Stowarzyszenie Kofe(m)ina Klaudyna Bociek Monika Grochalska Aneta Grygiel-Dorszewska Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Tak zwane „dziewczęce” kolory to np..………………………………………….….., natomiast kolory typowe dla chłopców to………………………………………….……..
W wolnym czasie dziewczynki najchętniej bawią się w……………………………………, a chłopcy w……………………………………
Prawie każda dziewczynka marzy o tym, by w przyszłości zostać…………………………….….., a chłopiec………………………………………….
Dziewczynki zazwyczaj osiągają lepsze wyniki w nauce z…………………………………………….…, a chłopcy z…………………………………………..
są bardzo trwałe i odporne na zmianę są krzywdzące to uproszczone, skrótowe, potoczne wyobrażenia na temat kobiecości i męskości powstają na skutek bezrefleksyjnego przejmowania opinii na temat danej grupy społecznej (kobiet lub mężczyzn) są bardzo trwałe i odporne na zmianę są krzywdzące Stereotyp sprawia, że identyczne cechy zostają przypisane wszystkim bez wyjątku kobietom/mężczyznom
DZIEWCZYNKI CHŁOPCY kolory: różowy, fioletowy zachowanie: grzeczne, pasywne, uległe zainteresowania: przedmioty humanistyczne i artystyczne zabawy/zabawki: „w dom”, „w szkołę”; lalka, skakanka, wózek kolory: niebieski, brązowy, ciemnozielony zachowanie: niesforni, aktywni, dominujący zainteresowania: przedmioty ścisłe zabawy/zabawki: „w wojnę”, piłka nożna; klocki, samochód
KOBIETY MĘŻCZYŹNI role rodzinne: dbałość o dom, opieka nad dziećmi role zawodowe: nauczycielka, przedszkolanka, pielęgniarka, sekretarka itp. role rodzinne: utrzymanie rodziny, trzymanie dyscypliny w wychowaniu role zawodowe: mechanik, kierowca, oficer armii, polityk itp.
są barierą w rozwijaniu faktycznych zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji dziewczynki lub chłopca ograniczają możliwość wyboru (kierunek kształcenia, ścieżka kariery, role zawodowe) konsekwencje odczuwalne przez całe życie przykłady badań
„Co to jest płeć?” 10
socjalizacja płciowa (rodzajowa) – proces przyswajania norm, wartości oraz reguł życia społecznego, które związane są z rolami płciowymi proces ten rozpoczyna się już w momencie narodzin dziecka i trwa przez całe życie zdaniem psychologów rozwojowych, najbardziej intensywny rozwój tożsamości płciowej przypada na wiek szkolny (6-12 lat)
rodzina szkoła grupa rówieśnicza mass media kościół
jest pierwszym i najważniejszym ogniwem w procesie socjalizacji płciowej rola rodziców/opiekunów: a) postawy (własne pełnione role) b) komunikaty werbalne (język) c) funkcja kontrolna (filtrowanie informacji z innych źródeł, np. z mass mediów) -przykłady badań
„Co to jest ojcostwo?”
nauczyciele (postawy, komunikaty werbalne) treści podręczników szkolnych programy nauczania -przykłady badań
treści programów TV dla dzieci reklamy (świat kobiet i świat mężczyzn) prasa „dziecięca” (SpiderMan vs Hannah Montannah) gry komputerowe (Street Fighter vs Stardoll) -przykłady badań
„Kim jest mężczyzna?”
edukacja równościowa (nauczyciele, rodzice, opiekunowie, uczniowie, przedstawiciele instytucji oświatowych oraz opiekuńczo-wychowawczych) konkretne działania przykłady tzw. dobrych praktyk
Pytania, refleksje, uwagi….