Praca katechetyczna z uczniem zdolnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Praca katechetyczna z uczniem zdolnym

dotyczy pracy z uczniem indywidualnym programem lub tokiem nauki. O uczniu zdolnym mówi: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki: dotyczy pracy z uczniem indywidualnym programem lub tokiem nauki.

o uczniu zdolnym mówi także: 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

§ 3. 1. 4) ze szczególnych uzdolnień; Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności: 4) ze szczególnych uzdolnień;

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna § 6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy: 1) ucznia; 2) rodziców ucznia; 3) dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki; 4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem; 5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej; 6) poradni; 7) asystenta edukacji romskiej; 8) pomocy nauczyciela; 9) pracownika socjalnego; 10) asystenta rodziny; 11) kuratora sądowego.

§ 7. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie: 2) zajęć rozwijających uzdolnienia;

Wskazane rozporządzenia nie definiują ucznia zdolnego. Cechy takiego ucznia możemy określić na podstawie literatury psychologiczno-pedagogicznej.

Przykładowe cechy ucznia zdolnego (wybrane z literatury przez autora prezentacji): - sprawność językowa (bogactwo słownictwa, bardzo dobre oceny, umiejętność dobitnego wyrażania myśli, aktywność, zaangażowanie, - myślenie logiczne, oryginalne, twórcze, - fantazja, wrażliwość, - zdolność skojarzeń, syntezy i wnioskowania, chęci prowadzenia rozmów na różne tematy, - łatwość przyswajania treści wiary, - chęć budzenia i rozwijania wiary, - podejmowanie decyzji inicjowanych przez wyznawaną wiarę, - otwarcie na prawdę Objawioną, samodzielne podejmowanie poszukiwań odpowiedzi na nurtujące go pytania dotyczące życia wiarą.  

Zadaniem autora prezentacji było ucznia zdolnego : - wyszukać, - dostrzec jego zainteresowania, - rozwijać, - wyeksponować. Uczeń zdolny, aby mógł się rozwijać osobowościowo musi: działać, ćwiczyć, tworzyć, uczestniczyć w liturgii.

wzrost wychowania religijnego i postawy liturgicznej Spośród różnych możliwości pracy z uczniem zdolnym w roku szk. 2013/14 ja wybrałem pracę w „Kole zainteresowań” – teologiczno-liturgicznym. Cel ogólny: wzrost wychowania religijnego i postawy liturgicznej Cele szczegółowe, uczeń: żyje w komunii z Chrystusem, Celebruje obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, rozumie znaczenie liturgii, - świadomie i aktywnie uczestniczy w obrzędach.  

Treści koła: znaki i symbole liturgiczne, nabożeństwo czterdziestogodzinne, istota pierwszych czwartków miesiąca, Roraty – Msza ku czci NMP, Nabożeństwo Drogi Krzyżowej, Niedziela Palmowa, Triduum paschalne.

Przykładowe formy pracy na jednym z kół: uczniom zdolnym polecam wyszukanie informacji na dany temat (np. struktura modlitwy powszechnej, nabożeństwo czterdziestogodzinne, czy różańcowe), na kole prezentują oni wyniki poszukiwań na forum grupy (np. referat, artykuł, strona internetowa, lektura nadobowiązkowa) i podają źródła, - dyskusja nad zagadnieniem w małych zespołach i na forum klasy, - wspólne poprawianie ewentualnych niedoskonałości, formułowanie wniosków, syntezy problemu (np. rozważania różańcowe, drogi krzyżowej, modlitwy adoracyjne, modlitwy powszechne), tworzenie w grupach tekstów, które zostaną wykorzystane w parafii w czasie konkretnej modlitwy, - bezpośredni udział w liturgii, czy nabożeństwie Kościoła .

Twórcza praca koła

Twórcza praca koła

Efekty: - kreatywne myślenie pozwalające na zdobycie wiedzy i umiejętności wykraczających poza materiał programowy, - bezpośredni, świadomy i aktywny udział w konkretnej liturgii, czy nabożeństwie Kościoła, - zdolność dokonywania analizy i interpretacji wydarzeń liturgicznych, - liturgiczna poprawność językowa, wzbogacanie słownictwa, - prezentowanie postawy humanistycznej, kreatywnej i wrażliwej liturgicznie, - aktywność twórcza poprzez przygotowywanie stosownej oprawy liturgicznej.

Wstęp do wspólnej modlitwy różańcowej – pierwszy czwartek miesiąca

Bibliografia: 1. Boraczyńska M., Uczeń zdolny – metody pracy, Warszawa 2012. 2. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010. 3. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.