Etykiety na produktach spożywczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znakowania Wartością Odżywczą GDA
Advertisements

Dodatki do żywności „E”
Kontrolę przeprowadzono w II kwartale 2006 roku
Bądź świadomym konsumentem
„Nowe prawo UE – znakowanie żywności”
1/3 wyprodukowanej żywności marnuje się.
Przepisy prawa dotyczące żywności
Festiwal Projektów 2. 0 w Szkole Podstawowej im. K
Portal EURES – jak wyszukiwać oferty pracy? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA 14 MARCA 2008 PRZEDSTAWICIELSTWO KOMISJI EUROPEJSKIEJ WARSZAWA ZANIM KLIKNIESZ – POZNAJ SWOJE PRAWA.
Identyfikowalność oczyma konsumenta
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
INTERNET POŻYTECZNIE-
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Zanim wybierzesz się na zakupy przedświąteczne… Porady dla konsumentów w okresie przedświątecznym 14/04/2011www.wiih.org.plWojewódzki Inspektorat Inspekcji.
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
ZESPÓŁ CECH UMOŻLIWIAJĄCY OSIĄGANIE ZYSKU Nie ryzykujesz zgubieniem pieniędzy Będziesz miał czas przemyśleć zakup Nie będziesz kupował pod wpływem.
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
Światowy dzień żywności
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Prawa konsumenta.
Bezpieczeństwo zabawek
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun: Jadwiga Zdan Kompetencja:
Przedświąteczne zakupy
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
Źródło informacji o produkcie
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
Opracowała Agnieszka Balcerak
Rola etykiety jako źródło informacji o produkcie.
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Rozwiązania innowacyjne i współpracy ponadnarodowej - źródła informacji Krajowa Instytucja Wspomagająca Centrum Projektów Europejskich Warszawa, 2014r.
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
WODA.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Akcja prozdrowotna ,,Śniadanie daje moc”.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Wiem co jem Jak kupować mądrze?.
Alergeny – zagrożenie w przemyśle spożywczym
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Sok, nektar czy napój? © TNS Luty 2015 K.0??/15 Sok, nektar czy napój? Oto jest pytanie!
UWAGA NA DOPALACZE !. Rynek narkotykowy się zmienia, pojawiają się nowe substancje. Od 3 lat na światowym rynku można zaobserwować ekspansję nowego typu.
To i owo, jak odżywiać się zdrowo
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Konsumencie dokonuj świadomego wyboru! Żądaj rzetelnej.
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
Jestem wyrobem papierowym lub foliowym przymocowanym do produktu w celu zidentyfikowania lub określenia jego zawartości.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie Znakowanie wartością odżywczą Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia.
Analiza etykiety produktu żywnościowego - aspekt prawny
organy i organizacje ochrony konsumenta
Publiczne prawo konkurencji
Sylwia Kanak Marcin Janusek klasa II c
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
ZDROWA ŻYWNOŚĆ NIEZDROWA ŻWYNOŚĆ.
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
CATERING SZPITALNY KONTROLA INSPEKCJI HANDLOWEJ
Umowy przenoszące prawa
nasze prawa mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Etykiety na produktach spożywczych

Dlaczego warto czytać etykiety? Etykiety umieszczane na produktach spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. Przed zakupem produktu warto więc przeczytać etykietę i dowiedzieć się czy produkt spełnia nasze wymagania .

Jak czytać etykiety ?

W Polsce każdy produkt musi być oznakowany o języku polskim w sposób zrozumiały . Etykiety muszą być nie zsuwalne, a informacje powinny być umieszczone w widocznym miejscu na opakowaniu . Zasady etykiwtowania wprowadziła Unia Europejska z myślą o tym, by konsumenci, poczas robienia zakupów, mogli podejmować świadome decyzje.

Informacje które powinny się znaźć na opakowaniu każdego produktu Dane producenta lub paczkującego środek spożywczy - można też podawać jedynie dane wprowadzającego produkt na rynek w przypadku, gdy jego działalność jest zarejestrowana na terenie Unii Europejskiej. Skład - jest to spis wszystkich surowców, które zostały użyte w procesie produkcji. Termin przydatności do spożycia - termin, po upływie którego produkt nie powinien być spożywany. Oznaczenie partii - najczęściej podawane w formie kodu kreskowego nadanego przez producenta.

Nazwa produktu Nazwa produktu powinna być nazwą rodzajową (np. masło, olej, mąka) – towarzyszyć jej powinna informacja o formie produktu lub sposobie jego przygotowania (np. głęboko mrożony, pasteryzowany). Jeśli produkt poddano promieniowaniu jonizującemu – taka wzmianka również musi znaleźć się na opakowaniu.

Ściąga 5 złotych zasad czytania etykiet. „Mała czcionka, do tego jakieś tabelki, rysunki, cyferki – nie mam czasu, by bawić się w takie łamigłówki...” Te słowa to wymówka prawie każdego z nas, gdy zostajemy pytane o to, czy czytamy etykiety. Tymczasem te informacje to prawdziwa skarbnica wiedzy, która może uchronić nas przed kupnem kota w worku!

1. Nie daj się wpuścić w maliny – poznaj swoje prawa konsumenckie! Jako konsument masz wiele praw – regulowanych m.in. przez Rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych. Zgodnie z nimi producent nie może wprowadzać Cię w błąd, co do jakości, składu i przeznaczenia produktu, który kupujesz – np. składniki, które są pokazane graficznie na opakowaniu powinny widnieć także na liście składników.

2. Najlepiej spożyć przed końcem... Zawsze sprawdź datę ważności! To pierwsza rzecz która powinna być przec ciebie przeczytana! Dlaczego? Ponieważ często dzieje się tak, że na półkach sklepowych produkty stoją nawet wtedy, gdy data ważności dawno minęła bądź jest przebita i na (tylko) pierwszy rzut oka może się wydawać, że wszystko jest w porządku. A przecież spożycie przeterminowanego produktu może stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia

3. Produkt niejedno ma imię... Zwracaj uwagę na symbole. Poza opisem właściwości produktu, producenci coraz częściej umieszczają na opakowaniach symbole, które oznaczają konkretną cechę. Warto się nimi zainteresować i się ich nauczyć, byś z łatwością mógł odróżniać np. pieczywo wieloziarniste od tego z pełnego ziarna.

4. Zostań fanem GDA! Dzięki wskaźnikowi GDA (z ang. Guideline Daily Amount), oznaczającemu Wskazane Dzienne Spożycie, bez problemu dowiesz się, ile kalorii zawiera dany produkt i jaki procent dziennego zapotrzebowania na energię oraz składniki odżywcze pokrywa jego jedna porcja.

5. Zobacz, co kryje lista składników! Lista składników podawana jest w kolejności od tego składnika, którego jest w produkcie najwięcej, do tego, którego jest najmniej. Dlatego kupując np. sok sprawdź czy to sok z owoców czy o smaku owocowym – może się bowiem okazać, że pomarańcze, z których rzekomo miał być zrobiony, to tak naprawdę woda i aromaty. Pamiętaj też, że na opakowaniu powinna być informacja o ewentualnych alergenach, które występują w produkcie np. mąka pszenna zawierająca gluten.

Co zrobić gdy zakupimy wadliwy towar ? Konsument nie zawsze jest zorientowany, kiedy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedanie wadliwego towaru. Co zrobić, jeżeli towar ma wadę, której nie odkryliśmy w sklepie? Zgodnie z prawem rękojmi, możemy zwrócić wadliwy towar i domagać się jego wymiany na nowy, bez wad.

Pierwszy krok, jaki powinien wykonać konsument (np Pierwszy krok, jaki powinien wykonać konsument (np. po zakupieniu towaru, w którym ujawniła się wada) - to zgłoszenie reklamacji w sklepie. Jeśli ona nie zostanie pozytywnie rozpatrzona - dopiero wtedy może zwrócić się o po pomoc do rzecznika konsumentów.

Gdy sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji albo rozpatrzy ją w sposób negatywny dla klienta, rzecznicy konsumentów mogą wystąpić w jego imieniu. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź Miejscy lub powiatowi interweniują we wszystkich sprawach konsumenckich. Przede wszystkim wtedy, kiedy w zakupionym towarze ujawnia się wada, a poszkodowany konsument nie jest w stanie wyegzekwować swoich praw w wyniku postępowania reklamacyjnego.

Instytucje ochrony konsumentów Konsumentom, których prawa zostały naruszone, pomagają: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony konsumentów, ale nie tylko, bo także w sprawach ochrony konkurencji. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócić się można wówczas, gdy praktyka dotyka nieograniczonej liczby osób np. zły system obsługi klienta, wprowadzająca w błąd reklama, nieprawdziwa informacja na opakowaniu produktu, ukryte wady przedmiotu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa tel.: 0 22 55 60 800 e-mail: uokik@uokik.gov.pl  www.uokik.gov.pl

Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania powiatu (lub miasta) w zakresie ochrony interesów konsumentów. Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej Pl. Powstańców Warszawy 1 00-050 Warszawa  tel.: 0 22 826 23 30 fax: 022 827 22 89 e-mail: sekretariat@giih.gov.pl www.giih.gov.pl

Federacja Konsumentów Kluby Federacji znajdują się w 48 miastach na terenie całej Polski. Do takiego klubu można się zwrócić osobiście lub zadzwonić. Jeżeli sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję - np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i wykazać mu, że postąpił niezgodnie z przepisami. Rada Krajowa Federacji Konsumentów Plac Powstańców Warszawy 1 00-030 Warszawa tel.: 0 22 827 11 73 fax: 0 22 827 90 59 email: sekretariat@federacja-konsumentow.org.pl 

Projekt wykonały Karolina Wielosik Klaudia Janus Paulina Jabłońska

Korzystałyśmy ze stron : http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/792376,kupiles-wadliwy-towar-zobacz-kiedy-moze-pomoc-rzecznik-konsumenta-poradnik,2,id,t,sa.html http://www.aktywniepozdrowie.pl/etykiety-twarz-produktu/etykiety-spojrz-co-kupujesz