Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Advertisements

Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Logisys sp. z o.o. Ostatnia 1c Kraków KRS NIP REGON Kapitał zakładowy: ,00 zł © Logisys. Wszelkie prawa.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Aktywny RODZIC.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Koncepcja „generacji” praw człowieka
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sylabusy.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
JAK DZIAŁAMY W FIRMIE? DZIAŁ HANDLOWY TELESALES
Młodszy Tester Oprogramowania
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
- efektywne wsparcie doradcze
Szkoła Promująca Zdrowie
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Kierunek: Zarządzanie
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Certyfikaty branżowe Odbiorcy docelowi:
Program profilaktyczno-wychowawczy
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Staż w dziale Utrzymania Ruchu
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
J u s t y n a T e r e l a k doradca zawodowy
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Aktywny RODZIC.
Odwrócona lekcja „Praca”.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Wspomaganie pracy szkół
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia” NUMER PROJEKTU: RPWP.08.03.01-30-0052/16

Zarządzanie kompetencjami w przedsiębiorstwach logistycznych Autor: Adam Koliński

HISTORIA Robert White (na dole) wyróżnił nową cechę ludzką, którą nazwał „kompetencja” (z ang. competence). David C. McClelland wprowadził pierwsze „testy” mierzenia kompetencji, ponieważ zauważył, że to nie inteligencja decyduje o skuteczności działań człowieka, ale np. motywacja, postrzeganie siebie. Testy inteligencji nie będą przydatne przy sprawdzaniu, jak dana osoba zareaguje w konkretnej sytuacji. https://psychology.unl.edu/symposium/pictures/1960RogerGBarker-WalterToman-DonaldWTaylor1200.jpeg, data dostępu: 23.11.2018 https://en.wikipedia.org/wiki/David_McClelland#/media/File:DavidMcClelland.jpg, data dostępu 23.11.2018

Wykształcenie i wiedza Doświadczenie i praktyczne umiejętności kompetencje Kompetencje są zbiorem elementów, charakteryzujących danego człowieka, do których można zaliczyć: Uzdolnienia i predyspozycje ważne w danej pracy oraz wewnętrzne motywacja Wykształcenie i wiedza Doświadczenie i praktyczne umiejętności Postawy i zachowania oczekiwane przez pracodawcę Formalne uprawnienia do działania w imieniu organizacji (np. prowadzenia określonych spraw, podejmowania decyzji, podpisywania umów itp.) Cechy psychofizyczne ważne w danej pracy (np. kreatywność, odwaga, siła, dobry stan zdrowia) T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008, s. 96-97

Kompetencja a kwalifikacje Kompetencje Kwalifikacje Wiedza, umiejętności, zdolności Wiedza dająca się zmierzyć, oszacować, np. w postaci dyplomów, certyfikatów

ZAWODOWE OSOBISTE KONCEPCYJNE OPERACYJNE Podział kompetencji KOGNITYWNE META KOMPETENCJE FUNKCJONALNE SPOŁECZNE

PODZIAŁ KOMPETENCJI Kompetencje kognitywne (poznawcze) - wiążą się ze zdolnością do uczenia się, rozumienia i zapamiętywania, otwartością, ciekawością świata, świeżością spojrzenia. Kompetencje społeczne - skupiają się na relacjach z innymi ludźmi. Ważna jest tu skala nawiązywania i utrzymywania kontaktów, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych oraz zdolność do współpracy z nawet z osobą o innych poglądach i opiniach. Kompetencje funkcjonalne - dotyczą sfer związanych z zawodem i posiadanym stanowiskiem. Określają, czy ktoś podoła powierzonym obowiązkom, a jego praca będzie się charakteryzowała efektywnością i samodzielnością. Metakompetencje - dotyczą przede wszystkim zdolności do uczenia się i umiejętności radzenia sobie na rynku pracy w sytuacji niepewności. Zaliczyć do nich można takie cechy, jak inicjatywa, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość, zaangażowanie, sumienność, pewność siebie oraz skłonność do podejmowania decyzji. H. Sobocka-Szczapa, Zarządzanie kompetencjami pracowników a kapitał intelektualny organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 481, Wrocław 2017, s. 111

Zarządzanie kompetencjami - etapy Prace wstępne określenie lub aktualizacja misji firmy analiza SWOT firmy zdefiniowanie kluczowych kompetencji organizacji ustalenie bądź modyfikacja struktury organizacyjnej audyt zastanego systemu zarządzania zasobami ludzkimi Określenie luki kompetencyjnej zdefiniowanie pożądanych kompetencji stanowiskowych pomiar kompetencji osób zatrudnionych porównanie kompetencji oczekiwanych z aktualnymi Zaprojektowanie rozwoju kompetencji rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych dobór metod rozwoju kompetencji monitorowanie efektów szkolenia i doskonalenia kadry Przygotowanie programu wdrożenia ankietyzacja i kampania informacyjna wśród załogi modyfikacja (w oparciu o kompetencje) rekrutacji personelu przygotowanie projektu innych zmian i harmonogramu wdrożeń

Cele zarządzania kompetencjami Zapewnienie niezbędnych kompetencji poszczególnych pracowników, organizacji i w końcu całego społeczeństwa, gwarantujących wysoką jakość pracy i życia Osiągnięcie wysokiego poziomu efektywności i konkurencyjności podmiotów Zapewnienie i rozwijanie zdolności ludzi do wykonywania pracy zawodowej, a przez to umożliwienie im samorealizacji, utrzymania siebie i swoich rodzin oraz godziwej egzystencji we wszystkich wymiarach życia Dostosowanie kompetencji do zmieniających się potrzeb, co wymaga uzupełniania kwalifikacji, a niekiedy przekwalifikowania, zmian miejsc pracy i treści ról organizacyjnych, a także niezbędnej elastyczności T. Oleksyn, Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 40

Cele zarządzania kompetencjami Określenie właściwych standardów pracy na stanowiskach. Badanie realnych kompetencji pracowników i kadry menedżerskiej, umożliwiające dobór ludzi na stanowiska w ramach organizacji oraz ukierunkowujące rozwój zawodowy i przygotowanie ścieżki awansów. Przygotowanie pracowników w organizacji do bieżących i przyszłych zadań. Zwiększenie wartości organizacji poprzez wzrost wartości kapitału ludzkiego. Zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników i ich pozycji na rynku pracy poprzez umożliwienie pracownikowi rozwoju zawodowego lub przekwalifikowania się. Maksymalne wykorzystanie silnych stron menedżerów i pracowników przy marginalizacji wpływu ich słabych stron na organizację. Optymalizacja relacji: nakłady na rozwój kapitału ludzkiego – efekty tych nakładów. J. Dudzińska-Głaz, Zarządzanie kompetencjami pracowników jako jeden z elementów strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi [w:] Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, (Red.) W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012, s. 86 - 88

Kompetencje w logistyce BILANS KOMPETENCJI W BRANŻY TRANSPORT I LOGISTYKA, Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych oraz Interdyscyplinarne Centrum Badań i Rozwoju Organizacji Uniwersytet Jagielloński, Kraków, listopad 2015

Kompetencje w logistyce Raport Hays Poland, Cała prawda o logistyce 2017

Profil kompetencji Tworzenie profilu kompetencji dla każdego stanowiska pracy w organizacji pozwala na wyodrębnienie zestawu cech / umiejętności wymaganych do realizacji celów organizacji. Co więcej, profile kompetencji znajdują zastosowanie również w: Opisach stanowisk Rekrutacji i selekcji (tworzenia ogłoszeń, doboru metod selekcji pracowników) Systemach ocen pracowniczych (różnice pomiędzy pożądanymi a posiadanymi kompetencjami) Budowaniu ścieżek kariery (możliwości przejścia na inne stanowisko pracy o innym profilu kompetencyjnym dzięki posiadanym kompetencjom) Profile kompetencyjne są tworzone zarówno dla stanowiska pracy jak i dla konkretnego pracownika.

Profil kompetencji Posiadane kompetencje pracownika na stanowisku spedytor Wymagany poziom kompetencji na stanowisku spedytor Kompetencje Poziom Radzenie sobie ze stresem 3 Uczciwość 5 Transport Troska o jakość / sumienność 4 Język angielski Kompetencje Poziom Radzenie sobie ze stresem 5 Uczciwość Transport Troska o jakość / sumienność Język angielski

Profil kompetencji Z wykresu można wywnioskować, że pracownik spełnia wymogi stawiane przez pracodawcę w zakresie znajomości języka angielskiego oraz uczciwości, natomiast pozostałe kompetencje są poniżej wymaganego poziomu. Pracodawca może więc wypełnić lukę kompetencyjną poprzez: Zatrudnienie osoby o odpowiednim profilu kompetencyjnym Lub Przeszkolenia pracownika z zakresu radzenia sobie ze stresem (szkolenia miękkie) lub/i wysłanie pracownika na kursy specjalistyczne związane z transportem