Zespół Szkół Ekonomicznych im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Współpraca szkoły z rodzicami
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Szkoła wspomaga wychowanie
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
i bezpieczeństwa uczniów
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2015/2016 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Szkoła Promująca Zdrowie
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Ekonomicznych im Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Pawła II w Gorlicach Raport z ewaluacji wewnętrznej

Respektowane są normy społeczne Obszar 1 Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki Wymaganie 1.4. Respektowane są normy społeczne

Cel ewaluacji Pozyskanie informacji na temat radzenia sobie przez szkołę w sytuacjach trudnych oraz potrzeb w tym zakresie Wykorzystanie zebranych wiadomości do opracowania strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych

Pytania kluczowe Jak rozumieć i rozwiązywać sytuacje trudne? Jaką wiedzę posiadają rodzice na temat sytuacji trudnych w szkole? W jaki sposób nauczyciele ZSE postrzegają sytuacje trudne wychowawczo, jak sobie radzą w sytuacjach trudnych i jakie formy wsparcia preferują?

Narzędzia badawcze kwestionariusz ankiety dla nauczycieli kwestionariusz ankiety dla uczniów scenariusz wywiadu dla rodziców arkusz obserwacji dokumentacja szkolna

Metody i techniki badawcze Do przeprowadzenia ewaluacji wybrano metody ilościowe i jakościowe Badanie zostało przeprowadzone w warunkach szkolnych

Nauczyciele 16 Uczniowie 137 Rodzice 28 Ogółem 181 Grupa badawcza Liczba badanych Nauczyciele 16 Uczniowie 137 Rodzice 28 Ogółem 181

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI Cel ankiety: Poznanie opinii nauczycieli na temat występowania sytuacji trudnych w szkole, radzenia sobie w sytuacjach trudnych w środowisku szkolnym, preferowanych form wsparcia wskazanych przez nauczycieli

Pyt. 1 Które spośród sytuacji napotykanych w szkole określiłabyś/określiłbyś jako trudne? Najwięcej nauczycieli, bo 56% uznało, że wagarowanie uczniów jest trudną sytuacją w szkole. 38% uważa, że trudną sytuacją w szkole jest lekceważący stosunek uczniów do nauczycieli i nauki. Za trudne sytuacje nauczyciele uważają również: palenie papierosów, postawę roszczeniową rodziców i uczniów, wulgaryzmy, przemoc słowną wśród uczniów, przezywanie, wyśmiewanie. Tak odpowiedział co czwarty ankietowany. Nauczyciele borykają się również z brakiem właściwej komunikacji na linii rodzic-nauczyciel, brakiem kontaktu z domem rodzinnym i utrudnionym dostępem do pomocy psychologicznej.

Pyt. 2 W jakich trudnych sytuacjach wychowawczych potrzebuje Pani/Pan wsparcia? 94% nauczycieli potrzebuje wsparcia w różnych trudnych sytuacjach wychowawczych w szkole. Jedna osoba nie potrzebuje żadnego wsparcia. 44% nauczycieli potrzebuje wsparcia w zakresie zapobiegania wagarom uczniowskim. 38% ankietowanych uważa, że potrzebuje wsparcia w rozwiązywaniu problemów rodzinnych uczniów i w ulepszaniu kontaktów z domem rodzinnym. Po 2 nauczycieli wypowiedziało się, że jest potrzebne wsparcie w zakresie palenia papierosów przez uczniów na terenie szkoły lub w jej okolicy oraz używania przez uczniów wulgaryzmów.

Pyt. 3 Od kogo oczekuje Pan/Pani wsparcia w trudnej sytuacji wychowawczej w szkole?

Pyt. 4 Jaka forma wsparcia w rozwiązywaniu sytuacji trudnych może być dla Pani/Pana najbardziej przydatna? Ankietowani uważają, że najbardziej przydatną formą wsparcia dla nauczyciela w rozwiązywaniu trudnych sytuacji będzie indywidualna konsultacja z pedagogiem lub psychologiem szkolnym oraz pomoc koleżeńska. Tak uważa większość tzn. 63% badanych. 4 badanych zechciałoby brać udział w szkoleniu zewnętrznym o tej tematyce. 2 nauczycieli rozwiązywałoby trudne sytuacje wychowawcze w zespole przedmiotowym. Jedna osoba chętnie szuka wsparcia w instytucjach: PPP, GOPS, MOPS, Centrum Terapii Uzależnień.

Pyt. 5 Czy system kar i nagród ułatwia Pani/Panu rozwiązywanie sytuacji trudnych?

Pyt. 6 Jeśli tak to proszę wskazać w jakim stopniu?

Kwestionariusz ankiety dla uczniów Cel ankiety: Poznanie opinii uczniów na temat występowania sytuacji, w których uczniowie potrzebują pomocy ze strony szkoły

Pyt. 1 W jakich sytuacjach potrzebujesz pomocy ze strony szkoły? Uczniowie zdecydowaną większością wskazują, że potrzebują pomocy ze strony szkoły w kłopotach w nauce - 77,2% ankietowanych. 23 uczniów tj. 16,8 % nie potrzebuje żadnej pomocy.

Pyt. 2 Napisz na czym polega pomoc od szkoły w trudnych sytuacjach? Uczniowie odpowiadając na to pytanie wskazali: Pomoc w nauce Możliwość uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych, projektach, zajęciach wyrównawczych Rozmowę z wychowawcą, dyrektorem, pedagogiem szkolnym , nauczycielem Kółka przedmiotowe

Pyt. 3 Od kogo w szkole możesz dostać pomoc w trudnej sytuacji? Największą pomoc otrzymują uczniowie: od wychowawcy - 96 uczniów tj. 42,5% oraz od pedagoga szkolnego – 94 osoby, co stanowi 41,6%. W dalszej kolejności uczniowie wymieniali: dyrektora – 19 respondentów czyli 8,4% oraz nauczyciela danego przedmiotu – 17 osób, czyli 7,5%.

Pyt. 4 Jaki rodzaj pomocy w trudnych sytuacjach jest dla Ciebie najbardziej przydatny? Najbardziej potrzebna jest uczniom rozmowa: z wychowawcą – 56 osób (38,6%) z pedagogiem szkolnym – 44 osoby (30,3%) z nauczycielem przedmiotu – 33 osoby (22,8%) Nieliczni uczniowie (12 – 8,3%) wskazują inny rodzaj pomocy jak: rozmowa z przyjacielem, rozmowa z rodzicem, rozmowa z kimś, kto zrozumie i chce pomóc rozwiązać problem.

Pyt. 5 W jaki sposób szkoła może pomagać w trudnych sytuacjach? Większość ankietowanych – 86 uczniów (60,1%) wskazała na udział w zajęciach dodatkowych. (Zajęć dodatkowych jest prowadzonych w szkole sporo – czy jednak uczniowie w pełni z nich korzystają? - przyp. aut. prezentacji) 28 uczniów (19,6%) oczekuje pomocy finansowej.

Arkusz obserwacji uczniów Badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu arkusza obserwacji, gdzie nauczyciele przeprowadzający badanie oceniali zachowania uczniów na parkingu szkolnym, korytarzach, w szatniach oraz stołówce szkolnej.

Cel obserwacji: ocena zachowań uczniów Podmiot obserwacji: uczniowie klas II i III Pytania kluczowe: Z jakiego rodzaju trudnymi sytuacjami boryka się szkoła? Jaka jest skuteczność radzenia sobie w trudnych sytuacjach w środowisku szkolnym?

Wnioski przeprowadzających obserwację Z obserwacji wynika, że najczęściej występujące problemy, z którymi borykają się uczniowie to: przezwiska, osamotnienie, smutek i niezadowolenie z siebie oraz nadmierna aktywność i nieumiejętność skupienia się uczniów. Występują one najczęściej na korytarzach i w stołówce szkolnej. Wynikać to może między innymi z problemów zdrowotnych uczniów, zmiany klasy, lekkomyślności oraz chęci zwrócenia na siebie uwagi, obniżonego poczucia własnej wartości.

Scenariusz wywiadu z rodzicami Cel wywiadu: Poznanie opinii rodziców na temat występowania sytuacji trudnych w szkole, radzenia sobie w sytuacjach trudnych w środowisku szkolnym, preferowanych form wsparcia oczekiwanych przez rodziców ze strony szkoły Wywiad przeprowadzono wśród 28 rodziców – po 2 przedstawicieli rodziców z każdej klasy.

zamknięcie nauczycieli na krytykę ze strony rodzica Pyt. 1 Jakie sytuacje występujące w szkole według Pani/Pana można uznać za trudne? wagary, kłopoty w nauce podziały w klasie na uczniów „lepszych” i „gorszych” ze względu na status materialny zamknięcie nauczycieli na krytykę ze strony rodzica brak motywacji do nauki przeładowanie materiału

Rodzice nie przypominają sobie takich zdarzeń Pyt. 2 Czy słyszała/słyszał Pani/Pan o jakichś trudnych sytuacjach mających miejsce w szkole? Jeśli tak, to proszę je opisać. Rodzice nie przypominają sobie takich zdarzeń Pyt. 3 Czy i w jaki sposób sytuacje te zostały rozwiązane przez szkołę? Brak odpowiedzi

rozmowa z dzieckiem, często przy udziale nauczyciela korepetycje Pyt. 4 Co Pani/Pana zdaniem może zrobić rodzic w takich sytuacjach? rozmowa z dzieckiem, często przy udziale nauczyciela korepetycje często rodzice przyznawali się do swojej bezradności

kontrolowanie zeszytów częstszy kontakt ze szkołą Pyt. 5 Czy i w jakich sytuacjach nauczyciel zwracał się do Pani/Pana z prośbą o wsparcie? Prośba o: kontrolowanie zeszytów częstszy kontakt ze szkołą informowanie o problemach rodzinnych

Rodzice najczęściej wymieniali: Pyt. 6 Czy i w jakich sytuacjach trudnych oczekiwała/oczekiwał Pani/Pan wsparcia ze strony nauczyciela? Rodzice najczęściej wymieniali: pomoc w nauce – organizowanie samopomocy koleżeńskiej organizowanie dodatkowych zajęć pomoc w kwestii motywowania do nauki i podniesienia niskiej frekwencji żądanie większych restrykcji w kwestii nieodpowiedniego stroju i makijażu szczery dialog

częsty kontakt telefoniczny Pyt. 7 Jaki sposób wsparcia ze strony szkoły w sytuacjach trudnych byłby dla Pani/Pana najbardziej przydatny? częsty kontakt telefoniczny informowanie na bieżąco przez wychowawcę o sytuacjach trudnych i problemach dziecka szczera rozmowa – uczeń, rodzic, wychowawca szybkie reagowanie na absencję wzywanie rodziców do szkoły w sytuacjach trudnych

WNIOSKI W szkole na bieżąco prowadzona jest diagnoza zachowań, podejmuje się działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu zapobieganie wszelkim zagrożeniom. Wychowawcy odpowiednio reagują na sytuacje trudne i wszelkie przejawy łamania norm społecznych. Największym problemem są wagary, które przekładają się na złe wyniki w nauce. Uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje, chociaż nie zawsze respektują normy społeczne i przestrzegają regulaminy.

WNIOSKI Stwierdza się postawę roszczeniową rodziców i uczniów: rodzice przenoszą odpowiedzialność za dziecko na szkołę, kwestionują wymagania edukacyjne i podejmowane działania wychowawcze, zbyt mało zaangażowani są w sprawy szkoły, interweniują dopiero na etapie poważnych trudności przyjmując postawę roszczeniową uczniowie domagają się swoich praw, lecz nie spełniają podstawowych obowiązków uczniowskich, domagają się wyższych stopni, są niecierpliwi, oczekują natychmiastowych rezultatów, lekceważą polecenia nauczycieli, brak jest u nich motywacji i samodyscypliny, nie widzą sensu uczenia się

WNIOSKI Ciągłym problemem jest palenie papierosów przez uczniów. W kontaktach z rówieśnikami uczniowie używają wulgaryzmów, wyśmiewają się, przezywają, czasami przejawiają zachowania agresywne. Rodzice uważają, że nauczyciele wykazują większe zainteresowanie uczniami zdolnymi, poświęcając niewiele uwagi uczniom słabszym. Zarówno uczniowie, jak i rodzice uważają, że zbytnie przeładowanie materiału powoduje problemy w nauce, przez co uczniowie tracą motywację do nauki (77,2 % uczniów oczekuje ze strony szkoły pomocy związanej z kłopotami w nauce).

WNIOSKI Rodzice uważają, że w klasie występują podziały na lepszych i gorszych m.in. ze względu na status materialny. Młodzież uważa, że pieniądze są wyznacznikiem statusu społecznego i dają prawo do dominacji nad innymi. Zdaniem rodziców brak jest otwartej dyskusji ze strony nauczycieli.

REKOMENDACJE Zwiększyć nacisk na uświadamianie młodzieży, co do zagrożeń związanych z nikotynizmem. W czasie przerw zwiększyć obserwację korytarzy i terenu wokół szkoły. Z większą uwagą przyglądać się osobom przychodzącym do szkoły z zewnątrz (nauczyciele dyżurujący oraz pracownicy niepedagogiczni). Bardziej motywować uczniów do udziału w zajęciach, uświadamiając im, że frekwencja znacznie wpływa na bieżące wyniki w nauce i wyniki egzaminów zewnętrznych.

REKOMENDACJE Zorganizować samopomoc koleżeńską dla uczniów słabych i mających braki w nauce. Wpłynąć na rodziców, aby wykazali większe zainteresowanie osiągnięciami edukacyjnymi swoich dzieci (mała liczebność rodziców na zebraniach klasowych). Większy nacisk położyć na pedagogizację rodziców – upowszechniać wiedzę dotyczącą profilaktyki zagrożeń i respektowania norm społecznych. Zachęcać rodziców do aktywnego uczestnictwa w zebraniach klasowych, w celu analizowania zachowań uczniów, ustalenia działań eliminujących zachowania niepożądane.

REKOMENDACJE Większy nacisk położyć w czasie lekcji wychowawczych na kulturę słowa i kulturę zachowania się w różnych sytuacjach. Nasilić pracę wychowawczą w kierunku uwrażliwiania na przejawy przemocy rówieśniczej i kształtowania umiejętności nieagresywnego reagowania w sytuacjach konfliktowych oraz właściwego reagowania na niepożądane zachowania uczniów. Położyć większy nacisk na indywidualne rozmowy z uczniami nagminnie wagarującymi oraz przejawiającymi zachowania agresywne i konfliktowe (wychowawcy i pedagog szkolny). Opracować katalog zasad i norm obowiązujących w szkole oraz konsekwentnie ich przestrzegać.

REKOMENDACJE Rozeznawać na bieżąco sytuację materialną każdego ucznia i w razie potrzeby organizować pomoc. Zwiększyć ilość pochwał na forum szkoły, na gazetkach ściennych prezentować wzorce zachowań. Na zebraniach przypomnieć rodzicom o dokumentach regulujących funkcjonowanie szkoły oraz wyjaśnić na czym polega waga ocen. Wyniki diagnozy wykorzystywać do modyfikowania programu profilaktycznego oraz wychowawczego.

PREZENTACJĘ OPRACOWAŁA Bernadeta Boczoń