SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZAJĘCIA EDUKACYJNO – ZAWODOWE
We wrześniu 2013 roku w Szkole Podstawowej w Mierzawie utworzono Szkolny Ośrodek Kariery Celem utworzenia SZOK jest zwiększenie efektywności kształcenia kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości w oparciu o warsztaty edukacyjne u 24 uczennic i 28 uczniów Szkoły Podstawowej w Mierzawie. Zadaniem SZOK jest pomoc uczniom w poznawaniu własnych możliwości, rozwijaniu zdolności , predyspozycji i zainteresowań.
Odbiorcami są uczniowie klas I – III i IV – VI, uczestnicy projektu „Rozwijam się wszechstronnie” - podzieleni na siedem grup liczebność grup nie przekracza ośmiu osób tematyka SZOK realizowana była w ramach zajęć edukacyjno – zawodowych w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, dla każdej grupy, w dni nauki szkolnej.
Orientacja zawodowa w Szkole Podstawowej dzieli się na dwa etapy: Etap I – orientacja zawodowa dzieci w klasach I–III; obejmuje kształtowanie właściwych postaw dziecka wobec pracy ludzkiej, zapoznanie z różnorodnymi zawodami, szczególnie z tymi z najbliższego otoczenia dziecka, zawodami rodziców i najbliższej rodziny;
Etap II – orientacja zawodowa dzieci w klasach IV–VI polega na wstępnej analizie znaczenia pracy w życiu człowieka i w życiu społeczeństwa, uczniowie wstępnie poznają i oceniają różne cechy osobowości, własne możliwości i preferencje, poznają zawody mniej znane we własnym otoczeniu poznają grupy zawodowe
Tematyka SZOK realizowana była na: Zajęciach pozalekcyjnych Spotkaniach z przedstawicielami zawodów Wyjazdach edukacyjnych
Na zajęciach: Dowiadujemy się co to jest zawód i poznajemy podstawowy podział zawodów na grupy. Zajęcia na platformie e – learningowej projektu
Utrwalamy wiadomości na warsztatach
Poznajemy nowe zawody z praktycznym Poradnikiem
Gramy w gry edukacyjne Każdy uczeń otrzymuje karty, z przedmiotami, rzeczami lub cechami charakterystycznymi dla określonego zawodu. Zadaniem uczniów jest nazwanie zawodu, z którym kojarzy się dany przedmiot a potem znalezienie karty z tym zawodem.
Rozwijamy swoje zainteresowania i szukamy ich (decoupage)
Witraże na folii
„Wszyscy dla wszystkich” Julian Tuwim Rozmawiamy o zawodach „Wszyscy dla wszystkich” Julian Tuwim Murarz domy buduje, Krawiec szyje ubrania, Ale gdzieżby co uszył, Gdyby nie miał mieszkania? … Po przeczytaniu wiersza następuje rozmowa na temat zawodów, o których słyszały dzieci w wierszu: Jakie zawody występują w wierszu? - Na czym polega ich praca? - Jak rozumieć tytuł wiersza? ( Ważna jest każda praca i każdą należy szanować! – przesłanie) (Fragment scenariusza)
Odwiedzili nas ciekawi ludzie Żołnierz zaprezentował nam swój ekwipunek, opowiedział o ciężkiej pracy I o tym, co trzeba zrobić, by móc pracować w Narodowych Siłach Zbrojnych
Fryzjerzy prezentowali swoja pracę Fryzjer opowiadał o pracy i tajnikach zawodu, a uczennice ze szkoły fryzjerskiej o przebiegu nauki
Fotograf
Piszącym wiersze, pamiętniki i inne… poetka, autorka wielu tomików wierszy, podpowiedziała jak je wydać. Deklamujący uczniowie Materiał na nową książkę Już wydane
Wycieczka edukacyjna do fabryki ozdób choinkowych Wycieczka edukacyjna do fabryki ozdób choinkowych. Poznawanie kolejnych etapów produkcji bombek. Wydmuchiwanie Srebrzenie
Ręczne zdobienie i produkty końcowe
Wytwory pracy fabryki
Warsztaty w fabryce bombek Nasze prace podpisane na pakowni
Wycieczka do Miechowa Celem wycieczki było szukanie, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań: muzycznych (Szkoła Muzyczna I stopnia), plastycznych (Galeria Sztuki, Dom pracy twórczej S. Żechowskiego) historycznych ( Dworek Zacisze związany z Tadeuszem Kościuszką, Zespół Poklasztorny Bożogrobców z Bazyliką Grobu Bożego )
Szkoła muzyczna Występ chóru Prezentacja krótkich utworów granych na wielu instrumentach
Dom Pracy Twórczej S. Żechowskiego. Galeria Sztuki Współczesnej.
W szkole istnieje tablica informacyjna Szkolnego Ośrodka Kariery, na której zamieszczane są: - nasze działania (spotkania z przedstawicielami zawodów), - ścieżki edukacyjne - dostępne ulotki i reklamy miejsc, w których można rozwijać zainteresowania
Dziękujemy za uwagę