowiednim poziomie wzorów radzenia sobie samemu Nie wie co jest prawidłowe, a co nie w rozwoju człowieka Daje złe wzory postępowania, nie jest autorytetem…

Efektywność wsparcia Obiektywny stan potrzeb osoby wspieranej (G. Caplan 1964) – pozytywny skutek wsparcia osób znaczących Dopasowanie wsparcia do oczekiwań podmiotu (R.Cieślak) Znaczenie diagnozy Spójność cech dawcy i biorcy Funkcja cech osobowości: życzliwości, empatii, asertywności – atmosfera wsparcia Gotowość do wsparcia D.Becelewska Asertywność – H.Hamer Poziom chęci uczenia się – D.Goleman

Integracja i indywidualizacja wsparcia W ciągu życia - wewnętrzna W przestrzeni życia W relacjach międzyludzkich ….

Rewitalizacja społeczna Współcześnie uznany kierunek zmian myślenia o zmianie Od aktywizacji do rozwoju Zwiększenie partycypacji społecznej

Społeczeństwo przyjazne starszym Czyli jakie? Starsi w instytucjach – humanizacja W środowisku życia Miejsce starszych wśród innych osób Odrzucenie starszych przez młodych Dzieci a osoby starsze Osoby starsze a osoby starsze W rodzinie i poza nią

Proszę nie pomagaj mi Nowa idea a pomoc narzucona – proszenie o pomoc Odkrywcze? Nowe? Co podkreślające? Anna Rurka, Guy Hardy, Christian Defaus 2014

Ewaluacja wsparcia Czy: Jedynie wymóg? Czy propozycja?

Projekt zindywidualizowany wsparcia osób starszych - elementy Diagnoza – Opis przypadku Propozycje wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego Ocena efektywności: wariant pozytywny i negatywny

Poszukiwanie pomysłów wsparcia osób starszych Pogotowie Babć (Niemcy – Polska) Elektroniczny dom pomocy społecznej w Japonii Babcie z wypożyczalni: www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,2347915.html Babcie założyły przedszkole: www.fakt.pl/Babcie-zalozyly-przedszkole-,artykuly,109413,1.html ….

Literatura Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra; Kijak R. J., Szarota Z. (2013). Starość. Między diagnozą a działaniem. Warszawa; Analiza stron internetowych, wybranych doniesień elektronicznych dotyczących wsparcia osób starszych (zdarzeń, dobrych praktyk, uchwał, rekomendacji europejskich, strategii); + uzupełniająca

Dziękuję ślicznie za uwagę i zapraszam na kolejne spotkanie w czerwcu Kontakt w razie pytań i wątpliwości dotyczących dalszej współpracy G.Gajewska@ipp.uz.zgora.pl 609 508 598 Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej