SPOTKANIE Z UŁAMKAMI WEB QUEST PRZEZNACZONY DLA KLAS GIMNAZJALNYCH JAKO POMOC W NAUCE MATEMATYKI ( utrwalaniu działań na ułamkach zwykłych) AUTOR: SABINA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Ul. Harcerska Komorno Tel
Czy warto oszczędnie gospodarować wodą w twoim otoczeniu? autor: Dorota Rusin WebQuest.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Drogi uczniu ! Tą prezentacją pragniemy udowodnić Ci, że matematyka jest bardzo ważna w życiu codziennym. Pomyśl, korzystasz z niej na każdym kroku: w.
PODRÓZNICY AMERYKI POŁUDNIOWEJ. Jesteście podróżnikami badającymi tropikalne zwierzęta, zamierzacie wybrać się do Ameryki Południowej, aby stworzyć album.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
ULAMKI ZWYKLE KLASA IV. 2 3 kreska ułamkowa licznik ułamka mianownik ułamka ULamek zwykLy.
Dodawania i odejmowanie sum algebraicznych. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zadanie od Emilki Ogrodnik posadził w 4 rzędach po 4 tulipany. Potem dosadził na kolejnej grządce jeszcze 5 tulipanów. Ile tulipanów posadził ogrodnik?
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH ZA POMOCĄ RÓWNAŃ I UKŁADÓW RÓWNAŃ.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Lekcja r. Temat: Jednostki masy używane przy ważeniu.
Rola książki w życiu człowieka
Przyroda.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. MJRA H
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Ucz i ucz się z TIK!.
romantyczne biografie
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Logarytmy.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Liczby pierwsze.
Konsultacja Bożena Hołownia
Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych
Matematyka w życiu codziennym
Moje szczęście.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Ułamki zwykłe.
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Dzień Zdrowia w Gimnazjum nr 6
CIEKAWOSTKI, ZAGADKI I ŻARCIKI ZE ŚWIATA MATEMATYKI
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Pomoc przy dzieleniu pisemnym
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Kultura – sztuka w okresie międzywojennym
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
W CZASACH CZŁOWIEKA PIERWOTNEGO
Opracowała : Marta Ferencová
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE Z UŁAMKAMI WEB QUEST PRZEZNACZONY DLA KLAS GIMNAZJALNYCH JAKO POMOC W NAUCE MATEMATYKI ( utrwalaniu działań na ułamkach zwykłych) AUTOR: SABINA FOLWARSKA ­­ 1 2 + 2 4 = ? 3 4 · 4 3 = … 1 4 1 5 = 3 4 : 6 20 = 1 2 =

WPROWADZENIE WITAJCIE MŁODZI MATEMATYCY! DZISIAJ POSTARAMY SIĘ ZAPRZYJAŹNIĆ Z UŁAMKAMI I Z DZIAŁANIAMI NA NICH. Nie wiem, jak Wy, ale ja bardzo lubię działania na ułamkach, bo często zanim się je doda, odejmie, pomnoży lub podzieli, to najpierw trzeba trochę pokombinować i pogłówkować, a to sprawia mi radość i co najważniejsze jest bardzo potrzebne w życiu każdego człowieka. Będziemy utrwalać tę wiedzę, którą już macie w trochę nietypowy sposób. Waszym zadaniem będzie układanie zadań tekstowych z ułamkami. Można powiedzieć, że będziecie bawić się w autorów zadań matematycznych. Łatwo można się domyślić, że zanim sami będziecie ekspertami w zakresie tworzenia zadań, dobrze, abyście trochę poćwiczyli i doszli do wprawy. Zachęcam Was do działania i główkowania

WPROWADZENIE Za każde dobrze rozwiązane zadanie możecie zdobyć 1 punkt ( czyli w sumie 6 punktów). Za każde ułożone i poprawnie rozwiązane zadanie możecie zdobyć 2 punkty ( czyli w sumie 12 punktów). W sumie za Waszą pracę możecie zdobyć 6+12 czyli 18 punktów. Wasza praca będzie pracą indywidualną. Nauczyciel będzie służył pomocą, ale bardzo ważna jest Wasza aktywność i zaangażowanie. One też będą oceniane w skali od 1 do 3. Maksymalnie możecie zdobyć 18+3 = 21 punktów. Zadania i ich rozwiązania zapisujcie w zeszycie przedmiotowym do matematyki.

ZADANIE MOI DRODZY! WASZYM ZADANIEM BĘDZIE NA POCZĄTKU ROZWIĄZANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH Z UŁAMKAMI. JEŻELI DOBRZE PRZEJDZIECIE PRZEZ TEN ETAP, W KOLEJNYM SAMI BĘDZIECIE TAKIE ZADANIA TWORZYĆ. MAM NADZIEJĘ, ŻE BĘDZIECIE SIĘ DOBRZE BAWIĆ, A PRZY OKAZJI UTRWALICIE WASZĄ WIEDZĘ I STANIECIE SIĘ MISTRZAMI DZIAŁAŃ NA UŁAMKACH. ZAPRASZAM

PROCES – LEKCJA I DODAWANIE I ODEJMOWANIE UŁAMKÓW O JEDNAKOWYCH MIANOWNIKACH RROZWIĄŻ NASTĘPUJĄCE ZADANIA: Zadanie I Ola kupiła 𝟏 𝟒 kg michałków, 𝟐 𝟒 kg landrynek oraz 𝟑 𝟒 kg lentilek. Ile kilogramów cukierków w sumie kupiła Ola? ZADANIE II Maciek kupił 𝟒 𝟓 kg czereśni. W drodze do domu zjadł 𝟐 𝟓 kg tych owoców. Ile czereśni mu zostało?

PROCES – LEKCJA I DODAWANIE I ODEJMOWANIE UŁAMKÓW O RÓŻNYCH MIANOWNIKACH ROZWIĄŻ NASTĘPUJĄCE ZADANIA: ZADANIE III Asia piekła ciasto urodzinowe. Zużyła 3 4 kg mąki pszennej, 1 5 kg mąki ziemniaczanej oraz 2 10 kg mąki krupczatki. Ile kilogramów mąki zużyła w sumie Asia? ZADANIE IV Iza kupiła 6 10 metra wstążki. 1 2 metra wstążki zużyła na kokardy do warkoczy. Ile wstążki jej zostało?

PROCES – LEKCJA I MNOŻENIE I DZIELENIE UŁAMKÓW ROZWIĄŻ NASTĘPUJĄCE ZADANIA: ZADANIE V Andrzej przebył trasę długości 6 10 km. 1 4 trasy przeszedł pieszo, a resztę na rolkach. Ile km przeszedł? ZADANIE VI Mama miała 84 100 kg soli. Kisiła ogórki. Do każdego słoika wsypywała 2 100 kg soli. Na ile słoików wystarczyło mamie soli?

PROCES – LEKCJA II Moi Drodzy! Jeżeli pomyślnie ukończyliście etap I, zapraszam Was do drugiego, który będzie nieco trudniejszy, ale na pewno dacie radę. W razie problemów możecie zapytać nauczyciela – on z pewnością odpowie na Wasze pytania. W pierwszym etapie rozwiązaliście 6 zadań. Obejmowały one: - dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach ( 2 zadania), - dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach ( 2 zadania), - mnożenie i dzielenie ułamków ( 2 zadania). Waszym zadaniem będzie ułożenie kolejnych 6 zadań. Pamiętajcie, jakie działania na ułamkach powinny one obejmować. Będziecie korzystać z pomocniczych ilustracji, które po części narzucą Wam treść zadania. Po ułożeniu zadania należy je poprawnie rozwiązać.

PROCES – LEKCJA II PRZYKŁAD Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach 3 4 kg, 5 4 kg Przykładowe zadanie: Ola miała 3 4 kg jabłek i 5 4 kg gruszek. Ile owoców miała w sumie Ola? Rozwiązanie: 3 4 + 5 4 = 8 4 = 2 Odpowiedź: Ola miała w sumie 2 kg owoców.

PROCES – LEKCJA II I zadanie – dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. 3 4 kg, 3 4 kg, 2 4 kg Zadanie: Rozwiązanie: Odpowiedź:

PROCES – LEKCJA II II zadanie – odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach 4 5 kg, 1 5 kg Zadanie: Rozwiązanie: Odpowiedź:

PROCES – LEKCJA II Zadanie III – dodawanie ułamków o różnych mianownikach 2 5 kg, 3 7 kg Zadanie: Rozwiązanie: Odpowiedź:

PROCES – LEKCJA II Zadanie IV – odejmowanie ułamków o różnych mianownikach 1 5 kg, 1 10 kg Zadanie: Rozwiązanie: Odpowiedź:

PROCES – LEKCJA III Zadanie V – mnożenie ułamków 9 10 kg orzechów laskowych, po 10 dniach wiewiórka zjadła 4 100 kg Zadanie: Obliczenia: Odpowiedź:

PROCES – LEKCJA III Zadanie VI – dzielenie ułamków 200 2 kg pszenicy, 4 3 kg pszenicy dziennie Zadanie: Rozwiązanie: Odpowiedź:

ŹRÓDŁA 1. http://matematyka.pisz.pl/strona/1337.html 2.http://matematyka.opracowania.pl/gimnazjum/dzia%C5%82 ania_na_u%C5%82amkach_zwyk%C5%82ych/ 3. http://www.matmana6.pl/tablice_matematyczne/liceum/liczb y_rzeczywiste/4-dzialania_na_ułamkach 4. http://eszkola.pl/matematyka/ulamki-zwykle-4188.html 5. Podręczniki szkolne obowiązujące w danej klasie. 6. Zeszyt przedmiotowy.

Obszary oceniania i możliwa liczba punktów EWALUACJA Obszary oceniania i możliwa liczba punktów Etap I Rozwiązanie zadań 0-6 Etap II Tworzenie zadań i ich rozwiązanie 0-12 Zaangażowanie w pracę 0-3

EWALUACJA <6 niedostateczna 6 - 9 dopuszczająca 10 - 13 dostateczna PUNKTY OCENA <6 niedostateczna 6 - 9 dopuszczająca 10 - 13 dostateczna 14 - 16 dobra 17 - 19 bardzo dobra 20 - 21 celująca

KONKLUZJA Mam nadzieję, że praca z tym projektem była dla Was ciekawa i nie sprawiła Wam zbyt wiele problemów. Mogliście potrenować działania na ułamkach zwykłych w zadaniach, które zawierały praktyczne sytuacje życiowe ( zakupy, spożywanie produktów żywnościowych…) Zobaczyliście, że ułamki mają praktyczne wykorzystanie w życiu i że wcale nie są takie trudne. A może wcale nie było łatwo wymyślać zadania matematyczne, bo przecież na co dzień tego nie robicie. Możecie podzielić się z nauczycielem i kolegami Waszymi wrażeniami – co było ciekawe, co było łatwe, a co sprawiło Wam problem? Myślę, że projekt pozwolił Wam również na samodzielną pracę – może dla niektórych z Was było to ułatwienie, a może inni lubią pracować w grupie. Co o tym sądzicie?

PORADNIK DLA NAUCZYCIELA Projekt stawia na indywidualną pracę ucznia. W przypadku, gdy poziom możliwości u poszczególnych osób w klasie jest bardzo zróżnicowany, nauczyciel powinien zmodyfikować wymagania i ocenianie ( dostosować do poziomu poszczególnych uczniów, mając na uwadze fakt, że ocena ma działanie terapeutyczno-motywujące). Uczniowie mogą dokonywać zapisów w zeszycie, ale alternatywą jest zapis na komputerze ( może to uatrakcyjnić pracę) Etap drugi daje dużą dowolność w tworzeniu zadań ( zależy to od interpretacji podanych ułamków i ilustracji). W efekcie mogą powstać bardzo różne treściowo zadania. Jeżeli chodzi o ocenę zaangażowania w pracę ( w tym samodzielność wykonywanych czynności) nauczyciel powinien brać pod uwagę możliwości uczniów i w razie potrzeby dostosować do niej punktację. Nauczyciel zna klasę, więc z pewnością będzie umiał dokonać dobrego rozeznania w tym obszarze.

PORADNIK DLA NAUCZYCIELA W przypadku, gdy któryś z uczniów bardzo szybko wykonał przewidziane zadania, można mu zaproponować dodatkową pracę ( np. układanie zadań tekstowych bez wspomagania ilustracją i zapisanymi ułamkami). Może to być ciekawe i rozwijające Inną alternatywą dla lepszych uczniów może być zachęcanie do pomocy tym „słabszym”. Ma to dobre walory wychowawcze i terapeutyczne dla obu stron. Również rozłożenie realizacji projektu w czasie może ulec modyfikacji, jeżeli tak uzna nauczyciel prowadzący. Wprowadzeniem do projektu mogą być zajęcia powtórkowe w zakresie działania na ułamkach zwykłych.