Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Prezentacja wyników badań
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Prowadzenie dokumentacji
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Projektowanie programów studiów
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Wykorzystano: 1. M. Próchnicka: Seminarium Bolońskie.Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia. 2. A.Wroczyńska,
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy Instytut Zaawansowanych Technologii Energetycznych Wydział Inżynierii Środowiska i Biotechnologii Politechnika Częstochowska Jacek S. Leszczyński, Monika Bednarek Śniadanie z Przedsiębiorcami 5 czerwca 2014r.

NOWY PORZĄDEK PRAWNY W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164 Poz. 1365) – częściowo obowiązuje Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym …(Dz.U. Nr 84 Poz. 455) – już obowiązuje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia – obowiązuje od 1 października 2011 r. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 czerwca 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji, w tym opisów efektów kształcenia dla obszarów kształcenia – już obowiązuje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych - obowiązuje od 1 października 2011 r. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie wzorcowych efektów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów – obowiązuje Dygresja: Możliwe jest opracowanie własnych programów kształcenia !

KOMPETENCJE SPOŁECZNE NOWY PORZĄDEK PRAWNY W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym …(Dz. U. Nr 84 Poz. 455) – już obowiązuje Art.1. W ustawie z dnia 27 lipca 2005r.- Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.2) ) wprowadza się następujące zmiany: Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – opis, przez określenie efektów kształcenia, kwalifikacji zdobywanych w polskim systemie szkolnictwa wyższego Kwalifikacje – efekty kształcenia, poświadczone dyplomem, świadectwem, certyfikatem lub innym dokumentem wydanym przez uprawniona instytucję potwierdzającym uzyskanie zakładanych efektów kształcenia Efekty kształcenia – zasób czynników uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę ucząca się Profil kształcenia – profil praktyczny, obejmujący moduł zajęć służących zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych albo profil ogólnoakademicki, obejmujący moduł zajęć służących zdobywaniu przez studenta pogłębionych umiejętności teoretycznych WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE

NOWY PORZĄDEK PRAWNY W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA Obszar kształcenia - zasób wiedzy i umiejętności z zakresu jednego z obszarów wiedzy określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.3)). Program kształcenia – opis określonych przez uczelnie spójnych efektów kształcenia, zgodny z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, oraz opis procesu kształcenia, prowadzącego do osiągnięcia tych efektów, wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów tego procesu punktami ECTS ECTS - Europejski System Transferu Punktów (ECTS, ang. European Credit Transfer System) – zbiór procedur, które zostały opracowane przez Komisję Europejską, gwarantujących zaliczanie studiów krajowych i zagranicznych do programu realizowanego przez studenta w macierzystej uczelni. Komisja Europejska promuje w ten sposób współpracę pomiędzy uczelniami w zakresie wymiany studentów. 60 punktów ECTS odzwierciedla wkład pracy wymaganej do zaliczenia pełnego roku akademickiego; na semestr przypada zwykle 30 punktów.

Charakterystyka prowadzonych studiów Program kształcenia dla kierunku ENERGETYKA I stopień kształcenia – profil praktyczny   Charakterystyka prowadzonych studiów nazwa kierunku studiów: Energetyka poziom kształcenia: studia I stopnia, 6 poziom KRK profil kształcenia: studia o profilu praktycznym forma studiów: studia stacjonarne  tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: inżynier przyporządkowanie kierunku do jednego lub większej liczby obszarów kształcenia: kierunek Energetyka należy do obszaru studiów technicznych

PRZYKŁAD OPISU KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

PRZYKŁAD OPISU MODUŁÓW KSZTAŁCENIA

PRZYKŁAD SPOSOBU SPRAWDZENIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Opis sposobu sprawdzenia efektów kształcenia Przewodnik po przedmiocie zawiera miary oceny efektów kształcenia i ich odniesienie do założonych na kierunku efektów kształcenia. Przewiduje się następujące szczegółowe formy weryfikacji: kolokwia, egzaminy, raporty, sprawdziany, opracowania, głos w dyskusji, ocena postawy studenta, egzamin dyplomowy. Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej, po zasięgnięciu opinii zespołu, przedkłada na koniec roku akademickiego radzie jednostki ocenę stopnia realizacji efektów kształcenia. W składzie zespołu znajdują się nauczyciele akademiccy stanowiący minimum kadrowe dla kierunku. Analiza założonych efektów kształcenia zostanie przeprowadzona w następujący sposób: -nauczyciele akademiccy, odpowiedzialni za realizację przedmiotu, otrzymają ankiety oceny założonych kierunkowych efektów kształcenia; -ocena efektów dla przedmiotu zostanie sporządzona według następującej formuły n – liczba studentów przypisana do grupy dziekańskiej (indeks j=1,…,n) – zgodnie z protokołem zaliczeniowym lub protokołem z egzaminu pj – ocena dla rozważanego efektu zdobyta przez „j”-tego studenta stepi,k – stopień realizacji „k”-tego efektu kształcenia w „i”-tym przedmiocie -na podstawie ocen cząstkowych, Zespół dokona oceny założonych efektów kształcenia według następującej formuły m – liczba przedmiotów, do których został przypisany kierunkowy efekt kształcenia ECTSi – liczba punktów ECTS przypisana do „i”-tego przedmiotu strk – stopień realizacji „k”-tego efektu kształcenia na kierunku -zespół opracuje raport przedstawiający ocenę stopnia realizacji dla każdego z założonych efektów kształcenia -raport będzie stanowić podstawę do modyfikacji programu studiów w kolejnym cyklu kształcenia.

KILKA POZIOMÓW WSPÓŁPRACY Uczelnia Patroni Mentorzy System dualny Program stypendialny System praktyk i staży Udział pracodawców w zajęciach dydaktycznych Program Mentor

PROGRAM PRAKTYK I STAŻY SYSTEM DUALNY System wzorowany na programach stosowanych w Niemczech. Zakłada udział pracodawców w kształceniu inżynierów od 1 semestru, włączając w to pobyt studenta u pracodawcy Wyznaczenie dla studentów opiekunów ze strony Wydziału i Przedsiębiorcę (partnera programu), którzy wytyczają indywidualną ścieżkę rozwoju, wybierają tematykę projektów i prac dyplomowych PROGRAM STYPENDIALNY Przemysłowi partnerzy programu (patroni) fundują stypendium dla wybranych prze siebie studentów. Wybrany student otrzymuje również opiekuna ze strony przedsiębiorcy (patrona) PROGRAM PRAKTYK I STAŻY Od 1 semestru jeden dzień w tygodniu spędzony u pracodawcy Trzymiesięczne praktyki u pracodawcy Program staży absolwenckich

UDZIAŁ PRACODAWCÓW W DYDAKTYCE Udział w wyborze przedmiotów dla każdej ze specjalizacji Wyznaczenie narzędzi i programów, wykorzystywanych w czasie ćwiczeń i laboratoriów Udział pracowników w zajęciach w charakterze wykładowców Udział praktyków w opracowaniu skryptów i podręczników PROGRAM MENTOR Program polegający na zaangażowaniu podczas laboratoriów i warsztatów doświadczonych pracowników (grupa 55+) w charakterze asystentów prowadzących.

WNIOSKI Z REGULACJI PRAWNYCH Zmiany weszły w życie w roku akademickim 2012/2013 Mamy dwa podstawowe profile kształcenia: ogólnoakademicki, praktyczny Efekty kształcenia to: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Profil praktyczny - dodatkowy semestr na praktykę (semestr VI) Kształcenie z Pracodawcą przyśpiesza proces wdrożenia przyszłego pracownika do pracy w przedsiębiorstwie Prowadzenie zajęć ze studentami przez wybitnych praktyków i ich udział w opracowywaniu programu nauczania, w tym określenia efektów kształcenia oraz sposób realizacji praktyk studenckich i staży. Profil praktyczny umożliwia korzystanie ze specjalistycznych szkoleń i uzyskanie nowych umiejętności np. komunikacyjnych, organizacyjnych potrzebnych do pracy w przedsiębiorstwie.

PROPOZYCJE PRZEDMIOTÓW DLA PRZEDSTAWICIELI PRZEDSIĘBIORSTW BHP i ergonomia Ochrona własności intelektualnej Materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne Działalność gospodarstwa energetycznego na rynku Gospodarka energetyczna Ochrona środowiska w energetyce Projektowanie Praca dyplomowa inżynierska Praktyka

Zapraszamy Państwa do współpracy z Instytutem Zaawansowanych Technologii Energetycznych Wydziału Inżynierii Środowiska i Biotechnologii Kontakt: Mgr inż. Monika Bednarek Tel: +48 608 641 703 E-mail: mbednarek@fluid.is.pcz.pl