Praca w międzynarodowych projektach na przykładzie wdrożeń systemów lojalnościowych 28.02.2012 Krzysztof Klimkiewicz Krzysztof Klimkiewicz@comarch.com.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agile w praktyce, czyli jak to robimy naprawdę
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Role w zespole projektowym
Analiza ryzyka projektu
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie projektami IT
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agenda 1 Tailored Mobile Solutions S.A 2 Aplikacja TMS Finance 3
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Microsoft Solution Framework
Metodyki zarządzania projektami
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Psychologia w zarządzaniu
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
1 Struktura organizacyjna przedsięwzięcia Opracował: Jan Józef Pośnik.
Urządzenia 1 mld smartfonów do 2016 r., 350 mln z nich jest używanych w pracy Ludzie 82 % populacji online korzysta z sieci społecznościowych Chmura.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie zagrożeniami
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie dostawcami i umowy SLA
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Cykle życia oprogramowania oraz role w zespole projektowym Autor: Sebastian Szałachowski s4104.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Praca w międzynarodowych projektach na przykładzie wdrożeń systemów lojalnościowych 28.02.2012 Krzysztof Klimkiewicz Krzysztof Klimkiewicz@comarch.com

Agenda Comarch – CRM & Marketing Solutions Metodologia PMI Proces wytwarzania oprogramowania na przykładzie systemów lojalnościowych Zarządzanie w zespołach rozproszonych Rola Project Managera Rola Analityka i Projektanta Rola programisty i testera Projekt w różnych strefach czasowych - problemy i zagrożenia Różnice kulturowe - zagrożenie czy szansa?

CRM & Marketing Solutions Comarch Loyalty Management Comarch Campaign Management Comarch Smart Analytics

Comarch – gdzie jesteśmy na świecie Obsługa klientów z biur w ponad 20 krajach na 4 kontynentach + aktualnie otwiera się oddział w Kanadzie

Centra produkcji systemów lojalnościowych

Nasi klienci - rozwiązania na całym świecie

Metodologia PMI - główne obszary Inicjacja Identyfikacja i analiza wymagań Wymagania biznesowe oraz koszty Planowanie projektu HLC – High Level Concept Planowanie (analiza i projekt techniczny) Struktura organizacyjna oraz kreowanie zespołu Kick-off meeting Warsztaty Potwierdzenie wymagań biznesowych, identyfikacja krytycznych procesów i ryzyka Harmonogram projektu Projekt techniczny – core functionality. Realizacja (wdrażanie, testowanie i wdrażanie) Dostosowywanie aplikacji Konfiguracja interfejsów testy i instalowanie aplikacji Kontrola Kamienie milowe Reagowanie – zmiany w projekcie Sposoby komunikacji Eskalacja Ryzyka i zarządzania jakością Zakończenie Go-live Zakończenie działań w ramach projektu Podsumowanie wyników Zdobyte doświadczenia

Struktura projektu Steering Committee Project Management Team Members of steering committee COMARCH Members of steering committee Client Project Management Team Project Manager COMARCH Project Manager Client Workgroups (COMARCH + Client) Business Processes Configuration Integration Installation Training Testing

Komitet Sterujący – zakres odpowiedzialności Zapewnienie zasobów i wyznaczenie PM’a Eskalacji problemów oraz ryzyka własne Zalecenie działań w sprawie zmian Punkt początkowy eskalacji dla Project Managerów Steering Committee Members of steering committee COMARCH Members of steering committee Client

Kierownictwo projektu - zakres odpowiedzialności Dostawa wymaganych produktów Planowanie, kontrola - monitorowanie Zarządzanie planem projektu - harmonogram Zarządzanie przepływem informacji Reakcja na nowe oczekiwania Zarządzanie ryzykiem i problemami Zarządzanie uzgodnionych działań w ramach uzgodnionych terminach Project Management Team Project Manager COMARCH Project Manager Client

Zespół projektowy

Fazy ​​projektu

Wykorzystywane sposoby komunikacji Formalna Protokoły ze spotkania Raport ze statusu projektu Protokół uzgodnień Protokół zdawczo-odbiorczy Inne Nieformalna E-mail - między kierownikami projektów a liderami grup roboczych Telekonferencje (status projektu) Spotkania/Dyskusje między ekspertami obu stron

Narzędzia komunikacji – zespoły rozproszone Warsztaty u klienta Konferencje Telekonferencje WebEx Wymiana dokumentów Repozytorium dokumentów – SourceSafe, Subversion Fax & Mail Monitoring problemów Open issues log Support ITIL best practises JIRA ITIL® (ang. Information Technology Infrastructure Library) - kodeks postępowania (best practices) dla działów informatyki. Zbiór zaleceń, jak efektywnie i skutecznie oferować usługi informatyczne. Subversion (znany również jako SVN) – system kontroli wersji,

Praca zespołowa - cechy Współdziałanie czyli zorganizowane działanie zmierzające do realizacji wspólnego celu Współpraca Współpartnerstwo Możliwość i chęć udzielenia sobie pomocy Możliwość łączenia zawodów i specjalności Możliwość pełnienia funkcji w zależności od kwalifikacji , umiejętności , zdolności , aktualnych możliwości (chęci) Zbiorowa odpowiedzialność za rezultaty pracy Po co jest tworzony zespół?

Grupy problemów zachodzących w zespole Grupa I - czynności mające na celu określenie zadań , czynności motywujące , mobilizujące do działania Czynności mające na celu określenie zadań: podejmowanie inicjatyw poszukiwanie informacji pozyskiwanie informacji gromadzenie i przetwarzanie informacji diagnozowanie i analizowanie sytuacji diagnozowanie środków , sposobów i metod działania wyrażanie opinii o wszystkim ocena wszystkich i wszystkiego podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów Motywowanie i mobilizowanie: poszukiwanie kompromisu utrzymanie ładu w zespole wypracowanie norm , wzorców , standardów integrowanie członków zespołu - Wyznaczenie zadań - Nakłanianie do działania - Motywowanie do pracy

Grupy problemów zachodzących w zespole Grupa II - wypracowanie ideologii i spójności grupy Wpływanie na zachowanie Kształtowanie zachowania Wpływa na pracę zespołu Wpływ na stopień odczuwanego przez członków zespołu zadowolenia , satysfakcji Miła atmosfera Wyznaczenie celu i wyjaśnienie zespołowi – po co to robimy i dlaczego (jakie korzyści z tego płyną) Pochwały za dobrze wykonane prace (najlepiej osobiście, gdyż może to wpłynąć na niezadowolenie wewnątrz grupy oraz współzawodnictwo)

Grupy problemów zachodzących w zespole Grupa III - identyfikacja z grupą - akceptacja współpracowników zespołu , lidera zespołu , przyjęcie celów i zadań postawionych przed zespołem , warunki pracy , metody pracy Problem wyłonienia Lidera z pośród grupy dobrych specjalistów - Zazwyczaj na przełomie pewnego czasu lider „sam się kreuje” – łatwo zauważyć kto nim jest….

Zalety pracy zespołowej Działanie, praca zespołowa pozwala uzyskiwać lepsze rezultaty niż praca jednostek Podniesienie wydajności pracy Stworzenie warunków do wykorzystania indywidualnych umiejętności w interesie zespołu Pozwala na wykonywanie każdemu członkowi zespołu tego co jest dla niego odpowiednie , dzięki temu wzrasta zadowolenie z pracy Zmniejsza się poczucie zależności od przełożonego Wzmacniają się więzy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu ( integracja) , grupa staje się całością Prowadzi do osłabienia fluktuacji a przez to obniża się koszty z tym związane Odciąża aparat kierowniczy od wykonywania zadań w miarę prostych , rutynowych , o niskim stopniu odpowiedzialności Umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy i daje możliwość wzajemnej pomocy , grupowego rozwiązywania problemów ; ułatwia , przyspiesza , udrażnia przepływ informacji i proces komunikowania się , wymianę doświadczeń , ułatwia pokonywanie różnic wynikających z indywidualnych postaw , umożliwia wspólne tempo pracy, uaktywnia proces wzajemnej kontroli i samokontroli . W zależności od umiejętności delegowanie pracy tak, aby była ona: Zrealizowana przez najlepszych członków zespołu Aby każda z osób uczestniczących miała możliwości wykazania się i samozadowolenia Poszerzanie więzi pomiędzy członkami zespołu poprzez delegowanie zadań, które są współzależne względem siebie Takie działanie powinno znaleźć swój finał: np. na imprezie integracyjnej po zakończeniu projektu

Potencjalne wady pracy zespołowej Może prowadzić do konformizmu Może pojawić się w zespole lider - samozwaniec wymuszający na członkach grupy przyjęcie postaw negatywnych Zmusza do częściowej rezygnacji z własnych ambicji na rzecz norm i wartości funkcjonujących w zespole Zespół potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji lub rozwiązanie danego problemu niż indywidualny pracownik Konformizm (pot. ulegający wpływom) (łac. conformo - nadaję kształt) – w psychologii społecznej to zmiana zachowania na skutek rzeczywistego, bądź wyobrażonego wpływu innych ludzi. Podporządkowanie się wartościom, poglądom, zasadom i normom postępowania obowiązującym w danej grupie społecznej. W tym rozumieniu jest to zmiana związana z faktem, że członek grupy miał początkowo inne zdanie czy inaczej się zachowywał niż grupa, a następnie je zmienił w kierunku zgodnym z oczekiwaniami grupy. Na ostatnie działanie – szybka reakcja PM w celu nieprzedłużania kwestii z tym związaniych.

Project Manager – rola Kierowania zespołem Planowanie, kontrola - monitorowanie Zarządzanie planem projektu - harmonogram Zarządzanie przepływem informacji Reakcja na nowe oczekiwania Zarządzanie ryzykiem i problemami Tworzenie Karty Projektu Analiza Interesariuszy Przeprowadzenie spotkania inicjalizującego (Kick-off meeting) Tworzenie Planu Projektu Przygotowanie rekomendacji planów bazowych dla komitetu sterującego Monitorowanie postępów projektu i raportowanie postępu prac Wprowadzanie zmian w projekcie Przygotowanie i prowadzenie spotkania komitetu sterującego Zamknięcie Projektu - tworzenie raportu zamknięcia projektu

Project Manager – działania Sformułowanie - określenie celów , które będą realizowane przez zespół Podział celów na zadania Dobór albo wybór sposobów działania Organizacja przebiegu działań Przekształcenie poszczególnym członkom zadań i motywowanie ich do pracy Kontrola tego co się dzieje w zespole Działania, jakie PM musi podjąć w trakcie tworzenia i realizacji projektu.

Rola PM'a – "pryzmat doświadczenia" Zrównoważony Pewny siebie Dominujący charakter Przynaglający do działania Kieruje procesem działania Kieruje pracą zespołu Ustala cele i priorytety Wykorzystuje zdolności interpersonalne np. przy dyskusjach Koncentruje pracę zespołu na jego działaniach Łagodzi trudności Podtrzymuje zespół w działaniach Podejmuje szybko i stanowczo decyzje i konsekwentnie je realizuje Moje doświadczenie……

Rola Analityka i Projektanta Analiza wymagań oraz udział w procesie wdrożenia aplikacji Prowadzenie analizy biznesowej, technicznej i systemowej u Klienta Projektowanie interfejsów wykorzystywanych do integracji z systemami zewnętrznymi Dokumentowanie prac analitycznych (UML, TOS, Use Cases) Projektowanie i kreacja scenariuszy testowych (Test Cases) UML (ang. Unified Modeling Language, czyli Zunifikowany Język Modelowania) – język formalny wykorzystywany do modelowania różnego rodzaju systemów, stworzony przez Grady Boocha, Jima Rumbaugha oraz Ivara Jackobsona, obecnie rozwijany przez Object Management Group TOS (Technical and Organizational Specification) – Technical Project.

Rola Programisty i Testera Programista Podstawowym zadaniem programisty jest napisać w wyznaczonym terminie określony moduł, oczywiście najlepiej nie popełniając w nim żadnego błędu. W następnej kolejności przekazać go do niezależnych testów. Tester Proces testowy polega na kompleksowym sprawdzeniu jakości testowanego systemu, począwszy od zweryfikowania poprawności funkcjonalnej po sprawdzenie stopnia użyteczności i wygody w korzystaniu z aplikacji przez użytkownika. Programista: Otrzymuje od Analityka/PM zakres działań, funkcji które musi napisać zrealizować według konkretnych wytycznych. Tester: Otrzymuje: Informację od Analityka (potwierdzone przez klienta) na podstawie zaakceptowanych Use&Test Cases/ – o zakresie funkcjonalności Informację od programisty, że dana funkcjonalność została zrealizowana Przystępuje do działania, w rezultacie czego: Akceptuje ową funkcjonalność Przekazuje do poprawy wraz z odpowiednimi uwagami Uwaga: Zbyt duża i mała ilość błędów powoduje, iż testy nie zostały zbyt dobrze przeprowadzone

Proces testowania Testy modułowe - start na etapie dewelopmentu i obejmuje weryfikację poprawność kodu źródłowego Testy funkcjonalne - poszczególnych modułów systemu, Testy integracyjne – integracja systemu z systemami zewnętrznymi Testy akceptacyjne - kończące proces testowy, mające na celu całościową ocenę jakości systemu pod kątem poprawności działania i przystępności interfejsu użytkownika. Kluczem do sukcesu jest takie udokumentowanie i komunikowanie wymagań, by były one zrozumiałe dla odbiorców – programistów, którzy będą tworzyć kod systemu, oraz testerów, którzy będą produkowane rozwiązanie testować. Świadomość wagi procesu testowego jako elementu tworzenia projektu informatycznego staje się coraz bardziej powszechna pośród kierowników projektów czy dyrektorów działów produkcji w firmach programistycznych – JAKOŚĆ PRODUKTU

Zespół a różne strefy czasowe It's complicated -6h +6h -2h +2h -1h +1h

Dziękuję