Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Konsorcjum e-NVISION Hiszpania: ROBOTIKER-TECNALIA IBERMATICA ASEFAVE Francja: CSTB BBS-SLAMA Litwa: EUROPARAMA HRONO statyba KTU ITERIJA Polska: ASM K-PSI.
Znaczenie podręcznika
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ministerstwo Gospodarki
Proponowane kierunki zmian prawa offsetowego
Zamówienia publiczne a innowacje
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki Działania MG na rzecz popularyzacji koncepcji nowego podejścia do zamówień publicznych Krzysztof Gulda Dyrektor Departamentu Rozwoju.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Internetowa Platforma Przetargowa ww.aukcje-przetargi.pl
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Zarządzanie kredytami i należnościami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zestaw usług przetargowych Wersja 2.0. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, uruchomiliśmy zestaw usług, wspomagających naszych klientów w organizacji.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (sektory kluczowe dla GPP) Moduł 4: Ocena potrzeb

Moduł 4: spis treści Czym jest ocena potrzeb? Konsultacje z użytkownikami Uzasadnienie zakupu — deklaracja potrzeb Przedmiot zakupu Odbiorcy przedmiotu zakupu Wielkość zakupu Sposób nabycia — elastyczne umowy Inne zasoby Moduł 4: Ocena potrzeb

Czym jest ocena potrzeb? Zielone zamówienia publiczne nie tylko mają sprawić, aby instytucje publiczne kupowały towary/usługi preferowane z punktu widzenia środowiska — chodzi o zmniejszenie ogólnego negatywnego wpływu zamówień publicznych Jedne z najbardziej oczywistych sposobów na osiągnięcie tego celu to zmniejszenie zapotrzebowania na towary, usługi i roboty budowlane Ocena potrzeb ma na celu: Ograniczanie niepotrzebnych zakupów Zapewnienie, aby przedmiot zakupów spełniał wymagania Opracowanie zamówień i umów pozwalających na elastyczność w dłuższym okresie Moduł 4: Ocena potrzeb

Konsultacje z użytkownikami Użytkownicy zamówień to odbiorcy wewnętrzni w organizacji zamawiającej lub osoby z zewnątrz (np. obywatele) Aby zakupy na pewno były odpowiednie do potrzeb, konieczne są konsultacje z użytkownikami Powinny być przeprowadzone przed rozpoczęciem procesu zamówienia i ewentualnie kontynuowane w trakcie przetargu / realizacji zamówienia Moduł 4: Ocena potrzeb

Uzasadnienie zakupu — deklaracja potrzeb Przed rozpoczęciem przetargu należy podać dokładne uzasadnienie zakupu („ponieważ kupiliśmy to w zeszłym roku” nie jest wystarczającym powodem) Potrzeby powinny być podsumowane w formie prostej deklaracji, która będzie potwierdzać, że uwzględniono rozwiązania alternatywne wobec zakupów, np. dzielenie zasobów, naprawa/modernizacja, leasing Deklaracja może być przydatna jako argument w uzasadnieniu biznesowym zamówienia Powinna być otwarta na weryfikację pod kątem aspektów środowiskowych Moduł 4: Ocena potrzeb

Przedmiot zakupu — określenie przedmiotu Ocena potrzeb i konsultacje z użytkownikami pomagają w określeniu przedmiotu zamówienia Jest komunikatem dla rynku informującym o tym, co kupuje dana organizacja, więc powinna zawierać: informację, czy zamówienie dotyczy dostaw, usług lub robót budowlanych tytuł i krótki opis zamówienia odpowiednie kody CPV (dla ofert na szczeblu UE – publikowanych w Dz.U.) Określenie przedmiotu zamówienia jest ważne, ponieważ determinuje zakres kryteriów GPP stosowanych przez organizację Moduł 4: Ocena potrzeb

Przedmiot zakupu — specyfikacja Ocena potrzeb pomaga sformułować najbardziej odpowiednią specyfikację — na podstawie kryteriów funkcjonalności lub norm Pozwala unikać metody „kopiuj i wklej” Podobnie jak deklaracja potrzeb, specyfikacje powinny podlegać weryfikacji pod względem środowiskowym, nie mając przy tym zbyt nakazowego charakteru, dając szansę MŚP na konkurowanie itp. Moduł 4: Ocena potrzeb

Specyfikacje oparte na wydajności/wynikach Specyfikacje oparte na wydajności lub wynikach zawierają raczej opis potrzeb, których zamówienie dotyczy, a nie dokładne wymogi co do sposobu wykonania Wybór najbardziej efektywnego sposobu zaspokojenia tych potrzeb należy do dostawców, którzy mają też możliwość proponowania innowacyjnych rozwiązań korzystnych dla środowiska Przykład: zapotrzebowanie w zakresie oświetlenia biurowego należy określić w kategoriach ilości lumenów potrzebnych w różnych pomieszczeniach o różnych porach, a nie w odniesieniu do liczby wymaganych opraw oświetleniowych lub wielkości mocy Moduł 4: Ocena potrzeb

Odbiorcy zakupów: wspólne udzielanie zamówienia Wspólne zamówienia pomogą zaoszczędzić zasoby i zwiększyć popyt na towary i usługi ekologiczne W ramach oceny potrzeb należy rozważyć poniższe opcje: Czy możliwy jest zakup na podstawie istniejącej umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej? Czy możliwe jest zawarcie umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej, z których będą korzystać inni? Czy możliwe jest wspólne udzielenie zamówienia z co najmniej jedną inną instytucją? Moduł 4: Ocena potrzeb

Wielkość zakupu Przetargi publikowane w Dz.U. wymagają uprzedniego oszacowania całkowitego wolumenu lub zakresu zamówienia Szacunki nie stanowią jednak zobowiązania umownego do zakupu Ocena potrzeb może pomóc w oszacowaniu wielkości zamówienia bez wykraczania poza rzeczywistą ilość lub zakres Dotyczy to zarówno usług i robót budowlanych, jak i dostaw Moduł 4: Ocena potrzeb

Sposób nabycia — elastyczne umowy Umowy w sprawie zamówienia i umowy ramowe zwykle są zawierane na kilka lat, w ciągu których potrzeby mogą się zmienić Warunki umowy powinny być wystarczająco elastyczne, aby umożliwić dostosowanie ilości, częstotliwości itp. Mogą też zawierać klauzulę dotyczącą „najlepszej dostępnej technologii” lub „ciągłego doskonalenia”, która pobudzi innowacje ekologiczne Umowy ramowe są szczególnie skuteczne, jeśli chodzi o elastyczność zakupów Moduł 4: Ocena potrzeb

Dalsze wytyczne Wskazówki dotyczące zamówień publicznych na innowacje (2018) Podręcznik Procura+ (wydanie trzecie, 2016) Ekologiczne zakupy (wydanie trzecie, 2016) Zamówienia publiczne na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym — wskazówki (2017) Przykłady dobrych praktyk Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: Public Procurement Analysis Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 4: Ocena potrzeb