„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
WPŁYW IDEI JANUSZA KORCZAKA NA WOLONTARIACKIE DZIAŁANIA W WSM
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Autor: Ewa Nowak Rok i Miejsce Wydania: Warszawa 2009
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Od pierwszego krzyku do …
Napięcie emocjonalne i stres
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Życie nastolatka.
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Wiedza o społeczeństwie
Człowiekiem jest również nie narodzone dziecko: co więcej, Chrystus w sposób uprzywilejowany utożsamia się z „najmniejszymi”;
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Przyczyn skłaniających młodego człowiek do sięgnięcia po alkohol może być wiele:  Zakaz spożywania i reklama produktów alkoholowych,  pragnie „zaimponować”
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Szczęście to…..
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
mgr Małgorzata Piasecka
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Metody komunikacji.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały: Alina Witkowska, Hanna Ojcewicz GRUDZIEŃ 2012.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Przyjaciel najcenniejszy dar

Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Rola rodziny w kształtowaniu osobowości w różnych etapach rozwoju dziecka Sylwia Dziuban

„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)

Rodzina to grupa ludzi związanych specjalnymi, bliskimi więzami.

Więzy rodzinne mają ogromny wpływ na nasz rozwój psychiczny, fizyczny, emocjonalny.

To co „wyniesiemy” z domu rzutuje na całe nasze dorosłe życie

Okres dzieciństwa i relacje z rodziną są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju każdego człowieka.

Pięć etapów rozwoju człowieka: Od poczęcia do narodzin ( 9 miesięcy ) Od narodzin do momentu pokwitania (ok.14 lat) Od pokwitania do dorosłości ( ok. 20 lat ) Od dorosłości do momentu osiągnięcia statusu seniora( do ok. 47 lat ) Od statusu seniora do śmierci

Rodząc się, wyposażeni jesteśmy w pewne geny, jednak nie determinują one naszej osobowości w stu procentach.

Człowiek na każdym etapie rozwoju potrzebuje więzi z rodziną.

Niemowlęta najbardziej potrzebują czułości, przytulania, obecności i głosu matki.

Dzieci ok. 2 - 3 lat potrzebują dużo rozmowy, bowiem liczy się dla nich słowne poznawanie świata.

Przedszkolaki tworzą pierwsze więzi z rówieśnikami Przedszkolaki tworzą pierwsze więzi z rówieśnikami. Rodzina powinna zapewniać poczucie bezpieczeństwa i stałości. Ważna jest powtarzalność zachowań.

Pierwsze lata szkolne to tworzenie grup rówieśniczych Pierwsze lata szkolne to tworzenie grup rówieśniczych. Rodzina powinna kontrolować rodzące się więzi, ale także motywować do ich tworzenia i współistnienia w nich.

Nastolatki podświadomie unikają relacji z rodziną, ale to nie znaczy, że ich nie potrzebują. Bardzo ważne w tym okresie stają się więzi z rówieśnikami.

Człowiek na każdym etapie zmienia się, ma inne potrzeby Człowiek na każdym etapie zmienia się, ma inne potrzeby. Także więzi z rodziną zmieniają się, co nie oznacza, że w pewnym momencie przestają być ważne.

„ Każdy człowiek potrafi czegoś dokonać ”.