Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała mgr Agata Latko
Główne cele: Przygotowanie uczniów do nauki języka angielskiego na kolejnych etapach edukacyjnych (Rozporządzenie MEN): 1. Uwrażliwianie dzieci na różnorodność językową i kulturową oraz budowanie umiejętności komunikacyjnej. 2. Kształtowanie motywacji do nauki języka angielskiego i zdobywanie umiejętności samodzielnego uczenia się.
Nauka języka obcego od wczesnego wieku jest wszechstronna.
Nauka języka obcego we wczesnym wieku pozwala na rozwój: Językowy- słuchanie, czytanie, pisanie, mówienie Logiczno- matematyczny- liczby, określanie czasu, logiczne myślenie Ruchowy- gry i zabawy ruchowe (metoda reagowania całym ciałem- TPR)
Muzyczny- śpiewanie, klaskanie, rymowanki, zabawy rytmiczne Przestrzenno-wzrokowy- materiały wizualne, rysowanie, pisanie, spostrzegawczość Interpersonalny- praca w parach, grupach Intrapersonalny- praca indywidualna, samoocena
Argumenty fizjologiczne Z badań neurologów wynika, że najlepszy okres do nauczenia się języka obcego przypada na pierwsze dziesięć lat życia dziecka. Wtedy dziecko uczy się języka w sposób naturalny i bez większych trudności- nabywa język. Po ukończeniu dziesiątego roku życia mózg staje się coraz mnie plastyczny i mniej chłonny.
Argumenty z dziedziny laryngologii Ucho dziecka reaguje na wszystkie długości fal do 12 roku życia. Potem, przestawia się tylko na takie długości, które są charakterystyczne tylko dla języka ojczystego. Wynika z tego, że dzieci mają możliwość bezbłędnie opanować obcą wymowę i akcent.
Argumenty psychologiczne Cechy dzieci pomagają im w nauce języka obcego
‘Mamusiu, a wiesz jak jest po angielsku „lalka”?’ Budowanie pewności siebie w procesie uczenia się języka obcego
Z łatwością interpretują
Są kreatywne i chętne do eksperymentowania
Są ciekawe
Są aktywne
Mają bujną wyobraźnię
Uwielbiają wczuwać się w role
Uwielbiają mówić !!
Nauka przez zmysły = doświadczenie
Argumenty społeczno- ekonomiczno- polityczne Znajomość języków obcych umożliwia komunikowanie się ponad granicami, współpracę naukową, gospodarczą i wymianę kulturalną i turystyczną. Młody człowiek ma lepszy start zawodowy na europejskim rynku pracy.
Cechy, które mogą utrudniać proces nauczania: Krótki czas koncentracji Duża chwiejność emocjonalna Wrażliwość na krytykę Skoncentrowanie na sobie Szybkie uczenie się, ale też szybkie zapominanie
…Podsumowując… Uczenie małych dzieci języków obcych powinno zacząć się tak wcześnie jak to tylko możliwe.
Wystawianie dzieci na kontakt z nowym światem słów: rozwija ich słownictwo i procesy myślowe podnosi samoocenę gwarantuje większa płynność i poprawność w używaniu języka obcego.
Pozwala na wszechstronny, a więc prawidłowy rozwój dziecka
Prezentacja przygotowana z wykorzystaniem: Czasopisma The Teacher Czasopisma Języki Obce w szkole Czasopisma Życie szkoły Programu nauczania Język Angielski w nauczaniu wczesnoszkolnym I etap edukacyjny- klasy I-III
Dziękuję za uwagę